De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   GP F1 2008: Belgium : Spa - Francorchamps. (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17847)

Pascal 04-09-2008 16:54

GP F1 2008: Belgium : Spa - Francorchamps.

Doodse stilte op het forum over onze eigen GP.

Ik zal het dan wel lezen op maandag zeker. Nog effe goeiendag zeggen en dan zijn we weg.

See you @ ... Combes.

C U

smiley 04-09-2008 19:05

ik hoop dat kimi terug kan slaan dit weekend, alle ferrari in het algemeen eigelijk.. maar kimi heeft het wel wat nodig, en het is wel een circuit wat hem ligt. maarja voor het zelfde geld wordt het een race met wisselvallig weer en krijgen we een spektakel race met een deel verassingen.

Jan 04-09-2008 23:36

Quote:

Originally Posted by Pascal (Post 237485)

See you @ ... Combes.

C U

Langs welke kant van den draad :confused:

Thomaske 05-09-2008 20:35

Ikzelf zak niet af naar Spa. Veel te veel heisa...

De race kijk ik in de Wheels te Zolder en zo kunnen we misschien nog eens met een grote glimlach buiten gaan :D (Is een insider hooor)

Mvg

Mark 05-09-2008 21:59

Quote:

Originally Posted by Thomaske (Post 237510)
Ikzelf zak niet af naar Spa. Veel te veel heisa...

Voor de GP van BE is de verhouding helemaal zoek tussen de €'s en het geboden spektakel. Het begint al moeite te kosten om klanten te vinden die op uitnodiging een dagje GP willen ervaren;)

Quote:

“Ik zou ook kunnen zwaaien met 130.000 toeschouwers. Ik geef u de opkomst voor zondag en dat vertegenwoordigt 95% van de tickets. Maar de meeste tickets zijn voor de 3 dagen geldig. Ik zou nu mijn aantal met ongeveer 3 kunnen vermenigvuldigen, in de veronderstelling dat 3 verschillende personen een ticket delen. Of ik zou één en dezelfde persoon 3 keer kunnen tellen, zoals ze elders doen. Ik kan u zeggen dat ze in Valencia, waar ze dezelfde tribunebouwer hebben als wij, 150.000 tribuneplaatsen hadden besteld. Twee weken voor het evenement hebben ze 80.000 plaatsen afgezegd. Hadden ze 120.000 plaatsen kunnen schrappen, dan hadden ze dat zeker gedaan.”

http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=5797

Sterke taal van die Maes, daar zal Bernie niet blij mee zijn. Overal lees ik dat Valencia een sell-out crowd was! Ja, als ik de stoeltjes verwijder ben ik idd zo uitverkocht ;) Leuk en apart nieuws!

Quote:

Op een halfuur van afvlaggen was alles weer zo goed als droog, maar toch werd Raikkonen verrast in de linkse knik na Bruxelles.

http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=5807

Bruxelles is links. De eerste knik naar Bruxelles? Dat is dan Pouhon mijn inziens....Waar is het nu echt gebeurd?

Grig-O 05-09-2008 22:40

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 237518)
Bruxelles is links. De eerste knik naar Bruxelles? Dat is dan Pouhon mijn inziens....Waar is het nu echt gebeurd?

Bruxelles gaat nog altijd naar rechts, hoor :p
De linkse bocht hierna is de Speakers Corner..

Mark 05-09-2008 22:44

Quote:

Originally Posted by Grig-O (Post 237521)
Bruxelles gaat nog altijd naar rechts, hoor :p
De linkse bocht hierna is de Speakers Corner..

En waar ligt Rivage dan? ;)

Speakers corner = Bruxelles

crosserke 06-09-2008 10:30

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 237523)
En waar ligt Rivage dan? ;)

Speakers corner = Bruxelles

Bij mijn weten is de Bruxelles toch de trage rechtse.De bocht die daarop volgt is speakers corner.

Grig-O 06-09-2008 12:22

Quote:

Originally Posted by crosserke (Post 237527)
Bij mijn weten is de Bruxelles toch de trage rechtse.De bocht die daarop volgt is speakers corner.

Idd, Rivage en Bruxelles is naar mijn weten dezelfde bocht, de rechtse haarspeld.. :)

Mark 06-09-2008 15:51

Stavelot heet inmiddels anders:

Quote:

Turn 15, formerly known as Stavelot and where the current track joins the old track, is now called the Curve Paul Frere.

http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/70328

marcel 06-09-2008 16:46

achteraf gezien, hadden ze beter die bocht na Bruxelles/Rivage zo genoemd :p
spijtig dat de naam Stavelot zo verloren gaat op het circuit

Ottooke 06-09-2008 17:17

Iedereen heeft het over de bochten, terwijl de kwalificatie ondertussen gereden is.
P1: Hamilton
P2: Massa
P3: Kovalainen
P4: Raikkonen

Het zal dus een strijd gaan worden tussen McLaren en Ferrari. Of gaat het twijfelachtige weer een andere piloot helpen?

