De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Financial meltdown, wie moeten er allemaal stoppen? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17925)

Mark 25-09-2008 11:39

Financial meltdown, wie moeten er allemaal stoppen?
 
Het zal niemand ontgaan zijn dat we in de laatste weken alleen maar zwaar negatief nieuws te verwerken krijgen. Euro's en Dollars verdampen alsof het niets is. Financiele instellingen vallen om of staan op de rand van omvallen. Dat kan volgens mij niet zonder gevolgen blijven voor de autosport.

De eerste die gaat stoppen is Team Essex Invest uit de LMS, officieel omdat de sportieve doelstllingen behaald zijn ;)

Welke teams of series gaan nog zware klappen oplopen?

FIRE 25-09-2008 12:29

Rollcentre met Deutsche Bank schijnt ook een onzekere toekomst te hebben.

FIRE 27-09-2008 16:59

Het volgende slachtoffer heeft zich aangediend:
Quote:

Embassy Racing Closes Its Doors
Embassy Racing has announced today that the doors to its two car Le Mans Series racing efforts have been closed to business.

Jonathan France has taken the decision to redirect his finances due to the global economic downturn and is no longer prepared to meet the financial commitments required to keep a motor racing team functioning at the highest level.

...

Talking about the situation Jonathan said:

“As soon as it became apparent to me that the financial situation was becoming difficult, I decided it would be best to put things on hold – settle everything up and concentrate on other business matters.”

...
Bron: http://www.dailysportscar.com/viewAr...1CD6DF7C3C46AC

Mark 03-10-2008 22:01

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 238122)

De eerste die gaat stoppen is Team Essex Invest uit de LMS, officieel omdat de sportieve doelstllingen behaald zijn ;)

Behalve recessie schijnt een conflict tussen Nielsen en team owner Peter Halvorsen ook een rol te spelen. Team West-Tec (UK) wil de Porsche overnemen en verder gaan in LMP2.

Bron Autosport 02-10-08

Mark 09-10-2008 22:23

Niet alleen teams..........

Het kan niet anders dat bepaalde fabrikanten programma's moeten opdoeken in WRC, WTCC, FIA GT, ALMS, LMS, NASCAR, F1 of in welke klasse dan ook. Misschien nog niet in 2009...............maar deze tik gaan we met zijn allen voelen.

Quote:

In Europe, General Motors (GM), Ford Motor Company, luxury car makers BMW and Daimler, and Volkswagon have announced plans to cut production.

Ford Wednesday announced plans to lay off a total of 6,000 employees at its Volvo subsidiary.

Meanwhile, shares of Japanese auto giant Toyota fell sharply today following Japanese media reports that the company's profits could fall 40 percent.

http://www.voanews.com/english/2008-10-08-voa56.cfm

Mark 10-10-2008 18:58

Je kunt het lezen zoals je het wilt ;) Het ligt er maar aan welke bril je op je neus hebt :)

Quote:

Harry Maessen heeft geen tijd meer om de Benelux Racing League te blijven organiseren. Dus dreigde de populaire racedivisie na vijf jaar te verdwijnen. ,,Maar de BRL gaat in 2009 toch door’’, vertelde Maessen vandaag aan Autosport.nl. ,,Er waren zoveel mensen die het zonde vonden als deze mooie klasse zou verdwijnen. Een aantal van hen heeft nu het voortouw genomen. Zij zullen als een kleine organisatie onder mij gaan opereren en de BRL organisatorisch begeleiden’’, aldus Maessen.

http://www.autosport.nl/actueel/news...39&rubriek=nat

FIRE 10-10-2008 19:21

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 238581)
Je kunt het lezen zoals je het wilt ;) Het ligt er maar aan welke bril je op je neus hebt :)

Afgelopen zaterdag stond in het Brabants Dagblad een interview met Nelson vd Pol. Die had al de verwachting dat BRL zou stoppen. Ik vond dat toen een opmerkelijke uitspraak, zeker omdat Maessen plannen heeft voor Formule BRL. Nu blijkt dat het toch niet ver van de waarheid was.

Interviews met Nelson v/d Pol en Dick Freebird staan hier en hier online.

Mark 31-10-2008 23:29

Geen AM's van Jetalliance in Argentinie "due financial reasons". Welke gevolgen gaat dat voor 2009 hebben? Is er nog een Citation Cup?

Virgo uit de LMS ziet zijn financier Jim McWhirter verdwijnen. Virgo wil doorgaan met funded drivers. Succes heren!

