De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   ALMS 2010, een opleving? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19031)

Mark 16-08-2009 00:15

ALMS 2010, een opleving?
 
Quote:

Series boss Scott Atherton will give “some indication of what is planned for 2010” ahead of the seventh round of this year’s championship at Road America. No details have been confirmed, but expect a reorganization of the ALMS’s multiclass structure to be in the cards.

http://www.autoweek.com/article/20090814/ALMS/908149996
Voorspelling:
1 x grote LMP klasse waarin P1 en P2 aan elkaar gelijk worden gemaakt
1 x klasse GT2, daarin mogen ook GT1's met restrcities meedoen

Integra 16-08-2009 11:17

Klinkt leuk. :) Zal misschien wel vloeken worden voor teams die geïnvesteerd hebben in dure LMP1's terwijl ze verslagen kunnen worden door de (iets) goedkopere LMP2's. Zelfde verhaal voor GT1, al zullen de GT1's nu voor "een appel en een ei" verkocht worden.

FIRE 16-08-2009 11:42

LMP1 en LMP2 weer meer gelijkmaken zoals in het verleden is misschien een oplossing. Was toch een leuke strijd tussen de Audi's, Porsches en Acura's. Veel zal ook afhangen van Audi. Als die terugkeren dan ziet het er sowieso al een stuk beter uit.

Een enkele GT klasse voor GT2 wagens lijkt me logisch. Toevoeging van GT1's die restricties hebben vind ik overbodig vanwege het feit dat we, op de fabrieks Corvettes na, toch al bijna geen GT1's hebben gezien in de afgelopen jaren.


Er zijn toch ook geruchten over een single make lmp klasse (zoiets als Formula Le Mans)? Een klasse met single make prototypes die aangedreven worden door Daytona Prototype motoren lijkt me ook wel iets. (ja, ik weet het dat is vloeken in de kerk ;))

marcel 16-08-2009 12:37

Quote:

Originally Posted by Integra (Post 251036)
Zelfde verhaal voor GT1, al zullen de GT1's nu voor "een appel en een ei" verkocht worden.

ik dacht dat er in ALMS geen GT1's meer waren?

Integra 16-08-2009 18:44

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 251039)
ik dacht dat er in ALMS geen GT1's meer waren?

Yup, maar wil niet zeggen dat er geen GT1's meer opgeborgen kunnen staan in Amerikaanse garages. ;)

Raceboy 16-08-2009 20:11

Quote:

In a progressive step designed to keep ahead of the rest of the industry, the American Le Mans Series today announced plans to overhaul its four-class structure beginning with the 2010 season. The four classes will be Le Mans Prototype (LMP), Le Mans Prototype Challenge (LMPC), Grand Touring (GT) and Grand Touring Challenge (GTC).
http://americanlemans.com/index_news.php?n=13593 iets tussen acovolgen en weggaan van aco in dus.

Mark 28-12-2009 23:14

In de mogelijke opleving van ALMS zien we het team van Farnbacher-Loles niet meer terug. De reden? Loles heeft last van het Madoof-syndroom ;)

Kort verslagje: http://www.autoblog.com/2009/12/08/b...bezzled-funds/

Iets meer diepgang: http://www.nhregister.com/articles/2...9726016016.txt

GT2-R 29-12-2009 16:22

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 254382)
In de mogelijke opleving van ALMS zien we het team van Farnbacher-Loles niet meer terug. De reden? Loles heeft last van het Madoof-syndroom ;)

Kort verslagje: http://www.autoblog.com/2009/12/08/b...bezzled-funds/

Iets meer diepgang: http://www.nhregister.com/articles/2...9726016016.txt

En toch ziet het er al bij al nog niet zo slecht uit voorlopig. GT2 lijkt minstens evenwaardig te worden aan de voor die klasse toch Grand Cru van 2009. Verder moeten we hopen op enkele privateers erbij voor de LMP-klasse. Want voorlopig komen we niet verder dan 3 serieuze kanshebbers op de titel (Highcroft (misschien wel 2e wagen erbij), Dyson (betrouwbaarheid is hopelijk thuis in 2010) en Cytosport (met het gerucht dat Porsche ondersteuning zal geven). Qua spanning in de LMP-klasse kan het gelukkig enkel maar beter tegenover het hele magere 2009...

GT2-R 20-01-2010 17:33

The Goose op de RSR Jaguar (bevestigd door RSR zelf).

:champagne:

gouwyf 20-01-2010 18:15

Quote:

Originally Posted by GT2-R (Post 255071)
The Goose op de RSR Jaguar (bevestigd door RSR zelf).

