De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Eenzitters (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Nieuwe Formule klasse tijdens de WTCC weekends: formula master (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=13798)

Mark 25-08-2006 23:39

Nieuwe Formule klasse tijdens de WTCC weekends: formula master
 
Er gaan al langer verhalen de ronde dat men bezig is met het opstarten van een nieuwe Formule klasse tijdens de WTCC weekends. Op dit moment zien we een vaag Italiaans F3000 kampioenschap aan het werk als veldvulling.

In de afgelopen weken reeds vaker kleine berichtjes gezien dat bepaalde bedrijven bezig zijn met deze klasse. Tatuus en Oreca die het chassis willen leveren. N-Technology die het "management" van de serie willen verzorgen. Mecachrome, FIAT en Honda die de motor willen leveren.

Paar weken terug een verhaaltje gelezen dat Max Mosley graag "groene autosport" wil zien.

Quote:

Originally Posted by Mark
Ik geloof er niks van ;) Idd, tot 2011 hoeven we niks te verwachten van Audi. Daarna? Als ik de laatste uitspraken lees van Max Mosley dan gaan we een revolutie tegenmoet. De laatste generatie "klassieke motoren" is de 2.4 V8 versie. Dus benzine, veel toeren en dergelijke zaken.

Volgens diezelfde Mosley moeten we energie-bewust gaan denken om de sport nog langer maatschappelijk verantwoord te houden. Oftewel, de fabrikanten krijgen het steeds moeilijker om de gevraagde budgetten te verantwoorden.

Behalve dat, is "energie-bewust" denken ook een mooi middel om de politiek de wind uit de zeilen te nemen. Op die manier ontloop je de mogelijke problemen bij de eerst volgende grote olie-crisis. Diezelfde Mosley ziet een tijdelijk verbod op auto/motorsport in dergelijke omstandigheden als een serieuze mogelijkheid.

Volgens Mosley is een "groene manier" van denken de kans om er nog enkele fabrikanten bij te krijgen. Gaan we verder op de huidige voet dan zuller er enkele fabrikanten verdwijnen.

Welke fabrikant heeft dit jaar met zijn "illegale ;) " diesel Le Mans gewonnen? Juist, Audi! Als al die andere grote fabrikanten op de groene toer gaan dan kan een gigant als Audi niet achterblijven.

Enkele weken terug stond er een zeer uitgebreid artikel over de "groene toekomst" van de autosport in de welbekende Autosport. Normaal gesproken geen echte Mosley-fan maar op dit punt heeft dat oude politieke dier van een Max gelijk.

En wat lezen we deze week in de Autosport? De mogelijke geboorte van een "groene formule klasse" in het voorprogramma van de WTCC in 2007 ;)

Hybride voertuigen zijn de basis die net ff iets verder staan dan de huidige F3-wagens qua snelheid / rondetijd. Hybride? Een mix van benzine en het opslaan van remenergie om die vervolgens weer te gebruiken voor een "push to pass functie". Wil de F1 ook niet die kant uit?

WTCC-pief Marcel Lotti ziet het helemaal zitten. Volgens datzelfde bericht gaat de wagen een combinatie worden van Tatuus (chassis) en Mecachrome (motor + hybride technolgie). Reeds in oktober zou de eerste testwagen moeten rondrijden. Het gaat hier dan wel om een gemodificeerde F3 wagen.

Vanaf 2007 zou deze klasse dan "live" moeten gaan. Sneller dan F3, goedkoper dan F3 is de doelstelling.

Daarmee komt een einde aan de verhalen dat men S2000-motoren wil gebruiken voor deze klasse. Is al eens aan bod geweest op dit forum maar kan het ff niet vinden:o

FIRE 26-08-2006 14:06

Nog een single seater klasse...ik zit daar persoonlijk niet op te wachten.

FIRE 28-08-2006 19:01

http://www.racing1.de/web/_img//dive...7_skizze_o.jpg
Bron: www.racing1.de

Quote:

FIA World Touring Car Championship’s promoter KSO, announced a new partner series for the 2007 season.

