De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Montoya is niet akkoord (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=1936)

Finish 01-04-2002 00:07

Montoya is niet akkoord

Quote:

Juan Pablo Montoya was furious Michael Schumacher was not penalised for their first-lap accident.

A fuming Montoya accused race stewards of double standards following his second collision with Schumacher in two races.

The Colombian was penalised in Malaysia a fortnight ago for not giving Schumacher enough room and felt the German should have been given a similar punishment for cutting across in front of him on lap one in Brazil.

Montoya stormed: "You know, in the last race we were side-by-side into Turn 1 and his front wing got engaged with my car and they gave me a penalty.

"Now he's chopped in front of me and taken my front wing off. The minimum they can do is a drive-through penalty. The minimum... but nothing. They don't have any consistency."

Predictably, Schumacher saw it differently.

"I moved to the left in Turn 4 to stop him taking the inside, leaving him the outside and that's it. I honestly didn't feel any contact and if he's unhappy about something, I don't know why."

bron: itv-f1.com

In alle eerlijkheid, ik vond het deze keer eerder Monty's fout dan Schumacher's. Als hij hierover begint te klagen, mag hij de videoband van Interlagos 2001 nog eens bekijken, waar Verstappen alle schuld over zich kreeg in een min of meer gelijkaardig incident. Oké dat die drivethrough te Maleisië idioot was. Maar dat is nog geen reden om Schumacher hier net dezelfde -onverdiende- straf te laten 'uitzitten'.

Mario 01-04-2002 09:27

Aiaiai, ik vrees dat JPM nog eens last gaat krijgen met de autosportoverheden. Mensen die botweg hun gedacht zeggen, hebben ze daar niet graag (tout le monde est beau, tout le monde est gentil).

Wat het incident zelf betreft, zal dat wel een goede les zijn voor hem zeker ? Ik dacht gisterenmorgen nog dat hij heel wat rijper was in vergelijking met vorig seizoen en dan gebeurt zoiets. Als je met MS duelleert, hoor je gewoon te weten dat hij zulke streken uithaalt. Soms moet je je trots misschien eens inslikken en ik vermoed dat hij anders had gewonnen. Jammer.

TiBo 01-04-2002 09:34

Slechte verliezer die Montoya!

Misschien moet hij die arrogantie maar eens laten vallen. Hij was er zo zeker van dat hij Schumacher de baas was ...
Hij staat nu niet enkel voor "Jan Lul", hij ziet ook Ralf met de nodige punten weglopen.

Begrijp me niet verkeerd, ... snelle jongen die Montoya, maar om het in Top Gun termen te zeggen: "His ego is writing cheques, his body can't cache!"

tsjolder 01-04-2002 10:34

Tja, twee weken was iedereen (op een paar officials na) het eens dat de straf voor Montoya onterecht was. Nu is er een min of meer gelijkaardig geval, dan moeten ze toch niet opnieuw dezelfde fout maken zeker.

Montoya redeneert: "als ze mij voor zoiets een straf geven, moeten ze hem er ook één geven". Als antwoord daarop zou ik zeggen wat ze mij ook altijd antwoordden als ik zoiets zei: "als die andere in de Leie springt, gaat gij dan ook springen?"

Het is ook een beetje gelijkaardig met een scheidsrechter in een voetbalmatch die eerst een onterechte strafschop geeft aan de ene ploeg en er dan ene geeft aan de andere, terwijl hij absoluut zeker is dat die onterecht zou zijn. Zo'n compensatiemaatregelen zijn nooit te verantwoorden, vind ik.

Racing incident, net zoals in Maleisië, en daarmee is de kous af, vind ik.

Sennake 01-04-2002 10:35

Qua arrogantie heeft JPM een goede leermeester in MS gevonden. Ze zijn elkaar waard, zowel op als naast de baan.
Wat het incident betreft, ben ik het als JPM-supporter volstrekt eens met de mensen die vinden dat het zijn eigen schuld was. Geen probleem. Zoals ik vanochtend tegen Descom al zei : dat is zijn temperament, dat meestal voor positieve dingen zorgt, maar soms ook averechts kan werken. Hij moet sowieso nog veel leren. Het is dan ook slechts zijn 2e seizoen en nu al wordt hij als grote MS-challenger naar voren geschoven. Zowaar geen simpele opdracht.
En tja, als we de logica van vorige keer moeten volgen, zou deze keer idd MS gestraft moeten worden want deze keer treft hem geen schuld, net zoals vorige keer JPM... Maar dat laatste was voor alle duidelijkheid als grap bedoeld eh!

