De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Games (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Grand Prix 4: De eerste indruk (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=2634)

airco 18-06-2002 20:51

tja dat maakt het spel ook direct verschrikkelijk beperkt he...
Geen 10% van de PC gamers heeft een stuur, dusja

Stipey 18-06-2002 20:55

Maar dit is een autosport-forum, dus ligt het percentage vermoedelijk wel wat hoger :-) Maar ik mocht er inderdaad niet zomaar van uitgaan dan iedereen een stuurtje heeft.

FleaBite 18-06-2002 20:57

Quote:

Originally posted by Stipey

Ahzo, dat kan misschien een verklaring zijn... Stuurhulp is waarschijnlijk noodzakelijk om GP4 speelbaar te maken via een toetsenbord...

nog iets waar F1 2002 beter in scoort! Dat heeft geen stuurhulp nodig om het speelbaar te maken, waarom GP4 (en in feite de hele GP-reeks, euhm... misschien GP1 niet, heb da nooit gespeeld, dus daar spreek ik mij nie over uit) dan wel?

Stipey 18-06-2002 21:05

En wat GP4 betreft; volgens mij overtreft die met verve F1 2002...ook al is het nog steeds een "race spel", en geen "race simulator" (zoals GPL nog steeds de enige is....op dat Nascar-spel van Sierra na misschien, maar dat spel ken ik niet zo heel goed.)

Op alle vlakken wederom een stap vooruit t.o.v. GP3, maar het heeft zijn tijd nodig. Ik merk nog steeds geen zwaartekracht en je voelt nooit echt het contact met de grond, en ook de force feedback is zwak. Het racen zelf is echter érg leuk, mede dankzij een AI die tot dusver een erg positieve indruk op me naliet. Dat het spel zich afspeelt in 2001 kan me niet veel schelen, tenslotte kan je onmogelijk een realistisch spel van een seizoen maken dat nog niet verreden werd. De geanimeerde pitventjes, marshalls, etc.. zijn wel grappig, maar ze mogen voor mijn part terug verdwijnen - ik wil racen en niet in een tekenfilm zitten. De circuits zien er erg mooi uit, en da's natuurlijk wel belangrijk. Kortom; het is nog steeds verre van een simulator, maar GP4 is een erg leuk spel waarin je veel plezier kan beleven.

Stipey 18-06-2002 21:07

Quote:

Originally posted by FleaBite

nog iets waar F1 2002 beter in scoort! Dat heeft geen stuurhulp nodig om het speelbaar te maken, waarom GP4 (en in feite de hele GP-reeks, euhm... misschien GP1 niet, heb da nooit gespeeld, dus daar spreek ik mij nie over uit) dan wel?

Die hulp is er zonder twijfel, maar ze beperkt zich waarschijnlijk tot het sturen zelf...GP4 heeft blijkbaar de gewoontje om je de ideale lijn een beetje op te dringen, da's een nadeel..maar een racespel moet je nu eenmaal eigenlijk met een stuurtje spelen.

airco 18-06-2002 21:47

Quote:

En wat GP4 betreft; volgens mij overtreft die met verve F1 2002...ook al is het nog steeds een "race spel", en geen "race simulator" (zoals GPL nog steeds de enige is....op dat Nascar-spel van Sierra na misschien, maar dat spel ken ik niet zo heel goed.)

Op alle vlakken wederom een stap vooruit t.o.v. GP3, maar het heeft zijn tijd nodig. Ik merk nog steeds geen zwaartekracht en je voelt nooit echt het contact met de grond, en ook de force feedback is zwak. Het racen zelf is echter érg leuk, mede dankzij een AI die tot dusver een erg positieve indruk op me naliet. Dat het spel zich afspeelt in 2001 kan me niet veel schelen, tenslotte kan je onmogelijk een realistisch spel van een seizoen maken dat nog niet verreden werd. De geanimeerde pitventjes, marshalls, etc.. zijn wel grappig, maar ze mogen voor mijn part terug verdwijnen - ik wil racen en niet in een tekenfilm zitten. De circuits zien er erg mooi uit, en da's natuurlijk wel belangrijk. Kortom; het is nog steeds verre van een simulator, maar GP4 is een erg leuk spel waarin je veel plezier kan beleven.

ben ik het niet mee eens ... zet maar eens alle opties af in F1-2002, dan is het geheel daar ook niet meer zo simpel ...
Maar toch nog speelbaar ...

