![]() |
Nieuwe Formule klasse tijdens de WTCC weekends: formula master
Er gaan al langer verhalen de ronde dat men bezig is met het opstarten van een nieuwe Formule klasse tijdens de WTCC weekends. Op dit moment zien we een vaag Italiaans F3000 kampioenschap aan het werk als veldvulling.
In de afgelopen weken reeds vaker kleine berichtjes gezien dat bepaalde bedrijven bezig zijn met deze klasse. Tatuus en Oreca die het chassis willen leveren. N-Technology die het "management" van de serie willen verzorgen. Mecachrome, FIAT en Honda die de motor willen leveren. Paar weken terug een verhaaltje gelezen dat Max Mosley graag "groene autosport" wil zien. Quote:
Hybride voertuigen zijn de basis die net ff iets verder staan dan de huidige F3-wagens qua snelheid / rondetijd. Hybride? Een mix van benzine en het opslaan van remenergie om die vervolgens weer te gebruiken voor een "push to pass functie". Wil de F1 ook niet die kant uit? WTCC-pief Marcel Lotti ziet het helemaal zitten. Volgens datzelfde bericht gaat de wagen een combinatie worden van Tatuus (chassis) en Mecachrome (motor + hybride technolgie). Reeds in oktober zou de eerste testwagen moeten rondrijden. Het gaat hier dan wel om een gemodificeerde F3 wagen. Vanaf 2007 zou deze klasse dan "live" moeten gaan. Sneller dan F3, goedkoper dan F3 is de doelstelling. Daarmee komt een einde aan de verhalen dat men S2000-motoren wil gebruiken voor deze klasse. Is al eens aan bod geweest op dit forum maar kan het ff niet vinden:o |
Nog een single seater klasse...ik zit daar persoonlijk niet op te wachten.
|
http://www.racing1.de/web/_img//dive...7_skizze_o.jpg
Bron: www.racing1.de Quote:
|
Ziet er mooi uit.
|
En de motoren komen van Mader (onderdeel van Mecachrome). Basis zal een Honda-motor zijn. De motoren zullen overigens niet als Honda's door het leven gaan. Waarom Mader? Mader / Mecachrome zijn reeds in het bezit van hybride-technologie voor dergelijke motoren. Iets wat we in 2008 zullen terug zien in deze klasse die als Formula Super 2000 door het leven zal gaan.
bron: autosport 28-09 |
Ze hebben alweer een nieuwe naam: International Formula Masters. Sipz gokt op 30 wagens in jaar 1. De klassse heeft een sterk verkoopargument in de vorm van live-tv. Dat gaan dan leuke uitzendingen worden op Eurosport.
E.e.a. uit de Autosport van 12-10 Klasse kon weleens een lastige concurrent worden van de World Series 3.5, Euro F3 en misschien Brits F3. |
In Duitsland wordt ook een nieuwe single seater klasse gestart: Formel DMSB.
Dallara chassis zonder vleugels met 1600cc Ford motor...klinkt als Formule Ford. ;) http://www.racing1.de/web/diverses/a...sID=10749&sid= |
Een soort opvolger van de ter ziele gegane Formel König waarschijnlijk, maar dan zonder vleugels.
|
Officiele website: http://www.formulas2000.com
|
Quote:
Dit is gebaseerd op Formula First ... Ik ben eigenlijk al een tijdje aant twijfelen om mijn FV te verkopen en een Formel König of een FF1800 zetec te kopen ... maar nu ik dit zie :) ... |
Volgens een klein berichtje in de welbekende Autosport zouden reeds 12 wagens verkocht zijn. De TV-deal met Europsort zal wel helpen ;)
|
Op http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=5606 staat het een en ander over deze serie. Reeds 23 wagens verkocht.
|
In het persbericht hadden ze het anders over 26 verkochte wagens. Ik citeer:
Quote:
|
23 of 26 wagens, het is in ieder geval een mooi begin voor een nieuw kampioenschap.
|
De nieuwe Formula Master is vandaag voorgesteld op de Autosport International Show.
Foto's : www.formulamaster.net/ |
De Formula Masters gaat vanaf haar eerste seizoen direct een topper worden! Aan intresse van teams en piloten is zeker geen gebrek, er zijn al 36!!! chassis verkocht! :eek: Prachtig gewoon voor een debuut seizoen van een nieuwe eenzitter series in een al jaren oververzadigde markt van formule series...
