![]() |
Porsche 935 Jägermeister - DRM Zolder 1977 - Manfred Schurti - Tamiya - 1/20
5 Attachment(s)
Een jaar of 7 geleden nam ik deze bouwdoos uit mijn kast om er een proper modelleke van te maken.
http://i9.photobucket.com/albums/a79...doos_20005.jpg De bedoeling was om er de Martini versie mee te bouwen van Ickx/Mass. Jammer genoeg ging het bij het spuiten van de witte lak serieus mis (het is al te lang geleden om me nog precies te herinneren wat het probleem was) en in die tijd vond ik er niets beter op dat trachten de lak te verwijderen met aceton. De lak verdween wel, maar de gladde finish van het plastic natuurlijk ook. Op dat moment zag ik het niet meer zitten om de ganse body weer glad te schuren en uit pure frustratie deed ik 2 dingen: ik kocht een nieuwe 1/20 Tamiya kit voor later, en ik schafte me de Exoto handgebouwde Porsche 935 aan om toch iets in de kast te kunnen zetten tot de dag dat ik weer zin kreeg om het model te bouwen. Sedertdien heb ik het beschadigde model meermaals ter hand genomen tussen de bouw van andere kits door, om een stukje van de body glad te schuren. Het werk was zo intensief dat ik er nooit in slaagde het einde van de schuurwerken te bereiken, maar gaandeweg vorderde de werken beetje bij beetje. Vorige week besloot ik om de knoop definitief door te hakken en de schuurwerken door te zetten tot het einde. Dat betekende ook dat ik een aantal van de raamrubbers moest hernieuwen met plastic strip en dat ik alle panel lines opnieuw moest uitkrassen omdat de aceton alles aan elkaar laten smelten had. Oef, zo ver waren we eindelijk. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143087 Omdat ik voor de Martini Porsche nog een gloednieuwe kit staan heb, besloot ik dit model te bouwen in de alternatieve livery die in de doos zit, namelijk de Jägermeister versie (dat zal Nismo een plezier doen). Natuurlijk ging dit gepaard met de nodige opzoekingswerken, want over de piloot en de races die deze Porsche gereden heeft stond er niets in de bouwbeschrijving. Er staat enkel dat de koplampen van de Jägermeister versie er niet uitzien als de Martini versie. Daar moest ik het mee doen. Goed. Dus werd er op het internet gegoogeld dat het een lieve lust was. Algauw kwam ik tot de vaststelling dat Porsche in 1976 de 935 ingezet heeft als fabrieksteam (en nagenoeg alles won dat jaar), waarna in 1977 ook "klantenversies" te koop aangeboden werden. Het Max Moritz team kocht zo een 935 en zette er hun vertrouwde Jägermeister sponsoring op. De wagen werd (onder andere) ingezet in de DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) van 1977, met Manfred Schurti aan het stuur. Ik zocht en vond algauw enkele goede foto's op het net, maar wat bleek? De meeste foto's die ik vond stemden niet helemaal overeen met de vorm van het model. Kijk maar naar de foto's van deze 935 op de Nürburgring: hij lijkt erg goed op de kit, maar de zijschorten bv zijn doorgetrokken van de voorste wielkas naar de achterste, om maar iets te noemen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143087 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143087 Na wat aandringen vond ik foto's van de Porsche die het model voorstelden dat ik wil bouwen, namelijk de 935 waarmee Schurti de eerste manche van de DRM 1977 in Zolder won. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143087 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143087 Dat lijkt me ook logisch. De Tamiya kit stelt de fabrieksversie voor van 1976, en aan het begin van het seizoen 1977 werden de klantenwagens geleverd in exact dezelfde configuratie, zodat de meeste teams er de eerste race mee reden zonder de wagens te veranderen of te evolueren. Maar na die eerste race begon elk privé team aanpassingen uit te voeren waarvan ze verwachtten dat de prestaties van de wagen zouden verbeteren. En dus is de Porsche 935 van de DRM te Zolder 1977 de enige die overeen komt met het model dat ik wil bouwen. |
