De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Media Corner (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Gratis toegangkaartjes? Ritsel een perskaart !!!! (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=12957)

JPMontoya 05-05-2006 15:02

Quote:

Originally Posted by bluelite
Manu, het is heus wel de fout van Renault om met al die accreditaties te gooien. CZ is toch heel wat strenger wat het uitdelen van accreditaties betreft. De kazuifel-historie is dan weer wat anders. Het zijn inderdaad de mensen van CZ die ze uitdelen aan de "fotografen", maar als je een kaart hebt van Renault, dan kan CZ niet weigeren een kazuifel aan die mensen te geven die erom komen vragen. Het gaat allemaal veel te makkelijk.

Ik kijk in ieder geval uit naar de resultaten van de Ronde Tafel met Huudo. Ik ben ervan overtuigd dat er een oplossing zal zijn.

Trouwens, binnenkort komt er de tribune aan de Jacky Ickx, dus normaal zal je op dat stuk boven de draad uitkijken.

Vergeet ook niet dat de amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken...Zij kijken beter in eigen boezem...

Als zij hun waarachtige plek zouden kennen dan al die die problemen niet...én er is niks zo erg als mensen hun plek niet kennen in de wereld...(maar dat is een zeer filosofische discussie...)

En nogmaals lokaal fenomeen...vorig jaar tijdens al de World Series by Renault events niet gezien....

Guido 05-05-2006 17:08

Quote:

Originally Posted by JPMontoya
Vergeet ook niet dat de amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken...Zij kijken beter in eigen boezem...
Als zij hun waarachtige plek zouden kennen dan al die die problemen niet...én er is niks zo erg als mensen hun plek niet kennen in de wereld...(

....

Een kleine verfijning hieraan: "Vergeet ook niet dat de betrokken amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken..."

Voor iedere amateur die zijn plekkie niet kent, zijn er beslist een groter aantal die dat wel kennen.

;)

JPMontoya 05-05-2006 18:01

Quote:

Originally Posted by Huudo
Een kleine verfijning hieraan: "Vergeet ook niet dat de betrokken amateurs in de eerste plek zijn die de fout maken..."

Voor iedere amateur die zijn plekkie niet kent, zijn er beslist een groter aantal die dat wel kennen.

;)

correct bedankt voor de precisering.

fastphotos 05-06-2006 17:32

Hallo,

Ik ben zelf nog amateur(hobby)fotograaf.
Heb ook nog geen perskaart, maar zou die graag een willen.
Waarom zal ik jullie ook even uitleggen,
Ik beoefen een vrij zwaar beroep en ik weet dat ik dit geen jaren meer kan doen.
Dit beroep beoefen ik nog steeds met alle plezier.
Ik wil aan mijn toekomst denken en zou graag beroepsfotograaf willen worden.
Dan moet je toch ergens beginnen, ik neem niet aan dat de beroepsfotografen van nu niet van de ene op de andere dag beroeps zijn geworden.
Ik ben dik 3 jaar geleden begonnen met fotograferen gewoon achter de hekken heb veel ervaring opgedaan (je kunt vanuit hier ook vele mooie foto's maken).
Ik heb in die tijd ook veel geďnvesteerd in apparatuur, en ben nog bezig met investeren.
Eind vorig jaar heb ik de keuze gemaakt dat ik beroeps wil worden.
Heb verschillende dingen geprobeerd om een perskaart te bemachtigen, kranten aangeschreven, tijdschriften, me in latenschrijven bij Kamer van Koophandel enz.
Ik heb nog steeds geen perskaart, omdat ik eerst genoeg opdrachtgevers wil hebben om naar het desbetreffende circuit te gaan om er een aan te vragen.
Die krijg je niet zo makkelijk als je achter de hekken foto's maakt.
En dan zie je inderdaad mensen die een compacte camera hebben met een perskaart, en daar kan ik me wel een beetje aan ergeren.
Die mensen lopen met een cameraatje van een euri of 200 rond voor de hekken terwijl ik met apparatuur van een euri of 6000 achter de hekken sta.
Ik wil ook geen beroeps in de weg staan, want voor hen is het hun inkomen.
Ik vind ook dat er andere regels moeten komen, maar laat een serieuze beginner wel de kans krijgen om ergens te beginnen.