Ik denk dat naast de gegarandeerde live covering van eurosport ook de hybride motor én vanaf 2008 nog een grote stap verder in de "groene autosport" voor deze "stormloop" zorgt... Op deze manier gaan de WTCC weekends (eindelijk) terug een deftiger rand programma hebben. Pantano is testrijder van dienst van de formule S2000 die nog deze maand z'n circuit debuut maakt in Vallelunga. |
Ambitieuze plannen. Ze willen lokale klassen opzetten en dan een overkoepelend kampioenschap. Doel zijn 205 racende wagens wereldwijd.
|
Quote:
|
Inmiddels heeft de shake van deze nieuwe klasse plaats gevonden.
http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951099&id=937 http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951099&id=939 Bron: formulemaster.net én dit is de nieuwe Formule Renault 2.0L http://www.suttonimages.com/fotoweb/...216DFE9458F58A Welke vinden jullie de mooiste? Geef mij maar de 2.0L |
Quote:
PS: Doe mij die Formula Masters maar, zien er een stuk beter uit dan die Renaults. |
Quote:
|
ik vind de edit toets niet dus hier zouden de foto's wel moeten werken.
http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951645&id=938 http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951645&id=939 |
Quote:
1) ter wille van het WTCC 2) ter wille van de TV (opdat dan de kost van Eurosport die de WTCC zou uitzenden lager zou zijn) De grond van het oprichten van dit kampioenschap lijkt me dan ook weinig duurzaam. Wat als TV wegvalt? Iemand trouwens al een zicht op de deelnemerslijst? |
Op de site van het kampioenschap staat al een deelnemerslijstje...
|
Een uitgebreider deelnemerslijstje is te vinden via autosport.be
Quote:
|
En D'Ambrosio is kampioen!
Vreemd dat niemand dat hier nog niet vermeld heeft.. En dan nog zagen dat er geen doorbrekend talent meer in België te vinden is. Da's dan weer de Belgische-mentaliteit zeker? |
Ben al jaren een beetje een fan van de Jerome. Ik ben al een tijdje een "believer". Hij stond al in mijn lijstje van "wie gaan we nog in de F1 zien". Alleen was ik wat optimistisch toen ik 2008 erbijzette als seizoen. Als hij het vermeende GP2 zitje kan vastkrijgen dan is Jerome idd een kanshebber om in 2009-2010 in de F1 te geraken.
Ik heb het nieuws gemeld op f1journaal.be, aangezien ik die mensen een beetje aan artikels help. Ik zal het ook nog posten op vrl-simracing.be maar ik dacht idd ook dat de kennersgemeenschap hier allang iets zou gepost hebben. Michel heeft trouwens een bericht staan op autosport.be De meesten hier zijn wel pitstop tv aanhangers maar ik heb nog niet gechecked of daar wat vermeld wordt. In alle geval, ik heb een paar races van de FIM gezien op tv en ik vind het een zeer spectaculaire klasse met legio inhaalmaneuvers en 2 van mijn favoriete rijders die er dit jaar de hoofdrol speelden : Jerome D'Ambrosio en Chris Van Der Drift. |
Spectaculaire klasse of niet, qua coureurs was het geen grand-cru. Ondanks dat deze klasse geboren is onder een gesternte van Eurosport / WTCC heeft deze klasse niet echt de headlines gehaald in de internationale pers. In het ondoordringbare woud van formule-klassen is dat ook geen schande overigens. Wie kan dat nog volgen?
Mocht het concept werken dan zal deze klasse vanzelf aan het licht komen in de internationale pers. Kwestie van een paar jongens vlug te laten doorstromen naar GP2 / F1. Zo kom op je de radar van de hardcore single seater liefhebber. |
Ik heb niks staan Willy, maar mijn collega heeft wel e.e.a. geschreven. Hij was zelf in Brands Hatch. Ik had andere dingen te doen, met name in Mariembourg. En vooraleer het internet daar werkte!
Wat de IFM betreft. Er zitten best wel enkele sterke rijders bij, alleen wordt de IFM door de meeste journalisten als klasse afgeschilderd waarin alle gefaalde piloten terechtkomen. Misschien terecht, misschien onterecht. Natuurlijk krijgt de IFM door de TV-coverage enorm veel aandacht en dat hebben de rijders met centjes (want zo'n zitje in de IFM kost heel veel) natuurlijk direct gezien. De helft van het veld zijn rijders met een rijke papa of dikke sponsor. Toch is de prestatie van d'Ambrosio allesbehalve slecht te noemen, want rijders als Van der Drift, Andersen achter je houden is de meesten niet gegeven. Alleen vraag ik me af wat er zou gebeurd zijn indien Götz het kampioenschap had uitgereden en Norbert Siedler er vanaf het begin was bijgeweest. Ik denk dat we dan wel een ander plaatje hadden gezien. Maar goed. Jerome is kampioen en dat neemt niemand hem meer af. Proficiat. |
Quote:
Zoals ik al eens heb gezegd, de beste cru van piloten vind je in de GP2, maar dat is dan ook een uitzonderlijk plateau. |
hadden ze toch maar voor GP3 gekozen:
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Als je nu al oude F. Renaults nodig hebt om de grid te vullen gaat het niet goed dus ik denk dat deze klasse binnen 1 a 2 seizoenen verdwijnt. Persoonlijk zal ik daar niet om rouwen omdat er toch al genoeg andere single seater klasses zijn. |
Een van de sterke marketingtools van deze klasse was de gegarandeerde live-tv op Eurosport. Die tool heeft dus totaal geen effect gehad, zag vanmiddag 12 wagens van start gaan in Oschersleben.
|
Quote:
Dat is geen USP meer. Formule 2 komt op eurosport, word series komt op eurosport en superleague (al is die nu niet echt een opstapklase) |
All times are GMT +2. The time now is 06:10. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.