![]() |
F1 2009 GP Maleisie
Eén week na Australie heeft Button in zijn Brawn GP bolide opnieuw de pole te pakken. En opnieuw lopen McLaren en Ferrari achter. Ze hebben wel heel weinig tijd gehad om iets te veranderen, dus misschien zullen ze tegen de GP van China iets dichter bij de top komen.
Een identieke situatie zoals in Melbourne, met de diffuser teams vooraan. Red Bull, zonder discutabele diffuser weet zich ook vooraan te plaatsen. En BMW doet het eigenlijk ook nog beter dan Ferrari. Ik zou echt niet durven gokken op het verloop van dit seizoen. Wel lijkt me nu duidelijk dat Brawn GP het te kloppen team is en dat niet enkel hun diffuser de snelheid bepaalt. |
Op de BBC werd er heel wat gesproken over het incident tussen Trulli en Hamilton. De gebeurtenissen sinds de vorige GP, waardoor Trulli eerst gediskwalificeerd werd en daarna zijn punten terug kreeg, hebben een diepe wonde nagelaten tussen Hamilton en het McLaren team.
Wat is er nu juist gebeurd? Tijdens de SC-procedure in Melbourne reed Trulli net vóór Hamilton. Maar op een bepaald ogenblik ging Trulli nogal wijd en zat even naast het circuit zodat Hamilton hem voorbij ging. Daarop meldde Lewis dit via de boordradio aan zijn team en hij kreeg opdracht om Trulli terug door te laten, wat hij ook prompt deed. So far so good. Toen de stewards na de race het incident onderzochten werd aan Hamilton expliciet gevraagd of hij Trulli doorgelaten had, waarop hij tot 2 keer toe verklaarde dat dit NIET het geval was. Blijkbaar is het zo dat als iemand tijdens de SC van de baan sukkelt, hij zijn initiële plaats niet zomaar terug mag opeisen; als echter de piloot die hem voorbijging vrijwillig zijn plaats terug afstaat, is dat zijn probleem. Omdat de stewards op dat moment niet beschikten over het radioverkeer van McLaren werd Trulli gediskwalificeerd. Maar enkele dagen later moest McLaren de radiogesprekken aan de FIA afstaan, waarna de leugen snel ontdekt werd. Trulli kreeg zijn punten terug en Hamilton werd uit de uitslag geschrapt. Op een persconferentie in Maleisië heeft Hamilton nu verklaard dat het hem erg spijt dat hij gelogen heeft, en dat hij hiertoe verplicht werd door het McLaren team. Dit werd ondertussen ook bevestigd door mensen bij McLaren. En ze zijn er duidelijk niet fier over, want voor het eerst in de geschiedenis is Ron Dennis niet op de GP aanwezig... Hamilton is in alle staten en denkt er naar verluidt zelfs over om het team te verlaten... Langs de andere kant is McLaren het team dat hem al meer dan 10 jaar alle kansen geeft en is het erg moeilijk om zomaar de deur achter je dicht te slaan. Dit alles zal zeker niet ten goede komen aan een goede prestatie van Hamilton, met een wagen die dan ook nog eens niet vooruit te branden is... Ik kan de handelwijze van McLaren echt niet begrijpen; ze moeten toch ook weten dat zo'n leugen niet kan standhouden en dat ze altijd aan het kortste eind trekken. Dat ze Hamilton hier voor hun kar spannen en hem zo in discrediet brengen vind ik er helemaal over. Die jongen kon gezien zijn situatie niets anders dan loyaal gehoorzamen en nu is hij het zwarte schaap. En Dennis verstopt zich ergens in Engeland in plaats van zijn piloot in bescherming te nemen en zelf de klappen op te vangen. Erg zwak hoor! |
Quote:
Hamilton is door Dave Ryan, al sedert 1974 bij Mclaren en tegenwoordig sportdirecteur, gevraagd om niet helemaal te vertellen hoe het gegaan is. Gevolg nu: Hamilton laat zien dat hij een "mens" is, en Mr. Ryan? Die is ondertussen "suspended". bron HBvL Martin Whitmarsh heeft de ondankbare taak om Ron Dennis op te volgen. Net zoals bij Ferrari afgelopen jaar toen Todt er niet meer bij was en er 1001 dingen gewoon in de soep draaiden bij de Italianen, zal ook dit bij McLaren wellicht vaak het geval gaan zijn dit jaar. Zie je wel vaker in bedrijven. |
Quote:
|
Ondertussen is het zo fel aan het regenen dat we een rode vlag hebben .. Button nog altijd aan de leiding, voor Glock ..
|
Quote:
|
Quote:
Ik vond de race best wel goed tot de regen kwam, button wat op trulli en rosberg was aan het inlopen was, en een leuk treintje van 4 in de achtervolging. Te hopen wordt er nog gereced. :rolleyes: |
Race afgelopen, geen meter meer gereden .. Button wint, voor Glock en Heidfeld ..
|
Quote:
|
Top: planeet Aarde. Lang geleden dat FOM en de FIA nog eens zo een lesje geleerd zijn.
