De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Technisch hoekje (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Mijn golfke raceklaar? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10343)

JBR 01-04-2005 00:25

Mijn golfke raceklaar?
 
Hallo mede racefans,

Ik ontdekte vandaag dit forum en ik moet zeggen dat ik hier al lang naar op zoek was (een degelijk autosport forum).

Zelf heb ik een standaard golf 3 1800 (10jaar oud 57000 km) en zou hiermee graag de dagen van eran meerijden. Ik heb met deze wagen met de VW club al eens op francourchamps gereden en heb gemerkt dat dat ding geen wegligging heeft. :frusty:
Mijn vraag: Wat moet ik veranderen om dit alles te verbeteren? Ik denk aan de ophanging, velgen, banden (misschien stoel) enz...
Tips en hulp hoe ik dit alles moet anpakken zijn steeds welkom (bepaalde merken, winkels, enz...)
Ook zou het leuk zijn als ik een idee had van wat dit alles moet kosten :confused:

Vriendelijke groeten,
Jan.

gwyllion 01-04-2005 08:42

Andere schokdempers en stabilisatorstangen kunnen wonderen doen.
Alles hangt natuurlijk van je budget af (in stijgende prijs):
* stuggere schokdempers met verlagingsveren: ik ben persoonlijk een fan van Bilstein dempers met Eibach veren
* schroefkit met instelbare hoogte: je neem je best een kwaliteitsmerk (Bilstein PSS, KW Variant 1 en H&R).
* schroefkit met instelbare hoogte en instelbare hardheid: Bilstein PSS9 en KW Variant 2 zijn echte aanrader
* je hebt ook nog schroefkits waarvan je in- en uitgaande slag van in kan stellen, die kosten nog een stuk meer, maar dat loont niet echt de moeite

Dikkere stabilisatorstangen zorgen ervoor dat de auto minder overhelt in de bochten. Golfjes hebben de neiging om het achterwiel in de bocht op te heffen; dit wordt dan een stuk verminderd. Ik raad een stabikit van Eibach of H&R aan.

Je kan al dit kopen bij je lokale tuningwinkel, maar er zijn gigantische prijsverschillen. Om een richtprijs te hebben, kan je best eens op de website van Sandtler (in Duitsland en echt wel zeer goed geprijsd) kijken: http://www.sandtler.de.

Als je echt weet wat je wil en van plan bent iets te kopen, heb ik nog wel een adres van vriend die zeer goedkoop Bilstein en Eibach kan leveren.

gwyllion 01-04-2005 08:44

Een goeie site over mogelijkheden voor remmen upgrade: http://www.matey-matey.com/brake_conversion.shtml
Op diezelfde site staan ook nog nuttige tips om je wagen voor te bereiden op track days: http://www.matey-matey.com/trackday-preparation_1.shtml

Jochie 01-04-2005 11:14

Het beste en goedkoopste begin is volgens mij 4 verstevingingsbalken tussen de ophanging om de de stijfheid te verbeteren, boven en onderaan vooraan en achteraan.

Breek ook die plastiek voor de voorwielen weg om meer lucht aan de remmen te laten.
Best ook G60 remschijven steken.
En GEEN Ferodo DS2500 blokjes monteren, tenzij je PLOTS zonder remmen wil komen te zitten.

En een extra fan voor koeling laten monteren.

Voor vrijetijds circuitbanden raad ik Goodyear F1 GSD3's aan.

En als je er geregeld mee op circuit gaat monteer dan asap een rolkooi (tip Wiechers) en zetels + harnas.

Als dat allemaal ok is is het tijd om de ophanging aan te pakken volgens mij.

Jochen, heeft 2 geprepareerde Golf IIs staan in Dzuirmannie

Jochie 01-04-2005 11:15

Lees nu pas dat het een Golf 3 is :(
Principes blijven dezelfde, en probeer zo goed mogelijk van al dat extra gewicht af te komen :)

Jochen

JBR 01-04-2005 13:25

Thanx voor de reactie's Hiermee weet ik al heel wat meer. :D
Ik kijk de kat eerst goed uit de boom voor ik eraan begin dat heb ik ondertussen reeds geleerd. Als student is mijn budget natuurlijk niet zo groot maar ik besef wel dat veiligheid boven alles gaat. Zolang die auto niet veilig is qua remmen enzo kom ik er niet mee op circuit.

Meer tips zijn altijd welkom ;)
Greetz Jan

JJoris 01-04-2005 18:43

Quote:

Originally posted by Jochie

En GEEN Ferodo DS2500 blokjes monteren, tenzij je PLOTS zonder remmen wil komen te zitten.

[/B]
Ik twijfel er sterk aan dat de Ferodo DS2500 er voor iets tussen zitten dat de auto plots zonder remmen zit !
Dat de remmen niet meer werken ligt waarscheinlijk aan iets anders !

