![]() |
Nascar Worldwide ?
Zo te zien wil NASCAR met de CoT de wereld in.
Ik zou zeggen laat maar komen. Info hier : http://www.autosport.com/news/report.php/id/56869 |
Ik denk dat ze mee succes zouden hebben als ze hun grand-am idee exporteren.
|
Beetje Daytona Speed Week info
Ik ben zopas terug van mijn 22e Daytona 500 (binnenkort maak ik ook deel uit van de good OLD boys league); hierbij enkele bedenkingen (hopelijk interesseert het iemand)
- duurste kaart: 5.000$ (wel geldig voor alle evenementen in Daytona). Vraag in de pers: Is dit niet een beetje overdreven? Antwoord van de big boss: "De enige fout die we gemaakt hebben is slechts 100 van deze plaatsen te voorzien; ze waren zo uitverkocht. 200 waren beter geweest !! - parking op de Florida mall (rechtover het circuit): 40$ op een wedstrijddag en 80$ voor een RV (camper)!!!. Daarvoor mag je natuurlijk NIET overnachten. En in België zouden ze kilometers te voet lopen om geen 2€ parking te moeten betalen - prijzengeld voor de Daytona 500 (één van de 5 wedstrijden tijdens Speed Week): houdt U goed vast: 18.000.000$ (U leest goed 18 MILJOEN DOLLAR voor één wedstrijd). Kevin Harvick 1,4 miljoen dollar (afgerond). Tweede Mark Martin toch nog 1,05 miljoen dollar. Laatste amper 250.000$, de sukkelaar. - Het meest bangelijke blijft nog altijd de Outlaw Sprint Cars in Volusia County. 800m aarde ovaal. 59 Sprint Cars waaronder de stars Steve Kinser, Joe Saldano, Danny Lasoski, Craig Dollanski, Donnie Schatz. 800pK onder het zitvlak; bijna geen plaats voor de voeten. Maar een loodzware voet. Volgens de omroeper 133mph = 212kmh GEMIDDELD!!! Maar het gemiddelde is praktisch gelijk aan de topsnelheid. De toppers heffen niet op bij het inkomen van de bocht. Remember 800m ovaal in aarde. "These boys have really VERY big balls". Onze Europese circuit vedetten lijken watjes daarbij vergeleken. - op de zwarte markt worden tickets voor de 500 tegen 4 x de list prijs verkocht. Alle 160.000 ZITplaatsen uitverkocht (er zijn geen staanplaatsen) ! Welk F1 circuit doet hen dat na? - parkingprijs voor een RV (camper) in het West lot (naast het circuit - ik schat een 2.000 plaatsen; wij hadden nummer 613 halfweg de eerste parking)): 450$ gelijk of U 3 weken blijft of slechts enkele dagen. Bijna een jaar op voorhand uitverkocht. - Een drie vier jaar terug moesten ze nog enkele onwaardige auto's toelaten (de fameuze Kirk Shelmerdine) om aan het aantal van 43 starters (televisie, you know) te halen. Dit jaar meer dan 60, waardoor er velen na de twins naar huis mochten. - Een enquête van Gallup met zeer verrassende resultaten. Alhoewel Nascar razend populair is in de USA, heeft slechts 4% (VIER) van de ondervraagden de autosport op de eerste plaats gezet als hun favoriete sport. American football kwam op de eerste plaats met ongeveer 35%, dan baseball, basketball. Van de autosport zelf heeft Nascar veruit de absolute meerderheid; IRL, dragraces en Champ Cars komen zeer ver achter en van circuit races (bij Grand Am en Formule 1 heeft men reeds een nul voor de komma staan). - Wat minder boe geroep bij de voorstelling van Jeff Gordon. Zou het zijn omdat hij met een Belgische hertrouwd is? Bijna geen inkt meer in de pen. Even opvullen en straks tweede gedeelte (Montoya en Nascar worldwide). |
Wat moeten europeanen hiermee. We hebben maar 2 echte ovals en voor de rest alleen maar normale circuits, en dan zie ik toch liever DTM/WTCC dan NASCAR.
|
Quote:
|
Quote:
Nou dan ga jij Naar je GEWELDIGE DTM/WTCC en wij naar de NASCAR , iedereen tevreden ? alleen heb ik het gevoel dat jij nog nooit live bij een nascar wedstrijd bent geweest ?? anders sprak je wel anders . Wij hebben maar twee ovals , JA maar dat kan zo veranderen als bepaalde mensen zich daarvoor inzetten. Normale circuits , tja als je ooit de BRL V6 rond hebt zien rijden moet je toegeven dat dat spanning puur is , zoniet kan ik je ook niet meer helpen . Gr tony |
quote:
wat moeten Europeanen hiermee? Eerst eens gaan zien en dan een oordeel met kennis van zaken vellen. |
Montoya en Nascar worldwide
Je kunt de amerikanen beminnen, bewonderen of haten, maar één ding hebben ze: ze kunnen spektakel brengen, business doen en ze werken met een toekomstvisie.
