![]() |
Ferrari 308 GTB Rally - Revell - 1/24
Tijd om ook mijn bijdrage voor deze 60 jaar te starten. Vandaag was de ideale dag: verkiezingen in België... Owja, ik moest gaan tellen... Maar met veel geluk werd ik uitgeloot om terug naar huis te gaan. Eindelijk had ik het geluk weer aan mijn zijde...
Dit is de kitinhoud (amper 43 delen, zou daar de body en het onderstel bijgeteld zijn??) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8392.jpg Welke versie ik ga maken is nog niet helemaal duidelijk. Het zou wel eens een witte kunnen worden... http://www.historiclanciarally.it/big-wall-30.jpg |
Het zou best wel eens deze witte hierboven kunnen worden... Italiaans Rallykampioen in 82 dacht ik (Tonino Tognana) en redelijk wat pics van te vinden... Net genoeg om na te bouwen, hoop ik... Wel enkel van outside...
|
Interessant project. Eentje om te volgen.
Kan je de volgende keer letten op de grootte van de foto? 800x600 is het maximum formaat. Ik heb nu de foto aangepast naar een hyperlink. Graag ook bronvermelding erbij zetten als je "hot-linked". Thanks! ;) |
Quote:
:bye: |
mooi project :)
|
Aan deze machine heb ik amper iets gedaan. Shame on me, maar der was geen tijd voor. Nu met de vakantie wordt dat anders. Gisteren even wat dryfitjes gedaan om te kijken of ik al kan lijmen voor het spuiten. Antwoord: neen, tenzij de voorbumper. De achterste moet er achteraf op...
Enkele foto's van de dryfit: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8611.jpg Vooraan viel me een spleet op... Dichtmaken is de boodschap maar ik was even vergeten een extra part erop te zetten en dan is die spleet weer weg... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8612.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8613.jpg Maar dat stukje past voor geen meter. het steekt te ver uit. Kijk maar... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8615.jpg Dus even wat gesneden in dat stukje... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8617.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8618.jpg Bracht evenwel geen soelaas, dus dat wordt iets anders zoeken om te versnijden... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8616.jpg Dus voor de rest nog niks aan gedaan. Wel hoop foto's gezocht om de decals te ontwerpen binnenkort... |
Ook eentje om te volgen...prachtig model vind ik...
J. |
Welke versie ga je maken? Ik heb hier op het werk namelijk nog een uitgave van de Zweedse Auto Motor Und Sport liggen met een artikel van 3 of 4 pagina's over de Pioneer 308 GTB rally wagen. Ik zal ze later wel even scannen en online zetten.
|
Ik kies voor de versie van Tognana, Italiaans kampioen geweest...
http://www.forninoracing.it/Immagini/82tognana.jpg Maar die foto's (scans) van de Pioneer zijn altijd welkom hoor! Misschien dat ik die ook nog eens bouw, hoewel decals daarvoor maken wat moeilijker is (witte decals) Grtzzz |
Mooie rallywagen, wil de " Entremont" versie ooit nog eens herbouwen.
hoe ga je de spatborden bijwerken? |
Ondertussen heb ik al door dat hierboven een foutje staat. Dat uitstekende deel moet uitsteken... Tja, ik dacht dat het niet voorbij de motorkap kwam, wel dus... Maar gelukkig heb ik voldoende referentiefoto's van deze wagen gevonden.
Quote:
|
Ik denk de verbreding aan de wielkassen want spatlappen bijwerken lijkt mij geen groot pobleem.
