![]() |
1898 Wartburg Motorwagen - MKModelle - 1/24
3 Attachment(s)
Sinds het forum is afgezakt naar een discussieplaats over lichtbakken, merken van saffies en andere leuke dingen, zal ik me naar goeie gewoonte - en als enige, dat spreekt voor zich - maar bezig houden met de ernstige zaken.
Maar ik hoor het je al zeggen: "Zeg Domi, je gaat toch geen Wartburg bouwen, zekers... ?" Jewèèèèl. Een Wartburg kan prat gaan op een lange - weliswaar niet continue - geschiedenis. Maar strikt gesproken is het één van de oudste automerken. Nu ja, ze zijn niet met eigen producten begonnen, maar met licentiebouw van een franse voiturette: de Decauville. In Eisenach stond de fabriek (nabij het slot Wartburg) die de auto's voor het Oosten van Europa zou gaan bouwen en verkopen voor het franse merk. Maar de samenwerking duurde niet zo lang, en Wartburg ging vanaf 1904 onder de naam Dixi verder. Ze waren vrij succesvol, met enkele robuuste en populaire modellen in het gamma. In de jaren 1930 werd het merk door BMW overgenomen , en onder de vlag van BMW bouwden ze een sportuitvoering van de Austin Seven. Vanaf de jaren 50 werden ze weer onder de oorspronkelijke naam actief met eigen modellen voor de communistische markt. Na de val van de muur heeft het niet te lang meer geduurd, en ging het concern failliet. Opel heeft de fabriek overgenomen voor eigen productie. Maar goed, voor de weinigen onder jullie die niet weten hoe een model 1898 Motorwagen er heeft uit gezien, hier is een impressie (zonder en mét opgezette kap): http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428419 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428419 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428419 |
5 Attachment(s)
Het modelletje blinkt niet echt uit qua hoeveelheid aan onderdelen, noch de hoogstaande afwerking van die oderdeeltjes. Maar ja, wat had je verwacht?
Ik heb de handleiding en de onderdelen even uitgelijnd voor een eerste indruk: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428683 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428683 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428683 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428683 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1240428683 Je ziet, er zal werk aan zijn. Maar we gaan proberen er iets van te maken. Have fun! :) |
Kijk, dit vind ik nu een leuke build. Een kit die kompleet afwijkt van al dat rally en race geweld dat hier meestal gebouwd word. Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.
|
Surprise 1/24
Quote:
Ouff ! Gelukkig staat de schaal ook vermeld : 1/24 'k Dacht eerst dat het iets was uit een 'Kinder Surprise' (Grapje :D) Er is wel 'nog wat' werk aan - Wordt zeker vervolgd & gevolgd ! Good Luck :gas: Regards, 555 |
De eerste keer dat ik de titel las dacht ik "hier klopt iets niet". Nog een keer goed gelezen en het stond er echt.... 1898..... Ziet er wel apart uit, ben benieuwd naar het vervolg.
|
Werd deze kar toendertijd ook al gebruikt om ijsjes mee te bedelen? :D :D :+
Vooraleer ik weer volledig afgeschoten wordt :D , 2 dingen: - Weeral een geweldige keuze van onderwerp! Goed dat we Dominique hebben, die de eentonigheid van al ons rally- en racegeweld steeds weer met een gepaste kit weet te verbreken. - ik heb bij het opruimen nog een kit gevonden uit de "nostalgic series" waarin 4! modelletjes zitten op schaal 1/32ste (Ford T is er één van). Als je interesse hebt, breng ik de doos wel eens mee. Anders gaat ie toch tot in der eeuwigheid blijven liggen. Kijk al uit naar het vervolg van deze bouw! ;) |
Dit is wel heel speciaal. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord... Dus leren we weer lekker bij. Ik "vrees" dat je er deftig wat scratchwerk aan zal hebben. Maar dan leren wij weer bij. Ben heel benieuwd en ga lekker meevolgen... Succes !!