Ik heb de Nascar zien evolueren in de loop der jaren. Eerst was het een klein clubje zuiderlingen, met een sport welke alleen het zuid-oosten interesseerde. Dan hebben ze hun circus beginnen uitbreiden naar midden amerika en het westen. Alleen in New York ligt het nog moeilijk (ze willen er een nieuw circuit bouwen, maar het lukt (nog) niet. Nu zijn ze op een punt gekomen waar uitbreiding in de USA praktisch niet meer mogelijk is. Er zijn reeds 36 weekends. Alle stadia zijn altijd kompleet uitverkocht. Logisch denken is: waar kunnen wij verder uitbreiden? En dan komt in eerste instantie Mexico, Canada (alleen in volle zomer) en Japan in blik. Nadeel is dat deze landen ver uit elkaar liggen en een competitie in elk van deze landen apart te veel wedstrijden op een te kleine oppervlakte zou brengen. Europa ligt op dat vlak veel beter, maar daar is de ovaal cultuur pas sedert een twee à drie jaar in opgang. Ook het aantal ovalen circuits is te beperkt. Een wereldtoer van een soort Bush series (want vergis U niet, de big boys - Nextel Cup - blijven alleen in de USA rijden) zou zeer duur uitvallen. Er zijn niet genoeg ovalen circuits in deze landen en deze zware Amerikaanse bakken op een road course, zoals een circuit als Zolder genoemd wordt in de USA, laten racen, dat lijkt mij ook niet het recept om in Europa veel publiek te lokken, omdat deze autos niet op een road course op hun plaats zijn. Wat de piloten betreft waren tot voor een vijftal jaren de good old boys (Dale Sr, Rusty Wallace, Ricky Rudd en zovele anderen) het geldkoffertje van Nascar. Deze ganse generatie is praktisch verdwenen en de overstap naar de "joung guns" hebben ze schitterend overleefd met Jeff Gordon, Dale Earnhart Junior en Tony Stewart als nieuwe superstars. Vroeger werden alle vreemde eenden in de bijt getolereerd, maar nu wordt Montoya met open armen en de grote trom ontvangen. Omdat ze graag een Formule 1 piloot in hun midden hebben? Neen, Formule 1 interesseert geen enkele Amerikaan. Wel omdat het een fantastisch vehikel is voor een verdere uitbreiding van Nascar op wereldvlak. Dit samen met het toelaten van Toyota (voor enkele jaren zou dit nog heiligschennis geweest zijn) is de eerste stap naar Nascar Worldwide. Toch opvallend dat dit jaar drie 100% circuit piloten bij Nascar rijden: Montoya, AJ Almendinger (Champ Cars) en Sam Hornish Junior (IRL). Dat ovaal racen veel moeilijker is dan velen denken (alleen maar een beetje naar links draaien) werd duidelijk bewezen. Geen van de drie heeft enige rol van betekenis gespeeld (Montoya heeft wel enkele ronden in de twins aan de kop gereden, maar in de 500 was hij onzichtbaar). En vertel me nu niet dat iemand welke de 500 miles van Indy en 7 Grote Prijzen, waaronder Monaco, gewonnen heeft niet (meer) kan rijden. Dat Montoya af en toe bij de top zal eindigen, daar ben ik overtuigd van, maar hij zal eerst veel ervaring moeten opdoen. Verder ben ik overtuigd dat enkele Nascar piloten, mits de nodige praktijk, in gelijk welke discipline hoge toppen zouden scheren. Vergeet niet dat Jeff Gordon in de Rallye Masters (of hoe noemt het ook) in Gran Canaria (geen micky mouse circuit zoals in Bercy, maar wel degelijk een kleine "etappe speciale" op aarde zoals in rallye) in twee reeksen veelvoudig wereldkampioen Sebastian Loeb eruit gereden heeft en dit nota bene op een rallye auto (was het een Peugeot, ik weet het niet meer). Zal Nascar in Europa ooit hoge toppen scheren? Ik weet het niet; ik durf zelfs twijfelen. Wat wel zeker is, is dat Nascar in Europa steeds meer fans krijgt, terwijl de interesse voor de Formule 1 sterk achteruit is geboerd; om niet te spreken van de andere circuit disciplines, welke, op enkele uitzonderingen na, voor lege tribunes gespeeld worden. En vooral niet vergeten en dit lijkt mij fundamenteel, dat Nascar toeschouwers niet recruteert bij de echte autosport liefhebbers, want daarvan zijn er veel te weinig, maar bij de families (a sport for the whole family). En het heeft daarvoor schitterende argumenten: konfortabele tribunes met alleen zitplaatsen, toppiloten, welke men zo in de supermarkt kan ontmoeten en een handtekening vragen, autosport met een spektakel gehalte waar geen enkele andere discipline kan aan tippen; het geheel gebracht met een wervelende show vooraf (live muziek akt - verleden jaar Bon Jovi -, vuurwerk, vlaggen en vendels, F16 straaljagers of een B52 bommenwerper boven het circuit en noem maar op) De tijd zal het uitmaken, maar ik denk dat de eerste vijf jaar bepalend zullen zijn, welke richting het uitgaat. |
Quote:
|
Quote:
|
klopt. Mijn pen was sneller dan mijn gedachten.
