De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   De presentaties van de 2009 wagens, Ferrari als eerste vandaag. (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18280)

Mark 12-01-2009 10:37

De presentaties van de 2009 wagens, Ferrari als eerste vandaag.

De foto's: http://www.racecar-engineering.com/n...09-f1-car.html

Valt qua looks toch wel mee.....

Mark 12-01-2009 11:50

Inmiddels grotere foto's te vinden via http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=6665. Aparte oplossing voor de spiegels......

Jan 12-01-2009 13:17

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242388)

Vind ik niet. De body op zich is inderdaad eenvoudiger en aantrekkelijker dan al die aerotoestanden van de afgelopen jaren, maar de bizarre verhoudingen van voor- en achtervleugel maken dat deze bolide (en waarschijnlijk alle andere) er voor mij belachelijk uitziet.

Een reglementswijziging mbt de vleugels zou ik dan ook ten zeerste op prijs stellen. ;)

Gèrre 12-01-2009 15:36

Inderdaad het gaat wennen worden met zo'n klein achtervleugeltje en dan zo'n grote voorvleugel. De body daar in tegen vind ik wel mooi vooral op de foto met bovenaanzicht.

smiley 12-01-2009 18:17

Op de kleine achtevleugel na is het best wel een mooie wagen :eek:
zeker nu al die flappen weg zijn.
Al lijkt hij nu wel wat meer op een gp2 auto of iets dergelijks.

Ochja zolang we maar mooie gevechten en een spannend kampioenschap krijgen, dan zijn die kleine achtervleugels rap vergeten :champagne:

Guido 12-01-2009 20:50

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242388)
De foto's: http://www.racecar-engineering.com/n...09-f1-car.html

De site: http://f60.ferrariworld.com/

Qua looks meevallen? Als je via deze site op "video gallery" doorklikt, awel de eerste foto van de auto, weet je waar die op lijkt? Een Tamiya kit met een Revell vleugeltje erop. Precies op die schalen: auto op 1/20ste met een vleugeltje op 1/24ste. Trekt met andere woorden dus gewoon op ....

NIKS!

Maar dat geldt voor de rest van het veld wellicht net zo. De voorkant ziet er wel mooi uit.

buchinski 14-01-2009 01:35

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 242400)
---Al lijkt hij nu wel wat meer op een gp2 auto of iets dergelijks--

:rolleyes: huh?

Heb jij al eens een GP2 (of iets "dergelijks"...) van dichtbij bekeken??? F1 en GP2 wagens leken vroeger al niet op elkaar en nu waarschijnlijk nog veel minder!

smiley 14-01-2009 09:01

Quote:

Originally Posted by buchinski (Post 242486)
:rolleyes: huh?

Heb jij al eens een GP2 (of iets "dergelijks"...) van dichtbij bekeken??? F1 en GP2 wagens leken vroeger al niet op elkaar en nu waarschijnlijk nog veel minder!

Ik bedoel maar dat de formule 1 wagens van nu er iest minder volwassen uitzien, terug zonder al die flapjes, net als bij de lagere klasse

GT2-R 14-01-2009 22:35

Voor vele mensen is de F1 het toppunt van technologie. Zo ook voor mij. En wat mij betreft mag het er ook duidelijk aan te zien zijn. Ondanks dat de F1 in 2009 nog steeds op technologisch vlak het beste zal zijn zal het voor vele mensen niet meer duidelijk zijn wat nu het verschil is tussen en F1 en een GP2. Voor mij mochten ze de aerodynamische wedloop dus rustig z'n gang laten gaan...

buchinski 15-01-2009 18:13

Quote:

Originally Posted by GT2-R (Post 242508)
Voor vele mensen is de F1 het toppunt van technologie. Zo ook voor mij. En wat mij betreft mag het er ook duidelijk aan te zien zijn. Ondanks dat de F1 in 2009 nog steeds op technologisch vlak het beste zal zijn zal het voor vele mensen niet meer duidelijk zijn wat nu het verschil is tussen en F1 en een GP2. Voor mij mochten ze de aerodynamische wedloop dus rustig z'n gang laten gaan...