JPMontoya 01-04-2002 11:35

Da heeft echt niks me slechte verliezer te maken , MS wordt altijd maar dan ook altijd de hand boven het hoofd gehouden ! ! !
Da weet iedereen ; ik vind het ni meer dan logisch da JPM is kwaad wordt !

"All men are Equal to FIA " but MS is more Equal then others"

think about that :)

Finish 01-04-2002 11:37

http://home.arcor.de/ish/video/22_mschumacher.avi

Ik leid uit de beelden af dat Schumacher van de ideale lijn af gaat omdat Montoya langs binnen probeert te gaan. Montoya beetje verrast, en een zachte tik is genoeg om z'n voorvleugel eraf te rijden. op f1onboard.com kan je verder nog een filmpje vinden van de nose-vervanging van Monty mét pitcommentaar.

Savi 01-04-2002 12:05

Quote:

Originally posted by Sennake
En tja, als we de logica van vorige keer moeten volgen, zou deze keer idd MS gestraft moeten worden want deze keer treft hem geen schuld, net zoals vorige keer JPM... Maar dat laatste was voor alle duidelijkheid als grap bedoeld eh!
Dus volgens uw redenering was Montoya vorige keer wel in de fout ?

HHugo 01-04-2002 12:12

Ik denk dat Sennake bedoeld dat de logica van vorige keer is dat de onschuldige gestraft wordt. Dus dat JPM de vorige keer niet in fout was.

Finish 01-04-2002 12:37

Quote:

I thought he was a fair guy to race with but he is not," said Montoya. "He was beside me and I gave him room around the first two corners. But then he moved into the middle of the track. I went to the inside. I was behind him but when I made my move he shut the door as soon as he could in front of me. My wing was already hanging off. I had enough speed to pass him there - it's very disappointing. He loses his front wing (in Malaysia) even though I gave him more room and I get penalised. This time he went in front of me, the way Rubens did with Ralf the race before, and I was even closer. But it's me who pays the penalty - it just goes on. I had the speed to win that race."

bron: f1-live.com

Best fijn, die rivaliteit tussen 2 groten. Benieuwd naar Schumacher's antwoord :)

Savi 01-04-2002 12:57

Schumacher: "I don't know what happened, I don't know what makes him unhappy."

TiBo 01-04-2002 18:02

Quote:

Originally posted by HHugo
(...) de logica van vorige keer is dat de onschuldige gestraft wordt. Dus dat JPM de vorige keer niet in fout was.
We hebben het steeds over het feit dat Schumi niet gestraft is geweest in Maleisië, ... maar in feite had hij toch gewoon zichzelf gestraft, niet? Hij reed z'n vleugel eraf en moest zo toch ook binnen voor een nieuwe neus?!
Beide heren zijn in dit incident gestraft geworden en hebben daardoor de leiding aan hun neus zien voorbijgaan. Ze zijn dan uiteindelijk ook achter elkaar gefinished.
Een kleine week later laat de FIA weten dat elke vorm van onsportief gedrag streng bestraft zal worden. De straf van Montoya was hierop een voorbode.

In Brazilië hebben de beide heren het in de eerste bochten proper gehouden. Wat op het rechte stuk erna volgde was dat één piloot voorbij wou en dat de andere zich verzette. Men mag z'n lijn verdedigen door daar éénmaal van af te wijken. Dat heeft Schumi maar éénmaal gedaan. Montoya is er gewoon tegenaan gereden.

Montoya zelf zou waarschijnlijk zoiets benaderen als: "If he can't hack it, he's a fuckin' idiot.".

Sennake 01-04-2002 18:24

Het feit dat je bij een ongeoorloofd maneuver een stuk van je wagen verliest doet niet ter zake eh Tibo. Dat je jezelf daarmee straft is je eigen schuld.
En bovendien ging het daar eigenlijk niet om, maar wel om het feit dat Montoya gestraft wordt als Schumacher tegen hem aanrijdt. Ik wil nog aannemen dat het niet met opzet was en dat MS geen straf verdient, maar dan verdient JPM er in geen 100 jaar ook geen. Daar gaat het om.
En ik begrijp JPM zijn redenering (alhoewel ik me er niet bij aansluit) : vorige keer rijdt MS tegen JPM, MS moet binnen voor een nieuwe neus en JPM krijgt de straf zodat beide kemphanen achteraan moeten aansluiten; deze keer rijdt MS weer tegen JPM die deze keer zelf een nieuwe neus moet gaan halen terwijl MS deze keer niet gestraft wordt en daardoor niet beide kemphanen achteraan moeten aansluiten. Nogmaals : het is JPM's vizie, niet de mijne.
Mijn mening hierover is dat niemand in beide incidenten gestraft had mogen worden en dan had de balans in evenwicht geweest : beiden hadden ze dan 1 keer achteraan mogen aansluiten door hun eigen fout.

