De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   F1 2009 GP Maleisie (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18568)

Ottooke 04-04-2009 13:05

F1 2009 GP Maleisie
 
Eén week na Australie heeft Button in zijn Brawn GP bolide opnieuw de pole te pakken. En opnieuw lopen McLaren en Ferrari achter. Ze hebben wel heel weinig tijd gehad om iets te veranderen, dus misschien zullen ze tegen de GP van China iets dichter bij de top komen.

Een identieke situatie zoals in Melbourne, met de diffuser teams vooraan. Red Bull, zonder discutabele diffuser weet zich ook vooraan te plaatsen. En BMW doet het eigenlijk ook nog beter dan Ferrari.

Ik zou echt niet durven gokken op het verloop van dit seizoen. Wel lijkt me nu duidelijk dat Brawn GP het te kloppen team is en dat niet enkel hun diffuser de snelheid bepaalt.

Sennake 04-04-2009 13:43

Op de BBC werd er heel wat gesproken over het incident tussen Trulli en Hamilton. De gebeurtenissen sinds de vorige GP, waardoor Trulli eerst gediskwalificeerd werd en daarna zijn punten terug kreeg, hebben een diepe wonde nagelaten tussen Hamilton en het McLaren team.

Wat is er nu juist gebeurd? Tijdens de SC-procedure in Melbourne reed Trulli net vóór Hamilton. Maar op een bepaald ogenblik ging Trulli nogal wijd en zat even naast het circuit zodat Hamilton hem voorbij ging. Daarop meldde Lewis dit via de boordradio aan zijn team en hij kreeg opdracht om Trulli terug door te laten, wat hij ook prompt deed. So far so good.

Toen de stewards na de race het incident onderzochten werd aan Hamilton expliciet gevraagd of hij Trulli doorgelaten had, waarop hij tot 2 keer toe verklaarde dat dit NIET het geval was. Blijkbaar is het zo dat als iemand tijdens de SC van de baan sukkelt, hij zijn initiële plaats niet zomaar terug mag opeisen; als echter de piloot die hem voorbijging vrijwillig zijn plaats terug afstaat, is dat zijn probleem. Omdat de stewards op dat moment niet beschikten over het radioverkeer van McLaren werd Trulli gediskwalificeerd. Maar enkele dagen later moest McLaren de radiogesprekken aan de FIA afstaan, waarna de leugen snel ontdekt werd. Trulli kreeg zijn punten terug en Hamilton werd uit de uitslag geschrapt.

Op een persconferentie in Maleisië heeft Hamilton nu verklaard dat het hem erg spijt dat hij gelogen heeft, en dat hij hiertoe verplicht werd door het McLaren team. Dit werd ondertussen ook bevestigd door mensen bij McLaren. En ze zijn er duidelijk niet fier over, want voor het eerst in de geschiedenis is Ron Dennis niet op de GP aanwezig... Hamilton is in alle staten en denkt er naar verluidt zelfs over om het team te verlaten... Langs de andere kant is McLaren het team dat hem al meer dan 10 jaar alle kansen geeft en is het erg moeilijk om zomaar de deur achter je dicht te slaan. Dit alles zal zeker niet ten goede komen aan een goede prestatie van Hamilton, met een wagen die dan ook nog eens niet vooruit te branden is...

Ik kan de handelwijze van McLaren echt niet begrijpen; ze moeten toch ook weten dat zo'n leugen niet kan standhouden en dat ze altijd aan het kortste eind trekken. Dat ze Hamilton hier voor hun kar spannen en hem zo in discrediet brengen vind ik er helemaal over. Die jongen kon gezien zijn situatie niets anders dan loyaal gehoorzamen en nu is hij het zwarte schaap. En Dennis verstopt zich ergens in Engeland in plaats van zijn piloot in bescherming te nemen en zelf de klappen op te vangen. Erg zwak hoor!

Guido 04-04-2009 16:54

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 246176)
Ik kan de handelwijze van McLaren echt niet begrijpen; ze moeten toch ook weten dat zo'n leugen niet kan standhouden en dat ze altijd aan het kortste eind trekken. Dat ze Hamilton hier voor hun kar spannen en hem zo in discrediet brengen vind ik er helemaal over. Die jongen kon gezien zijn situatie niets anders dan loyaal gehoorzamen en nu is hij het zwarte schaap. En Dennis verstopt zich ergens in Engeland in plaats van zijn piloot in bescherming te nemen en zelf de klappen op te vangen. Erg zwak hoor!