5 Attachment(s)
Ok. Dat weten we nu. Maar dat betekent nog niet dat ik het Tamiya model klakkeloos kan bouwen zonder erbij na te denken. Om te beginnen was er dat spel van die koplampen waarover het bouwplan van Tamiya ook al sprak. En inderdaad, de Martini fabrieks Porsche bezat in 1976 dubbelle koplampen achter een grote rechthoekige beglazing, terwijl de Jägermeister Porsche van 1977 enkele koplampen bezat achter kleinere ovale beglazing. Dat moet ik dus aanpassen.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143482 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143482 Eerst pakte ik de behuizing van de koplampen zelf aan. Ik verwijderde de ligplaatsen van de dubbele koplampen en bracht er een nieuwe aan in het midden van de behuizing. De opstelling is nog maar voorlopig want de koplamp moet later in een grote cilindervormige behuizing gelijmd worden, en ik wil ook ampoules aanbrengen in de koplampspiegels. Maar om te weten waar de koplamp zich bevindt achter de beglazing volstaat deze opstelling voorlopig. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143482 Vervolgens heb ik de beglazing in de body gelijmd met 2 componentenlijm. Eens droog kon ik de body en de beglazing vlak schuren zodat er geen overgang meer te zien is. Dit is nodig omdat het grootste deel van de beglazing in feite een stuk van de bumper voorstelt. De ovale beglazing wil ik simuleren door de juiste vorm af te plakken bij het spuiten zodat na de spuitwerken de ganse body oranje ziet behalve de ovale koplampen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143482 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244493921 |
2 Attachment(s)
Weer als proefopstelling heb ik al eens masking tape uitgesneden en ter hoogte van de koplampen geplaatst. Maar ik kan met mijn passer alleen ronde sjablonen maken en in feite moet de koplamp ovaal zijn, zodat ze er rond uitziet als je er recht op kijkt. Daarvoor moet ik op zoek naar iets wat ik meer dan 20 jaar geleden weggegooid heb: een plastic sjabloon voor het tekenen van ovalen. Dus dat wordt zoeken in winkels voor schoolbenodigdheden...
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143655 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244143655 Zo ver staan we nu. De "nek" van de voorbumper werd ook al wat ronder geschuurd omdat de Martini versie een rechte nek had, en de koplampbeglazingen die natuurlijk mat geworden waren vanwege het gladschuren werden terug doorzichtig gemaakt met de Micromesh set. De body moet nog een aantal transformaties ondergaan en alle randjes die door het vlakschuren van de body verdwenen zijn moeten er nog terug op aangebracht worden met plastic strip. maar dat is iets voor een volgende update... |
1 Attachment(s)
Quote:
Sta me toe enkele foto's van U te herbruiken ivm de koplampen. Ik weet dat jouw koplamp maar een voorlopige opstelling is, maar volgens mij moet je de koplamp iets hoger positioneren. Kijk maar naar volgende foto's: http://www.depaddock.eu/forum/attach...3&d=1244143103 http://www.depaddock.eu/forum/attach...0&d=1244143494 http://www.depaddock.eu/forum/attach...2&d=1244143671 Ook heb ik de indruk dat het glas vooraan in de bumper wel rond is, maar ovaal lijkt omdat het koplampglas in de ronding van de voorspoiler bevindt. Ik heb een foto genomen van een foto uit mijn Jägermeisterboek waarop dat toch redelijk goed te zien is. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244145509 Overigens zijn er in dat boek ook niet meer foto's te vinden dan dat jij al gevonden hebt. Ik zal het alleszins eens meebrengen de volgende meeting. |
1 Attachment(s)
Ik heb ook even een foto aangepast hoe volgens mij de koplamp ongeveer in de voorspoiler staat.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244146161 Good luck.;) |
Dit is een zeer interessante wip, ga ik zeker volgen.