The series will be reserved for the brand new N.T07 Formula cars that has been designed by N.technology and will be built and produced by Tatuus.

The N.T07 will be fitted with a 2-litre, 4-cylinder, 250-bhp engine, gearbox and clutch controls on the steering wheel and has been conceived to be fitted with an hybrid feeding system.

...

From 2007 this series (whose name will be unveiled later on) will be part of the FIA World Touring Car Championship's European events.
bron: www.fiawtcc.com

Integra 28-08-2006 20:38

Ziet er mooi uit.

Mark 02-10-2006 23:38

En de motoren komen van Mader (onderdeel van Mecachrome). Basis zal een Honda-motor zijn. De motoren zullen overigens niet als Honda's door het leven gaan. Waarom Mader? Mader / Mecachrome zijn reeds in het bezit van hybride-technologie voor dergelijke motoren. Iets wat we in 2008 zullen terug zien in deze klasse die als Formula Super 2000 door het leven zal gaan.

bron: autosport 28-09

Mark 13-10-2006 15:51

Ze hebben alweer een nieuwe naam: International Formula Masters. Sipz gokt op 30 wagens in jaar 1. De klassse heeft een sterk verkoopargument in de vorm van live-tv. Dat gaan dan leuke uitzendingen worden op Eurosport.

E.e.a. uit de Autosport van 12-10

Klasse kon weleens een lastige concurrent worden van de World Series 3.5, Euro F3 en misschien Brits F3.

FIRE 13-10-2006 16:44

In Duitsland wordt ook een nieuwe single seater klasse gestart: Formel DMSB.

Dallara chassis zonder vleugels met 1600cc Ford motor...klinkt als Formule Ford. ;)

http://www.racing1.de/web/diverses/a...sID=10749&sid=

bluelite 14-10-2006 00:06

Een soort opvolger van de ter ziele gegane Formel König waarschijnlijk, maar dan zonder vleugels.

FIRE 26-10-2006 20:50

Officiele website: http://www.formulas2000.com

FormulaV-JH495 27-10-2006 19:09

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 189872)
In Duitsland wordt ook een nieuwe single seater klasse gestart: Formel DMSB.

Dallara chassis zonder vleugels met 1600cc Ford motor...klinkt als Formule Ford. ;)

http://www.racing1.de/web/diverses/a...sID=10749&sid=


Dit is gebaseerd op Formula First ...

Ik ben eigenlijk al een tijdje aant twijfelen om mijn FV te verkopen en een Formel König of een FF1800 zetec te kopen ... maar nu ik dit zie :) ...

Mark 11-12-2006 21:11

Volgens een klein berichtje in de welbekende Autosport zouden reeds 12 wagens verkocht zijn. De TV-deal met Europsort zal wel helpen ;)

FIRE 09-01-2007 23:49

Op http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=5606 staat het een en ander over deze serie. Reeds 23 wagens verkocht.

bluelite 10-01-2007 00:02

In het persbericht hadden ze het anders over 26 verkochte wagens. Ik citeer:

Quote:

Already, 26 cars have been sold and interest in the series, which will join the FIA World Touring Car Championship package this year, has been intense.

Bron: Persbericht Formula Master
26 vertaal je anders van het Engels naar het Nederlands ook in euh... 23?

FIRE 10-01-2007 00:06

23 of 26 wagens, het is in ieder geval een mooi begin voor een nieuw kampioenschap.

Benny_B 11-01-2007 20:53

De nieuwe Formula Master is vandaag voorgesteld op de Autosport International Show.

Foto's : www.formulamaster.net/

Mr.Dallara 15-01-2007 17:59

De Formula Masters gaat vanaf haar eerste seizoen direct een topper worden! Aan intresse van teams en piloten is zeker geen gebrek, er zijn al 36!!! chassis verkocht! :eek: Prachtig gewoon voor een debuut seizoen van een nieuwe eenzitter series in een al jaren oververzadigde markt van formule series...

