De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   ALMS 2009, is het nog wel de naam Le Mans waardig? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18281)

Mark 12-01-2009 10:55

ALMS 2009, is het nog wel de naam Le Mans waardig?
 
Wat moeten we met dit kampioenschap aan in 2009? Is het wel een kampioenschap? Als je naar de lijst kijkt voor de eerste testen op Sebring dan kan een mens daar niet vrolijk van worden.

http://americanlemans.com/assets/pdfs/WT_Entry.pdf

Het is een test, het is nog vroeg maar de aantallen zullen niet spectaculair stijgen voor de deelnemers die een heel jaar actief zijn in deze klasse.

Jan 12-01-2009 13:28

Pijnlijk, zelfs al zouden de aantallen in P1 en P2 nog verdriedubbelen, zelfs dan blijft het een mager deelnemersveld, zeker in vergelijking met de LMS.

FIRE 12-01-2009 21:10

En het zag er zo veelbelovend uit halverwege 2008...:(

Viper GTS-R*** 12-01-2009 21:17

Is idd. een alles behalve veel van te verwachte signaal naar het verloop van het seizoen toe.

Enigste wat ik er ga volgen is eigenlijk de prestatie van de BMW M3, hoe hij het er van afbrengt tegen de Porsche en Ferrari's in GT2.

GT2-R 12-01-2009 22:27

Het zou echt balen zijn moest het deelnemersveld zo beperkt blijven als het er nu naar uitziet. Ik volg ALMS pas sinds augustus ofzo maar het was naar mijn mening wel het beste wat er op endurancevlak te zien is.

GT2-R 13-01-2009 10:53

En hier is nog een tegenvaller: er zal maar één Acura rijden in LMP2 volgend jaar :(...

Belle 13-01-2009 12:31

Dat gaat van kwaad naar erger. De kwaliteit zit bij de ALMS altijd wel goed maar als er bijna geen deelnemers zijn, wordt het wel een heel saaie bedoening. Jammer voor zo'n kampioenschap, want het is toch één van de mooiste vind ik.

GT2-R 14-01-2009 20:53

Ja lap, wat al een tijdje in de lucht hing is nu ook officieel geworden: Tafel Racing kapt ermee. Ze reden vorig jaar misschien niet met mijn favoriete wagens maar dit is echt wel zonde voor de ALMS.

Mark 14-01-2009 22:35

Dit is best amusant om te volgen :) Het lijkt wel een wedstrijd tussen twee sites ;)

Het begin:
Quote:

De ALMS-wintertests komen eraan en Lou Gigliotti’s LG Motorsports heeft aangekondigd dat Marc Goossens opnieuw van de partij zal zijn. Marc test van 26 tot 28 januari met de Corvette GT2, samen met de Amerikanen Tomy Drissi en Randy Ruhlman

http://www.autosport.be/news/2009/01...tertestsEnMeer

13.01.2009 , 09:25
Goossens aan de start van de wintertesten!

De andere site:
Quote:

Goossens: “Ik spreek op regelmatige basis met Gigliotti, en ik weet dat zij op de wintertest aanwezig zullen zijn. Of ik daarbij zal zijn, is nog niet beslist. Andere plannen zijn in de maak, maar ook daar nog niets definitief.”

http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=6683
Peter Baert op 14/1/2009 om 11:44
24 uur later bevestigd de hoofdpersoon in eigen woorden dat het niet zeker is.

Quote:

De ALMS-wintertests komen eraan en Lou Gigliotti’s LG Motorsports heeft aangekondigd dat Marc Goossens opnieuw van de partij zal zijn. Marc test van 26 tot 28 januari met de Corvette GT2, samen met de Amerikanen Tomy Drissi en Randy Ruhlman

http://www.autosport.be/news/2009/01...MtMarcGoossens
14.01.2009 , 19:59
En 8 uur later roept het team dan weer dat alles rond is!

Tja, wat zal ik nu nog intikken? Ach laat maar .................... ;)

Fonne 15-01-2009 23:53

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242509)
Dit is best amusant om te volgen :) Het lijkt wel een wedstrijd tussen twee sites ;)

Het begin:

Goossens aan de start van de wintertesten!

De andere site:

24 uur later bevestigd de hoofdpersoon in eigen woorden dat het niet zeker is.


En 8 uur later roept het team dan weer dat alles rond is!

Tja, wat zal ik nu nog intikken? Ach laat maar .................... ;)

Ik heb van de week de deelnemers lijst bekeken en Marc stond daar op als piloot op de LG Corvette.
http://americanlemans.com/assets/pdfs/WT_Entry.pdf

GT2-R 22-01-2009 17:04

Porsche heeft foto's vrijgegeven van de nieuwe Porsche 997-RSR:

http://www.endurance-info.com/2009_A...he_2009_03.jpg

Naast de opmerkelijke 'motorkap', is ook de achterkant lichtjes gewijzigd. Hopelijk zullen ze hiermee Ferrari terug een pak slaag geven.

