![]() |
GP Singapore 2008 met lichtjes optocht
In bepaalde delen van de Benelux met het altijd zo gezellige :rolleyes: carnaval kennen we al een lichtjes optocht in zowat ieder dorp. Dit weekend gaat de F1 dat wat sneller doen...........of krijgen we weer een GP waar de vonken vanaf vliegen. Valencia was op dat gebied een fikse tegenvaller.
Na VT2 Alonso op P1 (zegt niets), de koplampen van McLaren werken nog niet optimaal. Top 10: 1. Alonso Renault (B) 1:45.654 30 2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:45.752 + 0.098 28 3. Massa Ferrari (B) 1:45.793 + 0.139 31 4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:45.797 + 0.143 31 5. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:46.164 + 0.510 34 6. Kubica BMW Sauber (B) 1:46.384 + 0.730 36 7. Raikkonen Ferrari (B) 1:46.580 + 0.926 25 8. Button Honda (B) 1:46.901 + 1.247 32 9. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:47.013 + 1.359 32 10. Glock Toyota (B) 1:47.046 + 1.392 22 |
Ik verwacht er weinig van. Als ik me niet vergis is het circuit op sommige plaatsen erg smal en niet geschikt voor inhalen. De MotoGP in het "donker" was ook een grote tegenvaller.
|
Quote:
|
Quote:
|
massa nog eens pole voor hamilton en kimi.. te hopen krijgen we strax spektakel te zien op de straten van singapore..
ook vettel doet het weer niet slecht; met een 6de startplaats is hij toch ook weer vooran te vinden met zijn minardi :p te hopen kan hij nog eens voor een verassing zorgen, dit keer in droge omstandgheden :gas: |
Quote:
Sfeer van de avondkoers en stratencircuit doet me wat denken aan de terziele gegane indycar/champcar op stratencircuits. Voor mij hoeft het echter niet. Indien de koers op het gewone uur was geweest, hadden we nu de uitslag al gekend en konden we genieten van een zonnige zondag ;) C U |
jawatte die sc periode schud de race flink door elkaar.. :eek:
weeral een blunder bij de ferrari pitstop.. neemt de slang mee, en rijdt bijna een andere rijder aan in de pitlane.. :no: |
En wat voor sanctie hangt hier aan vast: drive through!?!?!
Aub zeg, met een brandstofslang de pits uitrijden en dan nog eens bijna een ongeval met een andere wagen... iemand die weet of die force india dezelfde was als diegene die onder de brug daar gecrasht is, omwille van Massa? |
tis ook nooit genoeg he ! massa heeft toch een sanctie gekregen, en is bestraft wegens iets wat niet eens zijn fout was, wat verwacht je.. dat ze hem uit het kampioenschap gaan schrappen omdat hij te vroeg werd vrijgelaten door het lampjes systeem...
en over het inccident onder de brug, als massa was blijve staan had het even gevaarlijk geweest dan dat hij was weg gereden.. best wel eel rotdag voor ferrari, ze waren duidelijk de snelste.. maar dan ploft er iemand de muur in, en is alles om zeep.. maja that's racing wel opvallend dat alonso net voor de crash was binnengekomen, en zo de race wist te winnen.. of te wel veel geluk, of tewel een slim spelletje :cool: voor de rest toch redelijk wat inhaal acties gezien ! :eek::gas: |
Quote:
|
Ik vond het wel een leuke race om te zien, veel wissels op de kop positie. Ferrari die wat voor extra spektakel zorgt. Alonso vond ik een verdiende winnaar, reed een degelijke race.
|
Quote:
Trouwens, over die crash: het is inderdaad zo dat de SC-procedure 't een en 't ander dooreen geschud heeft, maar als Ferrari zichzelf promoveert tot het team met de meest belachelijke pitstop aller tijden heeft geen enkele concurrent hier de hand in dacht ik; dat hebben ze helemaal alleen "gepresteerd". Enfin, dat vind ik ervan eh, want de FIA kennende zou het zelfs nog kunnen dat ze Hamilton zijn punten afpakken om weet ik welke reden dan ook... Voor de rest ben ik echt blij dat Alonso nog eens een koers kon winnen en dat Williams ook nog eens op het podium stond. En wat het WK betreft: als Hamilton vanaf nu zich elke koers concentreert op de 2e plaats mag Massa in feite alles nog winnen en wordt Hamilton toch wereldkampioen. Maar dat is dan in de veronderstelling dat geen van beide kemphanen uitvalt natuurlijk... Maw: het kampioenschap blijft nog spannend! |
En wat mij opviel, was dat Ferrari na het "slangincident" van Massa de lampjes vervangen had door er terug iemand met een bord te plaatsen.