|
Quote:
Nu, ik heb goeie ervaringen met milliput (denk aan Luigi, die heel populair was op de meeting) dus daarmee zou het wel moeten lukken... Dank je trouwens om me daarop te wijzen... |
1 Attachment(s)
Op de eerste foto zie je toch duidelijk dat hij breder is dan de straatversie. :)
|
Quote:
Maar op deze twee foto's hieronder, vind ik dan weer dat hij niet zo breed eruitziet. Of zouden de banden en velgen voor gezichtsbedrog kunnen zorgen? http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...tognana-01.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...tognana-06.jpg Alle hulp is welkom hoor, want ik wil 'em wel correct maken als mogelijk. Dus als ie uitgebreed is, dan ga ik dat ook doen... Thanks trouwens Juha ! |
:o :o De meeste Ferrari 308 GTB's zijn inderdaad langsachter uitgebouwd...:o :o
Gelukkig is er geen kalf verdronken... Dit wordt dus uitbreiden en verbreden. Dit ga ik doen met Milliput. Tijdens het observeren heb ik ook gezien dat de luchtgaten aan de zijkant niet netjes gegoten zijn. Die moeten dus wat bijgewerkt worden. Er komt dus wat meer werk bij kijken dan ik dacht. Maar das niet zo erg. Het kitje was zodanig eenvoudig dat het net wat te rap ging gaan...:D Eerste stap is nu om de referenties die ik heb goed na te kijken om te zien wat zoal moet veranderen. Iets wat ik al van plan was, maar de tijd kroop vooral in de Lancia Delta... Jullie horen hier binnenkort meer over als ik begin. Enkel het schuurwerk en de primerlagen zijn al gedaan... |
Het is gezichtsbedrog owv. de banden, op onverhard zijn die brede sloffen nu eenmaal minder nuttig.:D
|
Klopt, de verbreding valt echt wel op als je even erbij stilstaat!
|
Er klopt trouwens iets niet op die foto (en het is niet de wagen zelf):
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...tognana-06.jpg |
:+ piloot en copiloot dragen geen helm... Was me ook al opgevallen...
|
Inderdaad, en toch staat die auto dwars en net op de plaats staat er een fotograaf.:D
|
Ongelooflijk maar waar, hier is een update van deze bolide !!
Niet zoveel gebeurd hoor... Toen ik de body bestudeerde om uit te bouwen langs achter, viel er me og wat op. De kofferlines ontbreken. Enkel aan de zijkanten kun je ze zien. Maar het stuk dat aansluit met de achterkant is er niet. Dus dat werd krassen (vandaar mijn post over de tool hiervoor, maar de koop is nog niet gebeurd). Hier het resultaat: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9653.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9663.jpg De body ligt wel weer in de remolie. Reden hiervoor was de slechte hechting van de primerlaag van DupliColor. Die sprong er gewoon af en was niet strak genoeg. STraks nieuwe poging met eerst doorzichtige primer erover. Het valt me op dat ik dit vooral bij Revelldozen heb... Een andere soort plastic?? Allez, ik hoop alvast om vandaag de uitbouw te beginnen. Maar doe ik dat voor het primen of erna?? Grtzzz |
Ik zou eerst alle uitbouw activiteiten afronden en dan primeren. Hierdoor weet je zeker dat je hechtingen met de plastiek niet verstoord worden door primer. De primer daarna zal je ook toelaten om schuurfouten enz. te achterhalen. ;)
Good luck! |
Ik had al zo'n vermoeden. Ik had die werkwijze ook bij Luigi gevolgd en waarschijnlijk werd dat toen als tip gegeven... Het leek me ook het meest logische. Maar als weegschaal, tja... Thanks again !!
|
Quote:
|
En de derde weegschaal keek, en zag dat het goed was :D :D
|
Vandaag eens goed de tijd genomen voor dit monstertje... Omdat ik wel vaker te rap durf te beginnen en dan pas foutjes of broodnodige veranderingen opmerk, heb ik eens op mijn gemakjes de foto's van de 308 GTB bekeken en vergeleken met het model. Enkele zaken vielen me op...