Jochie 01-04-2005 23:06

Quote:

Originally posted by JJoris
Ik twijfel er sterk aan dat de Ferodo DS2500 er voor iets tussen zitten dat de auto plots zonder remmen zit !
Dat de remmen niet meer werken ligt waarscheinlijk aan iets anders !

Sterk dat gij dat weet, tverwondert mij dat je de echte reden er ineens niet bij kan zeggen. ;)

Als je wat meer details had gevraagd ipv zomaar mijn bewering in twijfel te trekken had ik je graag verteld dat DS2500s de neiging hebben om het laatste restje remmateriaal ineens VOLLEDIG van de plaket te laten lossen zodat je plots van normale remkracht op zo goed als geen remkracht terugvalt (ijzer op ijzer).
En dat is (spijtig genoeg) uit eigen ondervinding, en merkelijk anders als bij meerdere andere types remblokken voor de GolfII (zowel goedkopere Textar als duurdere BlueHawk of zelfs de DS3000) waar je het op zijn van de blokjes voelt aankomen.
Mijn ervaring hiermee werd ook bevestigd door andere mensen.

Groeten,

Jochie

JBR 02-04-2005 13:54

Hey jochie,

Zou je even kunnen posten met welke setup je rijdt. (Wat je allemaal hebt veranderd). Zo krijg ik een idee van hoe het eventueel kan.

Zijn er nog andere sites buiten deze hierboven waar ik meer info kan vinden over het prepareren van een auto?

Thanx
Jan.

Jochie 02-04-2005 18:46

Ik zal het proberen opsommen maar ik twijfel of ik het overzichtelijk kan houden, je leest het dan maar een paar x ;)

We wijzigen niks aan de motor omdat we toch niet achter de laatste pk aangaan en dat enkel de betrouwbaarheid naar beneden haalt.
Een lichte GolfII met 145pk accelereert trouwens gelijk met normale baanautos met 200pk.

De 2deurs II gti 16v (hierover spreek ik sinds vorige vrijdag in het veleden :() kwam wel met een Schrik nokkenas.
De tweede is een 4deurs G60, wat we vooral niet gaan doen is aan de G-lader prutsen.
We bouwen wel extra koeling in, in de 16v een fan, in de G60 een oliekoeler op de plaats waar normaal een grootlicht zit.

In beide een rolkooi van Sandtler in geschroefd.
Een van de 16v zetels vervangen door een Cobra Suzuka GT kevlar (koop geen diolen produkt), met hoge zijwanden voor betere bescherming.
Dit is met +-500E het duurste model van het redelijk goedkope merk Cobra, wordt op bestelling gemaakt en kan zeker concurreren met modellen van duurdere merken. As luck would have it heeft onze garagist een splinternieuw model in stock van de normale versie (dus niet de brede GT), je kan al raden wat er daar gebeurd is ;-)
De andere is een Jamex, kenhet type niet.
Het merk van zetels in de G60 wil me nu niet te binnen schieten.

In de 16v zit een 3punts harnas, in de G60 een 5punts, beide van Schrott.

Beide golfs hebben G60 rem setup en rijden nu wat experimenteren met Bluehawk blauwe blokjes. Ook werd de overtollige interne spatborden uitgebroken en een soort luchtkanaal ingebouwd voor koeling.
We hebben geen remverdeler, wel aandacht besteden aan de standaard remverdeler veer die ontregeld geraakt als je aan de ophanging gaat veranderen en de koffer stript.

We hebben de wagens vanbinnen niet gestript, het interieur zit er dus nog in, omdat we de koffers wel gestript hebben laten we ook de achterbank zitten om die paar kgs meer te hebben op de achteras.

We rijden met -2,0 camber vooraan, achteraan weet ik niet precies.

In beide wagens zitten vier stijfheidsbalken, essentieel.

Als meeste extreme banden kiezen we nu voor Yokohama R048, deze zijn echt hun meerprijs waard, de 16v heeft er eigenlijk wat te weinig vermogen voor want heel veel bochten worden dan volgas.
Met deze banden was het ook niet mogelijk om wielen te blokkeren!
(we hadden toen wel nog niet de bluehawks)
Menig opgezette circuitwagen werd door Konis+Yokohamas in 850kg golf op zijn plaats gezet, over zwakke slachtoffers zoals standaard 911s ed hebben we het dan niet :-)
Deze banden zijn sterk af te raden in de regen.
Met deze banden doen we ongeveer 1400km.

Voor normaal circuitgebruik de Goodyear F1 GSD3, hiermee doen we ongeveer 2500km.
Goede grip in droog en FENOMENALE grip in het nat, niet te doen.