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
1 Attachment(s)
Ha de gasten! Alles kits? :bye:
Net terug en ik zit al met een dilemma... Ik heb zitten tobben over de wielen. Op sommige foto's zie ik wielen met 36 spaken, op andere 40, in beide gevallen netjes verdeeld over 2 rijen in de velg. De kitwielen hebben slechts 24 spaken. Dat is dus niet goed. Maar zover kan ik er nog mee leven. Alleen is het zo verdomd lastig om die wielen proper te krijgen vanwege flash en veel te dik gegoten (jaja, ik weet het wel, het is geen Tamiyakwaliteit, maar dat betekent niet dat je niet hoeft te proberen er wat van te maken ;)). Op de foto beneden zie je een half gekuist wiel, tegen een origineel kit-wiel. Het oogt al beter, maar als je naar dat wiel kijkt, heb je toch de indruk dat je naar dikke spaakbalken kijkt, en niet naar het genre dunne draadspaak. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1241986572 Ik heb zitten denken om die spaken zelf te maken, maar dat betekent dat er 4 nieuwe assen moeten worden gedraaid in aluminium of messing met zowel aan de voorkant als de achterkant van de as 24 gaatjes voor de spaken. De draadspaken zelf zouden een dikte moeten hebben van 0,08 mm (visdraad of pianosnaar). Het maken van het wiel moet dan omwille van de centrering in een mal te gebeuren (ook al op maat de maken). Los van het het feit dat de fabricatie van alleen al de as voor praktische moeilijkheden zou zorgen, moeten er dus nog extra tools worden ontwikkeld voor de bedrading van de spaakwielen. Een tweede mogelijkheid zou zijn om de spaken te etsen en die in 2 helften aan een as te lijmen. Fabricatie van de as is dan weer geen probleem op zich: gewoon een plastieken of metalen staafje. Daarbij komt dan wel dat de velg in 2 helften zal moeten worden gezaagd (of beter nog: de velgen opnieuw in resin te laten vervaardigen). Deze oplossing lijkt me eerder haalbaar dan die hierboven, maar de stevigheid van het uiteindelijke wiel baart me een beetje zorgen. Suggesties iemand? By the way: de doormeter van een volledige velg is 20,9 millimeter ... |
Is de techniek die Guy gebruikt heeft voor het herspaken van zijn cross wielen niet toe te passen?
|
Als ik het goed begrijp bestaan de wielen niet uit 2 helften zoals bij de meeste Tamiya kits, maar slechts uit één deel. Dat betekent dat je spaken slechts uit één rij bestaan, wat niet realistisch is (althans, dat denk ik toch). Behalve het feit dat ze veel te dik zijn, heb je dus dat probleem er nog eens bij. Ik zou dus opteren om te herspaken (eventueel met de methode zoals ik beschreven heb in de tutorial). Maar alvorens je dat doet, zou je moeten te weten komen hoeveel spaken er per rij moeten staan, zodat je het juiste aantal spaken kan aanbrengen. Het zou bv kunnen dat de kit er meer heeft dan de echte wagen, om het feit dat de kit maar één rij spaken vertoont een beeje te compenseren...
Maar zelfs als je de bestaande spaken gewoon zou vervangen door metalen, zonder je iets aan te trekken van het aantal rijen (en misschien hed deze wagen ook maar één rij per wiel, dat weet ik niet) zal je model er 1000 maal beter uitzien, geloof me. Sterker nog: bij dit soort van wielen zijn het juist de wielen die het verschil uitmaken tussen een plastic model of een realistische replica! |
Tja Dominique, gij hebt u eigen weeral een goei peer gestoofd zunne.
Net zoals Guido dacht ik ook aan de crosswielen van Guy, maarja met een diameter van 20,9 mm is dat nu ook weer niet vanzelfsprekend. Ik denk ook als je alle spaken gaat namaken, het misschien onoverzichtelijk gaat worden en dat je beter zegt van, ipv 40 spaken zoals bij het echte voertuig, ga ik voor 20 of 24 zoals bij jouw modelletje. In dit geval zoals Guy al aanhaalde je niks aantrekken van het juiste aantal spaken, maar ervoor zorgen dat de wielen overzichtelijk blijven. Het zal alleszins je model een meerwaarde geven. ;) |
Ik heb wel degelijk gedacht aan de methode van Guy, maar hij gaat er van uit dat een velg 2 helften heeft. De mijne is in 1 stuk gegoten, wat het er niet makkelijker op maakt.
