![]() |
In aanbouw: Ford Focus WRC - Francois Duval - Corsica 2002 (1/24)
Gisteren ben ik begonnen aan de Focus van Duval in Corsica 2002. Mooie wagen vindt ik zelf. Echt veel foto's zijn er niet te vinden op internet, meer van Märtin die ermee in Deutschland en Sanremo reed. Sennake maakte deze wagen ook al.
http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/duval.jpg Jammer dat zijn wedstrijd zo moest eindigen... http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/duval2.jpg Toch zal mij dit niet beletten om die wagen te bouwen :D Ben gisteren begonnen met op de kas de gietnaden weg te schuren en een laagje primer en een eerste fijne blauw/paars laagje te geven. Had ook de spoiler en luchthapper gemonteerd. Probeer vanavond een foto te plaatsen van de kas, na de tweede blauwe laag. Heb ook al de rolkooi en velgen gespoten. Ik zou ook graag eens paneellijnen toevoegen, maar dit is niet het goede model zeker hiervoor? Ik zag niet meteen zo'n paneellijnen op het model van Sennake?.... |
Ze gaan hier minder opvallen, maar dat is niet de reden waarom ze op mijn Focus ontbreken. De ware reden is dat ik destijds nog geen vernis zette over mijn decals omdat ik er geen vertrouwde (nu dus wel, de Gunze Sangyo vernis is hiervoor perfect) en zonder vernis is het tricky om paneellijnen te zetten, omdat de kans groot is dat je inkt of verf die je hiervoor gebruikt onder je decals kruipt en dat is geen zicht.
|
Welke versie ga je maken ... de presentatie versie (foto1) of de echte 'Duval-versie' (foto2). :p :+ (Ik kan voor deze Belg mijn sarcasme niet wegsteken ... sorry!)
|
Mag ik weten waar je die decals hebt gehaald of heb je ze al een tijdje?
Ik wilde ook eerst deze wagen maken maar de decals hebben ze niet meer in Domino en ze zullen ze niet meer binnenkrijgen vrees ik. Prachtige wagen vind ikzelf ! |
Bedankt voor de tip Sennake. Misschien moet ik ook wel eens proberen te vernissen. Je wagens gaan hierdoor langer mee zeker??
Maar wat moet je dan juist doen hiervoor? Enkel spuiten en decaleren? Raamrubbers mogen nog niet geschilderd zijn zeker... En dan na het vernissen deze en de paneellijnen aanbrengen? En hoe zit dat dan met de spiegelkappen die je normaal pas kan installeren nadat je de ramen er hebt ingestoken? Deze moeten toch ook meegevernist zijn? @ Gulf, ik ga die eerste versie maken hoor ;) Duval is ook niet mijn grote favoriet, maar als bijna enige Belg in het WK (soms toch), hopen we toch alleen een beetje het beste zeker... Hoewel hij het al een groot deel verkl**t heeft... @ DuvalTheBest, ik heb de bouwdoos onlangs besteld bij iemand die hem nog heeft. Bij Domino en MG Modelisme zijn ze idd uitverkocht. Check uw PM. |
Ik spuit de wagen in het kleur en vernis hem dan en dan elles schilderen en decaleren. Aparte stukken zoals spiegels spuit en vernis ik ook apart.
Is een mooie wagen, heb er nog niet veel mooie van gebouwd gezien, vooral op het spuiten loopt het veel mis. Daarom veel sukses ;) |
@ 206 WRCke , ik denk dat je van u PM's eens zal moeten enkele verwijderen want je box zit vol ;)
|
Quote:
- inkleuren met een (zwarte) stift nadat je de laatste vernis laag gezet hebt - een wash aanbrengen nadat de laatste laag vernis gezet is (bvb enemal verf verdund met white spirit in een iets donkere tint dan de kleur van de wagen) - de methode die ik gebruik. De panel lines uitkrassen met een speciaal schrapertje zodat ze veel dieper worden. Dit betekent dat na het spuiten en het vernirnissen er geen werk meer is. Over het vernissen ... ook daar zijn er enkele methodes. - De kleur spuiten, de decals aanbrengen en vernissen - De kleur spuiten, een laag vernis, de decals aanbrengen en opnieuw vernissen Ik gebruik de eerste methode omdat ik met echte autolak spuit. De meeste modelbouwers gebruiken echter de tweede methode omdat de basis laklaag beschermd is bij het aanbrengen van de decals. Het voornaamste is dat je goeie vernis gebruikt die de decals niet aantasten. Als je geen Gunze gebruikt (die bijna iedereen op het forum hier gebruikt) moet je dit best even testen op een stukje decal. Ikzelf gebruik Dupont vernis, maar die is niet te krijgen in normale spuitbussen omdat hij voor echte auto's is. De truk is ook om de eerste 2 lagen vernis te nevelen zodat het oppervlak niet verzadigd wordt. Met lak moet je stelselmatig opbouwen, maar met vernis is dit nog belangrijker. Lijkt allemaal moelijk, maar als ik in uw plaats was zou ik gewoon een stuk plastic nemen, er een kleur opzetten, een decal erover, laten drogen en dan eens proberen te vernissen. Wat heb je dan te verliezen? Niets! Een stuk plastik ... niet zelfs een kit. Proberen en ontdekken ... Als ik me niet vergis is er een demo over spuiten op de meeting in februari. Vernissen zal daar zeker ook aan bod komen. |
Bedankt voor de tips allemaal! Ik denk dat ik eens ga proberen met vernissen. Zo'n "gunze" hebben ze wel in de Domino zeker?