Laat je niet verleiden door de Proxes Toyo's ze zijn veel goedkoper als de GSD3s maar grip is ongeveer gelijk en ze waren erdoor na 1100km.

Ophanging in de 16v is Yellow Koni coilover fully adjustable.
Ophanging in de G60 is sinds dit weekend H&R nurburgring paket, minder adjustable.

Mijn mening is om eerst stijfheidsbalken, remmen, motorkoeling en banden aan te pakken.
Dan rolkooi, zetel(s) en harnas.
Dan ophanging.
En dan motortuning als je daar zin in hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt als je nog specifieke vragen hebt laat maar horen.

Jochie

Jochie 02-04-2005 18:47

Volgende tekst is leuk advies voor iedereen die aan een oude Golf denkt om mee te racen.

"I will just give you some general advice for a start if that’s okay and
then you can ask me more specific questions as they arise. First up it is
easiest to get the car in Germany, since in Holland there is a 40% luxury
tax on cars meaning even used ones sell at a premium compared to Germany.
Also there are many more around in Germany, so more chance of finding a nice
one.

Which car:

Mk 1’s are really cool, but have a few serious problems. They do rust,
their engine is not as reliable as the Mark II, they didn’t have a Kat so
that was/should be retrofitted and most importantly good ones are getting
very expensive because they are eligible for “young timer” championships. As
much as I love them, spending Porsche 944 money on a golf ring toy seems a
bit silly. Parts are also getting harder to come by especially interior trim
and bodywork parts, which is fine until you dent something at the ring. I
know I have ;-) So alas no Mk I, is my advice.

I myself have a 8v Mk II because they are by far the most reliable and
cheapest to run. Mine has over 250.000 kilometers and the engine and gearbox
have never been opened. I drive it on the road to the Ring and trackdays at
Spa and the GP-strecke, drive it hard all day en back home again without a
problem. (if I don’t crash ;-)) Also the pre 87’s have mechanical injection
so you can get more horsepower out of them fairly easy by changing the
fuelpump and some other bits from the scrapyard. Pre 87 means no Kat ab
Werk, so that should be retrofitted (In Holland we don’t have to, luckily).
Parts are abundant for all Mk II’s in used, imitation or new quality so that
’s great. Downside is a slight lack of power, which you notice especially on
the backparts between Adenauer bridge and Karussell. Standard is about 112
ps, simpler tuning gets you about 130 max. Since I don’t time myself and am
more interested in my cornering skills I don’t care to much, but I can
imagine you’d want a bit more power eventually.

The 16v is the most balanced with 140 ps. Most things mentioned above
apply. I decided against it for two reasons. It has an electronic injection
with a “steuergeraet” that can break down in older cars and is quite
expensive at about € 600,-. It also has problems with extended coping with
high engine heat (as in racing) which can lead to headgaskets blowing out
and cylinderheads cracking, so you need to warm them up very carefully and
let them cool down idling every few laps to be safe. You will also be smart to
get an oil-cooler fixed.

The G60 is very underrated. It has the same reliable block as the 8v and
lots of power with 160 ps. It also has bigger discs and callipers saving you
an upgrade. Only problem is the G-lader only lasts about 120.000 kilometers.
Replacements used to be incredibly expensive, but rebuilts are now possible
and a lot cheaper at about € 800,- all in. Good thing is that most G60’s
have now had their rebuilts giving you another 100.000 kilometers or so or
about 5.000 laps which should be adequate for the near future, me thinks ;-)
Don’t get a Rallye version though because the bodyparts are very, very
expensive

So my advice is to get an Mk II 8v, 16v if you are not afraid of some
maintenance or a G60 if you crave the power, and remember overall condition
is much more important than mileage which is hard to check on these older
cars anwyay.

Where to get it?:

www.mobile.de is the most obvious but also try the small ads at
www.motorsport2000.de and the local papers. You might find one with a
rollcage, belts and seats already fitted saving you lots of money. It’s
amazing how many people decide to spend thousands of Euro’s on building a
racecar, only to get bored (or a wife, baby etc) after a year or so and then
having to sell it. It is really hard to find new owners for these cars so
just make an offer way lower than they are asking for and wait. They will
mostly call you back within two weeks to accept. Finally check with the
local VW-niederlassung in Adenau. They won’t sell them second hand anymore
but at least some of their mechanics will either own one, or know where to
find you one because most do some work on the side on friends’ cars. It also
gives you some security cause you can make a deal with them to fix any
problems for you in their spare-time. In Holland mechanics can normally use
the company tools and workplace on Saturday mornings to work on their own
cars, so this might be a good time to talk to one of them.

