![]() |
Belcar Sprint Cup in 2007 ?
Er is al heel wat verteld over de Original en de BTCS, maar het leek me een goed idee maar al een thread te starten voor de Sprinters.
De ervaring heeft ons immers geleerd dat we nu reeds moeten beginnen druk te zetten anders blijven de Sprinters weer tot het laatst in de kou zitten ( qua reglement, kalender etc ). Bovendien kunnen we dan misschien als deelnemer een beetje inspraak krijgen ..... Ik neem een voorbeeld : HANS voor de Sprinters : ikke niet hoor ! |
Hier zit ik nu al een hee tijd op te wachten!
Wie heeft al wat vernomen van de reglementen voor de sprinterscup 2007? Eventuele kalender? Technische wijzigingen? Blijft het een race op een dag? Ik sta te popelen om volgend jaar deel te nemen, maar blijkbaar zijn we niet echt welkom op zolder! Een aantal mails met vragen blijven onbeantwoord, dus is het nog in het duister tasten omtrent het hoe en wat ... Greetz |
In de thread Belcar/BTCS heb ik ook al eens de vraag laten vallen of er iemand iets weet wat er met de BEC gebeurt...
Aangezien er nog geen reactie op gekomen is, vrees ik dus ook dat nog niemand iets weet. Het wordt weer afwachten! |
Quote:
|
Quote:
Zouden we dat wel doen Mark? Denk dat jullie server dan snel overbelast zal zijn .... :+ |
Het idee van de sprinters dit jaar te laten samen rijden met de original vond ik best goed. Laten we er voor ijveren dat dit zo blijft. Verder zou ik voorstellen om een Gast Klasse in te voeren zoals bij de BEC. Wat vinden jullie daarvan?
|
En waarom geen HANS? :confused: Is toch voor je eigen veiligheid?
|
Een vraagje voor de kenners:
Mag je een Hans met meerdere piloten delen tijdens een weekend? VB een piloot in de sprinters en een piloot in de Belcar. |
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Quote:
Quote:
wat de FIA zegt (en de belcar naar verwijst): Quote:
want blijkbaar bestaan er verschillende modellen. CONCLUSIE: volgens het reglement mag het. Maar gelet op de keuring van de helmen (dit weet ik niet of je mag delen) en de verschillende modellen weet ik niet of het praktisch mogelijk is. facturen we dit juridisch advies of niet ? ;) |
Waarom een helm delen ?
Het systeem kan gewoon vastgeklipt worden aan een andere helm die voorzien is van het systeem. Er zijn inderdaad verschillende modellen. Maar deze zijn afhankelijk van het type auto en/of gebruikt materiaal. Je kan dus perfect de HANS van een andere piloot overnemen. Ik vermoed dat er in de 10 uren niet overgestapt wordt van een toerismewagen (rechte HANS) naar een formulewagen (platte HANS) ... |
2 helmen laten keuren op 1 Hans is een mogelijkheid, maar ik vrees dat ik het antwoord al ken dat men gaat krijgen :)
|
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar het is technisch doenbaar zonder het minste probleem. Wat houd je tegen om één combinatie en één helm te laten keuren en daarna de HANS gewoon over te zetten naar de andere helm. Is het principe niet "Safety first" ... ? |
Quote:
Heel eenvoudig : KOSTPRIJS per uur. Het ding ( helm en HANS) moet na 5 jaar vervangen worden. In een BTCS of Belcar heb je dan een 300 uur gebruik gemaakt van dat ding . In de Sprinters Cup welgeteld 50 .:no: Derhalve is dat NOG eens 20à 25 Euro per uur gebruik erbij. ( in het jaar van aanschaf is dat gewoon 25% van het jaar budget !) Voor de Sprinters, die meestal puur amateur zijn, is dat gewoon een brug te ver. Ik begrijp daarenboven niet dat men in de 21e eeuw niet in staat is die dingen van een barcode te voorzien die dan bij elk evenement gescand wordt en waar zo de levensduur bepaald en beperkt wordt. Verlies ook niet uit het oog dat de prijs van die dinges nu kunstmatig hoog ligt omwille van monopolies, en dat die kerels er natuurlijk alle belang bij hebben ze NU te verplichten, nu de prijs ( en dus winst ) nog hoog ligt. Bovendien gaat héél die redenering ook op voor helm, overall, stoel, gordel enz. een goed en goedkoop alternatief is bvb de neksteun in mousse met Nomex stof; die gebruik ik al jaren , zonder dat ie verplicht is Ik ben het alvast beu melkkoe te spelen.:+ Enfin , als die HANS dan zo goed en efficient en noodzakelijk is ( nu ineens :p ) , dat ze dat ding dan gratis leveren bij de ziekteverzekering ! ( aangezien er blijkbaar zo veel ongevallen gebeuren met nekletsels dat de HANS verplicht moet worden teneinde die letsels (en dus de kosten van verzorging)) te drukken) Zo ik hoop hiermee een "nice can of worms" opengetrokken te hebben . beter nu dan achteraf met de voldongen feiten geconfronteerd te worden. |
Quote:
Je mag probleemloos een Hans delen, de FIA hologramsticker (bewijs dat deze helm de homologatie heeft om voor Hans gemaakt te zijn) op de helm is enkel van toepassing voor de helm, niet voor het Hans. De Hans FIA sticker is enkel de goedkeuringsstempel, niet een bewijs met welke helm je hem moet / mag gebruiken. Je mag dus probleemloos bvb een Bell helm en een Arai op hetzelfde Hans systeem gebruiken. Hans wordt regelmatig gedeeld tussen twee piloten in Duitsland of Engeland. Tenzij de technische heren in dit apeland weer anders menen te denken natuurlijk. |
Nog een steen in de kikkerpoel ?
