De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bas Leinders naar de F1 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=1564)

Joosen 09-02-2002 12:43

Bas Leinders naar de F1
 
Op de kampioenenviering van Excelsior gisterenavond kondigde Bas aan dat hij op één stap van het derde Minardi-zitje staat. Hij heeft -samen met zijn management team- 10 dagen tijd om het budget vol te maken en hij is optimistisch, momenteel hebben zij 65%. Enige échte konkurrent voor het zitje is Christian Albers, hij is de enige andere (naast Bas) die hetzelfde voorstel heeft gekregen van het team van Paul Stoddart.

TO BE CONTINUED !!!

Mark 09-02-2002 13:49

dju.........had het gisteren al gehoord van iemand, maaruh die kon me geen bronvermelding mededelen. Dus vandaar dat ik het niet gepost heb.

Weer een limburger in de F1 :)

Oneliner 09-02-2002 14:08

Hebbet ook gelezen.
Enige struikelblok is (wat andres) Sponsorgeld hé

Bart.Vandecavey 09-02-2002 14:59

Heeft er niemand het telefoonnummer van Davignon en Lippens? :D

airco 09-02-2002 18:43

3e minardi zitje ...

testpiloot maw. Als je dan weet dat Minardi zowat het minst testende team van heel de F1 is, en dat als ze testen dit meestel rookie's zijn die een F1-test krijgen, dan denk ik dat het een beetje zonde is van het vele geld dat ze er dan aan gaan geven. Maar ja, alles is beter dan niks zekers ... Vooral als je F1 wil gaan rijden.

airco

AuForm 10-02-2002 17:31

Tijdens het testen kan hij zich wel laten opmerken.

PJ

JPMontoya 12-02-2002 00:26

Leinders zeer dicht bij deal Minardi


Bas Leinders is bijna de eerste Vlaming
ooit met een zitje in de Formule 1.

Leinders zou derde rijder bij Minardi
kunnen worden, maar heeft daar een smak
geld voor nodig. De financiering is nu
bijna rond, meldt Leinders' omgeving.

Op 23 februari wordt Minardi voorge-
steld in de Maleisische hoofstad Kuala
Lumpur. Alex Yoong en Mark Webber wor-
den er wellicht gepresenteerd als de
nummers 1 en 2 van het team. Leinders
zou test- en reserverijder worden.

SOURCE : vrt TT

Lambo 12-02-2002 16:34

Met alle respect voor Bas, maar iemand in de Formule1 is voor mij nog altijd iemand die races rijdt. En derde rijder bij een team dat bijna nooit test, tja...

Witte 12-02-2002 16:59

Races rijden is uiteraard beter dan af en toe eens testen, maar als er op dit moment niet meer inzit ... . Moest ik in zijn plaats zijn, 'k zou dit ook wel nog altijd beter vinden dan kompeet uit de boot vallen. En wie weet vallen de prestaties van 1 van de andere 2 piloten tegen of zo, en dan is't aan Bas ...

Mark 12-02-2002 20:16

Of die Yoong zo vlug word buiten gegooid durf ik te betwijfelen, weleens naar de sponsoring van Kuala Lumpur Minardi gekeken ? :D

Sennake 12-02-2002 20:25

Yoong als testrijder inzetten om Bas te laten rijden is niet hetzelfde als hem "buitengooien" eh...

JPMontoya 12-02-2002 20:48

Vanmorgen om 10 uur had ik een afspraak met Bas Leinders in het Crown Plaza Hotel in Antwerpen. Na een onderhoud van een uur is het duidelijk dat deze sympathieke Vlaming meer dan ooit in zijn F1 kansen gelooft.

Jos = interviewer
Bas = Bas Leinders

Jos: Ik wil je in naam van de F1pits redactie alsnog feliciteren met de geboorte van je zoontje Esteban op 29 januari 2002. Vanwaar deze naam?
Bas: Hij komt niet van Esteban Tuero, zoals sommige misschien zullen denken. Mijn vrouw is van Spaanse afkomst. En deze naam was me ook bijgebleven uit een tekenfilm.

Jos: In de media verschenen de afgelopen dagen verschillende meldingen over Minardi en Leinders. Hoe ver staan de onderhandelingen?
Bas: We ontvingen van Minardi een zeer interessant voorstel om als 3e coureur aan de slag te gaan. Uiteraard moet daar wel wat tegenover staan. De financiële inbreng van mijn kant moet €2,7 miljoen bedragen.

Jos: Veel geld!
Bas: Natuurlijk is dat veel geld, maar de return is ook zeer groot.
Allereerst voor de partners: ze krijgen een zichtbare plaats op de wagen, wat uiteraard niet onbelangrijk is. Maar ook op de race overalls zullen ze zichtbaar zijn. En tenslotte hebben ze ook de mogelijkheid om zakenpartners uit te nodigen tijdens evenementen waar Minardi aanwezig is en aan Business To Business te doen.
Maar ook voor mij is het een interessant voorstel. Het is een contract als 3e rijder en reserverijder; Dat wil zeggen dat ik verschillende keren zal testen voor het team; Ik zal bij alle Grand Prix’ aanwezig zijn. En je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Een coureur kan ziek worden, kan niet voldoende presteren en kan ook gekwetst geraken. Maar dat laatste hoop ik uiteraard niet op.

Jos: In de pers verschenen er ook geruchten als zou Alex Yoong een prestatieclausule in zijn contract hebben.
Bas: Daar ben ik niet van op de hoogte.