Bron: autosport 30-10-08

Mark 05-01-2009 16:47

Quote:

Jetalliance neemt dit jaar niet deel aan de FIA GT. Het team van Karl Wendlinger en Ryan Sharp roept de economische crisis als één van de redenen voor het schrappen van het GT-programma.


http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=6562
En het zal wel de laatste niet zijn ;)

Mark 06-01-2009 23:05

Niet alleen teams en organisatoren gaan op de fles, ook de leveranciers! Dit is toch wel een bekende naam: Grand Prix Racewear

Quote:

Has leading motorsport clothing and technical equipment supplier Grand Prix Racewear Ltd become the latest victim of the global credit crunch?

Leading motorsport clothing and technical equipment supplier Grand Prix Racewear (GPR) Ltd has revealed that it has suspended business following ‘trading difficulties'.

http://www.crash.net/motorsport/f1/n...ficulties.html

Mark 07-01-2009 21:00

Het DTC was een van de betere toerisme kampioenschappen in Europa maar in de laatste paar weken hebben ze daar aardig wat slecht nieuws te verteren gehad.

Quote:

Autoforum Racing Team Silkeborg announced today that the team has decided to bow out of the Danish Touring Car Championship. After a hard fought 2008 season, where the driver line-up changed several times, the decision has now been made to take a time-out from the series.
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=2942
Quote:

The team of the newly crowned Danish Touringcar Cup Champion, Team Peugeot Køge Sport, has announced their decision to close their doors. 2008 was the most successful year for the team, the DTC Cup was won by Robert Schlünssen and the Peugeot Spider Cup was also won by Ronny Wechselberger and Mike Mathiesen. But the financial crisis has put an end to future development of the team, with the closure as an immediate consequence.
http://www.touringcartimes.com/news.php?id=2988
Quote:

Although JM Handel A/S is declared bankrupt, team manager Jens Ole Mathiesen exclusively informs TouringCarTimes, that the team still is hopeful to race in the Danish Touring Car Championship 2009.

http://www.touringcartimes.com/page.php?page=2&series=6
Dan gaat het opeens hard naar beneden.

Mark 12-01-2009 10:51

Quote:

The Tafel Racing Ferrari team, which came close to winning the 2008 American Le Mans Series GT2 championship, has closed its doors.

AutoWeek's efforts to contact team owner Jim Tafel Jr. were unsuccessful. Tafel has not made an official statement. But team technical director Tony Dowe confirmed that that the Atlanta-based operation will not continue in 2009. He said the closure was due to financial reasons.

http://www.autoweek.com/article/20090109/FREE/901099975
.....

smiley 12-01-2009 18:30

Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers, maar ook anders om.
zo meld pitstop.tv dat volkswagen record cijfers heeft gehaald met de verkoop van haar modellen.
Wel opvallend is dat volkswagen zo goed als nergens in de autosport actief is, toch niet als fabrieks team, we hebben de dakar troepen, dan hebben we de scirocco's gehad tijdens de 24h van de nurburgring, voor de rest komt me niet direct een kampioenschap in me op waar ik fabrieks volkswagens heb zien rijden.

:eek:

FIRE 12-01-2009 19:59

------

Raceboy 12-01-2009 20:11

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 242401)
Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers, maar ook anders om.
zo meld pitstop.tv dat volkswagen record cijfers heeft gehaald met de verkoop van haar modellen.
Wel opvallend is dat volkswagen zo goed als nergens in de autosport actief is, toch niet als fabrieks team, we hebben de dakar troepen, dan hebben we de scirocco's gehad tijdens de 24h van de nurburgring, voor de rest komt me niet direct een kampioenschap in me op waar ik fabrieks volkswagens heb zien rijden.

:eek:

Formule 3?
en dan heb je nog locale cups zoals in Amerika de Jetta TDI cup

smiley 12-01-2009 20:49

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 242407)
Formule 3?
en dan heb je nog locale cups zoals in Amerika de Jetta TDI cup

Bwa formule 3 is toch ook niet echt naar de klanten toe gericht, ik heb nog nooit volkswagen reclame zien maken met hun f3 campagne. En met een cup ga je ook niet echt de kwaliteiten van de wagen laten zien he.

Ik bedoelde gewoon, een merk hoeft niet noodzakelijk in autosport actief te zijn om te laten zien wat voor een goede wagens ze maken, het grootste deel van de bestuurders weet nog niet eens dat er een gelijkaardig model als het hunne ergens op een circuit raced.