Dat verschil is vele vele mensen al niet meer duidelijk. Of het is hen nooit duidelijk geweest. Hoe arm Vlaanderen hierin is dat blijkt pijnlijk als je eens tegen "non-freaks" spreekt. Bijvoorbeeld, tegen Kevin met de pet die niet alle dagen op een autosport forum komt. Meestal gaat de kennis van F1 zover tot "dat gaat rap", "dat zijn van die platte sigaren zeker?" tot "ze hebben eens gehoord dat er daar weer ne goeie nieuwe inzit, ne neger of zo" en ja... de meesten denken ondertussen al wel te weten dat "Schumacher, die doet zeker niet meer mee?". Om maar te zeggen....dat toppunt van technologie enzovoort... niet echt zo heel veel mensen hebben daar een boodschap aan. Zo denken de meesten ook "Le Mans, daar wordt één keer per jaar een Formule 1 wedstrijd gereden" en kunnen grote groepen van de bevolking niet aanduiden op een kaart waar Singapore of Abu Dabi liggen, laat staan dat ze er van wakker liggen wie er daar de Grand Prix wint en nog veel minder met welke snufjes die auto nu wel is uitgerust.

Verder stel ik aan de technologie freaks altijd de vraag wie er nu echt daadwerkelijk rijdt met de grote technologische vindingen die de F1 de laatste 10 jaar heeft voortgebracht. Ik denk dat 95% van de forumgangers hier nog braafkes rijdt met een handgeschakelde vijfbak op naft of diesel. Wie hier heeft er een "naadloze" versnellingsbak, halfautomatische sequentieel, paddle shifts of rijdt er op bio brandstoffen? Het zullen er bitter weinig zijn en dan zitten we hier echt nog met een groep van zeer geinteresseerde mensen die hiervoor ontvankelijk zouden zijn. Alles is dus redelijk relatief.

smiley 15-01-2009 23:36

Vandaag wer de toyota gepresenteerd, naar mjn mening blijft de ferrari de 'mooiste' tot nu, ik vind de spiegels op de best wel mooi eigelijk, ook de neus op de ferrari is stukken mooier als die van de toyota.
Maar dat is natuurlijk smaak he, er bestaat geen schoon geit en geen lelijk lief hé. :p

Fonne 15-01-2009 23:43

Op de zij flanken staat nog altijd van lelijke flappen op .
Was dat niet verboden ?

Mark 15-01-2009 23:55

Quote:

Originally Posted by Fonne (Post 242560)
Op de zij flanken staat nog altijd van lelijke flappen op .
Was dat niet verboden ?

Ja, dat valt idd op. Ze worden zo te zien niet gebruikt als spiegel.

Zie deze foto eens:
http://www.pitstoptv.info/pitstop/wp...09/01/toy2.jpg
bron: www.pitstoptv.be

Kijk vooral naar de achterband. Die mannen mogen weleens naar een avond van onze modelbouw afdeling. Zeer duidelijk is die lelijke gietnaad te zien, die mannen van ons schuren dat af met apart schuurpapier. Of is het budget op bij Toyota? ;) :D

A.J. 16-01-2009 02:31

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242563)
Kijk vooral naar de achterband. Die mannen mogen weleens naar een avond van onze modelbouw afdeling. Zeer duidelijk is die lelijke gietnaad te zien, die mannen van ons schuren dat af met apart schuurpapier. Of is het budget op bij Toyota? ;) :D

neen Mark, dat is om de modelbouwers wakker te houden. :-)

smiley 16-01-2009 18:55

Vandaag was het de beurt aan mclaren.
http://images.gpupdate.net/large/117046.jpg

The Interceptor 17-01-2009 16:31

Voorlopig vind ik de McLaren wel de mooiste wagen. Hierbij vallen voor mij de onjuiste verhouding van achter- en voorvleugel ook het minste op. Ik denk dat dit vooral door de livery komt.
Wat me bij McLaren opvalt is de luchtinlaten in de sidepods. Ovaal gevormd, en ze lijken zeer klein in vergelijking met de andere twee gepresenteerde wagens.