:champagne:

En ook op de website van Marc

HaCo 20-01-2010 18:58

Zo een jaguar zou ook wel eens naar Europa mogen komen, met the goose natuurlijk :)

Integra 22-01-2010 11:31

Quote:

Originally Posted by HaCo (Post 255076)
Zo een jaguar zou ook wel eens naar Europa mogen komen, met the goose natuurlijk :)

Leuk voor Marc, maar ik vrees dat de auto geen potten zal breken in de US. (dus zeker niet hier in Europa)

Raceboy 22-01-2010 18:13

Quote:

Originally Posted by Integra (Post 255093)
Leuk voor Marc, maar ik vrees dat de auto geen potten zal breken in de US. (dus zeker niet hier in Europa)

De auto zal ook wel niet mogen rijden aangezien hij niet aan de GT2 reglementen voldoet.

Integra 22-01-2010 19:43

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 255098)
De auto zal ook wel niet mogen rijden aangezien hij niet aan de GT2 reglementen voldoet.

Dat was ik inmiddels uit het oog verloren. Het is eerder nog een Trans-Am gebaseerd voertuig zeker?

Hoe zit het nu met die M3 GTR's, hebben die al een FIA homologatie?

FIRE 22-01-2010 20:11

Dat Trans-Am verhaal is volgens mij niet waar.

Raceboy 22-01-2010 22:58

Het probleem volgens John Hindhaugh van radio le mans is dat de wagen een double wishbone suspension heeft en de plaatsing van de versnellingsbak. Het team zou wel een aanvraag voor Le mans ingediend hebben.

Integra 23-01-2010 14:54

Lijkt mij onzin, V8 Vantage GT2 heeft een double wishbone ... F430 GT2 idem ...

De 997 RSR heeft vooraan McPhersons en achteraan multilinks.

Ik blijf erbij, het is een verkapte Trans-Am.

Raceboy 14-04-2010 13:13

Blijkbaar toch geen volledig seizoen voor Goossens, dit weekend in Long Beach rijdt hij niet mee

GT2-R 17-04-2010 15:09

Spannende kwalificatie gehad in P blijkbaar met een miniem verschil tussen de Highcroft ARX01c en de Lola-Aston Martin. Hopelijk nog eens een magistrale race zoals we er in 2007 en 2008 een aantal hadden :).

GT2-R 19-04-2010 20:57

Een zeer leuke race gezien van de ALMS zonet! Dyson en Muscle Milk blijven wel ontgoochelen dus ze zullen iets moeten vinden om de P-klasse spannend te maken de komende maanden. In GT andermaal de Falken-Porsche die mij in positieve zin verraste. Ik zie die wagen mits snellere stops nog races winnen dit jaar! Op naar Laguna Seca voor een nieuwe wedstrijd in het mooiste kampioenschap op aarde :gas:.

Raceboy 20-04-2010 19:41

Die Muscle Milk Porsche is dan ook een erg oude wagen he.

GT2-R 21-04-2010 19:54

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 258157)
Die Muscle Milk Porsche is dan ook een erg oude wagen he.

Daar is iets voor te zeggen ja :). GT2 zal wel boeiend genoeg worden om het spannend te houden zeker?

GT2-R 26-08-2010 09:10

Ondertussen zijn er weeral een aantal wedstrijden voobij in de ALMS. Miscchien eens tijd om te polsen naar jullie meningen van het voorlopige seizoen?

Zoals te verwachten, is GT gewoon om te snoepen geweest :). Hopelijk zal de tweede Jag voor RSR hun meer aansluiting met de top van het veld geven.

Wat me wel verraste was de meestal goede strijd in LMP (ondanks slechts 5 wagens ofzo in strijd). Bovendien hebben Muscle Milk, Dyson en Drayson nu elk een welverdiende overwinning binnengehaald! Laten we hopen op iets meer wagens voor LMP volgend jaar en dan komt het wel goed denk ik :).

Tot slot de voorlopige/semi-speculatieve deelnemerslijst voor de Petit Le Mans:

LMP1:
2x Peugeot
2x Audi
1x Autocon
1x Intersport
1x Drayson

LMP2:
2x Oak Racing
1x Patron Highcroft
1x Cytosport
1x Dyson Racing
1x Libra Racing

LMC:
10x Oreca

GT1:
1x Atlas Saleen
1x Larbre Saleen

GT2:
2x P&M Corvette
2x Flying Lizard Porsche
2x Risi Ferrari
2x RLR BMW
2x ESM Ferrari
2x RSR Jaguar
2x Robertson Racing Ford GT
1x Falken Tire Porsche

GTH:
1x Porsche AG Hybrid

GTC:
10x Porsche


Van 10/10's...