Dat van Dennis is "unfair". Hij maakt zelfs geen deel meer uit van het F1 gebeuren - is verantwoordelijk voor de roadcars, McLaren komt in 2011 opnieuw met een eigen product - dus waarom zou hij Hamilton publiekelijk in bescherming moeten nemen??

Hamilton is door Dave Ryan, al sedert 1974 bij Mclaren en tegenwoordig sportdirecteur, gevraagd om niet helemaal te vertellen hoe het gegaan is. Gevolg nu: Hamilton laat zien dat hij een "mens" is, en Mr. Ryan? Die is ondertussen "suspended". bron HBvL

Martin Whitmarsh heeft de ondankbare taak om Ron Dennis op te volgen. Net zoals bij Ferrari afgelopen jaar toen Todt er niet meer bij was en er 1001 dingen gewoon in de soep draaiden bij de Italianen, zal ook dit bij McLaren wellicht vaak het geval gaan zijn dit jaar.

Zie je wel vaker in bedrijven.

Sennake 04-04-2009 17:45

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 246186)
Dat van Dennis is "unfair". Hij maakt zelfs geen deel meer uit van het F1 gebeuren - is verantwoordelijk voor de roadcars, McLaren komt in 2011 opnieuw met een eigen product - dus waarom zou hij Hamilton publiekelijk in bescherming moeten nemen??

Dat Dennis de fakkel doorgegeven had wist ik. Dat hij helemaal niets meer met de F1 te maken heeft wist ik niet. Ok, wat ik zei is niet bedoeld als rechtstreekse aanval op de persoon Dennis, maar wel op de teambaas van McLaren, Martin Whitmarsh blijkbaar nu. Maar dan is wat ik zei evengoed toepasselijk op Martin Whitmarsh die gezien de situatie de klappen zou mogen opvangen voor Hamilton.

PorscheGT 05-04-2009 12:05

Ondertussen is het zo fel aan het regenen dat we een rode vlag hebben .. Button nog altijd aan de leiding, voor Glock ..

Mark 05-04-2009 12:21

Quote:

Originally Posted by PorscheGT (Post 246220)
Ondertussen is het zo fel aan het regenen dat we een rode vlag hebben .. Button nog altijd aan de leiding, voor Glock ..

Kimi gokte wel heel vroeg op regenbandjes.

smiley 05-04-2009 12:32

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 246221)
Kimi gokte wel heel vroeg op regenbandjes.

Weer eeb rare keuze van ferrari :confused: Naar mijn mening gokken ze iets te veel bij ferrari, maarja wat moet je doen met zo een trage bak.

Ik vond de race best wel goed tot de regen kwam, button wat op trulli en rosberg was aan het inlopen was, en een leuk treintje van 4 in de achtervolging.

Te hopen wordt er nog gereced. :rolleyes:

PorscheGT 05-04-2009 12:59

Race afgelopen, geen meter meer gereden .. Button wint, voor Glock en Heidfeld ..

smiley 05-04-2009 13:01

Quote:

Originally Posted by PorscheGT (Post 246225)
Race afgelopen, geen meter meer gereden .. Button wint, voor Glock en Heidfeld ..

Button voor Heidfeld en Glock ;)

Nicki_Mks 05-04-2009 13:25

Top: planeet Aarde. Lang geleden dat FOM en de FIA nog eens zo een lesje geleerd zijn.
Flop: Ferrari. 0 op 40 en door iemand op full wets een droge baan op te sturen nog eens de definitie van het woord 'blunder' verlegd.

PorscheGT 05-04-2009 13:54

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 246226)
Button voor Heidfeld en Glock ;)

Ja zie het ook net, op LaDeux zeiden ze het eerst anders ..

Mark 05-04-2009 14:20

Wat een waardeloos einde van deze GP, slachtoffers van dienst zijn de fans langs de baan. Dat ze de wedstrijd tijdelijk stil leggen is te begrijpen. Op het moment dat ze de race annuleerden was het alweer droog. Ze hadden makkelijk kunnen herstarten om tot aan de benodigde 75% van een GP-afstand te komen. Helaas, de wetten van de TV bepalen anders.

Gèrre 05-04-2009 14:24

Boeiende race wel met al dan niet rare keuzes van bepaalde teams. Toyota vond ik zeer goed uit de dag komen, maakte een zeer goed keuze door Glock op intermedians de baan op te sturen. Brawn GP met twee zeges op rij, moet je toch maar doen zonder ooit getest te hebben op intermedians en full wets.