En de gepresenteerde wagen was ook niet geheel dezelfde als de wagen waar nog persfotos van vrijgegeven zijn. Met name de voorvleugel bedoel ik dan: de zijplaatjes van de voorvleugel zijn bij de persfotos dubbelwandig. Lijkt me toch vreemd. Wat zouden ze hier mee willen bereiken? Een luchtstroom recht op de voorbanden om deze wat te koelen?

http://images.gpupdate.net/large/117040.jpg
bron: f1.gpupdate.net

Guido 18-01-2009 00:07

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242563)
Ja, dat valt idd op. Ze worden zo te zien niet gebruikt als spiegel.

Zie deze foto eens:
http://www.pitstoptv.info/pitstop/wp...09/01/toy2.jpg
bron: www.pitstoptv.be

Ha, maar deze Toyota zijn bandjes komen dan ook rechstreeks uit de doos. WIJ schuren die naad eraf omdat de onze al enkele rondjes gedraaid hebben. Hieruit kan je dus duidelijk afleiden dat deze Toyota gebouwd is door een beginnertje. :D :+

Quote:

Originally Posted by A.J. (Post 242568)
neen Mark, dat is om de modelbouwers wakker te houden. :-)

Neen Andy, we kunnen niet in slaap vallen door de lijmsnuiverij, het is echter wel een illustratie van hoe de F1 door de jaren heen verkommerd is tot wat het nu is: wagens die op speelgoed autootjes lijken. :D

;)

Raceboy 19-01-2009 14:28

De renault heeft precies een enorme grote neus. Wel een opvallende liverie dit jaar.

smiley 19-01-2009 17:13

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 242745)
De renault heeft precies een enorme grote neus. Wel een opvallende liverie dit jaar.

http://images.gpupdate.net/large/117113.jpg
toen ik em net zag op racing1.de dacht ik eerst dat het om een nieuwe versie van de formule renault 2.0 ging, GENE ZEVER :rolleyes::eek:
Stel u nu eens voor dat zo ne playmobile auto kampioen wordt, welk imago gaat de F1 dan wel nie krijgen ??

ook de williams werd vandaag aan het volk getoond, deze valt toch nog iets of wat mee.
http://images.gpupdate.net/large/117100.jpg

Misschien kan bmw terug zijn walrus neus boven halen :crazy:

Gèrre 19-01-2009 17:24

Ik vind de Renault echt niet mooi, zeker die neus niet. Wat is me dat voor een gedrocht ??

Jan 19-01-2009 20:32

Quote:

Originally Posted by Gèrre (Post 242751)
Ik vind de Renault echt niet mooi, zeker die neus niet. Wat is me dat voor een gedrocht ??

Het lijkt wel of Lavaggi er de hand in gehad heeft :rolleyes:

FIRE 19-01-2009 20:36

Quote:

Originally Posted by Jan (Post 242764)

Inderdaad :D

Weinig sponsoring op de Williams. Opnieuw een jaar met verlies voor Williams?

Grig-O 19-01-2009 20:48

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 242767)
Inderdaad :D

Weinig sponsoring op de Williams. Opnieuw een jaar met verlies voor Williams?

De wagen staat nog niet in z'n definitieve livery, mss komen er nog wat sponsors bij?

Grig-O 19-01-2009 20:49

Quote:

Originally Posted by Gèrre (Post 242751)

De zijkant vind ik dan weer niet mis, zeker met de rode Totalkleuren.. :)

Mark 19-01-2009 22:15

Quote:

Originally Posted by Jan (Post 242764)

Het lijkt wel een beetje op die walrus-neus van een paar jaar terug bij Williams. De liverey van Renault vind dan wel weer iets hebben.

Verbaas me wel dat banken als ING en RBS vrolijk (mogen) doorgaan als sponsor. Alletwee zwaar aan de doping (lees: injecties van de overheid). Tijd voor kamervragen ;)

GT2-R 19-01-2009 23:28

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242781)
Het lijkt wel een beetje op die walrus-neus van een paar jaar terug bij Williams. De liverey van Renault vind dan wel weer iets hebben.