Ik veronderstel dat ik moet gaan voor 1 rij spaken, ongeveer 24 à 30 in totaal, en op één of andere manier een tool moet zien te verzinnen die het mogelijk maakt om de as en de velg te verspaken door een "weefmethode": de spaak wordt met een soepel materiaal door de as getrokken in een rechte lijn, en de velg wordt dan aangetrokken door die spaak. Het verspringen van de spaak wordt op de velg geregeld. Ik zal eens een test doen met een onderdeel uit de scrap-box om te zien of mijne theorie kan werken. Mochten jullie nog ideetjes hebben, laat maar komen. |
Quote:
Doe me er voor alle zekerheid donderdag nog eens aan denken. |
Volgens mij is etsen ook een optie. Om wat dikte te winnen eventueel 2 lagen op elkaar, die je dan op de randen zou kunnen rondvijlen om de ronde vorm mee te geven.
Het midden stuk? 2 ronde schijfjes op het etsdeel ... en klaar is klara. De buitenring zou ik dan wel houden, en ge hebt meteen een reden om te leren etsen! :applaus: :p :champagne: |
2 Attachment(s)
Quote:
Maar het is waard om te proberen met een dubbele laag. Het model is zeker niet zwaar, dus dubbele ge-etste spaken zouden het zeker kunnen dragen. Ondertussen heb ik de methode die ik in gedachte had eens in de praktijk getest. De werkwijze was als volgt: 1. Een velg van een EVO6 (die net dezelfde omtrek blijkt te hebben als het wiel dat ik zoek te maken) werd van zijn spaken ontdaan en een beetje opgekuist. 2. Dan heb ik gekozen om 20 spaken te rijgen, op 1 lijn uitgelijnd. Dat maakt dat de spaken op de velgrand op 3,25 mm uit elkaar moeten komen te staan (buitenkant gemeten). Die afstand werd afgetekend door middel van een papiertje dat aan de buitenkant rond de velg wordt gekleefd. Het enige dat dan nog moet gebeuren is uitboren volgens dat patroon. 3. Een asje is vlug "gedraaid" in een rotary-tool (om geen Proxxon te noemen). Het is maar rap-rap gedaan, dus het ziet er niet uit, maar voor de test is dat niet belangrijk. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1242073052 Dan kan het rijgen beginnen. Het resultaat van de rijgtest kan je op de tweede foto zien. Met wat meer presicie bij het uitlijnen van de gaatjes moet dat goed komen. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1242073052 Alleen zie ik niet goed in hoe ik die as moet in het midden van dat wiel houden. Ik moet één of andere mal zien te maken die de velg kan centreren, en die tegelijkertijd de as kan blokkeren op hetzelfde middenpunt. Maar als eerste test ben ik al vrij tevreden. (Ik heb opzettelijk te grote onderdelen aangehouden omwille van de handelbaarheid) Maar ik ga toch ook de mogelijkheid van het etsen eens serieus bekijken. |
5 Attachment(s)
Allee, ik heb een beetje zitten prullen op zondagnamiddag, en hier kom ik mee buiten:
Ik heb verder geborduurd op het principe dat ik in de vorige post heb aangehouden: de gaten voor de spaken zouden op regelmatige afstand in de velg moeten worden voorgeboord, met de naaf als "los" onderdeel die tussen de spaken moet worden opgespannen. De test bestaat erin om te zien of de werkwijze klopt, en welke materialen dienen te worden gebruikt. Om te kunnen testen zonder ook effectief de velg te moeten voorboren (die zal per voorkeur met een draaibank moeten worden gefabriceerd en voorgeboord met een verdeelkop) heb ik een variant op die werkwijze gebruikt. De velgrand werd op millimeterpapier uitvergroot tot een omtrek met een straal van 100 mm. Dat heeft het voordeel dat de 20 afstanden heel makkelijk af te passen zijn (1/20ste van 2x10xpi is gelijk aan pi oftewel 3,14 cm in mijn voorbeeld), en dat de precisie automatisch met een factor 5 vergroot ten opzichte van de oorspronkelijke velgrand (+- 20mm). De as (met de proxxon gedraaid uit electriciteitsdraad van 2 mm) heb ik dan gecentreerd op het middelpunt van die cirkel, net zoals de velgrand die werd gefixeerd met 4 kopspeldjes. De 20 punten die als spaakreferentie moeten dienen heb ik met behulp van het millimeterpapier in de houten hardboard-plaat uitgeboord met een boortje 0,5 mm en gemarkeerd met een kopspeldje. Zie de eerste 3 foto's voor een algemeen beeld van de beginsituatie. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1242672445 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1242672445 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1242672445 Het rijgen (waarvan ik had verwacht dat dat het makkelijke deel in de test zou zijn) blijkt veel moeilijker dan het lijkt. Ik vind niet zo direct de goeie methode om de spaken te rijgen met 1 enkele draad, en toch de juiste kruising op de juiste plaats te creëren. Maar goed, dat is een kwestie van zoeken en proberen. Voor deze test heb ik visdraad van 0,09 mm gebruikt, wat op 1:1 een dikte 2,25mm zou geven. Dat zit heel dicht in de buurt van de 2 mm van een fietsspaak, dus daar gaan we voor. Het resultaat zie je op de 2 volgende foto's. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1242672445 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1242672445 Het laat zien dat de methode klopt, en dat de velg inderdaad zo mag worden ingeboord. Wanneer ze wordt gedraaid in resin, en met een verdeelkop 2 alternerende rijen van 20 gaatjes worden voorgeboord, dan kan ik de juiste manier van rijgen vinden en de spaken op de juiste schaal weergeven. Let wel: dit is nog maar 1 velghelft die klaar is, d'er moeten nog 20 spaken aangebracht worden om alles te laten kloppen. Ook zal de as aan de uiteinden moeten worden voorzien van 2 ringen waarachter de rijgdraad wordt verscholen, en de 2 helften van het rijgen aan beide uiteinden van de as wordt samengehouden, zodat je de indruk hebt van 2 rijen spaken, en niet dat het een boeltje van gesponnen draad moet voorstellen. De eigenaars van draaibanken allerhande voelen mij al komen. :bye: Wordt vervolgd! :) |
Is er hier ne dokter aanwezig. :p
M.a.w. Goe bezig Dominique ;) |
Precies kantklossen :p
Zal wel wat moois worden ! |
Ik heb er het volle vertrouwen in dat dit project dank zij de vindingrijkheid en doorzettingsvermogen van Dominique, en wat hulp van de vrienden tot een goed einde gaat komen!
|
Quote:
Goed bezig, maar zo zot als een deur, eerst 10.000 PE rondellekes zetten op GT40 zetels, dan ditte, ... wat zal het volgende zijn?) Ben benieuwd naar het resultaat! |
Quote:
Quote:
|
Misschien HET moment om iemand een draaibank te verkopen ... (hint, hint, ... ;) )
|
:eek: Man, man, man als stille genieter volg ik zo nu en dan de werkzaamheden die hier te zien zijn... Maar dit slaat alles. :worship:
:Offtopic: Er bestaat volgens mij trouwens medicatie om dit soort modelbouwwaanzin te behandelen ;) Gelieve overigens in dit kader mijn signature te negeren :rolleyes: |
Quote:
Toch bedankt voor het compliment (allee, dat zie ik er toch in :confused:) Maar je hebt gelijk: deze Wartburg belooft een interessant project te worden. More to come! :) |
4 Attachment(s)
Zoals gezegd, de Wartburg belooft een interessant projectje te worden...
Updatetje (of hoe schrijft ge zoiets?): In afwachting van een degelijke oplossing voor de wielassen, heb ik die even aan de kant geschoven, en me bezig gehouden met andere onderdelen uit de kit. De bladveren werden eens aan een uitgebreide inspectie onderworpen, en ik moest concluderen dat ze wel een zeer grondige make-over nodig hadden om er iets deftigs van te maken. Dus heb ik me weer aan de tafel gezet, en ik heb mijn messen en tools eens extra geslepen. De bestaande bladveren (die uit de kit) werden opgemeten en getoetst aan de realiteit. Met een breedte van 3 mm kunnen ze aanvaardbaar overkomen op schaal 1/24 (+- 75 mm op 1/1). De dikte van de bladen zelf is een ander paar mouwen. Daarbij moest de rest van het onderdeel zoveel opkuiswerk ondergaan dat het de moeite loont om zelf een onderdeel te bouwen. Scratchbuilt bladveren dus. Hoedoededa? Wel, aangezien we de breedte van de veren kennen (3 mm) is het enige dat we nog moeten berekenen de dikte van de bladen. Laten we veronderstellen dat de bladen in werkelijkheid bij benadering 10 mm dik zijn, dan wordt dat op 1/24 zoiets van 0,4 mm. Messing van 0,4mm moeten we dus hebben. Dan meet je de lengte van de bladen. Moeilijk is dat niet, we hebben het kitonderdeel als voorbeeld. Rest enkel nog de kromming van de veren. Bij mij hold and fold die ik een jaar of drie geleden heb gekocht was een mal met houten deuvels van verschillende diktes. Die werden dus afgemeten tegen het kitonderdeel en dan weet je welke mal je kan gebruiken om de messing strips te buigen. Daarna boor je een gaatje op de juiste plaats om de drie bladen samen te vijzen. Rond dat gaatje buig je dan nog een mof uit strip van dezelfde dikte, je bout alles tesamen met een messing bout en moer met dikte van 1,4 mm en je hebt een mooie bladveer. En weet je wat nog meer? Ze werken nog echt ook ... :champagne: Nu nog dezelfde procedure voor de voorste veren, en we kunnen weer een stapje verder. http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1243449672 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1243449672 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1243449672 http://forum.depaddock.net/attachmen...1&d=1243449672 |
De projecten worden hier maar zotter en zotter!