Ik heb deze kit ook 2 maal, prachtige wagen, en als Sennake deze maakt gaat hij er zeker en vast prachtig uitzien. Ik heb de Jägermeister 935 reeds op verscheidene forums gevolgd, maar nergens een passende oplossing gezien voor de koplampen. |
Quote:
Wat de vorm van de koplampbeglazing betreft, ben ik nog niet overtuigd. Ik heb ronde maskings gemaakt en die zien er van voor gezien ovaal uit omdat ze op de ronding van de bumper staan. Om er rond uit te zien denk ik dat ze breder moeten zijn dan ze hoog zijn, ovaal dus. Maar als ik het uitgetest zal hebben en het resultaat niet bevredigend is, keer ik terug naar mijn ronde maskings. Ik zal zeker niet beginnen spuiten vooraleer ik zeker ben van mijn stuk, en daarvoor zal ik zeker nog foto's posten met de beide mogelijke maskings, zodat idereen die wil zijn zegje er over kan doen ;) |
Quote:
http://i168.photobucket.com/albums/u...5/IMG_7028.jpg Wat ik me ook afvraag en op geen enkele foto duidelijk kan zien: zit er rond die ronde koplampafdekkingen nog een randje? Dat zou je normaal gezien toch verwachten... |
Quote:
|
Hallo,
ik had in gedachte de oude lichten volledig dicht te maken met plasticard, en er een cylindervormige bus van +/- 10 mm in te lijmen en vervolgens het gat opensnijden, of het gat eerst voorzien, dan kan je een klein randje laten waar later de glaasjes tegen kunnen steunen? Meer naar het voorbeeld van de 1/24 versie van de 935. Hoe gaat het reageren als je de doorschijnende delen gaat spuiten? Gaan de lak goed dekken hierop? |
Leuke WIP die ik zeker zal blijven volgen. Alvast sterk gestart.:worship:
|
Quote:
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
Na een lange schuur- en hermodelleercampagne, die ik direct ga toelichten aan de hand van enkele detailfoto's, kon ik vandaag eindelijk een primerlaag aanbrengen.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244406591 Vooraan werden de koplampen in een hogere positie vastgelijmd (dank je voor de opbouwende kritiek, Johny) zodat ik de maskeertape op de juiste positie kon aanbrengen, namelijk in het centrum van de koplampen. Het wegwerken van de overgang van de rechthoekige afdekglazen naar de bumper lijkt me vrij goed geslaagd... Daarnaast moesten er enkele details aangepast worden omdat de Jägermeister Porsche er ietwat anders uitziet dan de Martini Porsche. Zo had de fabrieksmachine 3 open vulgaten voor brandstof en/of olie, en waren die bij de Jägermeister Porsche dichtgemaakt vanwege de aerodynamica (veronderstel ik). Ook de randjes rondom koelopeningen, die door het veelvuldige vlakschuren verdwenen waren, werden door middel van plastic strip terug aangebracht. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244406591 Zelfde verhaal voor de koelopeningen achter de deuren uiteraard. Ook de lip die boven de deur zat was geheel weggeschuurd en werd terug in positie gebracht. De opening voor de achteruitkijkspiegels die veel te groot was, werd eerst dichtgemaakt, en daarna weer opengeboord. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244406591 Een ander beeld van de lip boven de deur, alsook de verstevigingsstukken die tussen het voorste spatbord en de body aangebracht werden bij deze Jägermeister Porsche zijn hier te zien. De raamrubbers van de achterruit waren door de aceton-behandeling geheel weggesmolten, dus werden ook die opnieuw aangebracht met wat plastic strip. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244406591 Aan de achterspoiler werd niets structureels veranderd, maar ook dit onderdeel heeft de nodige schuurwerken ondergaan om alle aceton-sporen weg te werken... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244406591 Nu ga ik, toepasselijk op een verkiezingsavond zoals deze, met een overwinning voor de christen-democraten, de body eens een laag ORANJE geven ;) |
De schade, aangericht door de aceton, heb je mooi gerepareerd, Guy.
