![]() |
Welke klasse gaat verdwijnen in de komende 3 jaar?
Het is crisis en we voelen de klappen in onze sport. Dat moet toch ergens gevolgen gaan hebben voor bepaalde single seater klassen. Er zitten een aantal klassen tussen die gebaseerd zijn op toekomstige inkomsten ;)
U kunt kiezen voor meerdere klassen ;) |
A1GP: hedgefund RAB ligt op apegapen
Superleague Formula: Leuk idee, verkeerde timing. Kunnen de organisatoren niets aan doen helaas. F3: Denk aan het italiaans F3 kampioenschap Anders: Formula 16, was dit jaar al een drama. |
Ik vraag mij af of Renault de kraan niet stilaan gaat dichtdraaien. F1, World Series, Megane Trophys, Clio Trophies, Formule Renault, GP2 Motoren, enz...
Er zal toch ergens bespaard moeten worden denk ik zo? |
Ook ik denk aan A1GP, Superleague en Formula 16.
Ieder jaar is er wel onzekerheid rond de A1GP en een financiële crisis zal in dit geval geen extra zekerheden bieden. Dus daar heb ik al mijn twijfels. De Superleague Formula is een leuke serie op zich, maar de bijna lege tribunes zullen hierbij ook wel een rol spelen. Maar wie weet geven ze het nog een 2de kans. Ik vrees ook voor de Formula 16. De teams met hun ex-1600 wagens zie ik niet snel terugkeren aangezien ze 3-4 seconden moesten afgeven op hun 'Gloria-rivalen'. En bovendien waren er bijna geen 1600 wagens op de startgrid. Het is een nochtans een mooie opstapklasse maar ik denk dat dat nu de 2.0 zal worden... |
Ik denk ook dat de Superleague Formula in pole-position staat om te verdwijnen. Lege tribunes, geen omkadering en ook in het voetbal slaat de crisis toe. Wat eerst verdwijnt als je moet besparen zijn de randfenomenen. Dat geldt ook voor het voetbal: dus exit Superleague Formula.
Persoonlijk zou ik liefst een verdoorgevoerde vereenvouding in het eenzitterswereldje willen zien. Net zoals vroeger F1, F2, F3 en daaronder de promotieformules zoals Formule Ford en Formule Renault. Duidelijker, overzichtelijker en goedkoper dan nu. |
Quote:
|
Quote:
De eerste afsplitsing in de rechtlijnige feederseries is er net gekomen omdat de F1 zijn overtollige stock aan Cosworths wou slijten in een eigen toeleveringscategorie. Vanaf de invoering van de F3000 in 1985 is het enkel van kwaad naar erger gegaan. Bovendien was het nu ook weer niet zo heel duidelijk eens je onder de F3 dook. Je had diverse Formule Ford kampioenschappen alsook de Fransen met hun Formule Renault kampioenschap en de Italianen met hun Gloria, Arcobaleno, Azurro en wat al niet meer. De Duitsers hadden dan nog Formule VW en Super VW evenals de Formule BMW.... Er bestonden nationale kampioenschappen F3, de Europese F3 en de Engelsen hadden met het Aurora kampioenschap ook nog eens een eigen F1/F2 kampioenschap. |
Strikte rechtlijnigheid is er inderdaad nooit geweest. Ook vroeger waren er zijdelingse kampioenschappen zoals Formule 5000 en Aurora. En je had inderdaad nationale en Europese kampioenschappen in F2, F3, Formule Renault, Formule VW en Super VW, Formule Ford en Super Ford, enz....
