![]() |
Verkapte eenheidsworst in de F1, alle motoren zijn gelijk!
Tja, welke charme blijft de F1 behouden?
Quote:
|
En welke autofabrikant/motorenbouwer gaat nog in de F1 willen blijven als er een andere motor in hun bolides zit dan de naam die erop staat. Ik zie nog geen BMW met daarin een Mercedesmotor...
FF |
Prima ontwikkeling! Gaan we dus weer terug naar de tijden van de Ford Cosworth, inclusief veel meer deelnemers (die 20 is toch een lachertje). Gaat de sport toch nog winnen van de commercie!
|
Quote:
Het voorstel zal wel weer een typische Mosley zet zijn. 3 dingen op tafel leggen (std motor, std versnellingsbak, std remmen) om op zijn minst enkele te kunnen binnenhalen. In de onderhandelingen zal Mosely dan wel zeggen: "OK, geen standaard motoren dan, maar wel die versnellingsbakken en remmen standaard". Ben momenteel een boek aan het lezen over Honda in de F1, vanaf het begin tot eind jaren '80. In het voorwoord van de toenmalige Honda patron, wordt duidelijk gesteld dat de hoofdreden voor Honda om in de F1 te zijn, het verkopen van wagens is. Dat geldt, denk ik, voor alle constructeurs. Gezien hun investeringen en engagementen, zie ik geen van constructeurs dit belachelijke voorstel aanvaarden. We'll see. ;) |
Quote:
Ik zie het echter nog niet gebeuren : "Vandaag stelde Ferrari zijn nieuwe F1-bolide voor, motor made by Toyota". :crazy: |
Quote:
|
Quote:
|
Maar iedere fabrikant blijft toch zijn eigen motoren bouwen? Alleen het technisch reglement wordt veel meer vastgelegd. Dus waarbij er nu eigenlijk maar 2 eisen zijn (het moet een V8 zijn met 2.4L inhoud) zijn er straks veel meer eisen waar de motor aan moet voldoen (b.v. de hoek van de 2 rijen cylinders, standaard zuiger, enzovoort). Of dit de juiste weg is voor F1 betwijfel ik omdat bij F1 technische innovatie altijd hoog in het vaandel stond/staat. Inmiddels is dat stokje gedeeltelijk overgenomen door de Le Mans prototypen. Van de andere kant, als het doel van fabrikanten is het verkopen van auto's (en dat zal het in veel gevallen zijn) dan maakt het niet veel uit wat er voor motor in de wagens zit. Wat maakt het voor het grote publiek uit of het ontwerp van de motor voor elke fabrikant gelijk is? Het publiek wil actie, inhalen en af een toe een crash zien. De kosten zullen in ieder geval een stuk minder worden (al zullen de fabrikanten dat bespaarde geld wel weer ergens anders insteken).
|
Quote:
450.000 toeschouwers in Indianapolis voor de INDY 500, ik was vorig jaar op een race in Homestead Miami en de tribunes zaten goed vol. Ook in Watkins Glen zat alles heel vol... |
Dit voorstel zal de spanning misschien ten goede komen maar het gaat wel resoluut in tegen de eisen van de constructeurs. Wat voor baat hebben zij nu bij een F1 met gelijke wapens? De aerodynamica wordt volgend jaar grotendeels aan banden gelegd, de motoren, transmissie en versnellingsbak misschien in de toekomst. Waarom zouden de grote constucteurs dan nog aanwezig willen zijn? Juist ja, de publiciteit, hetgeen waarrond de huidige F1 draait. Dit heeft gewoon niets meer te maken met sport, laat staan een spannendere F1.... De heren van de FIA stellen me dag na dag teleur met hun absurde ideeën. Ik beweer niet dat ik een oplossing heb voor een perfecte F1 maar dit is in mijn ogen een enorme stap terug.
|
misschien een andere vraag :
Waarom MOETEN grote constructeurs aanwezig zijn in de F1. Het is jarenlang de diverse Cosworth teams tegen kleine constructeurs als Ferrari geweest. Zelfs merken als Lotus reden met cosworth of renault. Haal die grote merken nu maar snel uit de F1, maak het opnieuw betaalbaarder en het zal de sport ten goede komen. NASCAR heeft identieke wagens en ieder motor voordeel dat een merk heeft wordt te niet gedaan zodat alle wapens gelijk zijn. Toch zijn Chevrolet, Ford, Dodge en sinds enkele jaren ook Toyota als "constructeur" aanwezig, maar eerder op de achtergrond. |
Quote:
|
Quote:
Quote:
Alhoewel, in de jaren 80 was het vooral de technologische ontwikkeling die de kosten de hoogte injoegen, en, lijkt mij, dat is het nog steeds. Het enige verschil is dat vroeger "Lotus" met een actieve ophanging kwam aandraven en dat er "toevallig" een Honda motor instak. Nu is het, ik zeg maar wat, "Honda" die met een dure innovatie komt aandraven (niet helemaal waar natuurlijk, maar als voorbeeld van het principe). Dus de hoge kosten zijn volgens mij niet te wijten aan het feit of het nu een privateer of een constructeur is. Ingenieurs zullen immers altijd blijven zoeken naar betere dingen om de wagen 0.01 sec sneller te maken. Dus standaardiseren lijkt de enige optie om de kosten te bepreken. Maar dan wel op een manier waardoor de constructeurs aanwezig blijven en ook hun voordeel kunnen doen. Standaard specs voor motoren, remmen, versnellingsbakken enz. lijken dan misschien wel een goede keuze, maar waarom ook niet de gewichtsbestraffingen invoeren. Zo krijg je gegarandeerd onverwachtte winnaars en spannende races...? Iedereen met gelijke motor lijkt me niet de juiste weg. |
En dit gaat het worden:
Quote:
|
KERS daarentegen wordt wel eenheidsworst.
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71786
"Ferrari in quit threat over standard engine" :bye: |
Oeps, blijkbaar zijn er nog mensen die er op hetzelfde moment ook zo over denken :D
|
Nu zijn we misschien het snelst van dat plan vanaf. Als ferrari zich er mee gaat bemoeien dan zal er snel definitieve plannen komen in mijn ogen. En dan nog voor het plan af te voeren. F1 kan niet zonder ferrari en dat heb je dit seizoen al meer dan 1 keer kunnen aanschouwen. Dus als ferrari zegt nee dan zal het nee zijn.
|
Ik sta voledig achter ferrari !
Formule1 is niet enkele de top wat je als rijder kan bereiken. Het hoort ook de top van de technologie in de autosport te zijn. Als je dan ineens standaard motoren, ecu's, kers systemen,.... gaat invoeren dan is er toch nix meer aan, dan kan je even goed in de gp2 blijven rijden ! |
Volgens de FIA snapt Ferrari het simpelweg niet :)
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 11:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.