De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Verkapte eenheidsworst in de F1, alle motoren zijn gelijk! (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=17994)

Mark 17-10-2008 21:46

Verkapte eenheidsworst in de F1, alle motoren zijn gelijk!
 
Tja, welke charme blijft de F1 behouden?

Quote:

Formula One manufacturers will still be able to build their own engines when standard power units are introduced from the start of 2010, the FIA has confirmed.

Motor racing's governing body announced on Friday that it will open the tender process for standard engines and transmissions to be used from 2010 to 2013.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71459

FastFons 18-10-2008 13:04

En welke autofabrikant/motorenbouwer gaat nog in de F1 willen blijven als er een andere motor in hun bolides zit dan de naam die erop staat. Ik zie nog geen BMW met daarin een Mercedesmotor...

FF

Frank 490 19-10-2008 20:17

Prima ontwikkeling! Gaan we dus weer terug naar de tijden van de Ford Cosworth, inclusief veel meer deelnemers (die 20 is toch een lachertje). Gaat de sport toch nog winnen van de commercie!

Guido 19-10-2008 22:37

Quote:

Originally Posted by Frank 490 (Post 238851)
Prima ontwikkeling! Gaan we dus weer terug naar de tijden van de Ford Cosworth, inclusief veel meer deelnemers (die 20 is toch een lachertje). Gaat de sport toch nog winnen van de commercie!

Alleen zal er in deze tijden geen hond meer naar de F1 kijken. De IRL in de VS is ook een eindheidsworst geworden met Honda als leverancier. Ik heb niet de indruk dat door nog veel interesse voor is, of vergis ik mij...?

Het voorstel zal wel weer een typische Mosley zet zijn. 3 dingen op tafel leggen (std motor, std versnellingsbak, std remmen) om op zijn minst enkele te kunnen binnenhalen. In de onderhandelingen zal Mosely dan wel zeggen: "OK, geen standaard motoren dan, maar wel die versnellingsbakken en remmen standaard".

Ben momenteel een boek aan het lezen over Honda in de F1, vanaf het begin tot eind jaren '80. In het voorwoord van de toenmalige Honda patron, wordt duidelijk gesteld dat de hoofdreden voor Honda om in de F1 te zijn, het verkopen van wagens is. Dat geldt, denk ik, voor alle constructeurs. Gezien hun investeringen en engagementen, zie ik geen van constructeurs dit belachelijke voorstel aanvaarden.

We'll see. ;)

Baron 19-10-2008 23:23

Quote:

Originally Posted by FastFons (Post 238813)
En welke autofabrikant/motorenbouwer gaat nog in de F1 willen blijven als er een andere motor in hun bolides zit dan de naam die erop staat. Ik zie nog geen BMW met daarin een Mercedesmotor...

FF

Inderdaad. Hiermee jaag je alle grote constructeurs weg uit de F1, behalve diegene die de motoren mag leveren. Zo gaan we terug naar de tijd van de Engelse garagisten.

Ik zie het echter nog niet gebeuren : "Vandaag stelde Ferrari zijn nieuwe F1-bolide voor, motor made by Toyota". :crazy:

Sennake 20-10-2008 06:40

Quote:

Originally Posted by Baron (Post 238864)
Ik zie het echter nog niet gebeuren : "Vandaag stelde Ferrari zijn nieuwe F1-bolide voor, motor made by Toyota". :crazy:

Dat is nu ook wel een slecht voorbeeld hé, want zelfs in de tijd dat elk team met een Ford Cosworth motor rondreed bleef Ferrari bij zijn eigen motoren zweren. Maar wat mij betreft waren de races in de jaren '70 zeker zo spannend met al die Cosworth motoren (misschien wel juist daarom)...

Sennake 20-10-2008 06:45

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 238862)
In het voorwoord van de toenmalige Honda patron, wordt duidelijk gesteld dat de hoofdreden voor Honda om in de F1 te zijn, het verkopen van wagens is. Dat geldt, denk ik, voor alle constructeurs. Gezien hun investeringen en engagementen, zie ik geen van constructeurs dit belachelijke voorstel aanvaarden.