Om terug te komen op de bochten: Ik dacht dat Rivage de trage rechtse was. Hierna komt Bruxelles (speakers corner) en dan Pouhon (double gauche). Of zit ik helemaal verkeerd?

marcel 06-09-2008 17:24

Rivage en Bruxelles zijn dezelfde bocht, zo'n beetje als Pouhon en Double Gauche, of zoals Fagnes soms ook de Pif-Paf genoemd wordt ;)

Mario 06-09-2008 17:46

Mooi zeg; de tijden van de eerste en de laatste verschillen amper 1,2 seconde of zo en dat op zo'n lang circuit. :)

Raceboy 06-09-2008 18:52

Waar die laatste wel met lege tanks heeft gereden.

Neo-242 06-09-2008 19:41

Ik vind het kwali-formaat intussen zo idioot dat ik er live niet meer naar kan kijken. Eigenlijk is enkel de laatste ronde die telt voor de snelste piloten. Voor de rest moeten ze vooral zien erbij te zijn. Geen zak is er nog te beleven tijdens de kwali. Hamilton & Massa verdelen de poles...:rolleyes:

Ik hoop dat het morgen bakken regent!

Netforce_1 07-09-2008 14:18

De site Formula1.com is overbelast. Geen live timing te volgen:mad:
Nog iemand dit probleem?

RKG 07-09-2008 14:34

ik krijg bij de livetiming alleen het java logo

edit: nu werkt het wel

Brecht 07-09-2008 15:55

Save the best for last :applaus:. Wat een geweldige race om zien, zeker de laatste 2 ronden. Kimi wel onsportief in de busstop door de deur nog toe te gooien voor Hamilton terwijl die er al langst zat.
En dan crasht de Fin er nog vanaf ook, Iceman was zijn bijnaam, toch? :rolleyes:

Ook al staat het incident tussen Hamilton en Raikkonen nog "under investigation". Ik denk dat er eerder een straf of berisping inzit voor Kimi dan voor Hamilton.

Ook een goede keuze van Heidfeld om nog over te schakelen van slicks naar regenbanden, wat hem de 3de plaats opleverd :)

Grig-O 07-09-2008 16:02

Amaai! Francorchamps zeker op de F1-kalender tot 2050! :champagne:

Wel spijtig dat Raikkonen eraf ging, da's toch een titelkandidaat minder..

Neo-242 07-09-2008 16:37

Quote:

Originally Posted by Brecht (Post 237559)
Kimi wel onsportief in de busstop door de deur nog toe te gooien voor Hamilton terwijl die er al langst zat.

Zever, zet daar een muur en Hammie zal wel 2 keer nadenken alvorens het te proberen. Dat vind ik een beetje het probleem met al die extra run-off area's... Piloten gaan zich dingen veroorloven die niet kunnen eigenlijk.

Ik vond integendeel dat Hamilton wel bijzonder weinig terug gaf aan Raikkonen na zijn uitstapje en zo meteen terug kon inhalen.

Ottooke 07-09-2008 17:05

Geweldige start van Raikkonen en hij was hierdoor goed op weg om de beste van de race te worden. Helaas staat hij nu nergens.
Hamilton kwam in de laatste ronden snel terug. Hij kon zelfs een foutje maken en die verloren tijd nog binnen een ronde ongedaan maken. Hij wist naast Raikkonen te komen in de Busstop maar koos voor de run-off area in plaats van Raikkonen te raken. Hamilton liet Raikkonen weer voor hem komen en wist in La Source toch voorbij hem te gaan.
De actie van Hamilton in de Busstop vond ik ok, die van Kovalainen was veel optimistischer.
De situaties in Fagnes en Blanchimont waren schitterende televisie. Faire strijd en twee piloten die niet willen opgeven. Spijtig voor Raikkonen dat hij de muur raakte, ik had hem graag op het podium zien staan en hij had het zeker verdiend.

Nicki_Mks 07-09-2008 18:17

Hamilton is zijn zege kwijt. Mijns inziens wordt het hoog tijd dat de FIA klaarheid schept door een artikel aan het sportreglement toe te voegen dat het voor grijze auto's verboden maakt om rode auto's in te halen.