You should not pay more than a 1000 euro’s (I paid 500 for mine in Holland) on a nice 8v, max. € 1500,- on a 16V and max. € 2000,- on a fully prepared one or a G60. Save the rest for a few necessary modifications or unexpected repairs. There’s always at least one. Get one without any exterior mods, they are still out there, as long as you stay away from the VW Scene/Max Power boys. Get an original GTI and not just a golf II with a
gti engine because only real GTI’s have disc brakes all round and also an extra stabilizer in the rear axle. Very hard to find at scrapyards and expensive at the dealership. Finally don’t care too much about small dents.

They lower the price a lot and you will dent it yourself sooner or later anyway. If you see one you like I am very happy to check it out with you. I am about 3 hours away from Adenau and I like to drive, so feel free to ask

What mods?:

On an 8v or 16v I would uprate the front brakes. Get EBC turbo-grooved
discs and EBC blue or Hawk blue pads. They last you a season and have good
stopping power. EBC Red pads are softer and wear faster, but have TUV I
think (again not a problem in Holland). Leave the rear brakes standard for
easier turn-in. Also if you strip the interior the rearend gets light so you
don’t want too much stopping power there. 0,5 cm spacers left and right on
the front axle also help turn-in as does turning the front wheels out about
10 minutes on the alignment bench. 15” wheels with 195/50/15 are an
improvement on the standard 14”. Wider/bigger tyres than that only ruin the
handling. Bigger brakes and wheels are standard on the G60 so not needed.

Braided brakehoses and Ate racing fluid are also nice. It gives a lot more
feel in the pedal, but you will still have to hit the brake pedal a lot
harder than in a modern, more servoed car. For safety I like a full cage,
seat and safetybelts all FIA-certified. I found Sandler in Bochum the
cheapest in that respect. You get an extra discount if you have a DMSB or
other racing license.

Koni yellow shocks might be an option if you want to spend more and they
can even make you a special integrated springs/shocks set with Nordschleife
characteristics for about 1000 euro’s if you want to go all out. (Bit over
the top maybe). Apart from that just take of as much weight as you can and
you will end up with a very reliable, fun, cheap and pretty fast car in
which you can embarrass a lot of the more modern stuff.

Jochie

Jochie 02-04-2005 18:54

Quote:

Originally Posted by JBR
Zijn er nog andere sites buiten deze hierboven waar ik meer info kan vinden over het prepareren van een auto?

Dit is de site van Gary Bocking, zowat de spilfiguur van de RACE GTI scene in (een deel van?) Engeland.
http://www.gvk-motorsport.co.uk/
Vriendelijke kerel dus aarzel niet om hem te contacteren, je mag zeggen dat het via Jochen komt.

Gr,

Jochen

JBR 02-04-2005 19:56

Een hoop info. Hartelijk bedankt :applaus:

Yannick R 02-04-2005 23:39

Eibach veren zijn toch zeer goed.
Mijn stiefpa heeft deze op zijn Alfa en deze auto verzet zich geen scheet :D
Dan nog Dunlops SP Sport 9000 en ge zijt al goed vertrokken !
Schijfremmen dan (enkel vooraan is ook al goed) van Brembo met Ferodo blokjes. Maar vreemd genoeg zijn deze zoals hierboven afgeschreven; dat ene model dan toch. Het zou goed kunnen dat men stiefpa net hetzelfde voorhad !
Op weinig km's waren ze al snel versleten en zaten we idd te remmen op ijzer !
Die blokken waren helemaal weg .. normaal zijn we dat ni gewoon van Ferodo.
Maar wieweet is het dat model daar (overlaatst gekocht) dus pak dan maar iets anders van Ferodo of een ander merk ;)

JBR 05-04-2005 16:34

Jammer genoeg hebben mijn ouders toch besloten om het golfke te verkopen. Ik denk ook niet echt dat dit de ideale auto is om circuitklaar te maken. Als de tijd rijp is en de financiële toestand wat beter kijk ik uit naar een GTI denk ik.
Ik heb nog 1 vraagje voor JOCHIE: Hoe vervoer je de wagen? Rijd je de auto naar het circuit of heb je een oplegger??? Dit is namelijk nog een probleem waar ik voorlopig nog geen oplossing voor had...

Greetz Jan.

JJoris 06-04-2005 12:51

Quote:

Originally Posted by Jochie
Sterk dat gij dat weet, tverwondert mij dat je de echte reden er ineens niet bij kan zeggen. ;)

Als je wat meer details had gevraagd ipv zomaar mijn bewering in twijfel te trekken had ik je graag verteld dat DS2500s de neiging hebben om het laatste restje remmateriaal ineens VOLLEDIG van de plaket te laten lossen zodat je plots van normale remkracht op zo goed als geen remkracht terugvalt (ijzer op ijzer).
En dat is (spijtig genoeg) uit eigen ondervinding, en merkelijk anders als bij meerdere andere types remblokken voor de GolfII (zowel goedkopere Textar als duurdere BlueHawk of zelfs de DS3000) waar je het op zijn van de blokjes voelt aankomen.
Mijn ervaring hiermee werd ook bevestigd door andere mensen.