:champagne: :applaus: |
Respect!
|
Quote:
|
:worship:
|
Pffffffffffff weeral niet te doen simpel enkele nieuwe bladveren maken respect man.:worship::worship:
|
Dominique,
Stil volg ik deze "build". Het is prachtig om te volgen hoe iemand erin slaagt om van een stuk plastiek een volwaardig model op schaal te maken. Het resultaat tot nu toe mag er wezen. De uitdagingen zijn groot,de voldoening navanant!:champagne: In een vroeger leven ben ook ik dergelijke uitdagingen aangegaan en wens nu deze kennis te delen voor wat ze waard is. Uw bladveren zijn goed gelukt ! Ik zou echter de "krul" nog solderen. Nu sluiten ze niet écht goed aan en dit zou toch wenselijk zijn. Het solderen dient te gebeuren aan de achterkant (minst zichtbare kant)van de veer met zééééér weinig solduur. Werkwijze: bout met fijne punt op 350 a 400°C Soldeerpasta tussen de veren smeren Een weinig solduur aan de punt van de bout, en aanbrengen op het werkstuk. Door de capilaire werking van de pasta gaat het solduur tussen de veren komen en komt dit NOOIT meer los. Als laatste het overtollige solduur wegkrassen met een glasvezelpen en Uw werkstuk goed proper maken en ontvetten. (de pasta durft te oxideren en groen uitslaan) Als tip : probeer dit eerst op wat stukjes afval.) De wielen... Ja ,dat is een ander paar mouwen... Wat is hier de moeilijkheid,de spaken recht krijgen natuurlijk! Bovendien zijn het dan nog 2 rijen met spaken... Uw opzet met mm-papier is volgens mij dé methode. enkel zou ik werken met andere materialen. De velg zou ik maken uit koper,evenals de spaken. Werkwijze; Neem de totale dikte van de velg en deel dat door 3. Opgelet tel er ook de dikte van de spaken bij !!! Neem de eerste ring. Span er de koperen spaken over. (zorg dat uw as goed in het midden zit en blijft zitten) Soldeer ze vast. (zelfde omschrijving als met de veren) Leg er de tweede ring op. Soldeer deze vast aan de eerste. Span de tweede laag spaken. Solderen. De derde ring maakt het plaatje kompleet. Herhaal dit 4 keer en klaar is dominique.:) Dit zou een werkwijze kunnen zijn... Ik wens u in ieder geval bouwplezier ! Grtz, G |
Aha, now we talkin' !!
Ik had al schrik dat er geen kritiek meer kwam ;) Je hebt gelijk wat betreft de krul van de veren. Ik heb ook al zitten denken hoe ik dat kan opvangen. Jouw methode is één manier, maar ik heb geen soldeerbout ... Een andere manier zou kunnen zijn: alle bladen recht monteren, en ze samen bouten. Dan verwarmen en op een houten mal plooien terwijl ze nog warm zijn. Zou dat kunnen lukken? Nadeel is dan wel dat je eerst voor alles en nog wat een houten mal moet maken natuurlijk, en je moet uiteraard een gasbrander gebruiken. Voor wat betreft de wielen: ik was van zin om die in resin te draaien (net zoals de assen), en ze dan te bespannen met flexibel materiaal voor de velgen, zodat ik in totaal geen 160 metalen spaken moet maken. Jouw methode vertrekt van metalen spaken die 1 voor 1 moeten worden gesoldeerd. Gezien de grootte van het onderdeel (of eerder "gebrek aan grootte") is volgens mij de enige goeie methode voor het solderen de zilver-soldeer-methode. Wanneer iets gesoldeerd is met zilver krijgt dat de eigenschap dat je een iets hogere temperatuur nodig hebt om het terug los te krijgen dan de temperatuur die nodig was om het zilver de eerste keer te solderen. Daardoor creëer je een toestand dat je dingen op korte afstand van elkaar kan solderen zonder dat het vorige loskomt. Nadeel aan deze methode: de zeer specifieke methode van werken vereist heel wat ervaring vooraleer je de correcte "do-and-feel" hebt. Stof tot nadenken. Bedankt! |
linkje naar bron toegevoegd
Ik vond deze link toevallig op AF, het is een "tutorial" over het maken van spaakwielen. Misschien kan je er wat mee of kan je er ideeen uit opdoen.