Jos: En hoever is het project al gevorderd.
Bas: Op dit moment hebben we reeds 45% van het budget, maar er lopen uiteraard onderhandelingen met ander mogelijke partners.
Ik heb de steun van Jaak Gabriels (Vlaams Minister van economie) en van John Goossens (topman bij Belgacom en voorzitter van de KACB) Ze proberen mee de partners warm te maken voor dit project.

Jos: Is er een deadline voorzien?
Bas: Nee, niet echt. We zouden graag alles rond hebben voor de officiële presentatie van Minardi op 23 februari 2002.
Het is de bedoeling dat het team daar de derde coureur officieel zou voorstellen, en indien mogelijk ben ik daar dan ook aanwezig.

Jos: Hoe hoog schat je je kansen om het sponsorgeld bij elkaar te brengen?
Bas: 80%

Jos: Is het nu of nooit?
Bas: Neen, dat niet. Het is wel een unieke kans. Dit moet gewoon lukken

Jos: Zijn er kapers op de kust.
Bas: ik veronderstel dat Christijan Albers ook een voorstel van Minardi op zak heeft. Maar ik heb geen enkel idee over het bedrag aan sponsoring dat hij moet meebrengen.

Jos: Stel: Dit project lukt niet. Wat dan?
Bas: Daar hou ik me nu niet mee bezig. Alle aandacht gaat uit naar het F1 project. Daarna zien we wel. Eventueel kan ik altijd terecht bij KTR, het team waarvoor ik vorig seizoen F3000 reed.

Jos: is het niet spijtig dat iemand met zo een palmares zo moet knokken om in de F1 te geraken,
Bas: Ja en nee. Geld hoort er nu eenmaal bij. Nog meer dan vroeger, maar het is niet anders.

Jos: Maar wie kan er zo een palmares voorleggen in de lagere reeksen?
Bas: Ayrton Senna en Mika Hakkinen.
Ik weet dat mijn rijderskwaliteiten voldoende zijn om er te maken in de F1. Toen ik vorig seizoen, tijdens de laatste wedstrijd van het F3000 seizoen in Monza, in de pit moest starten en uiteindelijk nog vierde werd in de wedstrijd hebben alle F1 teams dat ook gezien. Het helpt toch, hoor!

Jos: Waren en ook kansen bij Prost via Interbrew?
Bas: Niet echt. De pers heeft twee verschillende projecten met elkaar gelinkt. Ik heb contacten gehad met Prost, maar hun voorstel was niet haalbaar en vooral niet interessant voor de sponsors. Ze zouden bijvoorbeeld niet eens op de wagen hebben gestaan.

Jos: Hoe vaak train je?
Bas: Een viertal keren in de week. Lopen, fietsen, zwemmen, en uiteraard krachttraining staan dan op het programma. Ik train al vijf jaar met als doel een Formule 1 te besturen. De kans dat ik alsnog nekklachten zou hebben is altijd aanwezig omdat ik nog nooit in een F1 heb gereden. Maar tot op dit moment heb ik daar nog nooit last van gehad.
Tijdens het seizoen train ik uiteraard wat minder omdat je dan de trainingen en de wedstrijden hebt.

Jos: Krijg je hulp van ex-coureurs?
Je leest en hoort bijvoorbeeld dat Thierry Boutsen dat niet wil doen.
Bas: Dat vind ik triestig. Toen ik het F3 kampioenschap van Duitsland had gewonnen, reed ik samen met Thierry Boutsen in de 24 uur van Zolder. Thierry zei “Bas Leinders: wie is dat?” Kijk, hij heeft ook hulp gekregen van sponsors zoals Marlboro, Louis de Poortere en nog enkele andere; Een telefoontje van hem zou kunnen helpen. Maar commentaar als: “Er komt nooit meer een Belg in de Formule 1” hypothekeert mijn kansen. Bovendien is hij sinds eind 2001 raadgever bij de KBAC. Dat vind ik ongepast.
Het beste antwoord hoop ik hem over een tiental dagen te kunnen bezorgen.

Jos: En zou jij de jongeren helpen?
Bas: Absoluut. Als ik de kans krijg om jongeren bij te staan met mijn ervaring, zal ik dat zeker niet nalaten.

Jos: Bas, bedankt voor dit gesprek en veel geluk in de toekomst.
Hopelijk zien we je terug tijdens een Grand Prix dit seizoen.
En het volgende interview kon beginnen.

Interview afkomstig van F1PITS.NET !

Werner333 12-02-2002 20:58

Toch wel eigenaardig die uitspraken van Boutsen.
Ik hoop voor Bas, die er echt in gelooft, dat het lukt.

JPMontoya 13-02-2002 12:43

http://www.basleinders.com/images/pa...inders_min.jpg

Wordt dit werkelijkheid ?????

Rallyloverke 14-02-2002 16:36

Om eerlijk te zijn vind ik wel dat het schandalig is dat de Vlaamse regering ofte Jaak Gabriëls daar een heleboel geld tegenaan smijt om iemand bij Minardi te laten rijden, dit terwijl de rally en/of rallycross ook wel best wat steun kan gebruiken!

HHugo 14-02-2002 17:49

Niet vergeten dat de Grote Prijs van België Formule 1 het grootste sportevenement is in België, samen met de Memorial Vandamme. Als er daar dan nog eens Belgen in meedoen... (en dan nog een Vlaming)

JPMontoya 14-02-2002 19:49

De vlaamse regering zelf heeft NIETS met dit alles te maken
dit is een privé initiatief van Gabriels (grote F1 FAN ) !

zijn contacten hebben wel geholpen maar de vlaamse regering heeft daar geen geld ingestoken !


All times are GMT +2. The time now is 21:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.