![]() |
Om eens in te gaan tegen het Schumacher-virus
De races van Michael Schumacher behoren nog niet tot de klassiekers van de autosport. Dat is het verdict van een pannel autosportexperten dat ‘het mooiste autosportmoment ooit’ uitkoos. De eerste plaats was weggelegd voor F1 legende Fangio.
De jury die het mooiste autosportmoment uit de geschiedenis moest kiezen bestond onder andere uit ex-F1 verslaggever Murray Walker en F1 journalist Nigel Roebuck. De winnaar van vorige verkiezingen was nu maar goed voor een derde plaats. De prestatie van Ayrton Senna in de inferieure McLaren op een nat Donington circuit in 1993 moest deze keer de duimen leggen voor de prestatie van Juan Manuel Fangio op de Nürbürgring in 1957. In die race behaalde Fangio zijn historische vijfde wereldtitel na een hevig gevecht met Mike Hawthorn en Peter Collins waarbij Fangio pas in de allerlaatste ronde zijn titel kon veilig stellen. Opvallend is dat viervoudig wereldkampioen Michael Schumacher niet in de top tien wist te eindigen. De houder van het zegerecord in de F1 blijkt nog geen klassieker te zijn. Enkel zijn prestatie in de Spaanse Grand Prix van 1994, die hij bijna helemaal in vijfde versnelling diende af te leggen, was nog net goed genoeg voor een plaats in de top twintig. Een andere meervoudige kampioen, Alain Prost, haalde zelfs dat niet. De tweede plaats in de verkiezing ging naar een niet F1-moment. De overwinning van Stirling Moss in de ‘Mille Miglia’ van 1955 haalde net niet genoeg stemmen voor de overwinning. De prestaties van Jackie Stewart op de Nürbürgring in 1968 en de zege van Nigel Mansell op Silverstone in 1987 behaalden de vierde en vijfde plaats. Het grote prijsbeest was Ayrton Senna die maar liefst vier keer in de einduitslag voorkomt. Naast zijn race op Donington werden ook zijn eerste zege in Portugal 1985, zijn bijna zege in het doornatte Monaco in 1984 en de zege in Japan uit 1988 in de top opgenomen. Bron: F1racing.net Toch wel kenners die oordeelden. |
mja,
- ze hebben hun definitie ook wel super ruim genomen he!! Als we alles wat onder de noemer autosport valt optellen, dan komen we aan ettelijke 1000den piloten. - bovendien vind ik den top 20 nog altijd geen slecht resultaat gezien de ruime criteria die ze hanteren. - het zijn dan wel kenners die oordelen, maar een term als 'mooiste' is nog altijd subjectief. Dus een echte waardemeter is het niet echt. - wat zijn ze in godsnaam aan het vergelijken?!? piloten van 50 jaar geleden en piloten van nu vallen niet echt te vergelijken denk ik (denk alleen al maar eens aan auto's, snelheden, ...) airco |
En het legendarische gevecht tussen Gilles en Arnoux in '79 dan? Heb al heelwat filmpjes en fragmenten uit de oude doos gezien, maar dat gevecht was toch het mooiste dat ik ooit zag.
Persoonlijk vond ik Schumacher veel indrukwekkender in Spanje in '96, toen hij in de regen gewoonweg iedereen belachelijk maakte... Maar ja: De gustibus et coloribus non disputandem est. |
Dat Prost daar niet in voorkomt is niet meer dan normaal.
Slechts 1 keer Schummi in de top 20 is ook normaal. Zeker als je weet dat het over alle autosporten gaat. Kan je die top 20 of wat het is eens posten Mario? |
Sorry neen, meer vond ik er niet over. Waarschijnlijk vindt je elders meer info (www.autosport ?).
|
nou ik denk dat het een publicatie van Haymarket is, die voeren de titels Autosport, F1 Racing en Motorsport. Ik denk dat het uit die laatste komt, omdat dat die volledig gericht is op de race-historie.
Wel eens abbonnementje op gehad, maar dat werd me wat duur....12 euro per maand voor een tijdschrift, nee effe niet....... |
|
Fangio best driver
daar em k wel mijn twijfels bij hoor ge kunt die auto's van de jaren 50 toch ni vergelijken met de auto's waarin Prost en Senna in reden ; voor mij is SENNA nog altijd the best !!! |
Het staat allemaal te lezen in het magazine Motorsport. Zoals Marshal zegt coveren die de autosporthistory. Ik heb deze bewuste editie in mijn handen gehad omdat mijn oog viel op die honderd beste momenten. Na het doornemen heb ik echter besloten mijn geld er niet aan te besteden omdat ik het nu ook weer niet je dat vond. Wel opvallend : Gilles Villeneuve stond er minstens driemaal in vermeld en vrij hoog. Zijn legendarisch gevecht met Arnoux, zijn overwinning in Monaco met dat strijkijzer en zijn overwinning in Jarama met datzelfde strijkijzer.
