De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Ferrari 308 GTB Rally - Revell - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=15660)

Loeten 10-06-2007 18:50

Ferrari 308 GTB Rally - Revell - 1/24
 
Tijd om ook mijn bijdrage voor deze 60 jaar te starten. Vandaag was de ideale dag: verkiezingen in België... Owja, ik moest gaan tellen... Maar met veel geluk werd ik uitgeloot om terug naar huis te gaan. Eindelijk had ik het geluk weer aan mijn zijde...

Dit is de kitinhoud (amper 43 delen, zou daar de body en het onderstel bijgeteld zijn??)

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8392.jpg

Welke versie ik ga maken is nog niet helemaal duidelijk. Het zou wel eens een witte kunnen worden...

http://www.historiclanciarally.it/big-wall-30.jpg

Loeten 10-06-2007 19:11

Het zou best wel eens deze witte hierboven kunnen worden... Italiaans Rallykampioen in 82 dacht ik (Tonino Tognana) en redelijk wat pics van te vinden... Net genoeg om na te bouwen, hoop ik... Wel enkel van outside...

Guido 10-06-2007 20:53

Interessant project. Eentje om te volgen.

Kan je de volgende keer letten op de grootte van de foto? 800x600 is het maximum formaat. Ik heb nu de foto aangepast naar een hyperlink. Graag ook bronvermelding erbij zetten als je "hot-linked". Thanks! ;)

Loeten 11-06-2007 16:55

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 212329)
Kan je de volgende keer letten op de grootte van de foto? 800x600 is het maximum formaat. Ik heb nu de foto aangepast naar een hyperlink. Graag ook bronvermelding erbij zetten als je "hot-linked". Thanks! ;)

Ow excuses, niet gezien... Dacht dat ie netjes in het scherm zat, maar ik zit met breedbeeld op laptop vandaar. Maar ik hou er zeker rekening mee, net als de bron, maar die stond op de foto dacht ik...

:bye:

Gèrre 11-06-2007 17:15

mooi project :)

Loeten 07-07-2007 16:09

Aan deze machine heb ik amper iets gedaan. Shame on me, maar der was geen tijd voor. Nu met de vakantie wordt dat anders. Gisteren even wat dryfitjes gedaan om te kijken of ik al kan lijmen voor het spuiten. Antwoord: neen, tenzij de voorbumper. De achterste moet er achteraf op...

Enkele foto's van de dryfit:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8611.jpg

Vooraan viel me een spleet op... Dichtmaken is de boodschap maar ik was even vergeten een extra part erop te zetten en dan is die spleet weer weg...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8612.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8613.jpg

Maar dat stukje past voor geen meter. het steekt te ver uit. Kijk maar...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8615.jpg

Dus even wat gesneden in dat stukje...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8617.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8618.jpg

Bracht evenwel geen soelaas, dus dat wordt iets anders zoeken om te versnijden...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8616.jpg

Dus voor de rest nog niks aan gedaan. Wel hoop foto's gezocht om de decals te ontwerpen binnenkort...

Lester 12-07-2007 12:15

Ook eentje om te volgen...prachtig model vind ik...

J.

Bramzel 12-07-2007 12:33

Welke versie ga je maken? Ik heb hier op het werk namelijk nog een uitgave van de Zweedse Auto Motor Und Sport liggen met een artikel van 3 of 4 pagina's over de Pioneer 308 GTB rally wagen. Ik zal ze later wel even scannen en online zetten.

Loeten 12-07-2007 19:37

Ik kies voor de versie van Tognana, Italiaans kampioen geweest...

http://www.forninoracing.it/Immagini/82tognana.jpg

Maar die foto's (scans) van de Pioneer zijn altijd welkom hoor! Misschien dat ik die ook nog eens bouw, hoewel decals daarvoor maken wat moeilijker is (witte decals)

Grtzzz

Big attack 16-07-2007 11:25

Mooie rallywagen, wil de " Entremont" versie ooit nog eens herbouwen.
hoe ga je de spatborden bijwerken?