Groeten,

Jochie

Dat het materiaal plots lost van de backplate is niet normaal!
Er kunnen verschillende redenen zijn.
Daar ik werk voor de multinational dat Ferodo bezit, en ik met Quality te maken heb zou ik graag indien mogenlijk deze rem blokken zien.
Heb je dit probleem besproken met jou supplier ?
Heeft zich dit meer dan één maal voorgedaan, ben je nog in het gezit van onderdelen waar het probleem zich voor heeft gedaan.
Je kan me rustig iets laten weten via PM.

Groetjes

Jochie 06-04-2005 13:13

Wij stallen de autos in een bevriende garage dichtbij het circuit :)
Veel makkelijker als traileren en comfortabeler als rijden.

@JJoris, je hebt een PM.

Jochie

gwyllion 06-04-2005 13:47

Quote:

Originally Posted by Jochie
Wij stallen de autos in een bevriende garage dichtbij het circuit :)
Veel makkelijker als traileren en comfortabeler als rijden.

En hoe krijg je de wagen van die garage naar het circuit?

gwyllion 06-04-2005 13:50

Quote:

Originally Posted by Jochie
Which car:

Mk 1’s are really cool, but have a few serious problems. They do rust,
their engine is not as reliable as the Mark II, they didn’t have a Kat so
that was/should be retrofitted and most importantly good ones are getting
very expensive because they are eligible for “young timer” championships. As
much as I love them, spending Porsche 944 money on a golf ring toy seems a
bit silly. Parts are also getting harder to come by especially interior trim
and bodywork parts, which is fine until you dent something at the ring. I
know I have ;-) So alas no Mk I, is my advice.

Dat is een zeer verstandig advies. Ik heb aan de lijven ondervonden dat het zeer duur was om mijn mooie GTI te plooien; het plooien op zich niet, maar het terug rechtzetten :( (sommig plaatwerk was zo goed als onvindbaar :frusty: )

Jochie 06-04-2005 13:57

Quote:

Originally Posted by gwyllion
En hoe krijg je de wagen van die garage naar het circuit?

Gewoon rijden, is wel een beetje harsh maar het gaat en het is nie ver.
Er zitten Duitse seizoensplaten op en wagens zijn volledig TUV approved voor alle ingebouwde onderdelen en verzekerd. :)

Jochie

Bugalfa 06-04-2005 22:24

Kom er 'n beetje laat bij uit maar toch een paar tips :
-Auto : Populair type zorgt er voor dat je vrij goedkoop 2ehands wisselstukken (cardans, etc.) vindt . Het eerste waar ge best in investeert zijn de remmen, het laatste de pk's .
-Velgen/banden : Veel duitse merken hebben steek 4x100 wat maakt dat ge veel 2e-hands velgen vindt . Fiat/Alfa(145/155)/Lancia is steek 4x98 behalve Alfa(156/147/Gt en sommige 75/164) daar is't 5x98 daar is't weeral iets lastiger . Groter dan 16" hoeft niet tenzij om grotere remmen te steken . Je kan bvb. 4 extra velgen voorzien met okkazie slicks ; die zijn op circuit berekend en gaan lang mee als je ze af en toe laat afkoelen na een half uurtje 5 minuten of zo . Nieuwe straatbanden is geldverspilling ; hoe minder profiel hoe minder kans op scheeftrekken . Een tussenoplossing is de Pirelli P 0 Corsa ; da's eigenlijk een raceband waar je mee op straat mag .
-Remmen : Persoonlijk beste ervaring met Pagid Rs 4-2(Blauwe) kunnen hoge piektemperatuur aan en vreten geen schijven .
-Ophanging : niet te laag want dan gaan de cardans eraan . Evt. Teflon ophangingsbussen vb. www.powerflex.co.uk . Veerpootbrug is altijd een goeie aanschaf .
-Gewicht is altijd de vijand ; Meer gewicht is altijd meer belasting voor ophanging, remmen etc. dus achterbank, overtollige bekleding, reservewiel, etc. eruit !

Werk in stappen en vraag gerust advies aan bvb. Andy, Erik, Jan Wouters of mezelf tijdens ErAn days .

yannick88 07-04-2005 00:27

Quote:

Originally Posted by Jochie
Wij stallen de autos in een bevriende garage dichtbij het circuit :)
Veel makkelijker als traileren en comfortabeler als rijden.

@JJoris, je hebt een PM.

Jochie

Ik woon in de buurt van Zolder , ik wil wel eens weten welke garage er in de buurt van het circuit ligt ?