Dat lijkt me logisch. Maar als de F1 nu terug betaalbaar zou worden door het "uniformiseren" van de krachtbronnen, krijgen we misschien terug een groter aantal privé-teams? Ik heb natuurlijk geen glazen bol, en misschien ben ik naïef om te geloven dat de oude tijd zou kunnen terugkomen, maar ne mens mag al eens luidop dromen eh ;)

FIRE 20-10-2008 10:54

Maar iedere fabrikant blijft toch zijn eigen motoren bouwen? Alleen het technisch reglement wordt veel meer vastgelegd. Dus waarbij er nu eigenlijk maar 2 eisen zijn (het moet een V8 zijn met 2.4L inhoud) zijn er straks veel meer eisen waar de motor aan moet voldoen (b.v. de hoek van de 2 rijen cylinders, standaard zuiger, enzovoort). Of dit de juiste weg is voor F1 betwijfel ik omdat bij F1 technische innovatie altijd hoog in het vaandel stond/staat. Inmiddels is dat stokje gedeeltelijk overgenomen door de Le Mans prototypen. Van de andere kant, als het doel van fabrikanten is het verkopen van auto's (en dat zal het in veel gevallen zijn) dan maakt het niet veel uit wat er voor motor in de wagens zit. Wat maakt het voor het grote publiek uit of het ontwerp van de motor voor elke fabrikant gelijk is? Het publiek wil actie, inhalen en af een toe een crash zien. De kosten zullen in ieder geval een stuk minder worden (al zullen de fabrikanten dat bespaarde geld wel weer ergens anders insteken).

A.J. 20-10-2008 12:00

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 238862)
Alleen zal er in deze tijden geen hond meer naar de F1 kijken. De IRL in de VS is ook een eindheidsworst geworden met Honda als leverancier. Ik heb niet de indruk dat door nog veel interesse voor is, of vergis ik mij...?

ik denk dat ge u vergist...
450.000 toeschouwers in Indianapolis voor de INDY 500,
ik was vorig jaar op een race in Homestead Miami en de tribunes zaten goed vol. Ook in Watkins Glen zat alles heel vol...

GT2-R 20-10-2008 17:03

Dit voorstel zal de spanning misschien ten goede komen maar het gaat wel resoluut in tegen de eisen van de constructeurs. Wat voor baat hebben zij nu bij een F1 met gelijke wapens? De aerodynamica wordt volgend jaar grotendeels aan banden gelegd, de motoren, transmissie en versnellingsbak misschien in de toekomst. Waarom zouden de grote constucteurs dan nog aanwezig willen zijn? Juist ja, de publiciteit, hetgeen waarrond de huidige F1 draait. Dit heeft gewoon niets meer te maken met sport, laat staan een spannendere F1.... De heren van de FIA stellen me dag na dag teleur met hun absurde ideeën. Ik beweer niet dat ik een oplossing heb voor een perfecte F1 maar dit is in mijn ogen een enorme stap terug.

A.J. 21-10-2008 10:45

misschien een andere vraag :
Waarom MOETEN grote constructeurs aanwezig zijn in de F1.
Het is jarenlang de diverse Cosworth teams tegen kleine constructeurs als Ferrari geweest. Zelfs merken als Lotus reden met cosworth of renault.
Haal die grote merken nu maar snel uit de F1, maak het opnieuw betaalbaarder en het zal de sport ten goede komen.

NASCAR heeft identieke wagens en ieder motor voordeel dat een merk heeft wordt te niet gedaan zodat alle wapens gelijk zijn. Toch zijn Chevrolet, Ford, Dodge en sinds enkele jaren ook Toyota als "constructeur" aanwezig, maar eerder op de achtergrond.

Raceboy 21-10-2008 11:42

Quote:

Originally Posted by A.J. (Post 238905)
NASCAR heeft identieke wagens en ieder motor voordeel dat een merk heeft wordt te niet gedaan zodat alle wapens gelijk zijn. Toch zijn Chevrolet, Ford, Dodge en sinds enkele jaren ook Toyota als "constructeur" aanwezig, maar eerder op de achtergrond.

Maar vanaf het moment dqt ze de motoren gelijk willen maken dreigen ze wel allemaal met terugtrekken.

Guido 21-10-2008 18:03

Quote:

Originally Posted by A.J. (Post 238876)
ik denk dat ge u vergist...
450.000 toeschouwers in Indianapolis voor de INDY 500,
ik was vorig jaar op een race in Homestead Miami en de tribunes zaten goed vol. Ook in Watkins Glen zat alles heel vol...

Excused, ik had geen gegevens, dus heb me blijkbaar schromelijk vergist. Nu goed, "F1 powered by Honda", mij niet gelaten natuurlijk. :gas: :+

Quote:

Originally Posted by A.J. (Post 238905)
misschien een andere vraag :
Waarom MOETEN grote constructeurs aanwezig zijn in de F1.
Het is jarenlang de diverse Cosworth teams tegen kleine constructeurs als Ferrari geweest. Zelfs merken als Lotus reden met cosworth of renault.
Haal die grote merken nu maar snel uit de F1, maak het opnieuw betaalbaarder en het zal de sport ten goede komen.

NASCAR heeft identieke wagens en ieder motor voordeel dat een merk heeft wordt te niet gedaan zodat alle wapens gelijk zijn. Toch zijn Chevrolet, Ford, Dodge en sinds enkele jaren ook Toyota als "constructeur" aanwezig, maar eerder op de achtergrond.