En raamrubbers mag je dus ook meevernissen?? Om naar de modelbouwmeeting te komen is Zolder nogal ver van de Westhoek vindt ik... :) (m'n PM box is gekuist ;)) |
1 Attachment(s)
Quote:
Als je van plan bent om ook zo'n stift te gebruiken, zorg ervoor dat je dikte 0,1 neemt. Verkrijgbaar bij de drukker en waar ze tekenmateriaal verkopen en kost zo'n 3 euro.;) |
Steven heeft me verteld dat gunze aleen goed is als je er decals mee vernist. Maar dat is dan weer niet realistis omdat ze van de echte wagens ook de stickers niet vernissen.
|
Quote:
Raamrubbers zijn zijdeglans-zwart. Ik spuit mijn model, plaats de decals en dan spuit ik vernis. Daarna volgt de verdere afwerking zoals raamrubbers ed.... Domino verkoopt inderdaad de vernis van Gunze, let wel dat je de juiste koopt. Gunze heeft 3 soorten: -B-501 Topcoat (MrHobby) gloss = glanzend -B-502 Topcoat (MrHobby) semi-gloss = zijdeglans -B-503 Topcoat (MrHobby) flat = mat |
Ok, maar welke van die drie is dan de beste of is het gelijk? :D
Scooby, wat bedoel je juist met je zin?... Bedankt voor de info iedereen. |
Dat dat merk van vernis goed is als je de wagen met decals vernist, en de tamiya vernis is beter als je de decals er na plaatst.
En dat ze op een echte rally auto ook geen vernis op de stickers spuiten, en ik dat dus niet doe op mijn modellen, en er kan veel te veel mis gaan. Maar ik wil je niet ontmoedigen ofzo he :o |
Maar als je de decals pas plaatst nadat je hem hebt gevernist, dan heeft het toch niet veel nut zeker dat je dat doet? Is die vernislaag niet een extra beschermlaag voor de decals zodat ze als het ware één deel vormen met de body. Ze kunnen dan toch niet meer loskomen (mss na meerdere jaren...)
Vond nog deze hier, gelijkt wel op niets als je het mij vraagt... http://www.shousha-inc.com/images/focus%20wrc Had hij nu eens een andere ondergrond genomen... |
Met sol blijven de decals ook goed ze.
maja swat... goe zit het met de focus? en waar heb je hem nog gevonden :D |
Quote:
Zo kwam ik een WIP tegen van een Subaru in onverhard versie, waar iemand als commentaar op gaf: "allé nu, die velgen trekken toch op geen bal, die zijn veel te klein, en die auto staat zo hoog, dat is lelijk. Maar dat is een rallyauto zeker?" :D Tot zover deze :Offtopic: |
Ja maar dacht met vernis over decals dat die nog extra beschermde... Waarom doe je anders vernis erover? Dat de wagen meer zou blinken?
Focus heb ik gevonden bij een zekere Luc Sturm, Big Attack had mij een PM gezonden en die man had em nog ;) |
Ja vooral om te blinken,kan mss wel uw decals beschermen hoor.
Algoewel ik mijn bedenkingen daar bij heb, als je ziet dat Loeten toch een decal mee had toen hij zijn raamrubbers had afgeplakt. |
Quote:
Een tweede reden is dat je de decal van de lucht afsluit. Hierdoor zal hij niet vergelen, broos worden en op termijn loskomen. Dat decals mee los komen bij het afplakken is te wijten aan 2 zaken. - De decal heeft geen goede hechting gehad op de ondergrond (geen sol gebruikt) - De tape kleeft te fel. Je kan dit verminderen door de tape eerst op je broek te kleven zodat wat vezels loskomen en de tape minder zal kleven. |
Wat later dan voorzien doorgewerkt aan de Focus. Hierbij de eerste foto's. Vandaag de laatste van vier lagen Racing Blue op de body gedaan, is veel verbeterd hiermee. Ondertussen is de binnenkant ook bijna af...
http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/01.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/02.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/03.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/04.jpg |
Het is niet voor anbetant te doen ofzo, maar die gaaten in de zijkant van de voorbumper moeten normaal toe zijn ;)
http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/duval.jpg |
Nene, ge ebt gelijk. Moet idd toe zijn, maar kan nu nog altijd hé ;) Had idd mss beter meegespoten geweest...