Loeten 16-07-2007 14:50

Ondertussen heb ik al door dat hierboven een foutje staat. Dat uitstekende deel moet uitsteken... Tja, ik dacht dat het niet voorbij de motorkap kwam, wel dus... Maar gelukkig heb ik voldoende referentiefoto's van deze wagen gevonden.

Quote:

Originally Posted by big attack (Post 215180)
hoe ga je de spatborden bijwerken?

Voorlopig nog geen idee. Ik vermoed dat je die lappen bedoeld? Of heb je het over de verbreding aan de wielkassen??

Juha 16-07-2007 16:09

Ik denk de verbreding aan de wielkassen want spatlappen bijwerken lijkt mij geen groot pobleem.

Loeten 16-07-2007 21:55

Quote:

Originally Posted by Juha (Post 215190)
Ik denk de verbreding aan de wielkassen want spatlappen bijwerken lijkt mij geen groot pobleem.

Er is inderdaad een lichte verbreding als je op die laatste foto kijkt. Ik ga eerst eens wat pics opsporen om te zien of dat steeds zo is. Want op deze laatste foto lijken het toch smallere banden of niet?

Nu, ik heb goeie ervaringen met milliput (denk aan Luigi, die heel populair was op de meeting) dus daarmee zou het wel moeten lukken...

Dank je trouwens om me daarop te wijzen...

Juha 16-07-2007 22:02

1 Attachment(s)
Op de eerste foto zie je toch duidelijk dat hij breder is dan de straatversie. :)

Loeten 17-07-2007 17:16

Quote:

Originally Posted by Juha (Post 215233)
Op de eerste foto zie je toch duidelijk dat hij breder is dan de straatversie. :)

Daar heb je gelijk in. Had hem zoals gezegd nog niet van dicht bekeken. Vandaag dus wel...

Maar op deze twee foto's hieronder, vind ik dan weer dat hij niet zo breed eruitziet. Of zouden de banden en velgen voor gezichtsbedrog kunnen zorgen?

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...tognana-01.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...tognana-06.jpg

Alle hulp is welkom hoor, want ik wil 'em wel correct maken als mogelijk. Dus als ie uitgebreed is, dan ga ik dat ook doen... Thanks trouwens Juha !

Loeten 17-07-2007 17:48

:o :o De meeste Ferrari 308 GTB's zijn inderdaad langsachter uitgebouwd...:o :o

Gelukkig is er geen kalf verdronken... Dit wordt dus uitbreiden en verbreden. Dit ga ik doen met Milliput.

Tijdens het observeren heb ik ook gezien dat de luchtgaten aan de zijkant niet netjes gegoten zijn. Die moeten dus wat bijgewerkt worden. Er komt dus wat meer werk bij kijken dan ik dacht. Maar das niet zo erg. Het kitje was zodanig eenvoudig dat het net wat te rap ging gaan...:D

Eerste stap is nu om de referenties die ik heb goed na te kijken om te zien wat zoal moet veranderen. Iets wat ik al van plan was, maar de tijd kroop vooral in de Lancia Delta...

Jullie horen hier binnenkort meer over als ik begin. Enkel het schuurwerk en de primerlagen zijn al gedaan...

Juha 17-07-2007 18:30

Het is gezichtsbedrog owv. de banden, op onverhard zijn die brede sloffen nu eenmaal minder nuttig.:D

Loeten 17-07-2007 18:41

Klopt, de verbreding valt echt wel op als je even erbij stilstaat!

Juha 17-07-2007 19:00

Er klopt trouwens iets niet op die foto (en het is niet de wagen zelf):

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...tognana-06.jpg

Loeten 17-07-2007 19:38

:+ piloot en copiloot dragen geen helm... Was me ook al opgevallen...