Gèrre 22-01-2009 17:54

De Porsche ziet er goed uit, ik hoop ook dat ze Ferrari wat zeges kunnen afnemen

Mark 22-01-2009 23:39

Quote:

Originally Posted by GT2-R (Post 242908)
Porsche heeft foto's vrijgegeven van de nieuwe Porsche 997-RSR:

http://www.endurance-info.com/2009_A...he_2009_03.jpg

Naast de opmerkelijke 'motorkap', is ook de achterkant lichtjes gewijzigd. Hopelijk zullen ze hiermee Ferrari terug een pak slaag geven.

Opvallend is het lage productie aantal van 20 stuks. Daling vanwege de crisis of de mindere resultaten in 2008?

Een prijs van € 380.000,00 excl BTW? Zit dat niet aardig dicht in de buurt van huidige GT1-prijzen?

Mark 22-01-2009 23:51

Jawel, wederom weer iets raars ontdekt :) Volgens mij willen bepaalde personen me dwingen tot dergelijke berichten ;)

Quote:

De cilinderinhoud van de GT3 werd van 3,8 naar 4.0L vergroot. De motor levert ongeveer 450pk bij 7800 toeren per minuut.

http://www.autosport.nl/actueel/news...11&rubriek=int
Dus er ligt 4.0 in de kist.

Quote:

De Porsche 911 GT3 RSR heeft nog steeds een 4 liter krachtbron goed voor zo’n 450 pk.

http://www.autosport.be/news/2009/01...Gt3RsrSpec2009
Volgens deze site lag er reeds in 2008 en 4.0 blok in die kist!! Of misschien nog eerder, ze spreken van nog steeds ;)

Tja, waar moet ik terecht voor de waarheid? Uiteraard bij racexpress! U leest het goed hoor ;) Want daar heb ik 100% garantie dat ze de persreutel in originele vorm plaatsen :) Ja, soms is zo'n site best goed.

Quote:

De motor heeft een opwaardering van 3.8 naar 4.0 liter gekregen, en dankzij een verkleining van de restrictoren levert de zes-cilinder motor nu een kracht van 450PK bij 7800 toeren per minuut en een maximum koppel van 430Nm bij 7250 toeren

http://www.racexpress.nl/index.php?n...ikel&nid=14405
Het is echt een leuke hobby om diverse sites te lezen :)

Dries DS 23-01-2009 08:19

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242922)
Volgens deze site lag er reeds in 2008 en 4.0 blok in die kist!! Of misschien nog eerder, ze spreken van nog steeds

De 4.0 motor kwam er in de zomer van 2008.;)

joost 23-01-2009 08:46

Inderdaad Dries. Klopt helemaal.

Integra 24-01-2009 11:07

Flying Lizard heeft met de 4.0 gereden als eerste vorig jaar. :)

GT2-R 26-01-2009 18:30

Het grote geheim van Acura is onthuld:

http://www.americanlemans.com/News/Article.aspx?ID=5118

Hij ziet er echt wel beestig uit in de Patron-kleuren. Er zijn enkele interessante aerodynamische elementen te zien. Vooral de steunen van de achtervleugel en de omgekeerde dakgoten die we kennen uit de F1 vallen op.

FIRE 26-01-2009 19:39

http://www.americanlemans.com/News/N...390_Image1.JPG

Steunen van de achtervleugel zijn opvallend:
http://www.trackbytes.com/recent-pho...r-test/1804778

Meer foto's:
http://www.endurance-info.com/articl...rder=0&thold=0

De Patron livery is erg mooi.

Integra 27-01-2009 13:50

De motor lijkt trouwens weer een V8 te zijn. Ik gok op een slagvolume van 4-4.5 l, wie gokt meer? :D

GT2-R 27-01-2009 15:13

Quote:

Originally Posted by Integra (Post 243103)
De motor lijkt trouwens weer een V8 te zijn. Ik gok op een slagvolume van 4-4.5 l, wie gokt meer? :D

Ge zit er boenk op, Integra :):

Quote:

La meilleure solution pour HPD était donc un 4,0l Essence dérivé du moteur LMP2 de 3,4l.
Ik vind het trouwens mooi van Acura dat ze het ding gewoon laten zien zoals het is, en niet zo geheimzinnig doen zoals Peugeot deed op LM toen ze voor de eerste keer met de 908HDi meededen.