Groetjes Jurgen.

FIRE 05-06-2006 18:16

In het Nederlandse autosportmagazine Start stond deze maand een column van Willem J. Staat met de titel: De internetpipo. Je raad het al, deze column ging over het feit dat tegenwoordig iedere amateurfotograaf/journalist een perskaart heeft en dat de Renault World Series het toppunt vormde van deze praktijken. Bij het lezen van deze column moest ik direct aan dit topic denken. :D

Mark 05-06-2006 18:34

Quote:

Originally Posted by FIRE
Bij het lezen van deze column moest ik direct aan dit topic denken. :D

Jij ook? Er zaten een aantal rake punten in voor mensen die voor organisator spelen of de leiding hebben over een circuit. Stof tot nadenken. Je mag het eigenlijk niet hardop zeggen of schrijven. Wacht maar eens tot er zo'n interpipo morsdood wordt gereden. Dan hebben we een feestje :(

Eerlijk is eerlijk, de beroepsgroep zelf de afgelopen jaren ook de nodige steken laten vallen. Geen enkele vorm van "marktprotectie" heeft er plaatsgevonden.

JPMontoya 05-06-2006 22:04

Kan iemand mij dit artikel is bezorgen...

Mark 05-06-2006 22:39

Quote:

Originally Posted by JPMontoya
Kan iemand mij dit artikel is bezorgen...

Volgt morgen online ;)

JPMontoya 05-06-2006 23:36

Dank U vriendelijk Mark!

SMM DOC 06-06-2006 11:15

Ik ben deze discussie al een hele tijd aan het volgen en met toenemende ergernis.
Iedereen loopt te vloeken op die FIA draad die rond het circuit staat: wel die staat er echt niet voor niets hoor. Willen we misschien terug naar vroeger toen je bij iedere crash riskeerde een wagen met >100 liter benzine aan boord aan 200 km/u midden op een tribune te zien neerkomen??? Misschien een idee voor een kwisvraag: waarom weigert Mercedes ooit nog deel te nemen aan de 24u van Le Mans?
Ik ben een van de vaste artsen van het Medical Team op CZ, mijn kaart geeft me "all time full track access" maar ik, noch een van mijn medewerkers, komen tijdens een race achter de FIA draad vandaan zonder daar een goede reden voor te hebben.
De argumentatie die ik hier ergens gelezen heb "als het aan hoge snelheid mis gaat ben je toch gezien, waar je ook staat" is niet waar. Die FIA draad houdt alles tegen wat je er maar tegenaan kunt gooien: zelfs een Super Race Truck aan 160 km/u. Als de draad tussen Sacramentsheuvel en de Villeneuve chicane er een paar jaar geleden tijdens de Truck Races niet stond hadden we een provinciaal rampenplan kunnen afkondigen. En toen vorig jaar die twee WSR 3.5 's aan 200 km/u op mij afgevlogen kwamen aan het medisch centrum was ik maar al te blij dat die draad nog tussen mij en die wagens stond.
Voor mijn part mag iedereen voor de draad komen staan. Voor mijn part mogen ze die draad rond het hele circuit weghalen. Behalve aan het Medical Center en op de plaatsen waar onze interventie wagens staan! Maar dan zal iedereen wel aan de ingang van het circuit een volledige afstand van verhaal moeten tekenen of je komt er niet in.
Kijk, de mooiste plaats om te kijken en foto's te nemen is aan de buitenkant van een bocht waar serieus voor geremd moet worden en dan liefst nog zo kort mogelijk tegen het asfalt aan, dan kun je een telelens uitsparen. Maar kijk maar naar een rally wedstrijd: dat is plaats waar de doden vallen als het misgaat. Daarom is dat bij die wedstrijden ook een verboden publiekszone.
En voor al die fotografen met een Nikon D50 - Canon 350 of hoger: zoek in een cursus fotografie eens op wat scherpte-diepte regeling met behulp van een telelens en diafragma opening betekent vooraleer je je voor semi professioneel begint uit te geven.