GP4 is dan misschien de beste simulator ... maar zonder allerhande hulpjes is het spel voor de meesten nauwelijks speelbaar ...
Het is nog steeds een spel he ... de bedoeling om er plezier aan te beleven, te racen ....
GP4 met alle opties af (ook damage aan) en dan 30 ronden Monaco ... Weinig kans om de race uit te rijden dan zene (tegen racetempo) ... Gevolg ==> spel beu wegens te moeilijk ... na 6 weken speelt bijna niemand het nog ...
F1-2002 is ook een simulator, maar wel een die zijne gameplay niet laat bederven door het realisme. Sry, maar je kan F1-2002 echt geen simulator noemen zene.

airco

Stipey 18-06-2002 21:54

te moeilijk? volgends mij absoluut niet, indien je de concentratie erbij kan houden rij je die 30 rondjes zonder schade uit. en daar haal ik net de fun uit. het fantastische aan GPL is net de uitdaging die je haalt uit de moeilijkheidsgraad die je krijgt door het afzetten van alle hulpjes.

haal je de fun uit gameplay dan is F1 2002 misschien geen slechte keuze, maar da's dus subjectief want laat mij persoonlijk koud.

Ik noemde GP4 noch F1 2002 overigens een simulator, ik beweerde het tegendeel!

JPMontoya 18-06-2002 22:26

-> dus wel gedownload full 650MB !

FleaBite 18-06-2002 22:27

Quote:

GP4 heeft blijkbaar de gewoontje om je de ideale lijn een beetje op te dringen

bedoel je dat hij dat ook doet zelfs al heb je een stuur??? miljaar, dan is het nog erger dan ik dacht?

Stipey, jij zegt dat gameplay je koud laat? dat vind ik nu een straffe uitspraak, zie. Dus jij amuseert je eigenlijk niet als je een spel speelt? http://www.f1gamers.com/f1/bb/sly.gif

JPMontoya 18-06-2002 22:28

zie attach (als em werkt)

FleaBite 18-06-2002 22:30

heh, ge download GP4 helemaal, maar dan staat er bovenaan uw winrar nog "evaluation copy" :D

JPMontoya 18-06-2002 22:31

dat duid op evaluation copy van het prog winrar duuuuuuuhh :)

FleaBite 18-06-2002 22:36

ja, da weetik. Ik bedoel maar... ah lamaar, kvonnet gewoon een beetje ironisch :rolleyes:

Stipey 19-06-2002 10:34

Quote:

bedoel je dat hij dat ook doet zelfs al heb je een stuur??? miljaar, dan is het nog erger dan ik dacht?
[/i]
Neen, ik sprak enkel over het keyboard in dit geval. Met een stuurtje kan je rijden waar je wil en hoe je wil, gelukkig... Da's al zo sinds GP1.

Quote:

Stipey, jij zegt dat gameplay je koud laat? dat vind ik nu een straffe uitspraak, zie. Dus jij amuseert je eigenlijk niet als je een spel speelt? http://www.f1gamers.com/f1/bb/sly.gif

Ik amuseer mij wel, maar ik haal de fun uit de uitdaging die je krijgt door de auto op de baan te houden en met tegenstanders te vechten zonder dat er brokken vallen. Of ik na een crash hulp krijg van geanimeerde ventjes of dat het spel zich afspeelt in 2001 laat mij persoonlijk koud, maar ik begrijp wel dat dat leuk kan zijn. (vond ik vroeger ook best leuk)

FleaBite 19-06-2002 11:21

Quote:

Neen, ik sprak enkel over het keyboard in dit geval. Met een stuurtje kan je rijden waar je wil en hoe je wil, gelukkig... Da's al zo sinds GP1.

phew, wat een opluchting. kan ik het spel misschien nog es evalueren als (áls) ik een stuurtje heb

Quote:

Ik amuseer mij wel, maar ik haal de fun uit de uitdaging die je krijgt door de auto op de baan te houden en met tegenstanders te vechten zonder dat er brokken vallen.

valt volgens mij ook onder de noemer gameplay hoor ;)

Stipey 19-06-2002 11:36

Quote:

valt volgens mij ook onder de noemer gameplay hoor ;)

Voor mij wel, maar andere mensen zullen dan weer meer fun halen uit het rijden achter de safety car, 2002 auto's/piloten/circuits, echte stop&go penalties, etc... op dat vlak is F1 2002 dan misschien beter, maar het hangt er dus maar vanaf wat je juist zoekt in een F1-spel.

Overigens spijtig dat we dat "gameplay" moeten noemen, en we niet kunnen praten over "simplay" :-)

JPMontoya 20-06-2002 10:20

zeg ik wil gp4 wel wisselen tegen andere intressante titel (hou me in de gaten op IRC )

Stipey 20-06-2002 17:58

Op welke IRC-server zit DePaddock tegenwoordig?