Ik denk dat de constructeurs idd altijd al aanwezig geweest zijn, denk maar aan Ford, Renault, Ferrari, maar ook Honda in de jaren 80 enz. Het is pas "mis" beginnen gaan toen de marketing jongens zich zijn gaan moeien en vonden dat hun merknaam veel prominenter moe(s)t aanwezig zijn. Vandaar ook de take-over van gewone standaard motorleveranciers naar een volledige team ownership en de alles verslindende geldmachines waar we nu mee zitten.

Alhoewel, in de jaren 80 was het vooral de technologische ontwikkeling die de kosten de hoogte injoegen, en, lijkt mij, dat is het nog steeds. Het enige verschil is dat vroeger "Lotus" met een actieve ophanging kwam aandraven en dat er "toevallig" een Honda motor instak. Nu is het, ik zeg maar wat, "Honda" die met een dure innovatie komt aandraven (niet helemaal waar natuurlijk, maar als voorbeeld van het principe). Dus de hoge kosten zijn volgens mij niet te wijten aan het feit of het nu een privateer of een constructeur is. Ingenieurs zullen immers altijd blijven zoeken naar betere dingen om de wagen 0.01 sec sneller te maken.

Dus standaardiseren lijkt de enige optie om de kosten te bepreken. Maar dan wel op een manier waardoor de constructeurs aanwezig blijven en ook hun voordeel kunnen doen. Standaard specs voor motoren, remmen, versnellingsbakken enz. lijken dan misschien wel een goede keuze, maar waarom ook niet de gewichtsbestraffingen invoeren. Zo krijg je gegarandeerd onverwachtte winnaars en spannende races...? Iedereen met gelijke motor lijkt me niet de juiste weg.

Mark 21-10-2008 23:08

En dit gaat het worden:

Quote:

But while the statement did not detail any specific measures, autosport.com understands that four key points were agreed:

- Engine life will be increased from two to three races from 2009

- Manufacturers must be prepared to make 25 engine units available, at a cost of 10 million Euros, to customer teams

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71638


gwyllion 22-10-2008 12:11

KERS daarentegen wordt wel eenheidsworst.
Quote:

- There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season.
Dit gaat regelrecht in tegen wat Mosley vooraf zei :fight:
Quote:

"Technologies like KERS, as well as the recovery and re-use of exhaust energy and heat, should be the future performance differentiators in F1, not old or useless technologies such as ultra-high-speed engines or F1-specific aerodynamics."
bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/71636

Mark 27-10-2008 21:51

Quote:

Ferrari have issued a bombshell warning that they will reconsider their participation in Formula One if the FIA presses ahead with the introduction of a standard engine.

On a day when the FIA confirmed it was still pushing on with its plans to introduce standard engines in F1, Ferrari became the second team to publicly threaten to withdraw from the sport if the concept goes ahead.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71786

Graag! Ik heb zo'n hekel aan mensen/teams/organisaties die bij het minste of geringste dreigen met opstappen. Vooral doen Ferrari, opstappen en stoppen met zeuren.

Nicki_Mks 27-10-2008 21:52

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71786

"Ferrari in quit threat over standard engine" :bye:

Nicki_Mks 27-10-2008 21:53

Oeps, blijkbaar zijn er nog mensen die er op hetzelfde moment ook zo over denken :D

Volano 27-10-2008 23:06

Nu zijn we misschien het snelst van dat plan vanaf. Als ferrari zich er mee gaat bemoeien dan zal er snel definitieve plannen komen in mijn ogen. En dan nog voor het plan af te voeren. F1 kan niet zonder ferrari en dat heb je dit seizoen al meer dan 1 keer kunnen aanschouwen. Dus als ferrari zegt nee dan zal het nee zijn.

smiley 28-10-2008 10:20

Ik sta voledig achter ferrari !
Formule1 is niet enkele de top wat je als rijder kan bereiken. Het hoort ook de top van de technologie in de autosport te zijn. Als je dan ineens standaard motoren, ecu's, kers systemen,.... gaat invoeren dan is er toch nix meer aan, dan kan je even goed in de gp2 blijven rijden !

Mark 28-10-2008 22:11

Volgens de FIA snapt Ferrari het simpelweg niet :)

Quote:

The FIA statement said: "The FIA has noted the press statement issued by the Ferrari Board of Directors.

"It seems the Ferrari Board were misinformed. The FIA has offered the teams three options, one of which is the so-called standard engine, and another that the manufacturers should jointly guarantee to supply power trains to the independent teams for less than €5m per season.


http://www.autosport.com/news/report.php/id/71797


All times are GMT +2. The time now is 11:35.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.