Jochie 06-06-2006 15:09

...........

Mark 06-06-2006 22:38

Quote:

Originally Posted by SMM DOC
Ik ben een van de vaste artsen van het Medical Team op CZ, mijn kaart geeft me "all time full track access" maar ik, noch een van mijn medewerkers, komen tijdens een race achter de FIA draad vandaan zonder daar een goede reden voor te hebben.

Eindelijk nog eens iemand die de gevaren voor de draad uitlegt. Iemand met een fototoestel voor de draad is sowieso de zwakste schakel. Baanposten en andere veiligheidsmedewerkers voor de draad zijn altijd met zijn twee. De een let op de ander. Hoe werkt een persoon met een fototoestel? Hij let alleen maar op die ene wagen die hij aan het fotograferen is. Wat er voor zit of achter krijgt hij niet mee. Daarnaast heeft ie geen buddy die hem in geval van nood wegtrekt.

De bewuste column:
http://www.depaddock.eu/marshal//thr...ternetpipo.pdf
(met goedkeuring van de Start-redactie, morgen volgt nog een scan)

Voor een groot gedeelte kan ik me vinden in deze column. Iedereen is een beetje schuld aan deze malaise maar het forum De Paddock niet. Voor andere fora kan ik niet spreken.

* Circuits en organisatoren zijn maar wat mediageil. Alles voor de kijkcijfers zullen we maar zeggen.
* Internetpagina's met een hoog cowboy-gehalte.
* De beroepsgroep zelf. In de afgelopen jaren hebben zij in de afgelopen jaren geen sterke hand gevormd tegen nationale bonden, circuits, organisatoren en het internet-gespuis. Geen vorm van marktprotectie.........alhoewel, mag dat nog in Europa? Daarnaast zijn mensen die werkzaam zijn in de media meestal voorzien van een sterk eigen mening. Als ze die niet hadden waar ze ook nooit doorgedrongen tot het persgilde. Probeer maar eens met zo'n groep mensen tot 1 sterk front te komen;) Dan hebben we het nog niet gehad over het chronische tijdsgebrek, deadlines en dat soort voorkomende problemen van de desbetreffende beroepsgroep. Neemt niet weg dat ze toch een sterk front moeten gaan vormen tegen de vervuiling voor de draad.

In het stukje komen de fora naar voren als een van de boosdoeners. Dat klopt ten dele. Als een organisator of circuit een licentie verstrekt aan iemand van een forum, omdat hij de vertegenwoordiger is van dat forum, dan hebben ze het spelletje duidelijk niet begrepen.

Wat betreft vzw De Paddock / Forum depaddock.eu kan ik met een gerust hart verklaren dat wij als bestuur niemand hebben aangedragen voor een "perskaart". Dat is niet het doel van dit forum. Dat hebben we in het verleden ook nooit gedaan. Neemt niet weg dat bepaalde personen in het verleden hier misbruik van hebben proberen te maken.

Dat mensen uit de perszaal, als vertegenwoordiger van een andere site, hier hun verse foto's komen posten of hun nieuwtjes van het circuit, daar kunnen wij helaas niets aan doen. Sterker nog...........circuits, teams en organisators komen zelf hun nieuwtjes hier posten.

Wij zijn in dat geval een gevolg van iets anders. De oorzaak is het lakse beleid van circuits en organisatoren die de perskaarten als snoepjes uitdelen.