BRON: ENDURANCE-INFO.COM

Integra 27-01-2009 15:58

Grappig zijn wel hun zogenaamde 'output numbers'

620 pk , 370 Nm, geloof ik niks van. :)

Maak er maar een dikke 650 pk van. (Judd GV5S2 vorig seizoen om en bij de 660 pk, Lola Aston ongeveer 710 en de diesels daar nog eens boven ;))

gwyllion 27-01-2009 17:38

Het koppel zal in elk geval een stuk minder dan Judd, Aston Martin en de diesels zijn. Niet geschikt voor Le Mans dus.

FIRE 27-01-2009 18:07

Quote:

Originally Posted by GT2-R (Post 243110)
Ik vind het trouwens mooi van Acura dat ze het ding gewoon laten zien zoals het is, en niet zo geheimzinnig doen zoals Peugeot deed op LM toen ze voor de eerste keer met de 908HDi meededen.

Inderdaad :applaus:

GT2-R 27-01-2009 18:55

Quote:

7 4 46 GT2 TBA 2:02.796 108.473 18 17.982 33 Porsche 911 RSR
Volgens de timing van IMSA heef een zekere TBA heeft vandaag een aantal rondjes neergezet met een RSR. Weet iemand meer over die pipo? :p

FIRE 27-01-2009 19:35

Quote:

Originally Posted by GT2-R (Post 243125)
Volgens de timing van IMSA heef een zekere TBA heeft vandaag een aantal rondjes neergezet met een RSR. Weet iemand meer over die pipo? :p

Ik las op het Ten-Tenths forum dat het een vriend van de Stig is :D

Raceboy 02-02-2009 18:19

Quote:

Originally Posted by GT2-R (Post 243061)
Het grote geheim van Acura is onthuld:

http://www.americanlemans.com/News/Article.aspx?ID=5118

Hij ziet er echt wel beestig uit in de Patron-kleuren. Er zijn enkele interessante aerodynamische elementen te zien. Vooral de steunen van de achtervleugel en de omgekeerde dakgoten die we kennen uit de F1 vallen op.

Het opvallendste ziie je niet direct. Ze hebben vooraan ook achterbanden liggen (dus de bredere).

Integra 02-02-2009 19:39

Quote:

Originally Posted by gwyllion (Post 243120)
Het koppel zal in elk geval een stuk minder dan Judd, Aston Martin en de diesels zijn. Niet geschikt voor Le Mans dus.

Niet geschikt voor LM? Uitermate geschikt voor LM. Veel vermogen komt altijd goed van pas op LM. Dit motorblok is overigens gemaakt om lang mee te draaien. (al voor de reglementen van 2011)

Mark 17-02-2009 23:39

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 242390)
Wat moeten we met dit kampioenschap aan in 2009? Is het wel een kampioenschap? Als je naar de lijst kijkt voor de eerste testen op Sebring dan kan een mens daar niet vrolijk van .

Een maand later lezen we dit:
Quote:

Met slechts 25 deelnemers op de voorlopige deelnemerslijst van de 12 Uur van Sebring, die op 21 maart plaats vindt, mogen we echt van een crisiseditie spreken.

http://www.autosport.be/news/2009/02...2UurVanSebring
Tja.........tis eigenlijk geen nieuws ;)

Bramzel 17-02-2009 23:42

Klopt, maar wel met een van de beste LMP1 grids van de afgelopen jaren. Peugeot vs. Audi vs. Acura.

Benny_B 18-02-2009 12:25

Deze entrylist is volgens mij nog lang niet volledig! Zo staan VICI Racing, Autocon, Creation niet op deze lijst en slechts 1 Rahal BMW. Ook de namen van de Peugeot rijders zijn nog niet ingevuld, terwijl deze al een week bekend zijn.

Langs de andere kant kunnen we niet ontkennen dat het ALMS-kampioenschap meer lijdt onder de economische crisis dat haar Europese cousin

Mark 19-02-2009 00:13

Quote:

Originally Posted by Benny_B (Post 244193)
en slechts 1 Rahal BMW.

Misschien: en ja, tenminste 1 Rahal BMW!

Quote:

Das Rahal Letterman Racing Team hat erst einen der zwei geplanten M3 GT2 für Sebring genannt. Der zweite soll nach Fixierung der noch ausstehenden Sponsoren nachgegeschoben werden.

http://www.gt-eins.at/cms/index.php?...=3581&Itemid=1
Het ligt eraan in welke sector je leeft of werkt, maar ik leef met de wetenschap dat we pas praten als we de handtekening hebben of het geld op de bank.

Met die ogen kijk ook naar de autosport, ik geloof het pas als ze op de startgrid staan ;)

Wel leuk om te lezen dat de BMW "geholpen" moet worden om op snelheid te komen :)

Mark 07-03-2009 12:14

Geen Goossens op de Riley?