En de feedback gaf ik met véél plezier hoor.;) |
Mooie werken hier, verbaasd me toch steeds dat je met gewone plastic card zo veel zaken kunt maken en op het eerste zicht valt het niet eens op.
|
4 Attachment(s)
Nadat ik de body al een eerste mistlaag gegeven had, viel mijn oog op een onderdeel op de referentiefoto's dat me nog niet eerder opgevallen was: zie de rode pijl op de foto:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244485264 Dit aerodynamisch hulpmiddel stond dus blijkbaar al van bij de eerste DRM-race in Zolder op de Porsche, en moet dus ook op mijn model gezet worden. Met wat plastic sheet en plastic strip werd het probleem vrij snel opgelost, en na het spuiten van 1 of 2 wet coats zal er niets meer van te zien zijn... Hier de foto's van het model met mistcoat oranje, en de aangebrachte onderdelen: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244485264 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244485264 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244485264 |
Hebt ge gene schrik voor kleurverschil? Oranje is immers één van die moeilijke kleuren ...
Misschien best deze delen ook eerst een primer laagje geven. |
Quote:
|
4 Attachment(s)
Gisteren was de verf nog te nat om foto's te kunnen nemen van de body, vandaag was ze droog genoeg om een poging te wagen. Ik heb ook al de maskering weggenomen van de koplampen. Om de randjes mooi glad te krijgen zal ik ze nog eens moeten polishen denk ik. Ook de lak wordt nog gepolisht om mooi te blinken vooraleer de decals erop gaan. Maar om dat te doen is de verf nog een beetje te weinig doorgedroogd.
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244579229 De zijdelingse schorten die ik er ter elfder ure aan toegevoegd heb zijn mooi ingeblend in de oranje verf: ik zie althans geen verschil van kleur meer. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244579229 De motorkap is uiteraard ook in dezelfde oranje kleur gespoten en ziet er ook vrij goed geslaagd uit. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244579229 Een shot van voren laat zien dat de koplampen op de juiste plaats staan. Omdat de koplamp-beglazing rond is van vorm lijkt het van voor gezien wel alsof ze ovaal zijn: dat komt door de ronde vorm van de body natuurlijk. Om ze rond te laten lijken had ik ellipsen moeten maken om te maskeren, maar ik heb uiteindelijk voor de cirkels gekozen. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1244579229 |
Please continue.:champagne:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
Quote:
:D :D :+ :saythat: |
Deze Jaegermeister gaat weer een echt "bijoeke" worden. Sjieke recuperatie van een verloren gewaand model!
|
Quote:
:D :champagne: |
Jaaa jongens, zo kennen we ze alweer....
:applaus: |
Guido, die comment was gewoon af :)
En Guy is weer lekker bezig zo te zien. Al goed dat gij ook geen spuitprobleem zijt tegengekomen met die extra strips aan te brengen :) Tom |
5 Attachment(s)
Update!
Nadat de body goed gedroogd is kan het decallen beginnen. De decals die toch al zeker 30 jaar oud zijn, laten zich wonderwel perfect plaatsen. Alleen ben ik zo dom geweest om ze meteen met rode Daco-setting aan te vallen ipv eerst eens teproberen met de groene of oranje, zoals ik iedereen altijd aanraad. Maar ja, ik weet het natuurlijk weer beter dan mezelf eh ;) Resultaat is dat de decals bijeen krimpen en niet meer vlak te krijgen zijn. Gelukkig heb ik deze kit 2 keer, precies omdat er bij de eerste kit al iets misgelopen was met het spuitwerk, en dus heb ik de decals ook 2 keer. De vernielde decals gaan er nog gemakkelijk af en de 2de set wordt aangesproken. Deze keer wordt echter de oranje Daco-setting gebruikt, en alles gaat nu goed. Omdat Tamiya het probleem van de koplampen niet goed aanpakt zodat je niet het gewenste resultaat bekomt dat ik wél bekomen heb, leveren ze er de Jägermeister decals niet bij die op de voorbumper staan naast de verkleinde koplampen. Die heb ik dus uit de onderdelendoos moeten toveren. net als de naam van de piloot trouwens, die ik samengesteld heb uit losse letters van de (ongeveer) juiste grootte. Op weg naar de modelbouwmeeting gebeurde er dan iets onvoorziens: de frontlip vooraan, onder de bumper, was erg dun geworden vanwege het vele schuren, en omdat ik de body op een stuk piepschuim bevestigd had middels enkele tandenstokers was er tijdens het transport een tandenstoker die tegen de frontlip drukte en er een stuk van afbrak. Dus bleef me niets anders over dan de ganse lip weg te schuren en een heel nieuwe te fabriceren uit plasticard. Niet zo moeilijk allemaal, maar het kost wel wat tijd. Ondertussen heb ik de body gepolisht, zodat alle setting-sporen verwijderd zijn en ik alles in de vernis kan zetten. Maar eerst wat foto's natuurlijk: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246110606 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246110606 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246110606 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246110606 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246110606 |
Quote:
|
Quote:
|
Jägermeister of Martini Schol ;)
|
Mooi!