Er is dus meer werk aan dan alleen het verbreden. Achteraan bvb zijn veel aanpassingen nodig. Volg maar mee... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...61/133car1.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9758.jpg - Geen nummerplaatuitsparing op de originele wagen - De bumper steekt zover niet uit en is vlakker - Naast de nummerplaat zijn geen symbolen van Ferrari (paardje) of 308 GTB terug te vinden - De verlichting voor de nummerplaat zit ergens anders - De uitlaten zijn enkelvoudig en dikker, ook gekromd Ik wist dus wat doen... De achterzijde werd dus "gecleand"... en aangepast zoals het moet: http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9759.jpg Dan begon de zware klus van het verbreden. Ik dacht dat ik beide kanten ging kunnen maken en dus begon ik met vol enthousiasme: twee gelijke bolletjes milliput. En voor de rest, volg het fotoverhaal... http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9760.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9761.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9762.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9763.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9764.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9765.jpg |
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9767.jpg
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9769.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9770.jpg Na twee uren dacht ik dat ik er was, maar toen bleek dat er een foutje zat onderaan bij de bumper. Dus dat moest aangepast worden. Jammer genoeg gaf dit als gevolg dat het tweede deel van de Milliput te hard was geworden. Nu ja, ik laat de verbreding eerst goed uitharden. Morgen of zo begin ik dan aan het tweede stuk. Let wel, op dit reeds gemaakt deel moet er nog een gleufje komen aan het voorste deel. Ik ben het dus niet vergeten maar wil de Milliput eerst wat harder laten worden. http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9771.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9772.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9773.jpg Het ziet er te breed uit maar volgens de berekeningen zou het moeten kloppen... Op het model springt het 0,5 cm uit dus in werkelijkheid is dat 12 cm... De verhoudingen kloppen dus ongeveer. Ik ben al tevreden maar we zijn pas halfweg... Alle commentaar, tips en kritiek zijn welkom !! Grtzzz |
Awel Loeten, als ge dit na 2 uur werk al bereikt hebt ... chapeau! Ik zou het op een andere manier opgebouwd hebben (eerste een rechte boord met een filmrolletje en dan een putty erop zetten), maar blijkbaar is deze ook zeer effectief. Het moeilijke is om links en rechts gelijk te krijgen, maar daar bestaan ook weer trucks voor natuurlijk.
Te breed? I don't think so. Juist goed. 1 opmerking ... :champagne: :applaus: |
Thanks Gulfie. Ik twijfelde ook om het op jouw manier te doen. Maar aangezien ik nogal plastisch uit de voeten kan (remember Luigi en het feit dat ik in het onderwijs sta en lekker graag met klei speel...). Het zal inderdaad morgen een grote beproeving woden om het aan beide zijden gelijk te krijgen. Daarbij vraag ik me af of de Milliput wel stevig genoeg vastzit. Ik hoop het wel...
Op een andere site werd gemeld dat de neus ook anders is dan in de kit. Ofwel ziet die kerel beter dan ik, wat best kan want ik moet dringend nieuwe lenzen instoppen. Ofwel ziet hij iets wat er niet is... Ben benieuwd. Plus vraag ik me af of de voorste wielkassen ook wat verbreding nodig hebben. Het lijkt van niet, maar ik ga eens moeten dryfitten en vergelijken. De achterwielen zullen nu ook meer naar buiten moeten, dus das nog een extra aanpassing. Tenzij ik voor een versie met smallere wielen kies, ergens in Zweden of zo... :o Grtzzz |
Ziet er goed uit! De verbreding is volgens mij qua afmeting OK. Daar zou ik ook niks aan veranderen.