Finish 01-04-2002 19:03

100% met akkoord.

Mark 01-04-2002 20:22

conclusie, de F1 heeft weer twee kemphanen............werd tijd ook!

Gewoon allemaal op de bank zittem en genieten, laat de "oude tijden" herleven

Savi 01-04-2002 23:11

Mja geef mij toch maar liever de tijden van Hakkinen-Schumacher, als Hakkinen won dan vond ik dat nooit zo heel erg. Nu daarentegen, als Montoya dit jaar een race zou winnen, dan zou ik dat erger vinden, tenzij het heel verdiend is.

Maar dat zal VOLGENS MIJ dan ook nog wel effe duren aangezien hij meer met zijn voet dan met zijn brein werkt.

JPMontoya 01-04-2002 23:27

Ja Ja ; we zulle wel zien wie laatst lacht SAVI . . .

Savi 01-04-2002 23:43

Kan best zijn hoor, ik gun het de Monty fans wel, zolang het maar 'fair' blijft.

No hard feelings he JPMontoya ;)

Bam-Bam 02-04-2002 08:55

this is gettin intresting....
Eindelijk nog eens een goede oude vete tussen 2 egoïstische keikoppen, ik kijk al uit naar podiumceremonies waar mekaar geen blik wordt gegund laat staan handjes geschut :D

Bam-Bam 02-04-2002 08:56

Blijkbaar onder de indruk van het geschuT van JPM, ik bedoelde 'natuurlijk' geschuD.

JPMontoya 02-04-2002 09:28

tuurlijk no hard feelings , t was toch 1 april voor iet é :)

Savi 02-04-2002 11:01

Inderdaad, en ik moet trouwens ook toegeven dat ik vorig jaar in Brazilië serieus onder de indruk was hehe.

Stipey 02-04-2002 11:37

Ik blijf erbij dat je je auto nu eenmaal niet voor een ander zijn neus smijt, ook al is dat dan geen overtreding van de regels. Je kan je lijn verdedigen, maar de manier waarop Schumacher (en ook Montoya, alhoewel Schumacher daarin toch wel de kampioen is) steeds van de ene kant van de baan naar de andere kant zwalkt is gewoon levensgevaarlijk (cfr. startcrash Australië) en toont weinig respect voor je tegenstander. Ze hebben precies allemaal schrik om een duel uit te vechten in een bocht, dus zorgen ze er maar voor dat de tegenstander helemaal niet langs zij kan komen...maar ik veronderstel dat gentlemen-racing vanwege het geld en de taktiek blijkbaar geen onderdeel meer kan zijn van de sport...spijtig.

Vroeg of laat komt er wel eens een serieus accident van dat gezwalk, en dan zullen ze plots de regels wat gaan verstrengen.

Alain 02-04-2002 15:00

Bij het zien van de beelden vanop de wagen van MS vind ik dat Montoya veel minder schuld treft dan dat hier algemeen wordt beweerd. Ok, hij is temperamentvol maar als je in een rechte lijn in de slipstream zit en er langs kan ga je er toch voor. Op die beelden was het mijns inziens nu net zo dat Juan uit de slipstream komt, meer snelheid heeft en dat MS dan pas naar links gaat waardoor contact bijna onvermijdelijk is. Dit alles is gebeurd in laat ons zeggen 0.2 seconden. Ik denk wel dat Michael niet wist dat Juan al zo dicht achter hem zat toen hij naar links begon uit te wijken om hem de buitenkant te geven. Om nu te zeggen dat die of die de schuld moet dragen is denk ik net iets overdreven.
Het zou veel makkelijker zijn Montoya de fout te geven als hij in de slipstream naar de linkerkant zou volgen en er dan tegenaan rijdt. Dan zou het stomweg zijn dat hij er te laat achter uit komt. Vraag dat maar eens aan Hakkinen.
In elk geval zijn het kostbare punten die voor hem verloren gaan want ik denk persoonlijk dat ie gewonnen had. Na zijn nieuwe neus gekregen te hebben had ie een achterstand van 1 m 06 op MS en bij de finish 1 m 07. In het achterhoofd houden dat hij veel mensen heeft moeten voorbijsteken en dat MS geen tijd had om te relaxen met broerlief in zijn nek. Ach ja, we zullen het wel nooit weten zeker :)

tsjolder 02-04-2002 19:03

Ik vond trouwens dat het toch wel heel lang duurde eer die nieuwe neus erop zat. Er waren misschien wel wat complicaties door dat Britse vliegerke, maar toch leek het vorige race bij Ferrari toch veel vlotter te gaan.