Dus Sam Hornish Jr weglaten. Wel leuk voor mij dat ten minste iemand de lange tekst aandachtig gelezen heeft. |
Quote:
@Camso, Op welke manier zou men dan NASCAR moeten implementeren in Europa? Het Amerikaanse concept integraal overnemen? Of toch aanpassen naar de europese nukken en grillen? :Offtopic: De europese introductie van de NFL is toch niet dat commerciele succes geworden wat men er eerst van had gehoopt. Uiteindelijk een circus geworden in Duitsland :Offtopic: |
goed nieuws, men komt mij een beetje te hulp met Sam Hornish Jr.
"Hoe Nascar IMPLEMENTEREN in Europa". Lijken de woorden van een politieker. Wie ben ik om daarop te antwoorden. Nascar heeft mensen genoeg die daar kompetent in zijn. Eigenlijk weet ik het zelf niet en kan ik niet objectief genoeg de zaak bekijken, omdat ik zelf grote ovaal fan ben. Het is steeds fout om te denken dat iedereen uw mening deelt. Ik denk dat het concept moet behouden blijven en dat ovaal een belangrijk deel moet zijn. Enkele road courses zullen wel moeten omdat er niet genoeg ovalen circuits zijn. De enige vraag die men zich moet stellen, denk ik, is: Doen wij het met Europese body's en dito motoren of niet? Sentimenteel zou ik zeggen de USA body's behouden (ik vind het fantastisch deze enorme karren 5m lang, 2 meter breed aan 300kmu en dat dreunende V8 geluid), maar ik denk dat commercieel Europese body's aangewezen zijn. Wat de mislukking van de NLF betreft (en daar kan men K-Markt in Duitsland bijvoegen). Inderdaad, de 2 mentaliteiten (Europa, USA) zijn totaal anders. Daarom heb ik mijn twijfels ook geuit. Evenzo heeft Bernie Eccelstone zich misrekent om via Indianapolis de F1 in de USA populair te maken. En dit is iets wat ik nu 100% zeker ben: dat zal hem NOOIT lukken. En ook de almachtige (dat gold tot aan het Bosman arrest) voetbalbond FIFA heeft gedacht dat via het WK in de USA (in de jaren 90) voetbal in de USA ook populair zou worden. Ook dit zal nooit lukken; alleen de Hispanos (en er zijn er inderdaad meer en meer) hebben interesse voor voetbal plus nog enkele stars uit Hollywood (zie Beckham), welke meer op de hype meezweven (zien en gezien worden); ik vrees dat het voor deze laatste groep meer iets is om anders te zijn zoals de anderen (enkele jaren terug was het hip om in California met een Oost Europees ding te rijden - was het een Zastava? ik weet het niet meer-; auto kan men het niet noemen ofwel: het had toch vier wielen. |
NASCARfans houden anders niet zo van de boze buitenwereld:crazy:
Quote:
|
Vlakbij Lelystad in de polder ligt een grote RDW test-oval, effe ombouwen en ze kunnen gerust langskomen lijkt mij:applaus:
|
Quote:
Je geeft aan dat er in Europa bijna geen oval zijn. Wat klopt maar dan zijn we natuurlijk snel uitgepraat over de NASCAR in Europa tenzij...... De NASCAR zich aanpast aan de Europeanen al heb ik m'n twijfels daarover. Quote:
Want laat ons wel wezen er is niets zo vervelend als naar de NEXTEL Cup kijken als op NBC (quasi elke 10 minuten pauze) - dit is simpelweg onaanvaardbaar in elke land buiten Amerika. Over de veiligheid zal ook nog een hartig woordje moeten gesproken worden. Sedert 1994 tel ik in de Formule 1 0 doden terwijl de NASCAR Busch/Nextel aan 3 stuks zit sedert 1994. Dit zou gewoon onaanvaardbaar zijn in Europa. Quote:
Je noemt daar die prestaties van Jeff Gordon op in de ROC. Allemaal mooi en wel maar dit is 1) puur voor het plezier 2) Door een superspecial te rijden win je nog geen rally - Een rally vraagt doorzicht en inspanning gedurende 2,5 dag. Quote:
Ik stel vast dat Formule 1 samen met MotoGP en WRC de enigste echt mondiale autosporttakken zijn die met recht en rede kunnen zeggen dat ze fans over heel de wereld aantrekken want laat er geen misverstand over bestaan de wereld is groter dan enkel Europa en Amerika. NASCAR - spectakel waar niemand aan kan tippen....Tja ooit wel eens DTM, WTCC, FIA GT, GP2, World Series by Renault, Formule Renault 2.0, Mégane Trophy gezien... Ook in de WSbR in Le Mans vorig jaar straaljagers, concerten gezien... en laat het aub uit in Europa een B52 want vergeet niet The saint are coming....Mr Bus(c)h...... |
