![]() |
@MFahrer: Dank je voor de bestelling. We spreken wel verder af, via PM.
Dank je wel voor de tips. Ik ben weer gewoon om op 1/1 te werken, en daar steekt het zo nauw niet. Ik gebruikte die seconde-lijm niet voor de snel-droog-eigenschap, maar voor het feit dat deze lijm sterker is om te slotten. ( Hoop ik binnenkort toch te ervaren. ;)). Nu is het te laat ( zie de ruitenwissers), maar het is iets dat ik misschien kan gebruiken voor volgende autootjes. Omdat het m'n eerste modelleke is, worden fouten makkelijker vergeven om te racen :worship:, en een schoonheidsprijs zal ik toch nooit van m'n leven winnen :rolleyes: :D Qua update: Ik ben blij dat het een korte week wordt, volgende week, dan hoop ik te decallen. En vrijdag hoop ik de ontbrekende onderdelen te krijgen ( zowat 70% van de volledige slotcar :D ) en daarna finaliseren en :gas: |
Het heeft even geduurd, maar nu het verlof is, heb ik even gewerkt :confused:
De wagen zag er toch al niet meer uit, dus heb ik maar even verder geëxperimenteerd. En ik heb geleerd: Ruit-rubbers kun je niet met de losse hand schilderen zonder de rest af te plakken :frusty: Zoals je kan zien ( of net niet) op onderstaande onscherpe foto's dat het zwart is, maar daar stopt het ook. Het is niet recht, en zeker niet overal even dik. Maar ik heb rubbers :) Daarna heb ik de motorkap en de intercooler geplaatst, en het ziet er al beter uit. Daarna gedecalld, en nu lijkt het er al veel beter op. Eindelijk iets gevonden die ik wel kan. ( Tuurlijk had ik nu wel eerst tips aan ervaren mensen gevraagd, dank je daarvoor.) Ik ben er toch een beetje trots op dat hij er toch staat. Volgende stap is de lak aanbrengen, en daarna verder bouwen tot hij zijn eerste metertjes kan rijden :gas: Hier de foto's: http://users.skynet.be/bs362131/foto/GTR6.JPG http://users.skynet.be/bs362131/foto/GTR7.JPG http://users.skynet.be/bs362131/foto/GTR8.JPG Intussen heeft hij ook al zijn eerste echte crash meegemaakt. De decal op de voorspoiler is al fataal geraakt. |
[QUOTE=A uit PDGRacing]Het heeft even geduurd, maar nu het verlof is, heb ik even gewerkt :confused:
De wagen zag er toch al niet meer uit, dus heb ik maar even verder geëxperimenteerd. En ik heb geleerd: Ruit-rubbers kun je niet met de losse hand schilderen zonder de rest af te plakken :frusty: Zoals je kan zien ( of net niet) op onderstaande onscherpe foto's dat het zwart is, maar daar stopt het ook. Het is niet recht, en zeker niet overal even dik. Maar ik heb rubbers :) Daarna heb ik de motorkap en de intercooler geplaatst, en het ziet er al beter uit. Daarna gedecalld, en nu lijkt het er al veel beter op. Eindelijk iets gevonden die ik wel kan. ( Tuurlijk had ik nu wel eerst tips aan ervaren mensen gevraagd, dank je daarvoor.) Ik ben er toch een beetje trots op dat hij er toch staat. Volgende stap is de lak aanbrengen............................ [QUOTE] Waarom zou je de raamrubber niet met de lossehand kunnen schilderen ??? Ik doe dat al jaren en met wat oefenen en veel geduld lukt het je ook wel. Je moet wel eerst je vernis spuiten en daarna je raamrubbers verven, anders gaan je raamrubbers glanzen en dat is niet de bedoeling. Raamrubbers zijn meestal zijdeglans-zwart of mat-zwart. ;) |
Inderdaad Nismo, ze hadden dit trouwens tegen mij gezegd, dat ik eerst moest lakken, en daarna pas de rubber. Rubbers zijn matter dan de carrosserie. Damn, dit moet zowat de duizendste fout zijn die ik gemaakt heb. Deze morgen heb ik trouwens de 1001-ste fout gemaakt. Heb deze morgen lak gespoten, maar nu zijn de decals precies aan het oplossen... Ze trekken allemaal in bubbels... :( Ik weet echter niet hoe dit komt. Tegen vochtig weer, teveel lak gespoten, auto/decals die niet helemaal droog waren...
|
In alle eerlijkheid verf ik mijn ruitrubbers ook voor het vernissen. Voor statische modelbouw moet het zowiezo andersom, omdat jullie de modellen anders behandelen dan onze slotcars.