Verder vraag ik mij af wie de race had gewonnen als die 2 gestrafte pitstoppers een drive through hadden gekregen ipv een stop-and-go van 10 sec. Maar zoals Sennake al aanhaalde; het blijft spannend. |
Top: niemand bijzonder eigenlijk, vooral veel geluksvogels bovenin.
Flop: Ferrari uiteraard, een dikke buis ;) En wat is dat voor een complot van Ferrari tegen Sutil? Moest een McLaren twee zo'n stoten uithalen, hij is zijn punten kwijt. |
@Nicki MKs: ik mis vast iets, maar leg mij nu eens heel eenvoudig uit hoe je iemand die 13e in een race eindigt, zijn punten kan afpakken?
|
Quote:
|
Het was best een interessante race. Een opeenvolging van gebeurtenissen die een podium tot gevolg hebben waar niemand aan gedacht zou hebben.
En het rijden tijdens de avond/nacht spreekt mensen aan die anders niet naar een GP kijken. Ik stel me echter weer de vraag waarom bij de ene race straf A wordt gegeven, bij een andere race straf B en bij een volgende race geen straf. Om het incident met naam te noemen: Massa rijdt in Valencia bijna tegen Sutil bij het verlaten van de pitlane. Hij krijgt hiervoor een geldboete en kan de race uiteindelijk winnen. Ditmaal is er een gelijkaardige gevaarlijke situatie (wederom met Sutil en eigenlijk nog gevaarlijker omdat er een brandstofslang in het verhaal was). Nu wordt er besloten om Massa geen geldboete te geven, maar een drive-through. Waarom een verschillende straf geven voor een gelijkaardig feit? Is het omdat de race van Massa toch al om zeep was door het lange wachten op zijn mechaniekers? De FIA moet toch weten dat er steeds meer mensen niet meer geloven in hun integriteit. Dat ze dan ook eens werken aan een groep vaste mensen om straffen uit te delen. |
Quote:
Maar soit. Iedereen die hier heeft zitten tikken dat het allemaal niks, nul, nadda, niente zou zijn. Wel, 'k heb me toch redelijk geamuseerd aan de buis. De koers deed me in het begin aan 2 dingen denken: - de legendarische kartings in Bercy waar Senna ook aan meegedaan heeft; - GP in Detroit. Je wéét gewoon op voorhand dat er iets mis zal gaan. Bas Leinders zag het allemaal aankomen. Hij gaf aan dat Alonso vroeg zou gaan pitten omdat die me zachte rubbers gestart was, hopende dat er een SC zou komen vroeg in de wedstrijd. Zo waren ze van die softies af en konden ze misschien enkele plaatsen winnen. Wel, ze hebben deze keer gegokt en gewonnen. Wanneer iemand gokt er verliest zijn het ezels, niksnutten, idioten enz. Winst en verlies, liefde en haat, een lach en een traan... 't ligt toch allemaal en altijd zo dicht op elkaar. En 't was nu eens niet anders. Voor mij mogen ze per jaar enkele nachtraces doen. Vond het best ok. |
Quote:
De uitslag heeft volgens mij ook niets te maken met het feit of de race onder zon- dan wel kunstlicht verreden werd. Van de 5 minuten die ik gezien heb, bleef inderdaad vooral de indruk na dat het op een Amerikaanse stratenrace leek. Was ergens wel een flash back : haast geen uitloopzones, betonstroken langs de baan enz. :) |
ik vond het circuit eigenlijk best wel leuk, door de omgeving heeft het een beetje een Macua-sfeertje. racen is er best wel mogelijk.