Schumacher stond er meermaals in maar inderdaad niet echt hoog. Zelfs Juan Montoya haalde de top 100 en wel met de schitterende finale van de Michigan 500 editie 2000. |
Quote:
|
Happy Birthday
Michael Schumacher !!!!!!!!!! |
Ik begrijp niet goed waarom men zegt dat de auto's van toen en nu niet te vergelijken zijn.
Het gaat toch om de prestaties van de rijders. De waarde daarvan vermindert niet doordat je met een wagen van 30 jaren terug reed. Doet volgens mij niet erg ter zake. Die prestatie van Fangio blijft duizelingwekkend, of dat nu met een hedendaagse Jordan of een toenmalige Maserati werd gepresteerd. |
Right on, Mario ! :-)
|
ook ni vergeten da Fangio gewoon in zen poloke en met een vliegeniershelmpje opreed. da alleen vind ik al straf.
|
Een broek had em ook aan zenne :-)
|
zeide zeker ?
da ziede ni op fotos ze :D |
Quote:
maar daar is in de loop der jaren ook al superveel aan verandert he!! Tegenwoordig verwacht men van de rijders een superconditie om te kunnen weerstaan aan de G-krachten (fitness) bij het remmen en in bochten. Maar bovenal een grondige kennis van elektronische systemen om de wagen grondig te kunnen afstellen. <==> Vroeger was de primaire factor durf, wie meer durfde (later remmen, oa) presteerde meer, en won duels. ---------------------------- Zonder de ene rijder boven de andere te waarderen, is het een vaststeling dat races tegenwoordig niet meer gewonnen worden door gedurfde rem-manoeuvers. Maar door kennis van ingewikkelde electronische systemen. Ik ga hier niet beginnen over welke kunst van de 2 nu de grootste prestatie is, maar dat ze niet echt te vergelijken zijn leek me nochtans wel duidelijk. De kans dat Schumacher de eerste ronde kan voltooïen in en auto van Fangio schat ik op niet meer dan 50 %. En Fangio in een tegenwoordige F1 zou hoogstwaarschijnlijk zelfs door Tarso Marques verslagen worden. Dat is wat ik bedoel niet te vergelijken. airco |
Mario Wrote Ik begrijp niet goed waarom men zegt dat de auto's van toen en nu niet te vergelijken zijn.
Het gaat toch om de prestaties van de rijders. De waarde daarvan vermindert niet doordat je met een wagen van 30 jaren terug reed. Doet volgens mij niet erg ter zake. De auto doet er véél toe ; kijk maar naar schumi , villeneuve die konnen winnen omdat hun wagen gewoon super was ; En de wagens zijn echt niet te vergelijken maar hebben er wel veel mee te doen ; tegenwoordig met T.C en alle andere snufjes kan zelfs de domste idioot F1 rijder ( lees : Yoong / Button ) Tuurlijk is prestatie ook zeer belangrijk en kan je nooit de geniale acties van SENNA vergeten !!! |
Quote:
en ivm met Schumi en Villeneuve die kunnen winnen omdat ze in een superieure wagen zitten??? Volgens mij heeft Schumi nog maar 1 seizoen in de beste wagen van het veld gereden, en dat is dit seizoen. De Benetton kon je (vooral in de eerste seizoenen) moeilijk DE topwagen noemen. Met Ferrari keerde hij terug van de middle of nowhere. Vorig seizoen was de Ferrari nog niet de snelste, dit seizoen wel. En ivm met vergelijkingen van wagens, er is maar 1 vergelijking die 100% opgaat, en dat is je vergelijking met je teamgenoot!! Probeer Schumi en Villeneuve dan maar eens mindere piloten te noemen. airco |
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt.
Ik bedoel dat dat het niet uitmaakt in wat voor auto je rijdt. Je moet de prestatie van Fangio bekijken tegenover wat z'n concurrenten toen presteerden. Wat toen geniaal was, blijft gewoon geniaal en omgekeerd, wat nu prachtig is qua actie zou dat toen ook zijn geweest, zoals Hakkinens inhaalactie in Spa toen ook wel indruk zou hebben gemaakt. De wagen waarmee men dat presteerde verandert dat niet (volgens mijn bescheiden mening althans). Uiteraard is iedereen een kind van zijn tijd en zou Fangio een hedendaagse Ferrari waarschijnlijk niet even snel besturen als Schumacher, of omgekeerd. |
hehe
dan ben ik het met je eens. Al vindt ik hetgeen Schumacher de voorbije 10 jaar in de F1 heeft laten zien ook best geniaal. Maar ja, ieder zijn mening natuurlijk. airco |
Da's een andere zaak en ik beweer hier ook niet het tegendeel.
|
Quote:
Om 't me een moeilijk woord te zeggen : Waar het hier over gaat is het "AHA-erlebnis-gehalte" van die momenten. Ofzoietsdantochmisschien. |
Quote:
De mannen uit die periode die wonnen én in die top 100 voorkomen én het hebben overleefd waren echt wel "something special" |
Quote:
JPM (DePaddock-versie) kort van geheugen ?? Ralfke vond Button niet zo idioot in 2000 ! |
All times are GMT +2. The time now is 04:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.