De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2005 GP Europa (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10706)

ICEMAN 29-05-2005 21:28

Ik had de commentaren eens willen lezen als Kimi Button had meegenomen in zyn crash. Dit had véél erger kunnen aflopen!

Sennake 29-05-2005 22:05

Ik gunde het Kimi wel, maar Alonso is ook niet slecht :)

Schumi beperkt de schade maar kan niet verhinderen dat hij nu al 43 punten minder telt dan de WK-leider, op 12 races van het einde komt dit neer op een gemiddelde voorsprong van 3,5 punten. Alonso kan zich al eens een folieke veroorloven, Schumi daarentegen blijft voorlopig op achtervolgen aangewezen. Vorige GP zei ik al dat het sneller zijn van Barrichello een teken aan de wand was, wat meteen weggeveegd werd door de Schumi-fans, maar ook deze keer stel ik hetzelfde vast, zowel in de kwalifs als in de race. Ik begin Schumacher toch te verdenken van een gebrek aan motivatie. Of wordt hij gewoon oud? Het kan ook zijn dat Barrichello gewoon aggresiever geworden is na Monaco. Hij verklaarde toch dat hij Schumi vanaf nu niet meer als een teammaat beziet, maar als een concurrent net als alle anderen...

The Interceptor 29-05-2005 22:11

Barrichello stond ook wel op een tactiek als Schumacher he, lichter geladen tijdens de kwalifs, dat scheelt al snel enkele tienden, en drie plaatsen.

Toen ik de start live zag, durfde ik bij die beelde nog niet meteen een schuldige aanwijzen tussen Montoya en Webber. Maar na het zien van herhalingen uit diverse hoekpunten was wel duidelijk dat Webber veel te ver achter Montoya lag. Dan stuurde hij nog ietsje naar buiten voor een betere lijn door de bocht te hebben, maar vooral rmede hij te laat en blokkeerde zelfs even zijn linkervoorwiel. Het feit dat Heidfeld voor hem reed zal daar toch wel iets mee te maken hebben denk. Wat mij betreft is Webber toch één vd grootste ontgoochelingen van het seizoensbegin. Normaal komt volgens jaar Jenson terug naar Williams, als Heidfeld zo blijft presteren, mag Webber toch beginnen vrezen voor zijn plaats!

Gèrre 29-05-2005 22:15

Quote:

Originally Posted by ICEMAN
Ik vind toch dat ze eens moeten beginnen nadenken om de bandenwissel terug in te voeren. Vandaag waren er meerderen die hier last van hadden. Die banden van Alonso gezien? :confused:

dat was toch ook al het geval in Monaco, die achterband van Alonso was toen een slik is gewoon te gevaarlijk niet alleen voor de piloot maar ook voor de achterliggers.

airco 29-05-2005 23:19

Quote:

Originally Posted by ICEMAN
Ik vind toch dat ze eens moeten beginnen nadenken om de bandenwissel terug in te voeren. Vandaag waren er meerderen die hier last van hadden. Die banden van Alonso gezien? :confused:

ik ben het hier absoluut met je eens ...

Bedoeling van 1 bandenset per race was/is om de snelheid te verlagen en zo de veiligheid te verhogen ...

De situaties die Schumi in Spanje en Raikonnen op de Nurburgring meemaakten zijn potentieel gigantisch zware ongelukken ...

De bandenregel mist dus totaal zijn effect

Sennake 30-05-2005 09:41

Quote:

Originally Posted by The Interceptor
Barrichello stond ook wel op een tactiek als Schumacher he, lichter geladen tijdens de kwalifs, dat scheelt al snel enkele tienden, en drie plaatsen.

Tuurlijk, maar dat had zich dan moeten vertalen in een voordeel voor Schumacher tijdens de race. Het omgekeerde was waar, wat des te meer een pluim is op de hoed van Barrichello.

Sennake 30-05-2005 09:48

Quote:

Originally Posted by airco
Bedoeling van 1 bandenset per race was/is om de snelheid te verlagen en zo de veiligheid te verhogen ...

Zou dat de echte reden zijn? Ik denk eerder dat ze gehoopt hebben om meer inhaalacties te zien en vooral een koers die naar het einde toe nog alle kanten uitkan. In dat geval heeft de regel zijn uitwerking niet gemist.