Raceboy 12-01-2009 23:25

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 242408)
En met een cup ga je ook niet echt de kwaliteiten van de wagen laten zien he.
.


Waarvoor dient de clio cup dan? Enkel en alleen omdat renault witl laten zien dat de clio een vinnig, sportief, cool autootje is hoor.

smiley 13-01-2009 21:03

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 242424)
Waarvoor dient de clio cup dan? Enkel en alleen omdat renault witl laten zien dat de clio een vinnig, sportief, cool autootje is hoor.

Haha en dat doe je dan door enkel tegen jezelf te racen :eek:
als je echt wilt laten zien dat het een sportieve, vinnige en coole auto is, dan laat je hem andere wagens uit het zelfde segment aftroeven. Ik kan ook 20 smartjes op het circuit los laten en zeggen dat het een vinnig en snel autotje is :rolleyes:

Mark 13-01-2009 21:18

Volgens mij doet Renault de Cliootjes en de rest omdat er geloof ik goed geld aan te verdienen is. Er zijn honderden race-Clio's en FR 2.0 te vinden, daar verdienen die Fransen heus wel een centje of twee aan. Die Clio's lopen zowat van de rollende band, ergens in Frankrijk.

FIRE 13-01-2009 22:44

Clio Cup, Megane Trophy, WSR, F. Renault, enzovoort geven het merk Renault natuurlijk een sportief imago, en zoals Mark al zegt zal het ook wel een paar centen opleveren. Off-topic: Renault, BMW en Porsche zijn, dankzij de vele privateers, breed actief in de autosport.Naar mijn mening een belangrijke reden voor hun succes. Waarom doet Mercedes dit niet? Met hun RWD aangedreven wagens moet dit toch ook een succes worden?

Mark 16-01-2009 00:11

Team India uit de A1GP! .................. of kan dit team niet gestopt worden vanwege een bepaalde constructie?

Quote:

A1 Team India hit by financial crisis as Spice Energy backs out
Spice Energy will no longer continue in its role as seat holder of A1 Team India. “Spice Energy is temporarily out of handling operations for A1 Team India given the current economic situation.

http://www.hindustantimes.com/StoryP...ergy+backs+out
En toch gaan ze door en zullen ze NOOIT ontbreken op de grid! Hoe dat kan, leest u maar eens de laatste alinea van dat stukje. Alleen als A1GP zelf die aandelen niet kan verkopen...........hoe gaan die dan verder? Is er dan toch weer iets aan de hand met deze club?

Overigens blijft A1GP Team Duitsland zijn debuut in het seizoen 2008-2009 maar uitstellen. Is daar ook rook te bespeuren?

Mark 18-01-2009 11:59

Quote:

In liquidazione la N Technology di Mauro Sipsz


Il settimanale Sportauto riporta che la N Technology, presente nel WTCC 2008 con una Honda Accord per James Thompson, è in liquidazione.

http://www.italiaracing.net/notizia.asp?id=21843&cat=18
Dat is toch wel een grote naam die op de fles gaat. Gaat alleen zijn WTCC-gedeelte naar de haantjes? Dacht dat Sipsz ook de drijvende kracht was achter de Formula Master.

FIRE 18-01-2009 14:21

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242647)
Dat is toch wel een grote naam die op de fles gaat. Gaat alleen zijn WTCC-gedeelte naar de haantjes? Dacht dat Sipsz ook de drijvende kracht was achter de Formula Master.

:eek::eek::eek::(:(:(:(
Dat is inderdaad een grote naam. Tot voor een paar geleden waren ze (dedeeltelijk?) eigendom van de FIAT groep, later is het volledig in handen gekomen van Sipsz. Schijnbaar is de WTCC deelname, vanwege ontbreken sponsors, eigenhandig gefiancieeerd door Sipsz. Het Formula Masters concept is inderdaad van N.Technology, dus het is afwachten of die ook nog gevolgen gaan ondervinden.

Coach Ep 18-01-2009 15:17

volgens Italiaracing.net heeft N-Technology het racemateriaal + data (inclusief 2 Honda Accords) overgedaan aan Campos Racing (die zouden willen gaan deelnemen aan het WTCC) om te reorganiseren en zodoende het bedrijf te redden (lees: de boel failliet laten gaan om de verlieslijdende onderdelen te lozen/schuldeisers te dumpen... :rolleyes:).