Voor de rest: net als Finish: 100% akkoord met Sennake

Raceboy 02-04-2002 19:15

head wel akkoord

Quote:

Head hints Montoya at fault in Brazil

Williams tech boss says clash could be costly

Montoya is swamped by the pack as he limps back to the pits

Williams technical director Patrick Head has cast doubt on Juan Pablo Montoya's assertion that Michael Schumacher was at fault for their clash on the opening lap of the Brazilian Grand Prix.

The Colombian was angered by the incident, which he felt was caused by Schumacher moving across his line under braking for Turn 4. But Head reckoned that his own driver might have to take the blame.

"I don't know, we'll have to look at the film and make a judgement," he said. "But [Montoya] was the car behind, and it was Juan that was moving across to the right, but I think he was just too close. We need to look and see if there's some film from the top [of the car] or something. But whatever it was, it destroyed his race for big points."

The incident cost Montoya the chance to race for the win. After pitting for a new nose and tyres, he charged back to fifth. With Schumacher winning the race, Montoya is now 10 points down on the reigning world champion. His team-mate Ralf Schumacher, who finished second in Brazil, is now second in the title race, two points ahead of Montoya.

Head added that Montoya's clash could prove costly in the long run. "Basically if you’re going to win a championship you don't bump into other cars, that's all there is to it," he said.

bron: autosport.com

TiBo 02-04-2002 19:26

Quote:

Head added that Montoya's clash could prove costly in the long run. "Basically if you’re going to win a championship you don't bump into other cars, that's all there is to it," he said.
Absoluut!

Het verschil is natuurlijk dat Schumi er al vier op zak heeft en niet de behoefte heeft om gestresseerd aan de start te komen.
Montoya is het grote talent uit de F3000 en de CART-series die het nu in de F1 moet gaan maken. Logisch dat hij op hete kolen zit.

Ik ben altijd onder de indruk geweest van de kwaliteiten van JP, zowel in de F3000 als in CART. Ik zag hem dan ook met veel plezier de titel pakken over Heidfeld. Toch vind ik dat Heidfeld nu veel volwassener overkomt dan JP. Hij staat weliswaar onder minder druk, maar gaat toch met de nodige tegenslagen (niet de vervanger zijn van Hakkinen bij McLaren) beter om dan Montoya. Heidfeld heeft eerder zoiets van: "Mijn tijd komt wel.".
Montoya geeft eerder de indruk te denken: "Als ik me nu niet bewijs ben ik geschiedenis.".

Al bij al maakt dit duel de F1 terug spannend en brengt het de discussie in dit forum terug op gang.

Een zege dus die Montoya ;)

Sennake 02-04-2002 19:43

Quote:

Originally posted by TiBo

Een zege dus die Montoya ;)

Ik veronderstel dat je een "zegeN" bedoelt?

Raceboy 02-04-2002 19:45

on topic

toch wel opvallend dat montoya niet meer de "beschermeling" is bij Williams

off-topic
Quote:

Originally posted by Sennake

Ik veronderstel dat je een "zegeN" bedoelt?

of één zege :D

TiBo 02-04-2002 19:48

M'n professor Psycholinguistiek zei altijd: "waarom iemand verbeteren als je toch al begrepen hebt wat hij wou zeggen?"

Die man had gelijk! Het zegt immers meer over de verbeteraar dan over diegene die in fout was.

PS: Het is inderdaad zegeN. Mijn excuses.

Sennake 02-04-2002 19:52

Ik was vergeten dat jij zo één van die "Psycho" mannen waart :D

TiBo 02-04-2002 20:02

Beroepsmisvorming :( ;)

Geven we hier niet te veel om onze favorieten? :fight:

Ik weet in alle geval dat ik, als het er op aankomt, als één man achter Schumi sta. Of de tegenstander nu Hill, Villeneuve, Hakkinen of Montoya is. Het is meestal de andere die fout is.
Een tekortkoming van mijn kant, ... noem het maar passie!

Gelukkig ben ik hier niet de enige! ;)

Sennake 02-04-2002 20:06

Ik zorg er wel voor dat je niet over de schreef gaat ;)

En terug on-topic : weet er iemand eigenlijk of er van Montoya uit een officiele klacht vertrokken is, of blijft het hier bij?