Als een wagen als eens op zijn dak gaat, blijven de ruitrubbers langer intakt onder een paar lagen vernis. Wat er nog vaker gebeurt, is dat een wagen wordt vastgenomen om bandjes te cleanen met allerlei producten en dat blijft dan aan je handen kleven. Verf zonder vernislaag is dan direct aangetast... Mijn ruitrubbers blinken dan wel, maar ze blijven tenminste hangen... Dit is volgens mij het grootste verschil in een body bouwen voor scaleracen ipv als statisch model... G. |
Quote:
Verder: welke lak heb je gebruikt? Toch geen Tamiya Clear hoop ik? Die is moordend voor decals! Als je clear wil gebruiken op een kas, neem dan altijd Gunze lakken. Die is veilig voor decals. Te veel lak doet niets aan de decals. Wel zal je laklaag er dan niet zo mooi uitzien ("appelsienschil"-uitzicht, lopertjes, ophopingen in hoekjes, ...) , maar de decals zullen onaangetast blijven. |
Het is inderdaad de, blijkbaar, beruchte Tamiya Clear. Dat is niet alleen moordend voor decals, ze worden blijkbaar eerst nog eens gemolesteerd. :) Nu weet ik ook dat ik ze niet meer moet gebruiken op een auto waar decals opzitten. ( Even een vraagje los van de Skyline: Heeft er iemand ervaring met stickers ipv decals? Heb geen kleurenprinter, en ben niet van plan om eerst een printer te kopen om ze te maken. Uit het echte racen weet ik dat de prijs van stickers meevalt, ja zelfs in de grootorde van eigen decals maken. Heb iets in gedachten. Als het er van komt, zal je het zeker kunnen volgen op de Paddock)
Verder over de Skyline: Heb de resin-piloot al twee grondlaagjes gegeven, op aanraden van Gunther. Zelfs na het ontvetten, lijkt het alsof ik op water gespoten heb ( pardon my language, and I've washed my mouth :p ). Is dit normaal of niet? |
Eindelijk eens wat deftige scherpe foto's van de werkzaamheden en de fouten... Eerst laatste stand van zaken:
http://users.skynet.be/bs362131/foto/GTR9.JPG Het dashboard, stuur, ed een kleurtje gegeven.Ook decal aangebracht op het dashboard. De piloot heeft na zijn gronglaagjes eindelijk kleur gekregen. Ik koos voor reflecterend aluminium. Dit om nog meer effect te hebben als ik een oliedruk-lamp/LED op het dashbord zou voorzien... http://users.skynet.be/bs362131/foto/GTR10.JPG OP het eerste zicht, ziet hij er straf uit. Maar na een tiende van een seconde zie je de fouten: Decals verknoeid, Voorspoiler-decal kapot, terras-tegel-beschadiging op motorkap-castrol, idem op nummer dak ( dit door een crash ontstaan door de wind...), dak-stijlen geplooid, ruiten niet doorzichtig, raamrubbers... Nieuw zijn de lichtblokken en de motorkap spoiler. http://users.skynet.be/bs362131/foto/GTR11.JPG Hier uitzicht van achteraan, waar ook de lichtblokken inzitten. Hier zie je beter dat rubbers slechter zijn... Nu maar hopen dat ik binnenkort m'n chassis krijg, zodat ik verder kan werken. Zou hem graag even laten rijden, zodat ik weet als alles wel een beetje goed vasthangt. |
Even update foto's opnemen voor het verslagje. Pilootje ziet er flashy uit!
Willy zei me vrijdag dat er mss deze week al chassis binnenkwamen. Kristof lijkt wel van de aarbol verdwenen... niet te bereiken en belt niet terug... ik hou je op de hoogte! G. |
Bij mijn eerste model had ik ook veel van deze problemen met beschadiging voor, eens laten vallen , lijm op de ruitjes enz. Maar ik heb men eerste model uit miserie weggegooid omdat ik het ni meer kon aanzien. Maar hier werken ze hem nog op zijn best af :) chapeau
|
Quote:
|
Ik hoop dat Willy er nog ene heeft, en dat hij nog niet met verlof vertrokken is...
|
Quote:
|
Dank je voor de steun. MFarher, die me het slotten leerde kennen, heeft nogal wat mails gekregen de laatste tijd. Dus ondanks zijn hulp, heb ik toch nog grove fouten gemaakt. Maar het zal beter gaan met de volgende. Er zal wel een threadje bij komen bij de "Slotcars" ;)
|
Mocht er iemand trouwens foto's nodig hebben voor de documentaire:" Modelbouw - Hoe het niet moet", ga gerust jullie gang he :D Op voldoende vraag, wil ik zelfs even ter plaatse een demo komen geven :eek:
|
All times are GMT +2. The time now is 00:52. |