Maar toch zat er over het geheel een duidelijker pyramidesysteem in. De F1 was de absolute top, daaronder de F2, de F3 en dan de lagere promotieklassen. Met de komst van de grote constructeurs in de F1 en hun parallelle feeder-series is het allemaal ingewikkelder geworden. Formule 1, Formule 3, GP2, A1GP, World Series, Superleague Formula, Formula Masters, F3000 Italia, Formula Palmer, Formule BMW, Formule Renault, EuroBOSS.... Het begint op een onontwarbaar kluwen te lijken. Als kenner is het al moeilijk om al die klassen uit elkaar te houden; maar begin dat eens uit te leggen aan een autosportleek of een potentiële sponsor. :rolleyes: |
Quote:
Het gebrek aan mainstream tv coverage doet aan de autosport-zaak geen goed. |
Quote:
Echter de investeerder(s) acher deze klasse hadden deze rampspoed ook niet kunnen voorzien. De vraag is over welke (lange) adem dit hedgefund/venture capatilist/andere vorm van investeeerder beschikt. Neemt niet weg dat ik geen 5-jarig jubileum verwacht van deze klasse ;) |
Quote:
Niet alle feederseries leiden naar de F1. In principe enkel de F3, GP2 en de World Series en de F3000. De rest zijn slechts stadia in een rijder zijn opleiding en ervaring. Dingen als EuroBoss zijn eerder te klasseren onder liefhebberij en "historics" dan dat ze een echte carrierestap zijn. Formula Palmer en BMW zijn instapcategorieen. Formule Renault en F3 zijn verplicht lesmateriaal en de F3000, IFM en World Series zijn de cursussen voor "gevorderden". Daarna beslis je naar de GP2 te gaan, SF of A1GP. De GP2 is daarbij de meest logische stap om naar de F1 te geraken. Ieder van de categerieen heeft op zich zijn bestaansrecht omdat er wezenlijke budgetverschillen zitten tussen categorieen. Reken 200.000 euro voor een seizoen FRenault 2.0, verdubbel dat bedrag voor F3, verdubbel nog eens voor World Series en verdubbel dan nog eens voor GP2. Als men rechtlijnig F3-GP2-F1 gaat dan zijn de budgetten niet meer te overzien. Tussenstapjes als de IFM en de SF worden dan interessante alternatieven om eens een jaartje als wachtkamer te dienen. |
Quote:
Junior series? Volgens mij nooit echt prime-time op TV geweest. Het zou leuk zijn als je ooit eens een F3-wedstrijd zou zien op Canvas of Nederland 2. De meeste waardeloze voetbalwedstrijden en modderfietswedstrijden komen wel voorbij op dergelijke kanalen. Tja, wat is de oorzaak daarvan? Ik schrijf het toe aan de nationale bonden. Die moeten maar eens een lobbyist aannemen die onze sport op de buis krijgt (voorzien van een leuke cheque). Dan betaal ik graag 10€ per jaar meer voor mijn verguisde RACB-licentie ;) |
Quote:
De zware steun van Renault aan de autosport brengt (op uitzondering waarschijnlijk van het F1 team) deze constructeur meer op dan dat het kost heb ik zo de indruk. We zitten bijvoorbeeld met Engelse, Italiaanse, Zwitserse, Europese, Noord- en Westeuropese cups iin de Formule Renault 2.0. Jaarlijks tientallen wedstrijden die echter allemaal startvelden van 20 tot 30 wagens hebben. Idem dito voor de Clio's, weer een nieuwe Megane voor de nieuwe Europacup, de World Series heeft men doelbewust beperkt tot 30 wagens... De présence in de autosport legt Renault, dat via Mecachrome ook nog eens de GP2 series mag verzorgen, blijkbaar geen windeieren. Er is slechts één kroniek van een aangekondigde dood : de Formula Master. als het de FIA heren belieft dan zal deze opgaan in een GP3 klasse. Op nationaal vlak zie ik inderdaad en zeer helaas de Formule 16 niet van de grond komen. Voor de rest zie ik goed gevulde startvelden in quasi alle openwheeler categorieen. als is dat blijkbaar ook niet noodzakelijk. De F3000 Euroserie moddert al jaren aan met een veld van 10-12 auto's en vindt constant rijders die willen meedingen aan een wedstrijd. |
IRL?
Quote:
|
Wie de laatste Super Formula race heeft gezien op Jerez vanmiddag zal toch moeten toegeven dat dit een aardige format van een kampioenschap is. Er is goede backing, er zijn TV rechten (dit jaar Eurosport o.a.) en zelfs de tribunes zaten aardig gevuld in Spanje (evenals in Italie).
Misschien bekijken wij races teveel vanuit een specifiek Westeuropees of zelfs Belgisch standpunt. Hier wordt bijna niets op TV gebracht (buiten F1) en bijna niets trekt volle circuits (buiten F1) Ik begin toch de indruk te krijgen dat het in andere landen lichtjes anders in elkaar zit... Dat Superleague een snelle dood zal sterven betwijfel ik toch, zeker en vast na wat ik vanmiddag weer heb gezien. |
Quote:
Quote:
|
Toch stug, het alleenrecht voor de motoren en dan toch op de fles gaan:
Quote:
|
Dus GP2 krijgt een probleem?
|
Quote:
|
Maar de GP2 zit wel in de problemen.
Het aantal deelnemers is flink gedaald als ik me niet vergis. Zelf maak ik me niet al te veel zorgen over de Superleague. Mvg |
Bruno Michel zegt in de Autosport van 26-02 dat een vierde seizoen voor de GP Asia twijfelachtig is. Seizoen 2 is in volle gang maar de gehoopte aantallen deelnemers uit Azie zijn er niet. Seizoen 3 komt er vanwege contractuele verplichtingen ;)
|
All times are GMT +2. The time now is 13:41. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.