Juha 17-07-2007 21:02

Inderdaad, en toch staat die auto dwars en net op de plaats staat er een fotograaf.:D

Loeten 21-10-2007 09:17

Ongelooflijk maar waar, hier is een update van deze bolide !!

Niet zoveel gebeurd hoor... Toen ik de body bestudeerde om uit te bouwen langs achter, viel er me og wat op. De kofferlines ontbreken. Enkel aan de zijkanten kun je ze zien. Maar het stuk dat aansluit met de achterkant is er niet. Dus dat werd krassen (vandaar mijn post over de tool hiervoor, maar de koop is nog niet gebeurd).

Hier het resultaat:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9653.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9663.jpg

De body ligt wel weer in de remolie. Reden hiervoor was de slechte hechting van de primerlaag van DupliColor. Die sprong er gewoon af en was niet strak genoeg. STraks nieuwe poging met eerst doorzichtige primer erover. Het valt me op dat ik dit vooral bij Revelldozen heb... Een andere soort plastic?? Allez, ik hoop alvast om vandaag de uitbouw te beginnen. Maar doe ik dat voor het primen of erna??

Grtzzz

Guido 21-10-2007 20:21

Ik zou eerst alle uitbouw activiteiten afronden en dan primeren. Hierdoor weet je zeker dat je hechtingen met de plastiek niet verstoord worden door primer. De primer daarna zal je ook toelaten om schuurfouten enz. te achterhalen. ;)

Good luck!

Loeten 21-10-2007 21:18

Ik had al zo'n vermoeden. Ik had die werkwijze ook bij Luigi gevolgd en waarschijnlijk werd dat toen als tip gegeven... Het leek me ook het meest logische. Maar als weegschaal, tja... Thanks again !!

Guido 21-10-2007 21:55

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 221608)
Maar als weegschaal, tja... Thanks again !!

Laat de andere weegschaal u dan weer in balans brengen. ;) :D

scoobyfreak 21-10-2007 23:42

En de derde weegschaal keek, en zag dat het goed was :D :D

Loeten 28-10-2007 19:54

Vandaag eens goed de tijd genomen voor dit monstertje... Omdat ik wel vaker te rap durf te beginnen en dan pas foutjes of broodnodige veranderingen opmerk, heb ik eens op mijn gemakjes de foto's van de 308 GTB bekeken en vergeleken met het model. Enkele zaken vielen me op...

Er is dus meer werk aan dan alleen het verbreden. Achteraan bvb zijn veel aanpassingen nodig. Volg maar mee...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...61/133car1.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9758.jpg

- Geen nummerplaatuitsparing op de originele wagen
- De bumper steekt zover niet uit en is vlakker
- Naast de nummerplaat zijn geen symbolen van Ferrari (paardje) of 308 GTB terug te vinden
- De verlichting voor de nummerplaat zit ergens anders
- De uitlaten zijn enkelvoudig en dikker, ook gekromd

Ik wist dus wat doen...

De achterzijde werd dus "gecleand"... en aangepast zoals het moet:

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9759.jpg

Dan begon de zware klus van het verbreden. Ik dacht dat ik beide kanten ging kunnen maken en dus begon ik met vol enthousiasme: twee gelijke bolletjes milliput. En voor de rest, volg het fotoverhaal...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9760.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9761.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9762.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9763.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9764.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9765.jpg

Loeten 28-10-2007 20:02

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9767.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9769.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9770.jpg

Na twee uren dacht ik dat ik er was, maar toen bleek dat er een foutje zat onderaan bij de bumper. Dus dat moest aangepast worden. Jammer genoeg gaf dit als gevolg dat het tweede deel van de Milliput te hard was geworden. Nu ja, ik laat de verbreding eerst goed uitharden. Morgen of zo begin ik dan aan het tweede stuk. Let wel, op dit reeds gemaakt deel moet er nog een gleufje komen aan het voorste deel. Ik ben het dus niet vergeten maar wil de Milliput eerst wat harder laten worden.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9771.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9772.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9773.jpg

Het ziet er te breed uit maar volgens de berekeningen zou het moeten kloppen... Op het model springt het 0,5 cm uit dus in werkelijkheid is dat 12 cm... De verhoudingen kloppen dus ongeveer. Ik ben al tevreden maar we zijn pas halfweg...