Verdere bedenking: ik zou nog graag een oneliner willen bedenken, maar het enige waar ik kan opkomen is :frusty:.

Raceboy 07-09-2008 19:00

Wat een idioten bij de FIA. Dan had Massa in VAlencia ook een straf moeten krijgen voor dat pitlane incident.

Gèrre 07-09-2008 19:42

Ik vind het een dwaze beslissing, Hamilton sneed de chicane af enerzijds omdat Raikonen hem dwong anderszijds om het gras te vermijden. Daarna laat hij Raikonen terug voor omdat het zo hoort en de bocht later kan hij de fin terug inhalen en dan zou dat niet mogen.... bizar

Guido 07-09-2008 20:00

Ik vind het niet meer dan terecht. De vraag is immers niet: heeft hij Raikkonen opnieuw doorgelaten? De vraag is wel: heeft hij voordeel gehaald uit het afsnijden van de chicane? En op die laatste vraag is het antwoord weldegelijk "ja", gezien hij de bocht verder al voor Raikkonen zat. Had hij de chicane niet afgesneden en was hij achter Raikkonen de chicane ingegaan, dan was hij onder geen enkel beding als eerste uit La Source gekomen.

Bas Leinders vond het ook erover en ik deel die mening.

Raceboy 07-09-2008 20:03

Hij heeft raikkonen doorgeltaen enzo zijn voordeel niet gehaald. Op het moment dat raikkonen hem voorbij gaat heeft Raikkonen meer snelheid dan Hamilton. Als HAmilton er dna in slaagt om tegen LA source onieuw ernaast te zitten dan heeft dat niets meer met het voordeel van dat afsnijden te maken (in tegenstelling tot wat Leinders er dan mag van beweren). Dan ligt dat aan het beter presteren van de McLaren/Hamilton dan de Ferrari/ Raikkonen.

Raceboy 07-09-2008 20:05

Ondertussen zou McLaren in beroep gaan.

Raceboy 07-09-2008 20:10

Trouwens toen Raikkonen in de Dubbele linkse helemaal naast de piste reed maakte hij daar zoveel snelheid dat hij veel sneller reed dan HAmilton die toch nog min of meer de piste gevolgd had. Zelfs zonder stuntpiloot Nakajima had hij in Fagnes er voorbij gegaan. Dat mag dan wel?

Neo-242 07-09-2008 20:23

Ik ben blij dat Hamilton gestraft is voor zijn zwakke actie. Van mijn part mag deze ongeduldige dikkenek nog meer op zijn plaats gezet worden:champagne:

Jakke.be 07-09-2008 20:52

Quote:

Originally Posted by Neo-242 (Post 237580)
Ik ben blij dat Hamilton gestraft is voor zijn zwakke actie. Van mijn part mag deze ongeduldige dikkenek nog meer op zijn plaats gezet worden:champagne:

Zwakke actie? Hij moest de chicane wel afsnijden of Kimi had hem gewoon aangereden.
Ongeduldige dikkenek? Je weet niet wat je zegt man...

Nismo 07-09-2008 20:54

Sorry jongens, maar ik ben van oordeel dat Ferrari weer maar eens wordt bevoordeeld, en dat is niks nieuws.

Ik vind dat als men Hamilton bestraft, men Raikkonen de volgende koers ook maar eens 10 plaatsen achteruit zet bij de start, maar ja, in Monza zal dat wel niet gebeuren hé.:mad:

Wat was ook weer de afkorting van FIA.

En wat Leinders betreft, hij zal morgen in het belang van Limburg Hamilton wel weer afbreken zekers, terwijl hij vorige week er ook niks van bakte.

Neo-242 07-09-2008 21:19

Hamilton had Kimi kunnen pakken in de volgende ronde bij het uitkomen van de Raidillon, maar nee, altijd ongeduldig zoals hij vorig jaar ook meermaals bewees.
Ik zie niet in waarom Raikkonen straf zou moeten krijgen. Hamilton zat er niet eens volledig voorbij. Het was niet de juiste plaats om in te halen en daar betaalt hij nu de prijs voor:applaus:

R@ce@holiC 07-09-2008 21:23

Had Hamilton dan gewoon tegen Raikkonen moeten oprijden ipv de chicane af te snijden en hem terug voor te laten?