Quote:
Maar voor de rest begrijp ik wel voor een groot stuk je betoog. |
Quote:
niet helemaal het was ten eerste in de Bush Series, niet in Cup en verder bestond een groot deel van de deelnemers uit mensen die anders nooit met een Stock Car rijden, die enkel voor dit soort evenementen ingehuurd worden. neem daar nog bij dat er ook enkele "Lokale Helden" deelnamen in deze wedstrijd, en je kan zelf afleiden dat de wedstrijd in Mexico City niet echt relevant is om de qualiteiten van F1 piloten met die van NASCAR te gaan vergelijken |
Toch nog even de draad opnieuw oppakken.
Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde mening en smaak hebben, want anders zou het leven toch eentonig zijn. Nascar (misschien) worldwide: worldwide beperkt zich niet tot Europa. Ik denk dat Europa voor Nascar eerder op de derde plaats komt, naast eerst Japan, dan Mexico en wat dieper in Zuid Amerika. Moet Nascar zich naar Europa schikken? En hiermee bedoel ik het soort type wedstrijden? Naar mijn mening moeten ze op ovaal blijven (alhoewel er inderdaad weinig geschikte banen zijn). Gaan ze op circuit, dan geven ze hun sterkste troef (een ander soort wedstrijden als dat we in Europa gewoon zijn) uit de hand. Gaan ze uitsluitend op road course, dan denk ik, is er geen bal aan te zien, want wat onderscheid hen dan van de ontieglijk vele verschillende series in Europa, waar alles zich beperkt tot ongeveer treintje rijden (DTM benadert het Nascar model het meest, maar - sorry voor de fans - het blijft hoofdzakelijk treintje rijden, met af en toe wat gedrum voor een plaats winst). Wat veiligheid betreft hebben ze sedert het ongeval van Earnhart onnoemelijk veel vooruitgang gemaakt met hun HANS systeem en hun flexibele muren. En de verhouding gekwetsten tegenover het aantal toch wel zware crashes is zeer klein. Trouwens in de F1 was het ook bijna prijs dit weekend. Niemand is er vrij van. Nextel Cup en Pick Up trucks op AB moteurs kijken. Geen enkele publiciteit. Persoonlijk vond ik het vroeger beter. Toen waren de uitzendingen van de Winston Cup ongeveer 1 uur lang en de slaapverwekkende fases (want die zijn er ook in Nascar) werden eruit gehaald. Nu worden de ganse wedstrijden integraal uitgezonden. Minimaal drie uren is wel zeer lang. Blijft een feit dat een wedstrijd op TV volgen, nog in de verste verte niet kan tippen aan een live meemaken ter plaatse (dat zal in de F1 ook wel zo zijn, met dit verschil dat men daar meestal maar een klein deeltje van het circuit ziet). Road course of ovaal irrelevant? Integendeel. Het zou toch wel zeer straf zijn als één van de beste F1 piloten niet vooraan zou zijn in zijn eigen specialiteit. Ik herhaal: racen op ovaal is veel moeilijker dan men denkt. Montoya was terug nergens zondag laatst. Dit bevestigt alleen maar mijn thesis dat racen op ovaal een specialiteit is, welke men met veel geduld moet leren. Ik heb ook nooit beweerd dat Jeff Gordon Loeb in een rallye zou kloppen. Ik beweer alleen dat er in Nascar enkele piloten rondlopen die in elke formule tot de top zouden behoren. En vergeet het maar dat de ROC een spelletje is. Om een groot kampioen te kunnen worden, moet men enorm eergierig zijn; men laat zich niet zomaar verliezen voor de fun; toch zeker niet van een wildvreemde in de specialiteit. Dat er op sommige wedstrijden ook wat show erbij komt, heeft men in Europa ook van de Nascar overgenomen. Alleen in de USA is alles een maatje groter en spektakulairder. En wat Busch (niet Kurt of Kyle) hierbij komt doen ontsnapt mij volkomen. Allez, er is opnieuw stof om de discussie te laten oplaaien. |
Quote:
|
Ik wil nog even terugkomen op het argument "veiligheid en ongevallen".