Met sportieve groeten

gwyllion 07-04-2005 08:33

Quote:

Originally Posted by Jochie
Gewoon rijden, is wel een beetje harsh maar het gaat en het is nie ver.
Er zitten Duitse seizoensplaten op en wagens zijn volledig TUV approved voor alle ingebouwde onderdelen en verzekerd. :)

Zoiets kan alleen in Duitsland :( In Belgie is het stuk moeilijker om alles gekeurd te krijgen (gelaste rolkooi mag bv. niet) en dus op de openbare weg te mogen; tenzij je je wagen naar Duitsland uitvoert, daar laat TUV keuren en dan terug invoeren, maar dat is niet echt goedkoop :frusty:

JJoris 12-04-2005 19:06

Quote:

Originally Posted by Jochie
Wij stallen de autos in een bevriende garage dichtbij het circuit :)
Veel makkelijker als traileren en comfortabeler als rijden.

@JJoris, je hebt een PM.

Jochie

Ik heb inderdaad een PM ontvangen en beantwoord, verder hoor ik niets meer! Graag had ik nog iets vernomen en fotos ontvangen. Anders had ik graag gehad dat je opmerkingen over bepaalde merken achterwege laat.

Clubman 03-05-2005 20:33

Golf II
 
Zelf bereveel lol gehad met een mk.2. 1.8 90pk .Volledig standaard, gestript , ophanging gefikst.

Op straatbandjes (oude ! ) deed dat ding ( waar 180000km op stond ) 2.10.

en dat dik 1.5 jaar Eran ! :applaus:

Veel goedkoper kan het écht niet !

Trouwens nog een NIEUW kooi Golf 2 te koop .

Jochie 04-05-2005 09:14

Quote:

Originally Posted by JJoris
Ik heb inderdaad een PM ontvangen en beantwoord, verder hoor ik niets meer! Graag had ik nog iets vernomen en fotos ontvangen. Anders had ik graag gehad dat je opmerkingen over bepaalde merken achterwege laat.

Ik heb je nog een andere PM gestuurd hoor... fotos vind ik niet (meer?) en product is begrijpelijk weggegooid door herstellende garagist, wel heb ik nog andere mensen gevonden met zelfde ervaring met Ferodo 2500DSen zoals vermeld in PM.

Ik begrijp je opmerking en ik apprecieer je betrokkenheid, ik adviseer niet snel TEGEN iets, maar als een product door zulk een onvoorspelbaar gedrag mij PERSOONLIJK enkele 1000Es gekost heeft en mijn circuitauto een half seizoen aan de kant heeft gezet (+ het lichamelijk leed waar ik gelukkig aan ontsnapt ben) dan waarschuw ik daar vanuit mijn EIGEN ervaring anderen voor.

Groeten,

Jochie

JJoris 09-05-2005 12:42

Quote:

Originally Posted by Jochie
Ik heb je nog een andere PM gestuurd hoor... fotos vind ik niet (meer?) en product is begrijpelijk weggegooid door herstellende garagist, wel heb ik nog andere mensen gevonden met zelfde ervaring met Ferodo 2500DSen zoals vermeld in PM.

Ik begrijp je opmerking en ik apprecieer je betrokkenheid, ik adviseer niet snel TEGEN iets, maar als een product door zulk een onvoorspelbaar gedrag mij PERSOONLIJK enkele 1000Es gekost heeft en mijn circuitauto een half seizoen aan de kant heeft gezet (+ het lichamelijk leed waar ik gelukkig aan ontsnapt ben) dan waarschuw ik daar vanuit mijn EIGEN ervaring anderen voor.

Groeten,

Jochie

Voor dat je eender welke merk naam door het slijk stuurt, moet je wel eerst begrijpen wat er is gebeurd. Dat het frictie materiaal van een remblok plots van de backplate lost, heeft zeker een andere reden dan een kwaliteit fout! Ferodo Racing heeft een zeer goede after-sales service, en staan steeds klaar om klanten helpen bij technische problemen. Het is niet erg verstandig om de verdachte probleem onderdelen zomaar weg te gooien, dit is een ernstig gebrek aan professionaliteit. Er zijn een groot aantal reden die dit verschijnsel kunnen veroorzaken. Bij nazicht van de Ferodo racing cataloog kon ik reeds een mogenlijke oorzaak vinden, bij auto's met voorwiel aandrijving word best "High friction level " vooraan gemonteerd, nml: DS3000 en "low friction level" DS2500 / 4003 achteraan.
Maar van de info die je me gaf, vermoed ik dat je DS2500 vooraan hebt gemonteerd. Verder bij Ferodo is het zo dat de slijtage fel word beïnvloed door de temperatuur, deze moet best tussen de 200 / 500°c blijven, en gelijk aardige problemen doen zich ook voor bij het constante overschrijden van deze temperatuur.
Graag wil ik je nogmaals vragen om in het algemeen geen merknamen af te breken, zonder dat ALLE feiten serieus zijn onderzocht. En in de toekomst als je ooit nog een gelijkaardig probleem hebt met om het even wat merk, neem eerst contact op met het desbetreffende merk of een verdeler ervan om te begrijpen wat er juist is gebeurd.