Hamilton heeft Raikkonen terug voorgelaten en zo zijn voordeel terug afgestaan. Wat mij betreft een puur race-incident dat niet bestraft diende te worden...

airco 07-09-2008 21:32

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 237573)
Ik vind het niet meer dan terecht. De vraag is immers niet: heeft hij Raikkonen opnieuw doorgelaten? De vraag is wel: heeft hij voordeel gehaald uit het afsnijden van de chicane? En op die laatste vraag is het antwoord weldegelijk "ja", gezien hij de bocht verder al voor Raikkonen zat. Had hij de chicane niet afgesneden en was hij achter Raikkonen de chicane ingegaan, dan was hij onder geen enkel beding als eerste uit La Source gekomen.

Bas Leinders vond het ook erover en ik deel die mening.

Iemand die het reglement kent ... een verademing :) Ik deel uw mening dan ook volledig:
Het laten passeren van Raïkonnen was eerder een opportuniteit om onmiddelijk in de slipstream te kruipen dan een daad van 'sportmanship'.

Verder een beetje domme overhaaste actie van Hamilton aangezien hij in de 2 resterende ronden makkelijk de maat had kunnen nemen van Raïkonnen.

Ottooke 07-09-2008 22:09

Op de vraag of Hamilton voordeel heeft gehaald uit het afsnijden van de chicane is het antwoord: Nee.
Hamilton zat achter Raikkonen voor de chicane en hij zat er nog steeds achter na de chicane. En natuurlijk gaat Hamilton direct in de slipstream van Raikkonen rijden, daar zat hij ook al voor de chicane.

Hamilton speelde op safe en koos voor het afsnijden van de chicane in plaats van het rammen van Raikkonen. Hij wist dat hij sneller was dus hij zou er zeker voorbij zijn gegaan. Hamilton moet immers aan het kampioenschap denken. Raikkonen speelde "alles of niets". Of 10 punten of geen punten. 8 punten was niet genoeg voor Raikkonen. Dit heeft hij zelf gezegd in de post race interviews.

Mij maakte het niet uit wie van deze 2 won, ik had ze liever beiden op het podium zien staan. Het was toch heerlijk om zien (tot Raikkonen in de muur ging, onverdiend).

Ik ben blij dat de F1, en het F1 forum hier weer interessanter zijn geworden :)
Eindelijk weer ouderwetse discussies.

crosserke 07-09-2008 22:24

Quote:

Belachelijk vind ik dit!!
Hamilton zat naast Raikkonen in de chicane.Als Hamilton niet uitwijkt is er een crash tussen de 2 wagens.Hij laat Raikkonen terug voorbij door duidelijk van het gas te gaan en toch is hij sneller aan de source.Heb je ook gezien wat Raikkonen doet in de source?Hij remt daar gewoon op de achterbanden van Hamilton.

Brecht 07-09-2008 22:39

Neo-242 toch altijd met zijn leuke bijdrages tot het forum. Mods, zegt het woord "ban" jullie iets? :)

Baron 07-09-2008 23:02

Quote:

Sorry, maar deze reactie vind ik er ver over. :mad:
Voor mijn part mag je voor Ferrari supporteren en tegen Hamilton zijn, maar hier zit je gewoon uit je nek te kletsen.

Mijn mening over het gebeuren : Hamilton haalde wel degelijk voordeel uit de situatie door zo vlug in de slipstream van Raikkonen te duiken. Hij had langer moeten wachten om opnieuw aan te pikken. 25 seconden straftijd is echter serieus overdreven als sanctie. Daarenboven ging Raikkonen ook niet volledig vrijuit bij de eerste actie, dus die had men ook een sanctie mogen opleggen. Op die manier wekt de FIA wel zelf de indruk dat men Ferrari wil bevoordelen.
En wat dan te zeggen van Nakajima die opeens terug de baan opschoot voor Hamilton en Raikkonen. Was dat dan geen sanctie waard?

Door die hele heisa achteraf zou je bijna vergeten wat een bloedstollende twee laatste ronden we in deze GP hebben meegemaakt. Dit is nu al een klassieker uit de F1-geschiedenis. Francorchamps heeft zijn reputatie weer alle eer aangedaan.

marcel 07-09-2008 23:12

natuurlijk gaat Hamilton meteen in de "slipstream". er is toch geen regel die zegt hoeveel lengtes je moet laten voor je weer op het gas mag? Hoeveel slipstream-effect is er eigenlijk op dat korte stuk?

trouwens, als Raikkonen bij het remmen voor de source op zijn lijn blijft, dwingt hij Hamilton daar naar de buitenkant, en kan hij misschien zijn positie behouden. maar hij wringt zich er nog, waardoor Hamilton toch binnendoor kan, en de positie wint.

All times are GMT +2. The time now is 10:59.