Guido 05-04-2009 14:54

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 246234)
Wat een waardeloos einde van deze GP, slachtoffers van dienst zijn de fans langs de baan. Dat ze de wedstrijd tijdelijk stil leggen is te begrijpen. Op het moment dat ze de race annuleerden was het alweer droog. Ze hadden makkelijk kunnen herstarten om tot aan de benodigde 75% van een GP-afstand te komen. Helaas, de wetten van de TV bepalen anders.

Wat niet zo goed te zien was op de beelden die we van de track te zien kregen, was dat het eigenlijk al donker begon te worden. Maw, de avond begon in te zetten. Toen Button op het podium stond was dat al veel beter zichtbaar. De baan was overigens verre van droog. Het was gestopt met regenen, dat klopt, maar gecombineerd met de invallende avond, waren er sowieso niet meer veel piloten, om niet te zeggen geen enkele, die nog erg tuk waren om opnieuw er tegen aan te gaan.

Jou over-kritische blik ziet dat wellicht anders, maar het is iets genuanceerder dan zoals jij het beschrijft.

Button al 15 punten in de pocket met Brawn GP 25. Knap werk geleverd door de ingenieurs van Honda en de mannen in Brackley, zeg ik dan. Nu is het aan BrawnGP om dat werk verder te zetten tijdens de rest van het seizoen. :applaus:

Guido 05-04-2009 14:55

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 246188)
Maar dan is wat ik zei evengoed toepasselijk op Martin Whitmarsh die gezien de situatie de klappen zou mogen opvangen voor Hamilton.

Dat klopt. Het is op zijn minst een vreemde situatie te noemen. En eentje die blijkbaar nog een gevolg gaat krijgen.

marcel 05-04-2009 15:12

hoe is Heidfeld 2de geworden? Toen de SC buiten kwam, reed Glock vlak achter Button. Is die der dan nog ergens af gegaan?

Guido 05-04-2009 15:59

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 246239)
hoe is Heidfeld 2de geworden? Toen de SC buiten kwam, reed Glock vlak achter Button. Is die der dan nog ergens af gegaan?

SC kwam buiten in ronde 32, maar als de race vroegtijdig afgevlagd wordt, wordt de uitslag genomen van de laatste door de leider volledig afgelegde ronde. Dat was dus ronde 31 en in ronde 31 stond Heidfeld dus blijkbaar voor Glock.

smiley 05-04-2009 17:00

Het spijtige aan de race van vandaag vond ik dat we eigelijk een mooie race hadden kunnen hebben, voor de top 3 leek het spannend te worden, maar ook daarachter waren ze toch redelijk gewaagd aan elkaar. als een race dan zo eindigd is altijd spijtig.

Jan 05-04-2009 21:10

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 246242)
Het spijtige aan de race van vandaag vond ik dat we eigelijk een mooie race hadden kunnen hebben, voor de top 3 leek het spannend te worden, maar ook daarachter waren ze toch redelijk gewaagd aan elkaar. als een race dan zo eindigd is altijd spijtig.

We hádden een mooie race, tenminste, voor de relatief korte tijd dat het geduurd heeft. Maar wat ik gezien heb was zonder meer boeiend ;)

The Interceptor 05-04-2009 22:26

Wel jammer dat de race vroegtijdig is afgevlagd ja.
Maar dat heeft de FIA volledig aan zichzelf te danken. Ze weten dat het er 's namiddags vaak hard regent, moesten ze de race hier wel later zetten, 't was hier toch al 11u, dat had gerust 2-3u eerder gemogen toch.

Ondanks Button zijn trage start (maar iedereen aan de linkse kant startte moeizaam), heeft hij de overwinning toch weer wel verdiend!
Met eenzelfde strategie alswaar Schumacher zo vaak de leiding veroverde (thx Ross): 2-3 rondjes later pitten, maar die 2-3 rondjes goed doorduwen. En dat deed hij ook, bijna een volle seconde sneller als de rest!
En het doet deugd om te zien dat de Brawn ook op een nat circuit nog snel kan rijden. Samen met de Red Bull wagens staken ze toch echt boven de rest uit. Toyota, in de wintertesten nog heel snel in de regen, vielen me daar ietwat tegen. Feit dat Glock zo snel was, was puur door de juiste bandenkeuze.

Kan alweer niet wachten tot over 2 weken: de GP van China.
Bij McLaren en zeker Ferrari moet het toch bijna crisis zijn, deze teams mogen nog van geluk spreken dat er vandaag slechts halve wk-punten verdiend zijn.
En Alonso, heeft die nog geen spijt dat hij niet bij Honda getekend had?