Oneliner 20-06-2002 18:04

Quakenet :)

airco 21-06-2002 12:44

op de spelletjesgarnaal is net een review verschenen over GP4
http://www.spelletjesgarnaal.be/skin...gp4/index.html

Verwacht niet al teveel van de reviewer, want in mijn ogen bestaat een F1-veld tot nader order nog altijd uit 22 rijders, en niet uit 21.
Verder is er een 18/20 voor de graphics ... Weet de reviewer wel hoe een F1-cockpit eruit ziet ?!? Die van GP4 komen nog niet eens in de buurt. Ok, er zijn veel grafische speeltjes zoals vlaggen aan tribunes enzo, maar als iets veel essentielers als de cockpits nog niet in orde zijn vraag ik me toch af hoe je 18/20 kunt geven voor graphics.

Verder een 8/10 voor geluid ... Slecht is het geluid niet, maar er is wel een enorm verschil met F1-2002 waar het geluid toch wel een pakje realistischer overkomt. Met een geweldige terugslag bij het terugschakelen.

airco

Bart.Vandecavey 21-06-2002 13:12

Quote:

Originally posted by airco
op de spelletjesgarnaal is net een review verschenen over GP4
http://www.spelletjesgarnaal.be/skin...gp4/index.html

Verwacht niet al teveel van de reviewer, want in mijn ogen bestaat een F1-veld tot nader order nog altijd uit 22 rijders, en niet uit 21.
airco

Hij bedoelt misschien 22 officiële piloten - Villeneuve (Newhouse)...

Of ze beschouwen Yoong niet als piloot...

FleaBite 21-06-2002 13:36

hij meent ook dat je GP4 over alle media in multiplayer kan spelen... :rolleyes:

Mja, maar andere reviews van hem vond ik ook al niet zo denderend, dus het verbaast me eigenlijk niets hoor

Finish 21-06-2002 18:14

Donderdag aanstaande werp ik F12002 en GP4 op mijn pijnbank :) GP4 heeft het voordeel dat ik fervent GP2fanaat was (en misschien ook nog ben), F12002 heeft het voordeel dat ik compleet weg ben (en misschien binnenkort ook 'was') van F12001 :)

Finish 26-06-2002 21:05

Toen ik in 1995 in fnac antwerpen mijn eerste échte racesimulator kocht had ik nooit gedacht dat het spel mij zo zou kunnen boeien. Grand Prix 2, Geoff Crammond. Prachtig grafisch voor die tijd, met moeite speelbaar op een 486, maar hé, we zijn die-hards en we hebben het er voorover.
Met schokkend beeld scheurde ik door de bochten in mijn Sauber-Mercedes en liet de AIconcurrentie zwaar afzien. Finish werd wereldkampioen op bijna alle niveaus.
Groot was mijn vreugde toen er een opvolger in de maak was, logischerwijze GP3 genaamd. Een hele hype ontstond rond het spel; Geoff Crammond werd de 'god' der F1games en GP3 was de standaard nog voor het uitkwam. Concurrenten als Ubisoft en EA (F1 2000) beten in het stof.

GP3 gaf iets extra, maar naar mijn mening niet genoeg.
GP4 probeert iets extra te geven, maar naar mijn mening veel te weinig.

Jawel, ook ik heb de Fairlight release - via omwegen - te pakken gekregen. 1 woord: teleurstellend. Menuutjes zijn wel mooi, maar daar blijft het bij. Laat het me zo zeggen: 'ik ben meer gewoon', en dan denk ik vooral aan F1 2001 en misschien ook het F1 2002 dat ik morgen op de pijnbank leg. Grafisch pakken beter, tegen een hogere framerate...weliswaar dankzij modding. Maar toch....
Mijn systeempje (P3 667Mhz, 256MB SDRAM, Kyro II) heeft enorm veel moeite om ietwat grafische details weer te geven, daar waar F1 2001 nog goed z'n gang gaat op full detail.
Wagenbesturing komt -volgens mij- totaal niet overeen met F1 2001, hier rij je nog altijd op rails, je voelt je helemaal niet goed in je wagen.

Ik ga nog proberen het 'maximum' eruit te halen, maar zoals de zaken nu staan, verdwijnt deze titel van m'n C-schijf totdat ik misschien een beter peeceetje heb, die GP4 op hoger detail kan laten draaien. Spijtig :(

Vettige Swa 11-07-2002 11:51

Ik heb GP4 ook gekocht en ik vind het toch wel een goed spel. Veel beter dan GP3. Is er trouwens al ergens een 2002 season carset te vinden?