HHugo 06-04-2002 18:53

Quote:

Juan Pablo Montoya wants ex-F1 stars to judge controversial incidents.

Montoya is still seething about his clash with Michael Schumacher in Sunday’s Brazilian Grand Prix. The Colombian believes the Ferrari man should have been penalised for the incident.

The incident came two weeks after Montoya was handed a controversial penalty in Malaysia. The Williams driver is convinced that the time has come now to let ex-racers adjudicate on racing incidents.

He told Autosport magazine: "I think the time has come for the FIA to put someone with previous racing experience up in race control to be able to judge on incidents like these.

"He needs to be someone who is brave enough to punish every driver the same – no matter who they are or which team they drive for. And the punishments need to be handed out equally to all drivers for similar mistakes so there is some consistency in what happens."

bron: www.itv-f1.com

Vind ik geen slecht idee. In the good old days, toen ik nog naar ITV kon kijken, vond ik dat het commentaar van Brundle toch altijd van inzicht blijk gaf. Ex-coureurs weten waarover ze spreken, dus waarom niet?

tsjolder 06-04-2002 19:10

Ik denk dat het dan nog het moeilijkste is om iemand te vinden die niet "bevooroordeeld" is, die met geen enkel team banden heeft. Dit lijkt me heel moeilijk, want veel racers zijn nu nog betrokken bij 1 of ander merk of team. Ook waar men in het verleden heeft geraced, kan een invloed hebben. Tegenargument is dan weer dat die oud-rijders zouden moeten in staat zijn om zich daarboven te stellen en in eer en geweten te oordelen. Toch kan ik zo niet direct een sport bedenken waar ex-beoefenaars na hun carriere scheidsrechter worden. Ik denk dat een eerste stap vooruit al zou zijn dat de commissarissen telkens dezelfde zijn, dan kunnen zij dezelfde maatstaf gebruiken bij hun beslissingen.

Mario 07-04-2002 09:30

Ik stuur hierbij alvast mijn kandidaatstelling in :D.

airco 07-04-2002 17:36

Beetje idioot dit ...

Na Maleisië zijn beide piloten akkoord dat de Fia niet al te snel moet tussenkomen in een race-incident, om straffen zoals JPM ze in Maleisië heeft gekregen te vermijden. Dit is gewoonweg te stom om een straf voor uit te delen. Nu hebben we weer een situatie waarin er hard tegen hard gespeeld wordt. Toch is er volgens mij niet echt sprake van een grove racing-fout. Schumacher wijkt zoals toegestaan in het reglement 1 keer af van zijn rijlijn door meer naar links te gaan rijden (Montoya doet dit trouwens bij de start ook). Wat volgt is Montoya die er achteraan op inrijdt.

Ofwel meen je de woorden die je in Maleisïe zegt en geeft de FIA hier terecht geen straf voor (we zijn het er over eens dat de straf voor Montoya belachelijk was), ofwel wil je dat er bij elk incident een straf gegeven moet worden.

Dat Montoya wil dat oud-F1rijders hierover oordelen is helemaal hilarisch ... Ooit al eens grondig bekeken hoeveel de vroegere rivalen samen in de zandbak eindigden ?!?

airco

Sennake 07-04-2002 21:01

Een NEUTRALE en CONSTANTE scheidsrechter (of scheidsrechters) lijkt me even ideaal als onrealistisch. Het zou de perfecte oplossing zijn, maar ze bestaat gewoonweg niet...

Alain 08-04-2002 09:20

Ik heb mijn visie over het incident toch iets moeten bijstellen en ben tot de vaststelling gekomen dat het gecategoriseerd kan worden onder de noemer "race-incident". Ik denk dat je voor beide piloten verschillende invalshoeken kan nemen waardoor je aan een eindeloze discussie begint waarin toch iedereen gelijk heeft. Hopelijk gebeurt zondag niets gelijkaardigs...;)

JPMontoya 08-04-2002 09:35

Quote:

Een NEUTRALE en CONSTANTE scheidsrechter (of scheidsrechters) lijkt me even ideaal als onrealistisch. Het zou de perfecte oplossing zijn, maar ze bestaat gewoonweg niet...
Waarom zou zoiets niet kunnnen er zijn ex-f1 coureurs genoeg die een juist oordeel zouden kunnen vellen

vb. Martin Brundle of Johnny Herbert

All times are GMT +2. The time now is 23:35.