Alle commentaar, tips en kritiek zijn welkom !!

Grtzzz

Gulfie 28-10-2007 22:11

Awel Loeten, als ge dit na 2 uur werk al bereikt hebt ... chapeau! Ik zou het op een andere manier opgebouwd hebben (eerste een rechte boord met een filmrolletje en dan een putty erop zetten), maar blijkbaar is deze ook zeer effectief. Het moeilijke is om links en rechts gelijk te krijgen, maar daar bestaan ook weer trucks voor natuurlijk.

Te breed? I don't think so. Juist goed.

1 opmerking ... :champagne: :applaus:

Loeten 28-10-2007 22:39

Thanks Gulfie. Ik twijfelde ook om het op jouw manier te doen. Maar aangezien ik nogal plastisch uit de voeten kan (remember Luigi en het feit dat ik in het onderwijs sta en lekker graag met klei speel...). Het zal inderdaad morgen een grote beproeving woden om het aan beide zijden gelijk te krijgen. Daarbij vraag ik me af of de Milliput wel stevig genoeg vastzit. Ik hoop het wel...

Op een andere site werd gemeld dat de neus ook anders is dan in de kit. Ofwel ziet die kerel beter dan ik, wat best kan want ik moet dringend nieuwe lenzen instoppen. Ofwel ziet hij iets wat er niet is... Ben benieuwd. Plus vraag ik me af of de voorste wielkassen ook wat verbreding nodig hebben. Het lijkt van niet, maar ik ga eens moeten dryfitten en vergelijken. De achterwielen zullen nu ook meer naar buiten moeten, dus das nog een extra aanpassing. Tenzij ik voor een versie met smallere wielen kies, ergens in Zweden of zo... :o

Grtzzz

Dominique 28-10-2007 22:58

Ziet er goed uit! De verbreding is volgens mij qua afmeting OK. Daar zou ik ook niks aan veranderen.
Alleen: je zal voorzichtig te werk moeten gaan voor de andere kant. De symmetrie houden is inderdaad héél moeilijk. Maar dat komt wel goed.

Guido 28-10-2007 23:39

Even enkele foto's vlak onder elkaar zetten om de juiste breedte in te schatten.

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...61/133car1.jpg

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9771.jpg

Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, en misschien moet mijn bril ook wat sterker :D, maar ik heb de indruk dat de verbreding op de echte 308, niet zo fors zijn. Iets minder breed zelfs en iets minder dik. Nu komt het aanhechtingspunt van de verbreding vanboven op bijna gelijke hoogte als de luchtinlaat aan de zijkant, terwijl ik toch de indruk heb dat op de echte 308, de verbreding lager uitkomt.

Het kan misschien aan de foto's enz. liggen, maar ik zou toch enkele referentiepunten op de auto verifiëren vooraleer aan de andere kant te beginnen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik zo'n verbredingen nog nooit gedaan heb, maar moest ik het doen, zou ik toch ook voor Gulfie's suggestie opteren. Het voordeel hiermee, is dat je fijner kan opbouwen en toch nog stevigheid kan behouden. Nu zal je wellicht wat dikker moeten werken om een goeie stevigheid te hebben - maar hier kan ik mij vergissen.

Wild Goose 29-10-2007 04:58

Op het hoogste punt van de wielboog lijkt het me ok. Maar naar beneden toe, en dit langs beide zijden, heb ik toch de indruk dat je zal moeten versmallen.
Want daar lijkt het me toch ook te breed.