Alleen: je zal voorzichtig te werk moeten gaan voor de andere kant. De symmetrie houden is inderdaad héél moeilijk. Maar dat komt wel goed. |
Even enkele foto's vlak onder elkaar zetten om de juiste breedte in te schatten.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...61/133car1.jpg http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9771.jpg Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, en misschien moet mijn bril ook wat sterker :D, maar ik heb de indruk dat de verbreding op de echte 308, niet zo fors zijn. Iets minder breed zelfs en iets minder dik. Nu komt het aanhechtingspunt van de verbreding vanboven op bijna gelijke hoogte als de luchtinlaat aan de zijkant, terwijl ik toch de indruk heb dat op de echte 308, de verbreding lager uitkomt. Het kan misschien aan de foto's enz. liggen, maar ik zou toch enkele referentiepunten op de auto verifiëren vooraleer aan de andere kant te beginnen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik zo'n verbredingen nog nooit gedaan heb, maar moest ik het doen, zou ik toch ook voor Gulfie's suggestie opteren. Het voordeel hiermee, is dat je fijner kan opbouwen en toch nog stevigheid kan behouden. Nu zal je wellicht wat dikker moeten werken om een goeie stevigheid te hebben - maar hier kan ik mij vergissen. |
Op het hoogste punt van de wielboog lijkt het me ok. Maar naar beneden toe, en dit langs beide zijden, heb ik toch de indruk dat je zal moeten versmallen.
Want daar lijkt het me toch ook te breed. |
Ik heb me daarnet nog eens bezig gehouden met wat meetwerk en vergelijkingen. Je moet bij zo'n dingen vooral lijnen doortrekken en vergelijken met punten op de wagen. Bij tekenen is dat ook zo.
Volgens de echte moet de breedte even breed zijn als het stuk tussen boog en achterzijde raam. Dus er moeten inderdaad een paar mm afgeschuurd worden. En dus volgt heel de boord. Hierdoor verwacht ik dat de boog wat dunner zal worden. Nu hopen dat de boel stevig genoeg vasthangt als ik ga schuren. Thanks voor de kritische noot. Als je aanpast;, moet het goed zijn. Ik heb trouwens ook al foto's van niet-verbrede rallyversies gevonden. Just in case this won't work... Hehe lazy...? Nope... |
Quote:
|
Loeten, schitterend werk...weeral!
Ik had wel eens graag geweten welke putty je gebruikt? Het is voor ook verbredingen te maken voor deze auto... http://i74.photobucket.com/albums/i2...1/SIMG3804.jpg Er zitten juist verbredingen bij voor de achterkant, niet de voorkant. J. |
Hey Lester, ik gebruik Milliput op aanraden van Nismo. Ik heb er ook Luigi mee geboetseerd. Het bestaat uit twee delen die je moet samenvoegen om te doen verharden. Eenmaal samengevoegd, kun je er nog een uurtje of twee à drie mee boetseren. Daarna is het echt wel hard...
|
Ok, bedankt...zal het eens gaan kopen (vinden natuurlijk hier aan de kust zal iets anders zijn).
Hopelijk zijn mijn boetseerkunsten zo goed als de jouwe. J. |
Quote:
|
Vanmorgen heb ik me even Guido gevoeld... Even maar... Neen, niet dat ik last van Ghost lines of den Joeri maar omdat ik uren heb zitten schuren. Ik denk dat de verbreding nu beter eruit ziet. Enkele mm smaller alleszinds. Vergelijk maar even de bovenste geschuurde verbreding en het onderste onbewerkte stuk...
http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9780.jpg Zoals je ziet heb ik ook de gleuf doorgetrokken. De achterste bumper werd ook bijgeschuurd op de plaatsen waar Milliput kwam. Ondertussen weet ik ook wat er aan de motorkap scheelt. Stom genoeg zat ik gezellig vooraan te zoeken (goe bezig he). Het gaat hem hier over de achterste luchtinlaten. Die zijn gescheiden, terwijl in de kit de boel doorloopt. Om het even duidelijker te maken (dankzij Rene van Modelbrouwers): bij de echte wagen in deze vorm: http://img89.imageshack.us/img89/4556/308gtb2sc4.jpg bij het model van revell loopt de luchtinlaat in deze vorm http://img80.imageshack.us/img80/1756/308gtb1kv1.jpg Dus ik weet waar er nog werk aan is. Ook de knipperlichten zitten bvb compleet fout... En ik twijfel of ik de voorste inlaten open maak. Misschien zoals bij de slotcars werd getoond: de onderzijde schuren tot ze opengaan... Grtzzz |
All times are GMT +2. The time now is 09:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.