|
Kan je er idd nog insteken erna, zal wel lukken ;)
is wel zeer mooi gespoten, want dat is geen maklijk blauw om te dekken. |
Idd, na die derde laag dacht ik dat het nooit goed zou komen, maar dan enkele dagen laten staan en nu de vierde laag maakt het af. :)
Zal dan allicht beginnen aan de decals en dan eens vernis gaan halen... |
Quote:
Quote:
Het gebruik van Tamiya Smoke X19 in de wielen. Als je naar de wielen kijkt op de foto beneden, zie je dat er in de hoeken en de randen een zwartere kleur zit dat op de witte velg. Dat komt niet alleen door de remstof, maar ook door de schaduwen die daar opvallen. Als je een velg uit de kit spuit, ziet die er altijd heel gaaf uit. Om daar wat diepte in te krijgen, kan je wat X19 smoke hierin laten lopen. Wat verdunnen en met een klein penseeltje aanbrengen. Als je de acryl versie gebruikt - dus niet de enamel - dan kan je zelfs met een vochtig doekje nog wat correcties aanbrengen achteraf moest het niet helemaal naar je zin zijn. Als je ook X19 aanbrengt waar de moeren zitten, dan is het helemaal af. Maar waarom dan het reservewiel? Wel, als je het nog nooit gedaan hebt, kan je misschien beter daar mee eens proberen. Lukt het niet helemaal 100%, dan is er geen man overboort, gezien het reservewiel veel minder zichtbaar is eens de kas gemonteerd. ;) Quote:
|
Goede tip Huudo, ga ik ook proberen. ;)
|
Smoke is een heel goed idee. Ik heb dat ook ervaren en probeer dat product van tijd tot tijd de gebruiken. Die diepte geeft je model toch weer een meerwaarde en realteitsbesef.
Grtzzz |
Bedankt voor de tip Huudo. Kan ik mss eens proberen, moet binnenkort toch es naar Domino. Die smoke X19 is dat dan ook zo'n klein potje of een spuitbusje? Al m'n kleine potjes zijn acryl.
Graag had ik nog geweten welke vernis ik nu best koop van deze drie? -B-501 Topcoat (MrHobby) gloss = glanzend -B-502 Topcoat (MrHobby) semi-gloss = zijdeglans -B-503 Topcoat (MrHobby) flat = mat En betreft de achterlichten dan. Mag ik die ondergrond al grijs schilderen voor ik vernis of pas erna? Die zwarte onderlat aan de bumper ook pas na vernissen er hangen zeker? |
Quote:
Quote:
-B-501 Topcoat (MrHobby) gloss = glanzend Quote:
Grtzzzz |
2 Attachment(s)
Net zoals Loeten ook even mijn feedback meegeven.
Quote:
1 = acryl 2 = enamel Overigens zijn dit de vormen bij Tamiya qua enamel en acryl verfjes in potjes. Quote:
Quote:
Zwarte onderlat idd ook na het vernissen hangen. In principe zou je alleen nog maar de decals mogen gehangen hebben op het moment dat je gaat vernissen. Hoe er rekening mee dat je alle set en sol sporen goed verwijderd op de decals vooraf en dat je decals quasi perfect aangebracht moeten zijn (nergens mag er een mogelijkheid bestaan dat de vernis onder de decal inkan) en dat je eerst enkele nevel lagen aanbrengt. Oefening baart kunst! ;) |
Quote:
|
Bedankt voor de tips. Ga het proberen goed te doen want wil deze toch wel mooie wagen niet verkl**ten :)
En die 'Bare metal folie', wat is da juist? Of is da gewoon aluminiumpapier om je stuutjes in te wikkelen ? :D:p Zal nu dus eerst de decals doen en dan vernissen. Twee nevellagen en hoeveel dan nog? En hoelang juist moet dit "uitharden"? Veel vragen éh... :) |
Quote:
|
Quote:
|
Ziet er heel mooi uit hoor.
Vind het persoonlijk een magnifiek mooie wagen van onze landgenoot die ik zeker ook eens zal bestellen ! |
Begonnen met decals en al goed gevorderd. Ben er tevreden over. Is geen zo'n groot werk, maar ditmaal let ik er echt op dat de decals (dmv veel sol), echt goed in de paneellijnen en hoekjes en kantjes zitten. Zal wel nog wat moeten bijwerken met wit aan de portieren.
Wat zou er juist gebeuren als er vernis onder de decals terecht komt? Blijkbaar mag dit niet? http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/05.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/07.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/06.jpg http://www.wrcplace.be/mdb/13.FocusDuval/08.jpg :) |
Schone foto's ,van mij lukt dit niet .Jullie gebruiken altijd sol op tamiya decals van mij gaan die steeds kapot hoe kan dat? Ik krijg altijd een verbrand effect die ik niet meer weg krijg ,hoe veel sol ik er ook opsmeer (met penseel).Daarom dat ik die setting van daco products gebruik ,onlangs had ik mij weer laten verleiden bij mijn mercedes met die dame op de motor kap .Resultaat decal naar de eeuwige jachtvelden .
dus voor mij set en sol enkel nog bij st27 decals en rennaissance.:applaus: |
Welke sol gebruik je? het beste is het flesje met de rode letters. Nog nooit probleemen mee gehad
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 13:59. |