Iets wat ook kan gelden voor de BTCS en Original :
Waarom gaan we niet ineens naar een klasse-indeling volgens de pk-gewichtsverhouding ? Zoals in de Dutch Supercar Challenge . Iets waar ik me echter niet kan in vinden : voor de BTCS spreken ze van één bandenleverancier. Wat als je dan met een maatje rijdt dat slechts door één fabricant aangeboden wordt ? en laat nu de reacties maar komen ! :p |
@CLUBMAN volledig mee eens.
Waarom NIET ? Heel eenvoudig : KOSTPRIJS per uur. Het ding ( helm en HANS) moet na 5 jaar vervangen worden. In een BTCS of Belcar heb je dan een 300 uur gebruik gemaakt van dat ding . In de Sprinters Cup welgeteld 50 . Derhalve is dat NOG eens 20à 25 Euro per uur gebruik erbij. ( in het jaar van aanschaf is dat gewoon 25% van het jaar budget !) Voor de Sprinters, die meestal puur amateur zijn, is dat gewoon een brug te ver. Ik begrijp daarenboven niet dat men in de 21e eeuw niet in staat is die dingen van een barcode te voorzien die dan bij elk evenement gescand wordt en waar zo de levensduur bepaald en beperkt wordt. Wat de sprint betreft, hebben wij gans het seizoen vanachter gebengeld omdat we in klasse 4 niet genoeg deelnemers hadden en moesten wij (1300cc) :gas: het opnemen tegen 1600cc :gas: :gas: en 2000cc :gas: :gas: :gas: (Kevers in derde klasse). Ook al zijn we kampioen geworden is het regelement toch een beetje belachelijk op dat gebied:crazy: . Zouden ze op dat gebied niet iets kunnen uitwerken dat we aan zo geen onozelheid moeten meedoen? Wij hebben eigenlijk 2 1ste plaats podiumprijzen behaald, maar omdat we naar de 3de klasse vlogen mochten we ons belachelijk gaan maken bij onze sponsers dat we tog goe bezig zijn en kampioen gaan worden.:frusty: . |
@BMR :
Met een klasse indeling volgens PK / gewicht zoals in de DSC had je dat probleem niet gehad !:eek: En wij ook niet trouwens met grote max 170 ( met wat ezels ertussen ) en bjina 1200 kg.:cool: Voorlopig zijn we echter wel kampioen in de euro per kilometer ! :gas: :applaus: |
Quote:
Misschien kunnen ze de klassen indelen volgens de tijden die gereden worden, zo heeft iedereen wel een realistische concurent? Voor mijn piloot was het zijn eerste jaar (competitie). maar echt racen tegen een concurent kon hij niet, want die heeft al een zwaardere motor en dus al wat meer ezels. Dus..... niet echt fun hé.:rolleyes: Maar niet getreurd misschien volgend jaar beter. Het was trouwens een leuk jaar om voor het eerst mee te doen in de competitie en kampioen te worden in onze klasse. I love more of that! |
mmmmm, anderszijds rij je toch ook tegen je zelf.
Grenzen verleggen , limieten opzoeken ......... Soms doe je dat beter zonder te veel verkeer :eek: Zo lang het maar FUN is !:p |
@clubman:
Ok, dat hebben we gedaan, tijdens training, ook tijden race, maar bijna een gans seizoen is wel wat saai voor de piloot. Voor mij was het een leuke ervaring. Maar zoals ik al zei, mijn piloot is daarover een beetje :frusty: |
.... en 't gaat er niet beter op worden !
Ieder jaar zal het sneller worden en dit in elke klasse, dit tenminste voor teams die niet "bij de pakken blijven zitten" en hun wagens verbeteren, zowel motorisch als gewicht en bij wagens waar de grens nog niet bereikt is (ik mik vriendschappelijk op Kevers met de Golf die zowat het summuum is van preparatie) Bekijk rondetijden van (voortijdige Belcar) Carglass cub een 12 à 15 jaar terug en je merkt de grote evolutie .... destijds als je 1'55 draaite was je bij de top 6 ! Wedden dat je om kampioen te draaien in 2007 in de BSC een 1'45" moet draaien te Zolder ? Doei Luc (voorlopig nog) Panic R..... we worden binnenkort terug herdoopt.... in ????? |
Ahaaa Mr duchateau !