Mark 19-01-2009 21:30

Eentje uit Belgie:

Quote:

Van de Plas: “Ik hou het voorlopig voor bekeken. Ik ben uitgeblust op gebied van autosport. Vorig seizoen heb ik er héél veel tijd en energie in gestopt en dit wreekt hem nu. Ik heb met A+ Projects véél bouwprojecten op stapel staan en dit krijgt nu uiteraard voorrang. Momenteel staat, op de Porsche GT4 na, alles te koop. De beide Vipers, de MINI’s, Toyota Yaris, opligger, mobilhome, Carvan, enz. Een spijtige zaak, maar je kan nu eenmaal geen twee koningen tegelijk dienen.”

http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=6750

FIRE 19-01-2009 22:21

Quote:

Ik heb met A+ Projects véél bouwprojecten op stapel staan en dit
Deze afhaker lijkt me er eentje die weinig met de crisis te maken heeft.

Mark 19-01-2009 23:25

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 242783)
Deze afhaker lijkt me er eentje die weinig met de crisis te maken heeft.

Maar als ik dit lees:
Quote:

Wim Lumbeeck: “A+ Racing houdt het inderdaad voor bekeken, dat nieuws kan ik enkel bevestigen. Er zijn te veel kosten en die dwingen het team, in casu Tom Van de Plas, tot die beslissing. Ik zie het team op korte en middenlange termijn ook niet meer op de circuits verschijnen. Persoonlijk ga ik trachten mijn investering, die ik voor het seizoen 2007 deed, via de verkoop van de racewagens, trucks enz. te recupereren.

http://www.autosport.be/news/2009/01...aanHunEigenWeg

FIRE 29-01-2009 20:08

Toch ook positief nieuws:

Quote:

NASCAR Chairman Brian France said a cap on the number of teams keeps the sport open to newcomers. He said even in these hard economic times there have been 15 new teams that have recently sought certification from NASCAR because they see an opportunity to break into the sport.
http://www.al.com/motorsports/birmin...910.xml&coll=2

Mark 30-01-2009 00:04

Dit is dan weer minder:

Quote:

Rahal Letterman niet in de IRL
Het team van Rahal Letterman is er niet in geslaagd om de sponsoring voor komend IRL-seizoen rond te krijgen. Het team slaagde er niet in een opvolger van “Ethanol” te vinden Scott Roembke van Rahal Letterman Racing: “Wij blijven ons inspannen om in de IRL en de Indy 500 te racen.”
http://www.autosport.nl/actueel/news...03&rubriek=int


Mark 06-02-2009 00:58

Dit klinkt dan toch weer beter:

Quote:

Brian Barnhart van de IRL kan voorlopig opgelucht ademhalen. De kredietcrisis lijkt de IRL voorlopig weinig parten te spelen. Barnhart: “Eigenlijk hadden wij een ontzettende teruggang verwacht. Mogelijk zijn wij beter gepositioneerd dan andere raceseries die meer van het huidige economische klimaat afhankelijk zijn.” Met deze uitspraak doelt Barnhart vermoedelijk op de ALMS en NASCAR.

http://www.autosport.nl/actueel/news...70&rubriek=int
Deze moeten dan weer stoppen:
Quote:

The sudden deterioration of the global economy made it necessary for the company to focus its resources more tightly, and for this reason the decision was taken to withdraw its Mitsubishi Motorsports (MMSP) works team from all cross-country competitions.

http://www.auto123.com/en/news/car-n...s?artid=104835


Jakke.be 07-02-2009 01:06

Bij Lamborghini hebben ze blijkbaar weinig last van de kredietcrisis.
Check link (en video):

http://www.autoblog.nl/archive/2009/...feo#post-20618
:drewl::drewl:

Mark 08-02-2009 13:10

Quote:

Porsche Cars Australia (PCA) hat bekannt gegeben, dass der 2009er Carrera Cup down under nicht durchgeführt werden wird. Die Zahl jener Teams, für welche die gesamte Saison finanziell gesichert war, blieb heuer zu gering -

http://www.gt-eins.at/cms/index.php?...=3551&Itemid=1
Er valt niet echt een lijn te ontdekken waar de hardste klappen gaan vallen of waar ze zelfs nog gaan groeien.

FIRE 08-02-2009 14:22

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 243558)
Er valt niet echt een lijn te ontdekken waar de hardste klappen gaan vallen of waar ze zelfs nog gaan groeien.

Als ik me niet vergis is die Australische Porsche Cup afgelopen seizoen ook al in de problemen geweest (of was dat nou de Mini Cup?) vanwege een failliete organisator.