Ik denk dat naast de gegarandeerde live covering van eurosport ook de hybride motor én vanaf 2008 nog een grote stap verder in de "groene autosport" voor deze "stormloop" zorgt...

Op deze manier gaan de WTCC weekends (eindelijk) terug een deftiger rand programma hebben.

Pantano is testrijder van dienst van de formule S2000 die nog deze maand z'n circuit debuut maakt in Vallelunga.

Raceboy 20-01-2007 16:17

Ambitieuze plannen. Ze willen lokale klassen opzetten en dan een overkoepelend kampioenschap. Doel zijn 205 racende wagens wereldwijd.

JPMontoya 20-01-2007 18:42

Quote:

Originally Posted by raceboy (Post 200272)
Ambitieuze plannen. Ze willen lokale klassen opzetten en dan een overkoepelend kampioenschap. Doel zijn 205 racende wagens wereldwijd.

Lijkt me vrij onmogelijk. Begin maar eens op te boksen tegen een Formule Renault 2.0 die toch een vast waarde is sedert vele jaren en dat,met de nieuwe update ,het vast en zeker zal blijven.

JPMontoya 11-03-2007 18:13

Inmiddels heeft de shake van deze nieuwe klasse plaats gevonden.

http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951099&id=937
http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951099&id=939

Bron: formulemaster.net

én dit is de nieuwe Formule Renault 2.0L
http://www.suttonimages.com/fotoweb/...216DFE9458F58A

Welke vinden jullie de mooiste? Geef mij maar de 2.0L

Bramzel 11-03-2007 19:19

Quote:

Originally Posted by JPMontoya (Post 200287)
Lijkt me vrij onmogelijk. Begin maar eens op te boksen tegen een Formule Renault 2.0 die toch een vast waarde is sedert vele jaren en dat,met de nieuwe update ,het vast en zeker zal blijven.

Dat zou ik toch niet zo gauw zeggen. Ze hebben het goed voor elkaar qua organisatie, ze hebben een sterk weekendprogramma met WTCC, waardoor er veel mensen op af komen. Ze zullen echt niet zomaar op dezelfde hoogte zitten als de Renault formule-klasses, maar over een paar jaar denk ik toch dat ze een heel eind kunnen komen.

PS: Doe mij die Formula Masters maar, zien er een stuk beter uit dan die Renaults.

marcel 11-03-2007 19:32

Quote:

Originally Posted by JPMontoya (Post 204473)
Inmiddels heeft de shake van deze nieuwe klasse plaats gevonden.

Bron: formulemaster.net

én dit is de nieuwe Formule Renault 2.0L
Welke vinden jullie de mooiste? Geef mij maar de 2.0L

foto's van de Formula Master werken niet

JPMontoya 11-03-2007 20:24

ik vind de edit toets niet dus hier zouden de foto's wel moeten werken.

http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951645&id=938
http://www.formulamaster.net/ENG/gal...7951645&id=939

JPMontoya 11-03-2007 20:29

Quote:

Originally Posted by Bramzel (Post 204480)
Dat zou ik toch niet zo gauw zeggen. Ze hebben het goed voor elkaar qua organisatie, ze hebben een sterk weekendprogramma met WTCC, waardoor er veel mensen op af komen. Ze zullen echt niet zomaar op dezelfde hoogte zitten als de Renault formule-klasses, maar over een paar jaar denk ik toch dat ze een heel eind kunnen komen.

PS: Doe mij die Formula Masters maar, zien er een stuk beter uit dan die Renaults.

De vraag is maar of die klasse binnen een paar jaar nog bestaat. Zoals het mij de indruk geeft is de klasse gecreerd

1) ter wille van het WTCC
2) ter wille van de TV (opdat dan de kost van Eurosport die de WTCC zou uitzenden lager zou zijn)

De grond van het oprichten van dit kampioenschap lijkt me dan ook weinig duurzaam. Wat als TV wegvalt?

Iemand trouwens al een zicht op de deelnemerslijst?

bluelite 11-03-2007 21:08

Op de site van het kampioenschap staat al een deelnemerslijstje...