Quote:

Schwierigkeiten scheint es dagegen für die LG-GT2-Corvette zu geben. Das Team von ex-Trans-AM Teamchef Lou Gigliotti leidet derzeit unter rechtlichen Streitigkeiten die zwischen Chassis-Hersteller Riley Technologies und Corvette ausgebrochen sind, seit die GM-Tochter ein eigenes GT2-Programm verkündet hat. Der Support für das Riley-Projekt liegt seitdem auf Eis, was Riley Technologies zum Anlass für eine Klage genommen hat.

http://www.gt-eins.at/cms/index.php?...=3635&Itemid=1

Coach Ep 20-03-2009 18:56

In deze magere ALMS tijden goed nieuws voor de toekomst! :)

Quote:

Originally Posted by www.autoweek.com

ALMS: Panoz seeks return to LMP1 with new front-engine coupe


The Panoz marque aims to return to the top flight of sports-car racing with a new front-engined LMP1 coupe.

American Le Mans Series founder Don Panoz, whose cars were regular winners in the ALMS against the might of BMW and Audi in 1999-2000, revealed that his company is “investigating concepts” that could result in a comeback to the LMP1 prototype category after an absence of six seasons. It is understood that the studies have resulted in the decision to build a Chevrolet-engined prototype.

Asked whether the car would have its engine in the front, in line with his previous prototypes, Panoz said: “Is there any other place to put it? As I’ve always said, have you ever seen a cart pushing a horse?”

Panoz said that he plans a different approach in an attempt to take on the major manufacturers in LMP1.

“We are looking at something that has never been done before, something that would be good for sports-car racing, good for Le Mans and good for us.

“If a Panoz is to go up against the [original-equipment manufacturers such as Audi and Acura], then we have to do something unique.”

That approach could include powering the GT1-based Chevy V8 with butanol made from algae, Panoz explained. However, he stressed that obtaining permission to use this biofuel would not be “a determining factor” in the project going forward. Panoz refused to be drawn in on the timing of the car’s debut, but it is understood that it could race as early as this season, perhaps at the season finale at Mazda Raceway Laguna Seca in October.

The car’s design is under way by Martin Read, who worked under Andy Thorby on previous Panoz prototype designs. The project is being masterminded by the Panoz Auto road-car division rather than Elan Motorsport Technologies, the Panoz-owned company that built the final Champ Car open-wheeler.

Tom Milner’s Prototype Technology Group, which fields a solo Panoz GT2 entry with factory support in this year’s ALMS, is favorite to run the new P1 car.


gwyllion 23-03-2009 10:47

Er wordt nu beweerd dat dit bericht om een ongelukkig gerucht gaat. Dat verklaart ook waarom het nergens anders verschenen is.

Raceboy 23-03-2009 18:22

Het stond toch in de autosport en Don heeft het op speed zelf aangekondigd.

gwyllion 23-03-2009 19:05

Ik lees dat Panoz op Speed TV enkel gezegd heeft dat hij eraan denkt om terug te keren. Het artikel in Autosport (overgenomen door autoweek.com) laat het uitschijnen dat alles zeer concreet is. Als de wagen daadwerkelijk dit jaar al zal race, dan had hij tegen Speed toch minder vaag kunnen zijn en de motorkeuze en layout (vooraan) kunnen bevestigen...

Mark 29-03-2009 01:06

Aan het infuus:

Quote:

Als Reaktion auf die schrumpfenden Starterfelder lässt die ALMS bei fünf Rennen auch Cup-Porsche mitfahren.

Die ALMS reagiert auf die in dieser Saison stark geschrumpften Starterfeldern. Durch den Ausstieg von Audi, Penske-Porsche, einiger Privatteams und der vorübergehenden Abwesenheit von Corvette sind die Starterfelder eklatant geschrumpft. Für den nächsten Lauf in St. Petersburg am kommenden Wochenende stehen gerade einmal kümmerliche 17 Fahrzeuge auf der Starterliste.

http://www.speedweek.ch/news/1996/AL...T3-Klasse.html

marcel 29-03-2009 02:45

een P1-Acura vs een Cup-Porsche? hopelijk enkel op de tragere circuits, anders zie ik de snelheidsverschillen wel eens uit de hand lopen

GT2-R 29-03-2009 23:43

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 245778)
een P1-Acura vs een Cup-Porsche? hopelijk enkel op de tragere circuits, anders zie ik de snelheidsverschillen wel eens uit de hand lopen

Inderdaad! Op Mosport was het vorig echt al een gigantisch snelheidsverschil. Wat gaat dat niet teweeg brengen als er GT3 Supercups gaan meedoen?


All times are GMT +2. The time now is 19:05.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.