Verbaas me wel dat banken als ING en RBS vrolijk (mogen) doorgaan als sponsor. Alletwee zwaar aan de doping (lees: injecties van de overheid). Tijd voor kamervragen ;)

Ik weet niet hoelang die contracten lopen het kan toch best zijn dat ze ook in 2009 nog doorlopen. In dat geval zou het openbreken van zo'n contract waarschijnlijk meer kosten dan gewoon de sponsoring te dokken.

gwyllion 20-01-2009 11:27

De nieuwe BMW (naast de oude):
http://images.gpupdate.net/large/117221.jpg

smiley 20-01-2009 12:18

Haha das om de mensen eraan te laten herinneren dat ze ook wagens kunnen maken waarvan de verhoudingen wel kloppen :+

De neus op de bmw heeft toch wat weg van de walrus enkele jaren terug.

FIRE 20-01-2009 13:01

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 242816)
Haha das om de mensen eraan te laten herinneren dat ze ook wagens kunnen maken waarvan de verhoudingen wel kloppen :+

Toch vind ik, op de achtervleugel na, de nieuwe wagen mooier. De oude wagens zien er door al die flappen rommelig uit. De nieuwe ziet er lekker clean uit.

Sir Kwietje 20-01-2009 13:02

o de nieuwe formule BMW

A uit PDGRacing 20-01-2009 22:51

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 242767)
Weinig sponsoring op de Williams.

Het heeft/geeft wel iets als je werkgever over een halve Williams staat tijdens een economische crisis. Als het goed of slecht is zullen we later wel voelen. Na het verlies van Spyker in de F1, heeft Nederland toch mooi 2 hoofdsponsors.

Guido 23-01-2009 23:42

met het risio van in herhaling te vallen...

Maar als ik de foto op deze pagina bekijk, dan snap ik er echt "de ballen" van, van wat ze hebben willen bereiken met deze nieuwe reglementering. Iedere proportie is toch gewoon zoek... :confused: Duidelijk dat de fotografen tijdens persvoorstellingen slechts onder bepaalde hoeken de foto's nemen om de gedrochten toch nog enigszins te camoefleren. Actiesfoto's zijn veel minder verbloemend...

http://www.flickr.com/photos/coldtra...n/photostream/

marcel 24-01-2009 00:07

http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=317202

artikel over de nieuwe wagens. lees vooral de laatste paragraaf over het belang van "looks"

Guido 24-01-2009 00:18

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 242945)
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=317202

artikel over de nieuwe wagens. lees vooral de laatste paragraaf over het belang van "looks"

Het valt nog af te wachten of we nu vooraan meer gevechten om de eerste plaats gaan krijgen.

Volano 24-01-2009 00:21

Quote:

We will get used to the new Formula 1 look, and we also have to give these changes the benefit of the doubt. And because of all those changes, it is impossible to predict what will happen this season. But isn't that an exciting idea itself?
Dat is wat ze noemen de spijker op de kop slaan. over smaken en kleuren valt niet te discussiëren en als het een spannend seizoen wordt dan kraait er geen haan meer naar. :)

Bart.Vandecavey 24-01-2009 00:21

Ze hadden beter iedereen dezelfde brede aluminium achtervleugel gegeven.
Minder downforce maar toch een mooie look.

Sennake 24-01-2009 13:05

Quote:

Originally Posted by Volano (Post 242947)
Dat is wat ze noemen de spijker op de kop slaan. over smaken en kleuren valt niet te discussiëren en als het een spannend seizoen wordt dan kraait er geen haan meer naar. :)

Daar ben ik het grondig mee oneens. Wat je zegt is (misschien) waar tijdens het seizoen zelf (en dan nog), maar een F1-wagen is ook iets waar mensen naar opkijken omdat het een streling voor het oog zou moeten zijn. Ook nadat het seizoen achter de rug is moet die bolide aanspreken, want eens de koersen gedaan zijn blijft er niets meer over dan de look van de wagen om toeschouwers te lokken naar historic evenementen, boeken te verkopen, posters, merchandising, modellen (!), enz. Op dat moment grijpen de mensen naar de mooiste bolides en kan het hun weinig schelen dat het een spannend seizoen geweest is. Vandaag de dag mag een Lotus 49 of een JPS-lotus, om maar iets te zeggen, nog steeds gezien worden omdat het pure kunst is, maar de bolides van 2009 zullen snel onder een doek verdwijnen omdat geen kat er nog naar wil kijken...