Toch nog niet definitief de helm aan de haak ! Goed zo, anders gaat het het een historic worden , en bedoel ik NIET de auto's !:+ |
Quote:
Ik denk dat het in 2007 er spannender aan toe zal gaan op sportief en technisch gebied. Da vond ik er wel tof aan dit seizoen. Het smaakt zeker en vast naar meer. Hopelijk komen er nog meer sprinters toe op de startgrid dan dit jaar.:drewl: |
Wat kost zo'n HANS eigenlijk ? Gewoon aankoopprijs.
|
@ Clubman
Ik vind die haak niet voor m'n helm op te hangen....bovendien is die nog niet vervallen:D Effe, serieus nu.... voor volgend seizoen heb ik dus een optie gevonden met een andere mecano en logistiek De wagen gaat uitgerust worden met een krachtiger motor (welke bijna 2 jaar in preparatie was, dank zij de laaaange wachttijden van bepaalde onderdelen en verkeerde leveringen) Uiteindelijk is ie bijna klaar en hopelijk gaat die het mij mogelijk maken nog enkele seconden te winnen, ook zal er meer aandacht geschonken worden aan uitlijningen ... dit was zeker niet het geval in 2006 ! Voor het overige gaan de luchtkriks en nog andere zaken verwijderd worden welke niet toepasselijk zijn voor een sprintwagen.... dus zeker 10 kg lichter. Ook zal de wagen een opfrisbeurt krijgen en komt in de kleuren van RENAULT SPORT F1. Dus ik zie het terug 100% zitten, zoals ieder jaar trouwens, daarna zwakt dit af:D Betreft HANS, .... het heeft ettelijke tijd geduurd hier op de Thread vooralleer ik wist wat dit was.... ik dacht aan een persoon die Hans noemde:D Gaan wij ook echt moeten rijden met die handel rondom onze nek ???????:frusty: Greetz Luc Panic R. |
Quote:
|
Quote:
Maar nu komt het! Anderhalf jaar geleden heb ik mij een nieuwe helm aangeschaft! Een Arai GP4. Ben ik toch weer voor een jaar of 5 gesteld .... DACHT IK .... Wat blijkt nu? Dat ding is niet gehomologeerd voor een HANS systeem!!!! De gaten voor de clipsen zitten er wel op, maar ik kan er geen HANS op plaatsen owv de homologatie! Dus.... Nieuwe helm! 775 + 450 = 1225€ excl. btw! :no: Sorry, veiliger of niet, hier doe ik niet aan mee! Tenzij dat de heren van de organisatie mij een extra sponsor aanbrengen die dat budget ophoest.... Greetz |
Quote:
I REST MY CASE !:+ |
En ......................
Is er nog nieuws op dit vlak ( organ, reglement etc etc....... ) ?
Ik zou immers wel eens willen weten waar ik voor sta in 2007 ? |
Heeft er soms al iemand nieuws voor de Belcar sprint 2007?:applaus:
|
De nieuwe directeur van Zolder had het over de belcar serie gisteren in pitstop. Het woord umbrella kwam er niet meer uit.
|
Ik heb pitstop.tv gemist :(
|
Inderdaad over umbrella niets, blijkbaar wel over wielerwedstrijden.
Dus den tijdelijken is even politiek korrect als Verschraegen de wereldreiziger.Wielerwedstrijden horen niet thuis op een autocircuit (of brengt dat meer op?).Elke wielerwedstrijd is een wedstrijd A ,dus een autowedstrijd meer met geluidsbeperking. |
Eigenlijk is de boodschap toch vrij duidelijk!
AMATEURS OPROTTEN! Er is in Zolder geen plaats meer voor de piloot die rijdt met de bescheiden middelen die hij ter beschikking heeft! De "GT3's" daar draait het om! Lees op Pitstop even de commentaar van Pascal Witmeur en je zal zien dat het budget gaat bepalen wie gaat meerijden en wie niet! Ronduit belachelijk! De Belgische competitie is zo goed als dood, en ik vrees dat het voor de amateur nu de nekslag gaat krijgen! Had me echt verheugd op een seizoen sprinterscup in 2007! Als ik dit allemaal zo hoor denk ik toch dat we gaan terugkeren naar het rallyrijden! Daar zijn we met ons bescheiden budget en oudere wagen toch nog welkom en worden we niet in een uithoekje van de paddock geduwd! Intriest ...... |
Pfff, en dat terwijl ik nog goed en wel moet beginnen :(
|
naar mijn gevoel is het van groot belang de organisatoren onder druk te blijven zetten met vragen naar DUIDELIJKHEID.
ErAn Test race was SUPER ! Zelfs met het sh+*tweer . Hier en daar wel een paar schoonheidsfoutjes, maar toch een prima initiatief. |
Sprint Cup 2007 !!!!
Gewoon doorgaan en blijven lachen. :D :D :D
We moeten er zelf dan maar een gezellige boel van maken. :gas: :gas: :gas: :gas: Greetz, Yellow. ;) ;) ;) |
Op de Belcar-Party als Sprinters gelijk duidelijkheid eisen.
|
All times are GMT +2. The time now is 04:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.