Nogmaals, voor andere fora kunnen we niet spreken.

Jo Smets 07-06-2006 10:49

Als ik dit artikel zo lees, dan vind ik wel dat ze ergens gelijk hebben.
Een beetje bescherming van het beroep moet kunnen.

Maar.... het is wel zo dat de minder bekende wagens, als we het bij autosport houden, (bijna) nooit ergens in komen te staan. Behalve in boeken als het BMR boek van Transporama. Daar staat gewoon iedereen in. Al is het maar in de lijst met deelnemers.

Wat ik bedoel is, dat de minder bekende mensen er blij mee zijn dat ze zichzelf en of hun wagen ergens op internet tegen komen. Het maakt dan niet echt uit waar of hoe dat gepubliceerd wordt en of erbij staat dat ze 10e eindigden terwijl het 8e was. Dat is nu net de kracht van amateurfotos op een forum/site. Het zijn er gewoon meer en meestal van iedereen.

Maar om nog even bij het onderwerp pers-tickets te blijven. Geen Perskaart geen ticket en fotos maken van achter de draad ;)

De autosport pers zou zich volgens mij wel de moeite moeten doen om niet alleen die eerste 3 wagens in hun artikels te publiceren. Doe er ook eens een trackday rapport of wat fotos van de achterban bij. Zo krijg je meer lezers/kijkers, niet door je "concurrentie" aan te vallen.

En ondertussen ... keep on shooting, want ik hou van prachtige autosport fotos.

Race-groeten,
Jo Smets

JPMontoya 07-06-2006 11:22

Wat daar gezegd wordt over Forums -> NIET Akkoord...

Heb nu ffie geen tijd om er een boom over op te zetten maar die volgt....

Chauffeur 07-06-2006 23:10

Gewoon rustig blijven mannen, alles komt in orde ;)
Aan het ganse verhaal zijn er 2 luiken:
- Dat van de uitvoerder
- Dat van de opdrachtgever

In België is er plaats voor X aantal professionele fotografen voor de autosport. Laat iedereen die een mediakaart wil zijn cv opsturen - plaats alle gepubliceerde stukken naast elkaar, maak een evaluatie en geef deze mensen onbeperkt toegang tot alle autosportmanifestaties. Geen vestje met een nummer er op = geen foto's van voor de draad.

Iedereen moet beginnen met vallen en opstaan, iedereen moet de kans krijgen om de stiel te leren. Maar je eerste jaar als fotograaf een kaart krijgen ( met de smoes via een website) foto's nemen en deze onder de prijs aanbieden aan teams is pure broodroof voor de profs.

Ga eerst eens een paar jaar werken, al was het voor een peulschil, investeer in het vergaren van kennis en connecties, vergaar verschenen artikels, en kom dan de grote man uithangen.

Wij moeten er niet van leven. Indien we niet binnen mogen verschijnt er niets, zo simpel als pompwater. Het enige wat ik weet is dat wij wel degelijk geschreven pers brengen, dito het betere fotowerk (beiden betalend).

Dat in diverse media enkel de top 3 beschreven en vermeld worden is soms begrijpbaar. De uitvoerders krijgen van de opdrachtgevers niet altijd de plaats in de media om te brengen wat ze zelf zouden willen brengen. Gelukkig hebben wij deze leemte kunnen invullen met het BMR boek. Als je enkel de top 3 brengt maak je meerdere teams ongelukkig dan gelukkig. Breng je over iedereen iets dan kan iedereen zich daar in vinden en verkoop je meer. Onbegrijpelijk ( maar goed voor ons)dat sommige goede media deze boodschap nog niet begrepen hebben.

Geloof mij, de markt is in volle expansie en de gevolgen en oplossingen zullen niet lang op zich laten wachten. Zij die denken dat iedereen zit te slapen achter de schermen zijn dik mis.

All times are GMT +2. The time now is 22:42.