IlPrincipal 20-05-2005 09:13

Quote:

Menig opgezette circuitwagen werd door Konis+Yokohamas in 850kg golf op zijn plaats gezet, over zwakke slachtoffers zoals standaard 911s ed hebben we het dan niet :-)
Oké Jochie...welke tijden draai je dan met die super Golfs?

Jochie 20-05-2005 17:05

Komt u vraag uit ongeloof of interesse?
Ik doe niet mee aan het Nordschleife-tijden-op-internet spelletje, dat doet meer kwaad dan goed mijn gedacht ...
Je bent altijd welkom om eens een rondje mee te rijden als u dat zou interesseren, je hoeft me maar aan te spreken op de parkplatz.

Wat betreft de 911, ik wil het zo stellen, ik heb er ondertussen redelijk wat Nordschleife rondjes opzitten en ik ben nog geen enkele standaard 930-964-993 C2 tegengekomen die aanpikt bij de golf op Yokohama R compound, Konis en BlueHawk.

Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat van zodra een Porsche eigenaar geregeld en toegewijd op circuit rijdt hij meestal voor een iets extremer model kiest, RS,GT3... of ten minste een paar dingen aanpakt (site van een vriend met 964 C2 www.jwhubbers.nl is daar een mooi voorbeeld van) en het gebalanceerde geheel (meer toegewijde piloot + voor circuit aangepaste techniek) tov standaard versie van beide ;-) zorgen er dan NATUURLIJK wel voor dat de Porsche sneller is , laat daar geen twijfel over bestaan!
Maar ook dan blijft het opmerkelijk hoe weinig verschil er in de bochten gemaakt wordt!

Verder speelt er ook nog hoezeer ik het potentieel van mijn wagen benut tov de gemiddelde circuit Porsche piloot, dat laatste is ook veel minder evident!
Ikzelf ben tot op heden nog altijd sneller met de golf als met GT3.

Hopelijk een antwoord op u post,

Jochie

IlPrincipal 20-05-2005 23:47

Mijn vraag kwam zowel uit ongeloof als uit interesse. Momenteel rijd ik met een 911 carrera 3,2 van 1984. Ik kan alleen maar vergelijken met de Golfjes die op de Eran trackdays meerijden in Zolder en daar zijn er niet veel om zo te zeggen die de Porsches volgen.
Na 5 keer rijden durf ik ook te zeggen dat ik ze achter laat. Ik heb wel andere remklauwen en schijven gestoken en dikkere "veren" eigenlijk torsiestaven bij een Porsche. Voor de rest is hij dus standaard. Ik draai momenteel 2.00 op Zolder. Maar...alles voor een Porsche is zo duur en daarom overweeg ik om een Golf 2 GTI 16v te kopen. Ik heb enkele jaren geleden ook eens met mijn toenmalige Golf 2 GTI 8v op Zolder gereden. Die was ook standaard op een ophangingskit na. Dat was leuk maar ik miste de PK's die ik nu in de Porsche wel heb...Vooral bij het uitkomen van de bochten zijn de beschikbare PK's zo leuk. Daarom twijfel ik en vroeg ik naar jouw tijden op het circuit van Zolder.
Ik zou de Porsche durven verkopen indien ik voor veel minder geld evenveel fun kan hebben.
Weet je soms iets interessant te koop?

Bart.Vandecavey 21-05-2005 01:55

Quote:

Originally Posted by IlPrincipal
Mijn vraag kwam zowel uit ongeloof als uit interesse. Momenteel rijd ik met een 911 carrera 3,2 van 1984. Ik kan alleen maar vergelijken met de Golfjes die op de Eran trackdays meerijden in Zolder en daar zijn er niet veel om zo te zeggen die de Porsches volgen.
Na 5 keer rijden durf ik ook te zeggen dat ik ze achter laat. Ik heb wel andere remklauwen en schijven gestoken en dikkere "veren" eigenlijk torsiestaven bij een Porsche. Voor de rest is hij dus standaard. Ik draai momenteel 2.00 op Zolder. Maar...alles voor een Porsche is zo duur en daarom overweeg ik om een Golf 2 GTI 16v te kopen. Ik heb enkele jaren geleden ook eens met mijn toenmalige Golf 2 GTI 8v op Zolder gereden. Die was ook standaard op een ophangingskit na. Dat was leuk maar ik miste de PK's die ik nu in de Porsche wel heb...Vooral bij het uitkomen van de bochten zijn de beschikbare PK's zo leuk. Daarom twijfel ik en vroeg ik naar jouw tijden op het circuit van Zolder.
Ik zou de Porsche durven verkopen indien ik voor veel minder geld evenveel fun kan hebben.
Weet je soms iets interessant te koop?