Loeten 29-10-2007 08:33

Ik heb me daarnet nog eens bezig gehouden met wat meetwerk en vergelijkingen. Je moet bij zo'n dingen vooral lijnen doortrekken en vergelijken met punten op de wagen. Bij tekenen is dat ook zo.

Volgens de echte moet de breedte even breed zijn als het stuk tussen boog en achterzijde raam. Dus er moeten inderdaad een paar mm afgeschuurd worden. En dus volgt heel de boord. Hierdoor verwacht ik dat de boog wat dunner zal worden. Nu hopen dat de boel stevig genoeg vasthangt als ik ga schuren.

Thanks voor de kritische noot. Als je aanpast;, moet het goed zijn. Ik heb trouwens ook al foto's van niet-verbrede rallyversies gevonden. Just in case this won't work... Hehe lazy...? Nope...

Guido 29-10-2007 10:29

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 222023)
Ik heb trouwens ook al foto's van niet-verbrede rallyversies gevonden. Just in case this won't work... Hehe lazy...? Nope...

Tuurlijk niet, kwestie van een plan-B te hebben. ;)

Lester 29-10-2007 12:59

Loeten, schitterend werk...weeral!
Ik had wel eens graag geweten welke putty je gebruikt? Het is voor ook verbredingen te maken voor deze auto...
http://i74.photobucket.com/albums/i2...1/SIMG3804.jpg
Er zitten juist verbredingen bij voor de achterkant, niet de voorkant.

J.

Loeten 29-10-2007 15:51

Hey Lester, ik gebruik Milliput op aanraden van Nismo. Ik heb er ook Luigi mee geboetseerd. Het bestaat uit twee delen die je moet samenvoegen om te doen verharden. Eenmaal samengevoegd, kun je er nog een uurtje of twee à drie mee boetseren. Daarna is het echt wel hard...

Lester 29-10-2007 19:47

Ok, bedankt...zal het eens gaan kopen (vinden natuurlijk hier aan de kust zal iets anders zijn).
Hopelijk zijn mijn boetseerkunsten zo goed als de jouwe.


J.

Dominique 29-10-2007 20:09

Quote:

Originally Posted by lester (Post 222065)
Ok, bedankt...zal het eens gaan kopen (vinden natuurlijk hier aan de kust zal iets anders zijn).
Hopelijk zijn mijn boetseerkunsten zo goed als de jouwe.


J.

JR Products heeft het in assortissement. Als ik me niet vergis is het te krijgen bij den Domino. ;)

Loeten 30-10-2007 12:48

Vanmorgen heb ik me even Guido gevoeld... Even maar... Neen, niet dat ik last van Ghost lines of den Joeri maar omdat ik uren heb zitten schuren. Ik denk dat de verbreding nu beter eruit ziet. Enkele mm smaller alleszinds. Vergelijk maar even de bovenste geschuurde verbreding en het onderste onbewerkte stuk...

http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_9780.jpg

Zoals je ziet heb ik ook de gleuf doorgetrokken. De achterste bumper werd ook bijgeschuurd op de plaatsen waar Milliput kwam.

Ondertussen weet ik ook wat er aan de motorkap scheelt. Stom genoeg zat ik gezellig vooraan te zoeken (goe bezig he). Het gaat hem hier over de achterste luchtinlaten. Die zijn gescheiden, terwijl in de kit de boel doorloopt. Om het even duidelijker te maken (dankzij Rene van Modelbrouwers):

bij de echte wagen in deze vorm:

http://img89.imageshack.us/img89/4556/308gtb2sc4.jpg

bij het model van revell loopt de luchtinlaat in deze vorm

http://img80.imageshack.us/img80/1756/308gtb1kv1.jpg

Dus ik weet waar er nog werk aan is. Ook de knipperlichten zitten bvb compleet fout... En ik twijfel of ik de voorste inlaten open maak. Misschien zoals bij de slotcars werd getoond: de onderzijde schuren tot ze opengaan...

Grtzzz


All times are GMT +2. The time now is 09:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.