Finish 11-07-2002 12:17

www.gpx.it , onder GP4 ;)

Vettige Swa 11-07-2002 12:21

Quote:

Originally posted by Finish
www.gpx.it , onder GP4 ;)
thenkjoe :)

Ferrari Forever 13-07-2002 16:40

Voila, ik heb ook gp4 in huis gehaald. Ik heb het nog niet geinstalleerd, maar ik zal er mij de komende uren eens mee bezighouden. Review volgt.

yvdp 16-07-2002 23:35

Ofwel ben je een ontzettend lange review aant schrijven ofwel ben je verslaafd... :D

Finish 17-07-2002 00:22

De eerste 100% full-time GP4addict is opgestaan ! :D

JPMontoya 17-07-2002 09:48

ik ben ook addict - heb F12002 ergens in de hoek gekegeld !!!

Scapa 17-07-2002 12:03

Quote:

Originally posted by JPMontoya
ik ben ook addict - heb F12002 ergens in de hoek gekegeld !!!
kegelt dat dan eens in mijn richting :D

Ferrari Forever 17-07-2002 20:49

gp4: mijn verdict

Ik heb mij de laatste paar dagen eens serieus beziggehouden met GP4 en ik kan in alle objectiviteit eigenlijk maar één ding besluiten : ik vind het jammer dat ik hier mijn geld aan heb uitgegeven. Voor alle die hard gp4 fans meteen beginnen te steigeren, volgende puntjes van kritiek.
1) De graphics : what the hell is this ? Afgaande op de schitterende screenshots die ik al her en der gezien had, verwachtte ik een spel dat zich qua graphics op zijn minst kon meten met F12002. Maar dit is gewoon verschrikkelijk. Ik vraag mij werkelijk af wat die 'all new 3d graphics engine' nu eigenlijk doet want zelfs bij een resolutie van 1024 op 768 ziet het er niet uit. Ik dacht eerst echt dat ik ergens op 800x600 aan het spelen was. Niet dus.
Of je nu in een Minardi of in een BMW rijdt : afgezien van de kleur zien de cockpits er allemaal precies hetzelfde uit. Toch vreemd dat ze daar na al die jaren nog steeds niet aan veranderd hebben, zeker omdat de cockpitview toch de meest gebruikte view tijdens het racen is.
Die 'kolkende massa' in de tribunes : een paar wapperende vlaggen, maar voor de rest vooral mooi voor fans van retro-f1 games. Aan mijn configuratie zal het niet liggen : P4 1800, geforce 3, 512 mb. Om het game te spelen in een resolutie zoals op de screenshots die al gereleased werden moet je denk ik over een Cray supercomputer beschikken of zoiets.
2) Gameplay : been there, done that. Nooit, maar dan ook nooit heb je het gevoel dat je met 300 km per uur op een circuit aan het racen bent. En dat heb je dus wél in f12002. Alles gaat gewoon zo pokketraag vooruit en dan nog trekt het gewoon op niks. Daaruit kan je maar één ding besluiten : f12002 is gewoon veel beter geoptimaliseerd voor de pc en haalt het onderste uit de kan van je systeem.
3)menu's : ga ik niet al te veel kritiek over geven, want na wat zoeken vind je wel je weg.
4)geluid : nogmaals : niet goed, niet slecht. De één zal liever het rauwe geluid met zijn backfire's uit f12002 horen, de ander zal liever dit horen.
Maar wacht , er is meer ...

Ferrari Forever 17-07-2002 20:57

Wat moet je hieruit dan eigenlijk besluiten ?
Ik vraag mij af of al die reviewers met hun lovende kritieken een ander spel gespeeld hebben dan ik, want dit is één grote teleurstelling. En ik zeg dit in alle objectiviteit want ik heb het spel echt een kans gegeven. Ik heb het dagen gespeeld, maar nu heb ik het toch wel gehad. Gp4 teert gewoon verder op zijn naam, maar voor de rest brengt het niets, maar dan ook totaal niets vernieuwend, verrassend of spectaculairs mee.
Als je twijfelt tussen f1 2002 en gp 4 : f1 2002 wint het op alle fronten. Betere gameplay, veel realistischer, betere graphics en vooral veel meer fun. f1 2002 zal ik over een half jaar nog spelen. Gp4 beland ergens vanonder in mijn schuif en het zal nog lang duren vooraleer ik hem er nog eens uithaal (voor de perverts onder jullie : de game dus).

All times are GMT +2. The time now is 15:40.