http://pitstoptv.belbone.be/forum/showthread.php?t=5278

IlPrincipal 21-05-2005 09:40

Zoveel heeft mijn Porsche nog niet gekost :D ... En het is wel de bedoeling dat ik ermee naar de Eran dagen kan rijden. Die Clio lijkt me meer iets voor starters cup. Het is wel een mooie bak, maar ik ben op zoek naar een echt goedkope oplossing om plezier te hebben. €2000-2500

Jochie 23-05-2005 00:37

Quote:

Originally Posted by IlPrincipal
Ik kan alleen maar vergelijken met de Golfjes die op de Eran trackdays meerijden in Zolder en daar zijn er niet veel om zo te zeggen die de Porsches volgen.

In tegenstelling tot wat meer mensen lijken te denken rijd ik met onze golfkes niet op Zolder! Wij rijden enkel op de Nordschleife.
En op Zolder zal een Porsche het volgens mij gemakkelijker hebben om een Golf af te schudden wegens het vele hard uitacceleren uit trage bochten.

Quote:

Originally Posted by IlPrincipal
Na 5 keer rijden durf ik ook te zeggen dat ik ze achter laat. Ik heb wel andere remklauwen en schijven gestoken en dikkere "veren" eigenlijk torsiestaven bij een Porsche. Voor de rest is hij dus standaard.

Dat en andere remblokjes, vloeistof, ... zijn enkele simpele aanpassingen die veel verbeteren, zulk een Porsche bestempel ik niet meer als standaard, je snapt wel wat ik bedoel uit mijn vorige post.

Quote:

Originally Posted by IlPrincipal
Daarom twijfel ik en vroeg ik naar jouw tijden op het circuit van Zolder.
Ik zou de Porsche durven verkopen indien ik voor veel minder geld evenveel fun kan hebben.

Je zegt het, fun is het waar het voor ons, amateurs om draait.
En we zijn er ondertussen achter dat pks daarop de nordschleife heel weinig mee te maken heeft. Wanneer je dan prijs verschil bekijkt ...
Heb een paar vrienden die wekelijks met E46 M3 en Corvette C5 reden en er hard mee gingen en zich nu even goed amuseren met geprepareerde E30 318is en minder kosten en zorgen. Andere met 968s en 964 zitten nu bij de Golf.

Persoonlijk heb ik er niet veel zin in om met een Golfke vrij in Zolder te rijden, en niet veel meer om het met een Porsche te doen eerlijk gezegd.
Maar dat is enkel mijn, door Nordschleife verslaving misvormde mening.

Quote:

Originally Posted by IlPrincipal
Weet je soms iets interessant te koop?

www.mobile.de, je vindt ze met hopen en ze zijn makkelijk in te voeren.

Groeten,

Jochen

IlPrincipal 23-05-2005 08:49

Hey Jochie,
na het zien van je website krijg ik ook wel zin om de Nordschleife te verkennen. Ik lees overal dat je dat met enig gezond verstand moet aanpakken. Wanner zijn jullie daar de komende maanden? Dan kom ik eens af.

Jochie 23-05-2005 20:01

Quote:

Originally Posted by IlPrincipal
Hey Jochie,
na het zien van je website krijg ik ook wel zin om de Nordschleife te verkennen. Ik lees overal dat je dat met enig gezond verstand moet aanpakken. Wanner zijn jullie daar de komende maanden? Dan kom ik eens af.

Heb je www.nurburgring.org.uk van Ben al gevonden?
Das zo wat de referentie qua informatie en mindset als je het mij vraagt, de tripreports zijn ideaal om de sfeer op te snuiven, er staat ook wat uitleg in over onze 1e golf.

Ik ben er enkel in de weekends :)
Het is nu 2 weken toe vanwege F1 en Rock am Ring.
Zaterdag 11 juni is er een VLN wedstrijd met savonds EVENTUEEL vrij rijden, Zondag ganse dag vrij rijden.
25-26 Juni weekend is ook vrij rijden.
Ik denk dat het wegens drukte best is om 12 juni te komen.

Als je concreet wil afspreken moet je maar een mailke sturen naar jochen at nurburgring.be

Jochie

volvop31 26-10-2007 08:28

Quote:

Originally Posted by gwyllion (Post 131216)

Als je echt weet wat je wil en van plan bent iets te kopen, heb ik nog wel een adres van vriend die zeer goedkoop Bilstein en Eibach kan leveren.

Zou ik dit adres ook kunnen hebben? Alvast bedankt!
volvop31@yahoo.com


All times are GMT +2. The time now is 23:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.