En wat die diffuser betreft. Iedereen spreek maar vooral over die van Brawn. Maar ik ben toch wel erg benieud naar die van Toyota. Brundle sprak over een "tripple" diffuser :eek: En hij wou er zo graag met de camera naartoe, maar Toyota had zowat heel hun pitcrew opgesteld achter de wagens zodat er zeker niets op beeld viel vast te leggen.
Nu spannend afwachten naar de uitspraak van 14 april. Maar volgens mij kunnen ze nooit de punten van voorbije races afnemen. Eventueel restricties opleggen aan de diffuser teams, zodat ze wat aanpassingen moeten doen.
Maar 't is ook niet dat nu maar 1 team zo'n 'clever' idee over de diffuser had, 't zijn er 3, dat is geen toeval meer.

Tjello 05-04-2009 23:42

Even over de diffuser, ik las ergens dat Brawn vorig jaar al zei dat de regels niet duidelijk genoeg waren. De andere teams waren dit niet met hem eens... Het lijkt me sterk dat de diffusers illegaal zijn en ze dus hun punten verliezen...

Of ze zijn legaal en iedereen komt ermee... Of ze worden verbannen...

Over deze race... TOPPIE... BrawnGP doet wat niemand voor mogelijk hield... En Jenson doet wat ie moet doen, verschrikkelijk hard rijden met een goede auto. Zijn talent vertaald zich dit seizoen (tot nu toe) om in punten ;)

Jan 06-04-2009 09:28

Quote:

Originally Posted by Tjello (Post 246265)
...
En Jenson doet wat ie moet doen, verschrikkelijk hard rijden met een goede auto. Zijn talent vertaald zich dit seizoen (tot nu toe) om in punten ;)

The curious case of Jenson Button :rolleyes:

Sennake 06-04-2009 09:53

Leuke anecdote tijdens de persconferentie: Button die verklaarde dat hij nu al 2 races gewonnen had met de Brawn GP, maar dat hij nog nooit... de chequered flag gezien heeft! ;) Hij zou ook eens graag een GP winnen op een "normale" manier... ;)

gwyllion 06-04-2009 10:19

Quote:

Originally Posted by The Interceptor (Post 246263)
En wat die diffuser betreft. Iedereen spreek maar vooral over die van Brawn. Maar ik ben toch wel erg benieud naar die van Toyota. Brundle sprak over een "tripple" diffuser :eek: En hij wou er zo graag met de camera naartoe, maar Toyota had zowat heel hun pitcrew opgesteld achter de wagens zodat er zeker niets op beeld viel vast te leggen.
Nu spannend afwachten naar de uitspraak van 14 april. Maar volgens mij kunnen ze nooit de punten van voorbije races afnemen. Eventueel restricties opleggen aan de diffuser teams, zodat ze wat aanpassingen moeten doen.
Maar 't is ook niet dat nu maar 1 team zo'n 'clever' idee over de diffuser had, 't zijn er 3, dat is geen toeval meer.

Er staat een foto van de nieuwe Toyota diffuser op http://www.racecar-engineering.com/n...-stewards.html

Sennake 06-04-2009 11:00

De diffuser doet me een beetje denken aan de McLaren MP4/5B van 1990...

Raceboy 06-04-2009 12:05

Ale zo kan Brundle die diffuser ook eens bekijken :D

marcel 06-04-2009 12:43

Quote:

Originally Posted by gwyllion (Post 246276)
Er staat een foto van de nieuwe Toyota diffuser op http://www.racecar-engineering.com/n...-stewards.html

Ik wist niet dat Toyota een blauwe livery had?

Mark 06-04-2009 19:06

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 246236)
WatHet was gestopt met regenen, dat klopt, maar gecombineerd met de invallende avond, waren er sowieso niet meer veel piloten, om niet te zeggen geen enkele, die nog erg tuk waren om opnieuw er tegen aan te gaan.

Sinds wanneer gaan we luisteren naar coureurs? Dat is dan een wereldprimeur ;)

Prachtig stukje, geen idee wat hun bron is maar dat is niks nieuws onder de zon :)

Quote:

Als we nu de Duitse media mogen geloven, was de 7-voudig wereldkampioen Michael Schumacher daarbij betrokken. Het was immers enorm stom om op een droge baan met full wet banden te gaan rijden op goed geluk. Het rubber brandt van de banden af en zodra het regent ben je nog verder van huis, of in dit geval van de eerste plaats.

http://www.racexpress.be/index.php?n...ikel&nid=15464
Krijgen we aan de hand van dit stukje nog eens een ouderwetse Schumacher-bash te lezen?


All times are GMT +2. The time now is 22:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.