Raceboy 26-02-2009 01:44

Quote:

DuPont slashes NASCAR tab: DuPont, long recognized as the leader in hospitality among NASCAR sponsors, is drastically reducing its program this year as part of its companywide cost cutting. Instead of entertaining the 17,000 guests it had at 37 races last year, DuPont will buy hospitality packages at just six races this season and will host fewer than 2,000 guests


http://www.sportsbusinessjournal.com/article/61598
Toch wel een grote speler.

Mark 20-03-2009 22:23

Toch wel een naam die bekend is in autosportland:

Quote:

Het hing al maanden in de lucht, maar Kroymans heeft surseance van betaling aangevraagd en gekregen voor een groot deel van haar vennootschappen.


Het personeel van Kroymans Corporation, Kroymans Import Europe, Kroymans Retail Groep en Kroymans Car Import hoeft maandag niet naar het werk te komen. De organisatie zegt vooral door de neergang in de autoverkopen in liquiditeitsproblemen te zijn gekomen.

http://925.nl/archief/2009/03/20/fri...ymans-failliet

We hoeven geen stickertjes te verwachten op de C6R van Kumpen/Hezemans :)

Mark 28-03-2009 11:45

Quote:

Ultimate Motorsport has abandoned its plan to compete in British Formula 3 this season.

The team, which joined the series in 2007 with Mygale chassis, had planned to switch to Dallara cars this year but today announced that it would not be running in F3 in 2009.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73965

WsbR 3.5 is wel safe voor dit team.

Mark 30-03-2009 19:21

Quote:

Toch wel een naam die bekend is in autosportland:

Quote:

Het hing al maanden in de lucht, maar Kroymans heeft surseance van betaling aangevraagd en gekregen voor een groot deel van haar vennootschappen.


Het personeel van Kroymans Corporation, Kroymans Import Europe, Kroymans Retail Groep en Kroymans Car Import hoeft maandag niet naar het werk te komen. De organisatie zegt vooral door de neergang in de autoverkopen in liquiditeitsproblemen te zijn gekomen.

http://925.nl/archief/2009/03/20/fri...ymans-failliet

We hoeven geen stickertjes te verwachten op de C6R van Kumpen/Hezemans :)

Afgelopen zaterdag in de Telegraaf een groot stuk over de ondergang van Kroymans. Ken de beste man niet persoonlijk maar hulde voor zijn eerlijkheid, hij gaf toe dat een aantal zaken de afgelopen jaren niet goed te hebben aangepakt. Ook zonder crisis had Kroymans het waarschijnlijk niet gered, hij is zwaar in het schip gegaan met Cadillac.

Uiteindelijk staan ze voor 1.2 miljard in het krijt bij de banken. Kleine 4.000 man op straat en tienduizenden onverkochte wagens in opslag. Wie weet, heb je binnenkort voor een prikje een Cadillac.

De Ferrari F1 wagens zijn in beslag genomen door de bank, stond op de lijst van de leasemaatschappij. Banken waren bang voor een crashke en dus nog meer miljoenen kwijt.......weg bedrijf, weg hobby.

Mark 28-04-2009 18:56

De start van het seizoen Porsche Supercup 2009 mag dramatisch genoemd worden, slechts 13 wagens aan de start in Bahrain. Dat is wel een zeer harde klap of onzachte landing.

Het is wel opmerkelijk om te zien waar de klappen vallen, er is niet echt een lijn te bespeuren. ALMS is dramatisch, LMS is stukken gezonder. BGTC en BTCS krijgen mokerslagen toegediend, DSMEC & Dutch GT4 groeien en bloeien.

Dries DS 05-06-2009 10:57

In de Speedcar Series is het licht ook gedoofd: de serie werd failliet verklaard.

Quote:

La Speedcar Series, c'est déjà fini... 05/06/2009
La belle aventure des Speedcar Series se termine en queue de poisson, après deux saisons seulement... La compétition Speedcar Series vient d’être déclarée en faillite.Cette série, disputée au Moyen Orient,était liée au circuit de Dubaï et se disputait avec des bolides issus des compétitions Stock Cars aux Etats-Unis.
Bron: www.speedactiontv.be

FIRE 05-06-2009 17:50

Quote:

Originally Posted by Dries DS (Post 248824)
In de Speedcar Series is het licht ook gedoofd: de serie werd failliet verklaard.


Bron: www.speedactiontv.be

Was op zich een leuke serie, echter was veel te duur. En dat laatste is helemaal niet nodig met een stockcar klasse.


All times are GMT +2. The time now is 12:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.