JPMontoya 18-04-2007 13:33

Een uitgebreider deelnemerslijstje is te vinden via autosport.be

Quote:

Alan Racing Salvatore Gatto (I)
Alan Racing Pablo Sanchez Lopez (MEX)
Alan Racing Giuseppe Terranova (I)
ADM Motorsport Frankie Provenzano (I)
ADM Motorsport Dominik Schraml (D)
ADM Motorsport Michele Caliendo (I)
ADM Motorsport Nick de Bruijn (NL)
Bicar Racing Stefano Proetto (I)
Cram Competition Arturo Llobell (E)
Cram Competition Jerome d’Ambrosio (B)
Cram Competition Rodolfo Avila (MAC)
Euronova Racing Alberto Costa (I)
Euronova Racing Pierre Ragues (F)
Euronova Racing Keiko Ihara (J)
ISR Racing Maximilian Götz (D)
ISR Racing n.n.b.
JD. Motorsport Claudio Cantelli Jr. (BRA)
JD Motorsport Chris Van der Drift (NZL)
JD Motorsport Kasper Andersen (DK)
Jenzer Motorsport n.n.b.
Jenzer Motorsport n.n.b.
Jenzer Motorsport n.n.b.
John Village n.n.b.
John Village n.n.b.
NMRT Nicolas Maulini (CH)
Ombra Racing Johnny Cecotto Jr. (VEN)
Ombra Racing Dominick Muermans (NL)
Promotorsport Mattia Pavoni (I)
Promotorsport Marcello Puglisi (I)
Promotorsport n.n.b.
Team Soderman Sami Isohella (SF)
Scuderia Famŕ Luca Persiani (I)
Scuderia Famŕ Massimo Torre (I)
Op het eerste zich moet D'Ambrosio zeker mee doen voor de titel. Maar ik zet m'n geld op een duel tussen de teamgenoten Andersen & Van der Drift.

Yannick R 23-09-2007 17:12

En D'Ambrosio is kampioen!

Vreemd dat niemand dat hier nog niet vermeld heeft.. En dan nog zagen dat er geen doorbrekend talent meer in België te vinden is. Da's dan weer de Belgische-mentaliteit zeker?

buchinski 23-09-2007 19:50

Ben al jaren een beetje een fan van de Jerome. Ik ben al een tijdje een "believer". Hij stond al in mijn lijstje van "wie gaan we nog in de F1 zien". Alleen was ik wat optimistisch toen ik 2008 erbijzette als seizoen. Als hij het vermeende GP2 zitje kan vastkrijgen dan is Jerome idd een kanshebber om in 2009-2010 in de F1 te geraken.

Ik heb het nieuws gemeld op f1journaal.be, aangezien ik die mensen een beetje aan artikels help. Ik zal het ook nog posten op vrl-simracing.be maar ik dacht idd ook dat de kennersgemeenschap hier allang iets zou gepost hebben.

Michel heeft trouwens een bericht staan op autosport.be
De meesten hier zijn wel pitstop tv aanhangers maar ik heb nog niet gechecked of daar wat vermeld wordt.

In alle geval, ik heb een paar races van de FIM gezien op tv en ik vind het een zeer spectaculaire klasse met legio inhaalmaneuvers en 2 van mijn favoriete rijders die er dit jaar de hoofdrol speelden : Jerome D'Ambrosio en Chris Van Der Drift.

Mark 23-09-2007 21:53

Spectaculaire klasse of niet, qua coureurs was het geen grand-cru. Ondanks dat deze klasse geboren is onder een gesternte van Eurosport / WTCC heeft deze klasse niet echt de headlines gehaald in de internationale pers. In het ondoordringbare woud van formule-klassen is dat ook geen schande overigens. Wie kan dat nog volgen?

Mocht het concept werken dan zal deze klasse vanzelf aan het licht komen in de internationale pers. Kwestie van een paar jongens vlug te laten doorstromen naar GP2 / F1. Zo kom op je de radar van de hardcore single seater liefhebber.

bluelite 23-09-2007 22:23

Ik heb niks staan Willy, maar mijn collega heeft wel e.e.a. geschreven. Hij was zelf in Brands Hatch. Ik had andere dingen te doen, met name in Mariembourg. En vooraleer het internet daar werkte!