En de hamvraag is : moet de FIA haar regels aanpassen aan de tendens van de teams die doen alsof er niets aan de hand is en blijven pushen alsof ze onbeperkt kunnen banden wisselen, of andersom? Ik denk dat het aan de teams is om uit te maken welke risico's ze willen lopen, en dat het niet altijd loopt zoals gehoopt, hebben zowel de banden van Schumi, Alonso als Raikkonen (om er maar enkele te noemen) al bewezen. Veiliger is het zeker niet, daar ben ik mee akkoord. Maar er is een dunne lijn tussen spektakel en veiligheid; daar hebben we het al over gehad in het verleden. Als het 100% veilig moet zijn moeten ze de GP's maar op Playstation laten uitvechten. Dan kan Villeneuve ook nog eens een koers winnen ;)

Jan 30-05-2005 09:59

Kimi zou de verdiende winnaar geweest zijn, .....maar het blijft een mechanische sport hé.
Alonso doet een goede zaak en heeft volgens mij een verstandige race gereden, al is dat misschien minder spektaculair.
Coulthard is blijkbaar toch te oud om te leren, als je vrijdags betrapt wordt op overdreven snelheid in de pitlane, dan ga je dat op zijn leeftijd toch niet nog eens overdoen op zondag zeker :rolleyes: Hij vergooit daarmee een mogelijke podiumplaats.

Eerlijk gezegd kan ik M. Schumacher beter appreciëren nu hij vanuit de middenmoot moet vertrekken en genoodzaakt is te vechten voor de punten.

Wat het herinvoeren van de bandenwissels betreft, laat dat maar zitten. Michelin en Bridgestone zullen wel een band ontwikkelen die het enkele ronden langer uitzingt, dat is trouwens hun job. Laat ons zeggen dat ze voorlopig de "balans" nog niet gevonden hebben. En misschien moeten ook de piloten nog leren omgaan met het feit dat ze hun banden moeten sparen om de eindstreep te halen. Het vergt een andere strategie.

En over Villeneuve gesproken, ik zit mij al enkele weken af te vragen hoe die in godsnaam ooit aan die wereldtitel geraakt is.

Ottooke 30-05-2005 10:06

Sennake, je hebt hier volledig gelijk. De teams moeten maar om duurzamere rubbers vragen. De teams handelen blijkbaar volgens het gedachtegoed van een zekere F. Porsche, de wagens moeten een race winnen en mogen na de finish in stukken uiteen vallen. De teams hebben ook zo een gedacht over de banden. Helaas voor enkelen duurt een GP langer dan ze gewild hadden.
De bandenregel bracht de voorbije GP's spanning in de laatste ronden. Vorige GP koos Renault voor de zekerheid van enkele punten ipv de wagen in de muur te rijden, deze GP koos McLaren om nog 1 ronde extra te rijden voor de volle pot. Het is helaas voor McLaren (vooral voor Raikkonen) verkeerd afgelopen terwijl Renault (met Alonso) verder uitloopt in de WK tussenstanden.
Eindelijk wat spanning en animo in de F1, het was al een tijdje geleden.

Bart.Vandecavey 30-05-2005 10:08

Quote:

Originally Posted by Ottooke
De teams handelen blijkbaar volgens het gedachtegoed van een zekere F. Porsche, de wagens moeten een race winnen en mogen na de finish in stukken uiteen vallen.

Volgens mij was dat Colin Chapman

Mario 30-05-2005 10:28

Quote:

Originally Posted by Bart.Vandecavey
Volgens mij was dat Colin Chapman

Helaas gebeurde het bij Lotus meer dan eens dat ze tijdens de race uiteenvielen, met dramatische gevolgen :(.

Geen commentaar van mij, want ik heb de race niet gezien omdat ik met Arthur en Johan op het Glosso-circuit van Arendonk was en daar veel spektakel heb gezien :) .