|
5 Attachment(s)
Update!
De body werd eerst voorzien van een mistlaag Gunze Sangyo. Na een dag heb ik een wet coat gezet. Qua vernis was dit genoeg omdat de body zeer glad gepolisht was vóór het vernissen. Eén minpuntje: de decal met het Jägermeister logo op het dak vertoonde na het opdrogen van de vernis een klein rimpeltje. Gelukkig was dit de enige plek waar dit gebeurde. Waarschijnlijk was een 2e mistcoat in dit geval beter geweest, maar goed, daarvoor was het te laat. Zo zag de body er uit na het vernissen: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246716521 Maar niet getreurd, want ik had er alle vertrouwen in dat ook dat rimpeltje zou verdwijnen na het polishen, iets wat sowieso moest gebeuren. Dus gng ik aan de slag met de schuurpadjes van Micro Mesh. Die namen alle oneffenheden weg, alle stofjes, alle glooiingen in de vernis, en ook de decal-rimpel. Het bodywerk zag er toen erg glad uit, maar blinken deed het niet meer. Daarvoor werden de Tamiya polish pasta's aangesproken in de juiste volgorde: coarse, fine en finish. Tenslotte werd alles afgetopt met een behandeling met Tamiya modeling wax. En dit is het resultaat: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246716521 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246716521 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246716521 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246716521 Wordt vervolgd! |
Prachtig gewoon !! Prachtig !!
Die polish maakt het dus echt wel af he... |
Prachtige glans. :applaus:
|
Er is maar 1 manier om tot zo'n spiegel resultaat te komen (zie ook de Prelude) en dat heb je hier perfect toegepast!
Zo hoort een model te zijn. Niks appelsien, niks stofjes of oneffenheden en decals die net lijken of ze deel uitmaken van het geheel. Ben uitermate blij dat we dit hier te zien krijgen. ;) |
Op de tweede foto zie je precies een druppel op het linker koplampglas. Ik hoop dat het aan de buitenkant is ...
|
Quote:
|
1 Attachment(s)
Quote:
http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1246778862 Eerst moet je ervoor zorgen dat je lakwerk zelf al erg glad gepolijst is. Dat zorgt ervoor dat de decals ook mooi glad trekken en dat je naderhand geen 6 vernislagen hoeft te spuiten om een glad geheel te verkrijgen. Daarna worden de decals gezet volgens de aloude methode met setting solutions (van Daco, Microsol, enz...) Na het drogen van de decals wordt vernis aangebracht (mistcoat + wetcoat(s)). Die sealen de decals, maar ter hoogte van de decals zal de vernislaag natuurlijk een beetje mee omhoog gaan omdat decals ook een (minimale) dikte hebben. Die dikte wegpolijsten zorgt ervoor dat de decals mee opgenomen worden in de vernislaag en dat je geen randjes of contouren meer ziet: het lijkt alsof je decals op de body gedrukt staan. |
Quote:
;) |
All times are GMT +2. The time now is 22:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.