Flop: Ferrari. 0 op 40 en door iemand op full wets een droge baan op te sturen nog eens de definitie van het woord 'blunder' verlegd. |
Quote:
|
Wat een waardeloos einde van deze GP, slachtoffers van dienst zijn de fans langs de baan. Dat ze de wedstrijd tijdelijk stil leggen is te begrijpen. Op het moment dat ze de race annuleerden was het alweer droog. Ze hadden makkelijk kunnen herstarten om tot aan de benodigde 75% van een GP-afstand te komen. Helaas, de wetten van de TV bepalen anders.
|
Boeiende race wel met al dan niet rare keuzes van bepaalde teams. Toyota vond ik zeer goed uit de dag komen, maakte een zeer goed keuze door Glock op intermedians de baan op te sturen. Brawn GP met twee zeges op rij, moet je toch maar doen zonder ooit getest te hebben op intermedians en full wets.
|
Quote:
Jou over-kritische blik ziet dat wellicht anders, maar het is iets genuanceerder dan zoals jij het beschrijft. Button al 15 punten in de pocket met Brawn GP 25. Knap werk geleverd door de ingenieurs van Honda en de mannen in Brackley, zeg ik dan. Nu is het aan BrawnGP om dat werk verder te zetten tijdens de rest van het seizoen. :applaus: |
Quote:
|
hoe is Heidfeld 2de geworden? Toen de SC buiten kwam, reed Glock vlak achter Button. Is die der dan nog ergens af gegaan?
|
Quote:
|
Het spijtige aan de race van vandaag vond ik dat we eigelijk een mooie race hadden kunnen hebben, voor de top 3 leek het spannend te worden, maar ook daarachter waren ze toch redelijk gewaagd aan elkaar. als een race dan zo eindigd is altijd spijtig.
|
Quote:
|
Wel jammer dat de race vroegtijdig is afgevlagd ja.
Maar dat heeft de FIA volledig aan zichzelf te danken. Ze weten dat het er 's namiddags vaak hard regent, moesten ze de race hier wel later zetten, 't was hier toch al 11u, dat had gerust 2-3u eerder gemogen toch. Ondanks Button zijn trage start (maar iedereen aan de linkse kant startte moeizaam), heeft hij de overwinning toch weer wel verdiend! Met eenzelfde strategie alswaar Schumacher zo vaak de leiding veroverde (thx Ross): 2-3 rondjes later pitten, maar die 2-3 rondjes goed doorduwen. En dat deed hij ook, bijna een volle seconde sneller als de rest! En het doet deugd om te zien dat de Brawn ook op een nat circuit nog snel kan rijden. Samen met de Red Bull wagens staken ze toch echt boven de rest uit. Toyota, in de wintertesten nog heel snel in de regen, vielen me daar ietwat tegen. Feit dat Glock zo snel was, was puur door de juiste bandenkeuze. Kan alweer niet wachten tot over 2 weken: de GP van China. Bij McLaren en zeker Ferrari moet het toch bijna crisis zijn, deze teams mogen nog van geluk spreken dat er vandaag slechts halve wk-punten verdiend zijn. En Alonso, heeft die nog geen spijt dat hij niet bij Honda getekend had? En wat die diffuser betreft. Iedereen spreek maar vooral over die van Brawn. Maar ik ben toch wel erg benieud naar die van Toyota. Brundle sprak over een "tripple" diffuser :eek: En hij wou er zo graag met de camera naartoe, maar Toyota had zowat heel hun pitcrew opgesteld achter de wagens zodat er zeker niets op beeld viel vast te leggen. Nu spannend afwachten naar de uitspraak van 14 april. Maar volgens mij kunnen ze nooit de punten van voorbije races afnemen. Eventueel restricties opleggen aan de diffuser teams, zodat ze wat aanpassingen moeten doen. Maar 't is ook niet dat nu maar 1 team zo'n 'clever' idee over de diffuser had, 't zijn er 3, dat is geen toeval meer. |
Even over de diffuser, ik las ergens dat Brawn vorig jaar al zei dat de regels niet duidelijk genoeg waren. De andere teams waren dit niet met hem eens... Het lijkt me sterk dat de diffusers illegaal zijn en ze dus hun punten verliezen...
Of ze zijn legaal en iedereen komt ermee... Of ze worden verbannen... Over deze race... TOPPIE... BrawnGP doet wat niemand voor mogelijk hield... En Jenson doet wat ie moet doen, verschrikkelijk hard rijden met een goede auto. Zijn talent vertaald zich dit seizoen (tot nu toe) om in punten ;) |
Quote:
|
Leuke anecdote tijdens de persconferentie: Button die verklaarde dat hij nu al 2 races gewonnen had met de Brawn GP, maar dat hij nog nooit... de chequered flag gezien heeft! ;) Hij zou ook eens graag een GP winnen op een "normale" manier... ;)
|
Quote:
|
De diffuser doet me een beetje denken aan de McLaren MP4/5B van 1990...
|
Ale zo kan Brundle die diffuser ook eens bekijken :D
|
Quote:
|
Quote:
Prachtig stukje, geen idee wat hun bron is maar dat is niks nieuws onder de zon :) Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 22:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.