alleen die éne chicane (ik denk T10) was een beetje knullig aangelegd, daar kunnen ze beter volgend jaar gewoon een vloeiende linkse bocht van maken, je kon daar nu ook al niet inhalen zonder een "hamilton" te doen. |
Quote:
|
En wat doe je wanneer je werknemers er een zootje van maken? De schuld op de rest van de wereld steken:
"Unfortunately when we race on tracks where staging a circus or something else would be better, anything can happen, because the spectacle is supplied by the Safety Car. This is humiliating for F1." http://www.autosport.com/news/report.php/id/71028 |
Jaja, ge gaat nog zien dat Hamilton uiteindelijk de schuld krijgt van het Ferrari-debacle... :p
|
Inmiddels heb ik 2/3 van de wedstrijd kunnen bekijken, en er komt maar één gedachte bij mij op: dank u Nelson Piquet voor het overhoop gooien van de hiërarchie. Zonder deze onfortuinlijke schuiver gingen we ongetwijfeld een saaiere vertoning tegemoet, althans in de voorhoede.
Onrechtstreeks heeft dit accident de parcours ook gezorgd voor enige paniekreacties: Rosberg en Kubica die te snel de pits induiken (of was de benzine misschien op?) en uiteraard de meest hilarische pitstop sinds jaren: Felipe Massa als uiterst snelle "ruimingsdienst" (Bert Longin heeft er een concurrent bij :p) De beelden van de toesnellende mecano's die vervolgens in formatie met hun trofee (de slang) weerkeren naar hun box zullen nog wel een tijdje in het geheugen blijven hangen. Maar laat ons vooral niet vergeten dat het nieuwe lampjessysteem van Ferrari best zo snel mogelijk mag afgevoerd worden, al was het maar omwille van de veiligheid van de eigen pitcrew, en zeker die van Adrian Sutil. Dit is na Valencia het tweede ernstig incident, waar slechts op het nippertje een drama wordt vermeden. Een simpele drive through is naar mijn mening dan ook een veel te lichte straf. Verder vind ik dat die verlichte toestanden geen extra waarde geven aan het verloop van een GP F1 en treed ik het standpunt van Pascal bij. Ik heb het opgelost door eerst van het mooie weer te genieten en de GP achteraf op video te bekijken. Merkwaardige vaststelling: binnen de acht puntenpakkers treffen we liefst vier Duitsers aan en zelfs drie Toyota's :) |
Quote:
|
Mét of zonder ongeval van Piquet, het Ferrari-pitstop-incident zou er volgens mij sowieso geweest zijn omdat dezelfde Ferrari door dezelfde mensen met dezelfde slang zou getankt worden. Gezien de snelle tijden van Felipe denk ik dat hij lichter getankt stond dan Kimi en dus zou hij ook zonder SC als eerste de pits ingedoken zou zijn. Het mankement in dat tanksysteem zou dan in volle koers plaatsgegrepen hebben en Massa zou zelfs op een ronde gereden zijn in dat geval. Dat er vervolgens strijd geleverd zou worden voor de eerste plaats tussen Kimi en David staat uiteraard buiten kijf...
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Lewis dus. |
Webber is uitgevallen door een tram :D
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
:champagne:: |
Haha, geweldig! :applaus:
|
Is f1 dan toch gefixt?
Quote:
|
Domenicali ziet gewoon spoken. hij kan gewoon niet verkroppen dat zijn team een paar keer ernstig geblunderd heeft.
|
Een echte klucht is het...
Ik zie het al voor me dat Piquet braafjes met z'n hoofd 'ja' schudt wanneer ie de opdracht krijgt om z'n bolide in de muur te rijden. :rolleyes: Goed bezig bij Ferrari... Nu voelen ze zich machteloos omdat de FIA hen hierbij niet kan helpen, zeker? :crazy: |
Mr. E. zet ferrari even op zijn plaats:
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Dat als fan voor je tv of op dit forum denken is één ding (het zou me eerlijk gezegd ook niet echt verbazen moest het waar zijn), dat als Ferrari-topman in de pers gaan rondvertellen is nog wat anders.
|
All times are GMT +2. The time now is 12:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.