GT2-R 24-01-2009 15:36

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 242958)
Daar ben ik het grondig mee oneens. Wat je zegt is (misschien) waar tijdens het seizoen zelf (en dan nog), maar een F1-wagen is ook iets waar mensen naar opkijken omdat het een streling voor het oog zou moeten zijn. Ook nadat het seizoen achter de rug is moet die bolide aanspreken, want eens de koersen gedaan zijn blijft er niets meer over dan de look van de wagen om toeschouwers te lokken naar historic evenementen, boeken te verkopen, posters, merchandising, modellen (!), enz. Op dat moment grijpen de mensen naar de mooiste bolides en kan het hun weinig schelen dat het een spannend seizoen geweest is. Vandaag de dag mag een Lotus 49 of een JPS-lotus, om maar iets te zeggen, nog steeds gezien worden omdat het pure kunst is, maar de bolides van 2009 zullen snel onder een doek verdwijnen omdat geen kat er nog naar wil kijken...

Dat klopt allemaal wel. Maar welke renstal anno 2009 ligt daar op dit moment wakker van? De reglementen voor dit seizoen zijn bepaald en je kan je het gewoon niet permitteren om een mooie wagen te maken die dan achteraan het pak bengelt. Je moet een wagen bouwen die het reglement uitbuit, eventuele loopholes van het reglement gebruikt, en dat is dus wat elke renstal dus gedaan heeft. De reden waarom wagens als de JSP-Lotus op onze netvliezen gebrand is, is niet enkel de schoonheid ervan. Laten we heel eerlijk zijn, als deze wagen geen goede resultaten had geboekt zou er geen haan naar kraaien.

Bovendien meen ik mij te herinneren dat jij geen voorstander was van de aero-oorlog van de voorbije jaren. Nu beweer je dat de mensen moeten opkijken naar een F1. Wel, ik verzeker je wat de mensen meer opkijken naar zo'n complexe wagens als die van de vorige jaren dan naar de huidige wagens die voor bijna iedereen er hetzelfde uitzien als een Formula BMW, Formula Renault,... Een F1 was vorig jaar een auto waar je naar kon blijven kijken en elke keer dat je er opnieuw naar keek vond wel iets opmerkelijks wat je tot dan toe niet gezien had. Nu ben ik eerlijk gezegd na 10 seconden uitgekeken op een F1-bolide.

We hebben gewoon een stap terug gezet denk ik. Het spectakel zal misschien toenemen maar deze wagens hebben totaal geen maatschappelijk nut meer (dat hebben ze al een tijdje niet meer). De enige juiste maatregel voor dit seizoen zou wat meer motorische vrijheid zijn. Dan zouden er misschien terug revolutionaire ontwikkelingen kunnen komen zoals bijvoorbeeld de Turbo.

Sennake 24-01-2009 16:44

Ik beweer niet dat constructeurs mooie wagens moeten ontwerpen in plaats van snelle, ik reageer alleen op de uitspraak van Volano die stelt dat niemand wakker gaat liggen van het feit dat het lelijke wagens zijn als ze maar spannende koersen leveren. Ik zal er alvast al wél wakker van liggen; voor de rest van de wereld kan ik uiteraard geen uitspraken doen (zal wel aan mijn modelbouwers-ingesteldheid liggen). Overigens wil ik niet de indruk creëren dat ik de F1's vorig jaar wél mooi vond; ik vind ze al lelijk sedert de reglementsveranderingen na de dood van Senna.

Avalon 24-01-2009 17:41

Ik ben geneigd om Sennakes zeide te kiezen... Neem nu GrandAm: zo te zien toch behoorlijk wat racen op het scherpst van de snede, maar wie is er nu eigenlijk gepassioneerd door die wagens?

All times are GMT +2. The time now is 01:16.