Mitchio 31-08-2010 22:22

Meer dan 50 wagens? :eek: :champagne:

marcel 01-09-2010 00:19

waarvan 20 in opvul-klasses (waarmee ik niet wil zeggen dat die klasses niet spannend kunnen zijn)

GT2-R 01-09-2010 09:49

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 261394)
waarvan 20 in opvul-klasses (waarmee ik niet wil zeggen dat die klasses niet spannend kunnen zijn)

Het is een feit dat LMC en GTC niet echt in de geest van het endurance racen zijn. Maar als we heel eerlijk zijn is de ALMS dat ook niet. De meeste races in ALMS zijn sprints van 1h40min (Long Beach) tot 2h45 (Miller, Lime Rock, Mid Ohio, Road America en Mosport).

Bovendien is in 2009, een zwak ALMS-jaar, duidelijk geworden dat de ALMS zonder Audi en Porsche fabrieksteams niet aan een voldoende groot LMP1/2-veld geraakt. De stappen die ze deze winter ondernomen hebben getuigen van een goede visie en genoeg realisme. Bovendien hebben, zoals je zegt, de Challenge-klasses dit jaar enkele zeer mooie gevechten gehad.

Redenen genoeg voor mij om de klasses te laten voortbestaan :).

Raceboy 09-09-2010 13:54

De nieuwe panoz zal zijn debuut maken tijdens petit le mans

Quote:

The new Abruzzi ‘Spirit of Le Mans’ is set to compete at next month’s Petit Le Mans event, marking the Panoz-built V8 machine’s competitive racing debut.

http://www.motorstv.com/car/enduranc...-petit-le-mans

GT2-R 12-09-2010 18:48

Er gaan grote geruchten de ronde dat Audi naast de ILMC ook een volledige ALMS-campagne zou doen in 2011. Natuurlijk komen hierbij de namen Penske, Joest en Champion Racing terug in beeld. Tegelijkertijd natuurlijk ook gerucht omtrent Aston Martin in ALMS (Andrian Fernandez en zijn Lowe's sponsoring). Afwachten maar voor 2011...

marcel 12-09-2010 19:01

is er in Amerika niemand die een Peugeot klantenversie wilt? of wilt Peugeot niet aan Amerika leveren?
t zou voor de ALMS alleszins interessant zijn, denk ik

Mitchio 14-09-2010 22:19

Ik weet het zo niet. De ALMS staat op dit moment bekend als een erg spannend kampioenschap, waar letterlijk tot op de meet wordt gevochten voor de algemene overwinning. Ik vrees dat een Peugeot dit wel eens zou kunnen verstoren, aangezien deze veel te snel is voor de Porsche RS Spyder, de Acura ...

Niels 07-12-2010 22:59

BMW profileert zich steeds meer in de endurance racerij. Rahal Letterman Racing rijdt volgend jaar opnieuw de American Le Mans Series, maar de naam van het team wijzigt in BMW Team RLR om duidelijker de link met BMW te leggen. Het team zal ook nauw samenwerken met BMW Motorsport.
Rijders: Joey Hand, Bill Auberlen, Dirk Müller en nieuweling Dirk Werner.

Raceboy 07-12-2010 23:48

Quote:

Originally Posted by Niels (Post 264031)
BMW profileert zich steeds meer in de endurance racerij. Rahal Letterman Racing rijdt volgend jaar opnieuw de American Le Mans Series, maar de naam van het team wijzigt in BMW Team RLR om duidelijker de link met BMW te leggen. Het team zal ook nauw samenwerken met BMW Motorsport.
Rijders: Joey Hand, Bill Auberlen, Dirk Müller en nieuweling Dirk Werner.

nieuweling Dirk Werner? Die heeft al gereden bij Rahal letterman hoor.

Niels 08-12-2010 00:14

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 264040)
nieuweling Dirk Werner? Die heeft al gereden bij Rahal letterman hoor.

Inderdaad, beter is, nieuw tegenover 2010 is dat Dirk Werner Tommy Milner vervangt in de vaste opstelling. Werner sprong al in bij Letterman voor de lange afstandsraces, de 12 uren van Sebring en Petit Le Mans.

Raceboy 08-12-2010 00:45

ondertussen is er een eerste foto gelekt van de ferarri 458 GT2: http://axisofoversteer.blogspot.com/...f+Oversteer%29 ik vond de 430 er toch beter uitzien

Coach Ep 08-12-2010 23:45

Milner jr. heeft onlangs al getest voor Corvette Racing, wordt gefluisterd dat Johnny O. zijn helm aan de wilgen hangt (misschien nog 3e rijder voor de enduro's?) en wordt vervangen door Tommy...


All times are GMT +2. The time now is 23:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.