Ik ben van mening dat de echte kenner, welke geniet van mooie mechaniek en zuivere "trajectoires" slechts een zeer klein percentage uitmaakt. Wat wil het publiek zien? Crashes. Ik wil niet cynisch doen, maar was er niet iemand die, enkele jaren geleden verklaarde na een zwaar ongeval: Voor één die wegvalt staan er honderd te drummen om zijn plaats in te nemen. |
Met zondag laatst bedoelde ik vorige week (Las Vegas, dacht ik)
Prima als hij reeds na 5 Nextel Cup wedstrijden de top 10 haalt. |
Quote:
|
Quote:
Als het beeld dat ik heb van de NASCAR-fans heb klopt, zien die veel liever crashes. |
Zal deze week naar één van de herhalingen kijken op AB Moteurs. Persoonlijk vind ik de commentatoren zeer competent, wat Nascar betreft, maar Engelse commentaar (ook als men wat minder verstaat) heeft toch altijd dat ietsje meer en dit in gelijk welke sport.
Terug to the point. Zowel live als op TV zijn 3 uren zeer lang; het is soms smachten naar een "caution" als het pak uit elkaar begint te raken, zodat de spanning er opnieuw in is. Er zijn voor- en nadelen aan lange wedstrijden. Zoals gezegd is de mogelijke verveling een nadeel. Plus punt echter is dat als iemand pech heeft of een slechte afstelling heeft er meestal tijd genoeg is om opnieuw naar voor te komen. Ook hebben lange wedstrijden een grote invloed op de fysiek en het psychische weerbaarheid van de piloot. Kortere wedstrijden zijn waarschijnlijk aangewezen voor Europa, maar dan moet men zeker een bijprogramma hebben, want 90 minuten lijken mij wat kort "om van zeer ver te komen". Wat komt dan op het bijprogramma, naast show? Een andere klasse ovaal wedstrijden als voorprogramma? Wij hoeven er ons hoofd niet op te breken. ALS Nascar ooit naar Europa komt, dan denk ik wel dat ze het eerst zeer goed gaan uitkienen. A propos, nog iemand iets gehoord van het project van Jochen Mass? |
"maar ik ken toch geen mensen die vooral naar races gaan zien voor de crashes"
Misschien is het daardoor dat de meeste autosport wedstrijden in Europa voor lege tribunes gespeeld worden (de uitzonderingen zoals F1 en Le Mans daar gelaten); de disciplines, waar de inkom gratis is kan men natuurlijk niet bijrekenen |
Quote:
|
Quote:
Er gaan op dit moment "sterke geruchten" dat Nascar/France de naam Grand-AM willen veranderen in NASCAR Sportscars. Met NASCAR Sportscars wil men dan worldwide gaan op de reguliere baantjes in Europa e.o. E.e.a. te lezen in de Autosport van 24-01-08 |
Ik heb liever dat ze met Nextel (sorry, Sprint ;)) Cup of Busch (sorry, Nationwide ;)) Series wagens naar Europa komen, en dus een NASCAR Euro Cup starten. GrandAm voegt naar mijn mening niet zoveel toe aan de Europese racerij. Ondanks dat NASCAR weinig populair is in Europa is er bij coureurs volgens mij wel interesse om zo'n 750 pk sterk monster te besturen.
Slimme zet om GrandAm te hernoemen naar NASCAR Sportscars. |
Quote:
|
Quote:
http://www.speedcarseries.com/videos.php |
All times are GMT +2. The time now is 12:22. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.