Wat de IFM betreft. Er zitten best wel enkele sterke rijders bij, alleen wordt de IFM door de meeste journalisten als klasse afgeschilderd waarin alle gefaalde piloten terechtkomen. Misschien terecht, misschien onterecht. Natuurlijk krijgt de IFM door de TV-coverage enorm veel aandacht en dat hebben de rijders met centjes (want zo'n zitje in de IFM kost heel veel) natuurlijk direct gezien. De helft van het veld zijn rijders met een rijke papa of dikke sponsor. Toch is de prestatie van d'Ambrosio allesbehalve slecht te noemen, want rijders als Van der Drift, Andersen achter je houden is de meesten niet gegeven. Alleen vraag ik me af wat er zou gebeurd zijn indien Götz het kampioenschap had uitgereden en Norbert Siedler er vanaf het begin was bijgeweest. Ik denk dat we dan wel een ander plaatje hadden gezien. Maar goed. Jerome is kampioen en dat neemt niemand hem meer af. Proficiat.

buchinski 23-09-2007 23:17

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 220002)
Spectaculaire klasse of niet, qua coureurs was het geen grand-cru. Ondanks dat deze klasse geboren is onder een gesternte van Eurosport / WTCC heeft deze klasse niet echt de headlines gehaald in de internationale pers. In het ondoordringbare woud van formule-klassen is dat ook geen schande overigens. Wie kan dat nog volgen?

Bwa, ik vind de monoposto klasses niet ondeoordringbaarder dan de klasses in GT kampioenschappen. Wat komt er eigenlijk van autosport wel aan bod in de internationale pers (en dan tel ik even de niet gespecialiseerde pers niet mee)? Buiten F1 toch niet veel? Heck, zelfs de GP2 komt amper ooit in het nieuws.

Zoals ik al eens heb gezegd, de beste cru van piloten vind je in de GP2, maar dat is dan ook een uitzonderlijk plateau.

Raceboy 05-09-2009 21:26

hadden ze toch maar voor GP3 gekozen:

Quote:

The International Formula Master championship will introduce a secondary class next year in an attempt to boost grid sizes in the series.

The current car will continue in its present form in the premier class, while current generation Tatuus-built Formula Renault 2.0 chassis will be eligible for the Formula Master Light class.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78363

Raceboy 05-09-2009 21:29

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 251626)
hadden ze toch maar voor GP3 gekozen:



http://www.autosport.com/news/report.php/id/78363

we zijn ze ook niet meer in Spa tijdens de GP maar wel in Zolder met het wtcc

FIRE 05-09-2009 21:45

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 251626)
hadden ze toch maar voor GP3 gekozen:

Volgens mij wilde N.Technology (F. Master organisatie) zelf graag overgaan in GP3 maar heeft GP3 zelf anders besloten.

Als je nu al oude F. Renaults nodig hebt om de grid te vullen gaat het niet goed dus ik denk dat deze klasse binnen 1 a 2 seizoenen verdwijnt. Persoonlijk zal ik daar niet om rouwen omdat er toch al genoeg andere single seater klasses zijn.

Mark 06-09-2009 22:08

Een van de sterke marketingtools van deze klasse was de gegarandeerde live-tv op Eurosport. Die tool heeft dus totaal geen effect gehad, zag vanmiddag 12 wagens van start gaan in Oschersleben.

Raceboy 06-09-2009 23:00

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 251651)
Een van de sterke marketingtools van deze klasse was de gegarandeerde live-tv op Eurosport. Die tool heeft dus totaal geen effect gehad, zag vanmiddag 12 wagens van start gaan in Oschersleben.


Dat is geen USP meer. Formule 2 komt op eurosport, word series komt op eurosport en superleague (al is die nu niet echt een opstapklase)


All times are GMT +2. The time now is 06:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.