Guido 30-05-2005 10:42

Helemaal eens met Sennake. Als we opnieuw alles 100% veilig willen krijgen, dan wordt het weer treintje rijden en wordt alles in de pit beslist. Laat dat nu de reden zijn waarom ik nog nauwelijks of niet meer kijk. Heb de eerste en de laatste 10 rondes gezien, en heb weer het gevoel dat ik niets gemist heb. :)

Er was al ronden lang te zien dat de voorkant rechts op de McLaren enorme vibraties vertoonde op het rechte stuk. Als hij het daar wat kalmer aan gedaan had, was de ophanging wellicht niet gebroken en had ie wellicht nog 6 of zelfs 8 punten uit de brand gesleept. Hij is gewoon blijven rijden als een gek. Als de ophanging dan zegt 'tot ziens', tja, aan wat ligt het dan? Aan de regels, aan de banden, of aan de gast die met zijn kreupele machine over het asfalt blijft jakkeren tot het kapotgaat... Zo wordt je geen wereldkampioen. Alonso heeft hier, met 32 punten voorsprong, al een deftige optie op de titel genomen. En het seizoen zou nog wel eens veel sneller kunnen gedaan zijn dan velen denken. Briattore weet hoe je kampioen moet worden... ;)

Finish 30-05-2005 12:14

Wat de trage Schumacher betreft: in de kwalificaties zat hij duidelijk achter Barrichello, iets wat hem op dit circuit wel al meer overkwam. Schumacher was dan bij de startcrash betrokken en na enkele rondjes lag hij terug op P11, waar hij constant rekening moest houden met Montoya in de achterspiegels, zodat jagen op Massa op de tweede plaats kwam.
'Motivatie' is hier relatief; als het materiaal goed zou werken en de kwalificatie beter zou lukken, zou de Ferrari voortdurend voorin te vinden zijn. Maar na jarenlang in de running geweest te zijn voor de wereldtitel (al sinds '94!-met een dip in '96) ontdekt Schumacher voor het eerst hoe het eigenlijk is om in de middenmoot punten te moeten sprokkelen. Volgens mij kan je dan twee reacties hebben: extra motivatie om terug te komen, of het kopje laten hangen en 'het is voorbij' zeggen. En net dat heb ik Schumacher nog niet horen zeggen, Barrichello wel. Hij kloeg voor Monaco steen en been over 'op een ronde gezet worden', en nu Schumachers rijk afbrokkelt, neemt Rubens wraak voor zijn jarenlange tweede plaats binnen het team: Schumacher als kortzichtig en dwaas bestempelen en natrappen op een normaal inhaalmaneuver in de laatste ronde van de monegaskische GP. Vergeten we dan wel niet Rubens miserabele prestaties in de eerste races, met uitzondering van Melbourne.
Het zou me ergens niet verbazen moesten de geruchten waar zijn: exit Rubens bij Ferrari en init Massa. 't Lijkt me dé uitgelezen kans voor Felipe om zich te bewijzen en de gepensioneerde Schumacher op te volgen. Rubens raakt net als Irvine wel in de vergetelheid; een coureur die zich in de 2de positie nestelde en het laatste seizoen teveel praatjes verkocht.

Lambo 30-05-2005 12:15

ik ga hier nu niet beweren dat Schumacher de betere was van Barrichello dit weekend, maar hij heeft toch opnieuw zijn portie pech gekend. Hij werd meegesleept in het startgewoel waardoor hij eigenlijk niet als 10 maar als 15e de GP begon. Daarna toch enkele mooie inhaalmanoeuvres gezien (o.a. op Button). Het gebrek aan motivatie zou ik toch willen wegwimpelen. Als je ziet dat hij in Monaco nog bijna twee man te grazen neemt in de laatste ronde... En dat voor 1, hooguit twee puntjes meer... nee, als je niet gemotiveerd bent blijf je zitten op je achtste plek denk ik. Of zoals Tom Boonen zondag zei: 'Voor een achtste plaats spurt ik niet mee'. Blijkbaar neemt Schumacher wel nog het risico voor een zesde of zevende plaats ;)

Maargoed, het draait niet bij Ferrari, en dat ga ik niet ontkennen. Dat ziet iedereen. Maar het seizoen is nog lang, en khoop dat ze op zijn minst nog enkele zeges binnenrijven. Dat de titel weg is, dat is wel vrijwel zeker.

@Jan: Villeneuve was de 'juiste' man op de juiste plaats in het juiste team in het juiste jaar zeker :p

Bart.Vandecavey 30-05-2005 12:23

Quote:

Originally Posted by jan
En over Villeneuve gesproken, ik zit mij al enkele weken af te vragen hoe die in godsnaam ooit aan die wereldtitel geraakt is.


Wat ik mij al altijd afvraag is.

Hoe komt het dat iedereen Villeneuve een schitterend piloot vond en Hill een Engelse pipo die niet kon rijden. Ze hebben beiden de wereldtitel behaald bij Williams...


All times are GMT +2. The time now is 16:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.