http://public.fotki.com/ACME-IPMS/tutorial-making-wir/ en hier ook nog de link naar de thread op AF |
Dominique,
kan je me es een E-meeuwke sturen ,ik heb nog wa info (werkwijze) op excel gezet (betaald door de werkgever). Ik zou bij god niet weten hoe ik die info op het forum krijg.... Mijn adres is; gert.mertens51@telenet.be Die velgen,dat komt in orde !!! Ik heb ook al tests gedaan op het werk met uiterst "primitieve" middelen.(lees geen modelbouw gereedschap) (ben tevreden over de eerste resultaten) Morgen ga ik hier thuis mij ook eens een half uurke daarmee bezig houden se. Grtz G :) P.S. zolang kritiek opbouwend is,moet het kunnen!!! |
first results of test 1
Dat is ook nie gemakkelijk seg.... Theorie en praktijk liggen soms mijlenver uit elkaar... Respect voor Dominique !!! Hier aan beginnen getuigt van durf.:worship: http://i384.photobucket.com/albums/o...1/P5280103.jpg Next step: Hier bovenop komt de tweede ring van de velg. Deze is reeds met een dikke (?) laag tin voorzien. Het onderste gedeelte ga ik inwrijven met soldeerpasta. Vervolgens de vertinde ring erop en langs boven verwarmen. De hitte doet het tin "smelten" en de pasta zorgt voor de capilaire werking. Dat zou het moeten zijn.....in theorie natuurlijk. Als dat lukt..... De velg eruit knippen en bijwerken waar nodig. De velg enkele graden draaien en de tweede laag spaken aanbrengen. idem zoals de eerste. We zullen wel zien. Wordt vervolgd. Grtz, G :) |
Ik ben wel benieuwd hoe je dat met de naaf gaat doen eigenlijk?
|
Tim,
In eerste instantie was ik niet van plan de wielnaaf erin te maken.... Blijkbaar wenst u het geheel te zien.... U vraagt ,wij draaien. Morgen breek ik deze opstelling af en steek er de naaf in. Vervolgens.........maar dat had je al gelezen. Grtz G :) |
That's the spirit! :applaus:
|
Quote:
Als ik dan toch mag. Wat me opgevallen is, is dat de "wiring" niet altijd op dezelfde manier rond de nagels is heengedraaid. Een keertje linksom, dan wat verder weer rechtsom. Hierdoor onstaat er een ongelijke opening tussen de spaken. Bovendien overtuigd het werk van Dominique mij meer, omdat het aantal spaken ook realistischer is. Ik begrijp wel dat je maar een test aan het doen ben met solderen en dat het gaat om een principe te tonen. Maar goed. Dat gezegd zijnde, denk ik dat het probleem van de naaf "redelijk" eenvoudig op te lossen is. Ik heb het materiaal niet in huis, dus kan ik niet mee online experimenteren, maar ik zal proberen te beschrijven hoe ik het zou doen. Ahum. Vertrekkende van Dominiques opstelling, zou ik in de buitenste ring kleine inkepingen maken en de spaken daar met secondelijm vastlijmen. Ook waar de spaken rond de naaf zitten zou ik lijmen met secondenlijm. Diezelfde oefening herhaal je dan voor de 2de helft van de velg. De naaf zou inderdaad kunnen gedraaid worden uit resin waardoor de 2 helften dan tegen elkaar kunnen. De velg kan je daarna op dikte schuren. |
All times are GMT +2. The time now is 03:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.