De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Spanje: Free Practice 1.2 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=2153)

airco 26-04-2002 14:11

Spanje: Free Practice 1.2
 
Quote:

1. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'20"380 211.844 Km/h 45
2. 20 FRENTZEN Arrows Cosworth B 1'20"450 + 0'00"070 26
3. 15 BUTTON Renault M 1'20"693 + 0'00"313 38
4. 2 BARRICHELLO Ferrari B 1'20"742 + 0'00"362 42
5. 12 PANIS BAR Honda B 1'20"758 + 0'00"378 46
6. 21 BERNOLDI Arrows Cosworth B 1'20"834 + 0'00"454 34
7. 4 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'20"996 + 0'00"616 34
8. 9 FISICHELLA Jordan Honda B 1'21"169 + 0'00"789 37
9. 8 MASSA Sauber Petronas B 1'21"197 + 0'00"817 34
10. 14 TRULLI Renault M 1'21"278 + 0'00"898 27
11. 16 IRVINE Jaguar Cosworth M 1'21"294 + 0'00"914 27
12. 3 COULTHARD McLaren Mercedes M 1'21"298 + 0'00"918 32
13. 7 HEIDFELD Sauber Petronas B 1'21"301 + 0'00"921 30
14. 10 SATO Jordan Honda B 1'21"351 + 0'00"971 20
15. 5 R.SCHUMACHER Williams BMW M 1'21"409 + 0'01"029 38
16. 11 VILLENEUVE BAR Honda B 1'21"413 + 0'01"033 32
17. 6 MONTOYA Williams BMW M 1'21"623 + 0'01"243 31
18. 24 SALO Toyota M 1'22"082 + 0'01"702 28
19. 17 DE LA ROSA Jaguar Cosworth M 1'22"094 + 0'01"714 35
20. 23 WEBBER Minardi Asiatech M 1'22"459 + 0'02"079 37
21. 25 MCNISH Toyota M 1'22"564 + 0'02"184 37
22. 22 YOONG Minardi Asiatech M 1'23"269 + 0'02"889 35
Ferrari weer het snelste, Opvallend dat alle teams heel vlot binnen de 107% vallen. Misschien haalt Yoong de race nog eens ...

airco

TiBo 26-04-2002 14:37

Enkele sfeerbeeldjes:

http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/1.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/2.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/3.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/4.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/5.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/6.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/7.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/8.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/9.JPG
http://users.pandora.be/cameo/forum/...na%20FP/10.JPG

FleaBite 26-04-2002 14:38

wat mij vooral opvalt zijn de Arrows'en! Op ZDF zeiden ze iets dat Frentzen vooral voor die vooruitgang gezorgd heeft, maar ik was zo half in slaap aan het vallen, dus heb ik niet veel van verstaan :rolleyes:

*mod* typo

FleaBite 26-04-2002 14:40

Quote:

Originally posted by TiBo
Enkele sfeerbeeldjes:
http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/6.JPG

zat er in Imola ook al op ;)

TiBo 26-04-2002 14:44

De Arrows is een goede auto! Deze is voornamelijk getekend door Sergio Rinland, de man die de Sauber van vorig jaar heeft ontworpen en nog voor het begin van het seizoen door Peter Sauber aan de deur werd gezet.
Deze man wist de Sauber te voorzien van een revolutionaire voorwielophanging. Dit jaar gaat hij met de Arrows nog een stap verder. Het ontwerp is onder andere door McLaren en door Jordan opgevolgd.

De motor is niet slecht, ... wat enkel nog maar in het nadeel van Jaguar spreekt.

Het enige wat ze bij Arrows nodig hebben is iemand die de wagen in de juiste richting ontwikkeld, ... zoals Schumacher dat als geen ander kan!

Als dat allemaal goed gaat, dan zien we de Arrows niet op pole, maar zeker onder de eerste tien.
Frentzen draagt hier dan ook zijn steentje bij, ... meer dan Bernoldi.

Finish 26-04-2002 14:45

Ik denk écht niet dat die Arrows plotseling beter gaat hoor.
'k Verwacht eerder zo'n kwalificatie-afstelling om even de sponsors in de aandacht te brengen...

Voor de rest: TiBo: uw TV-kaart is gewoonweg PRACHTIG ;)

trouwens; Montoya 17des ? :confused:

airco 26-04-2002 14:50

excuseer ... mor no way dat arrows morgen in de top 10 quali't zene ... Nie vergeten dat McLaren, Williams, en Sauber daar nog moeten komen postvatten he ... Morgen vanaf 09h00 beginnen ze aan hun qualify'ing set-up, en zal er ineens een heel ander beeld vallen ;)

airco

TiBo 26-04-2002 14:51

Quote:

Originally posted by FleaBite
zat er in Imola ook al op ;)
Was me ontgaan.

Wat de TV-kaart betreft: het is een kwestie van de juiste software kopen (;)). Ik maak gebruik van PowerVCR II, een zeer goed proggie.
Ik kan zo'n foto's blijven posten, maar hou me liever aan een kort overzichtje van ongeveer een tiental foto's, ... tenzij anders gewenst.

Alain 26-04-2002 15:57

De verrassende plaatsen van Arrows is voornamelijk te wijten aan een nieuwe voorvleugel in combinatie met een upgrade van de Cosworth.
Of ze morgen de top 10 halen wet ik niet maar één ding kan ik wel zeggen. In Imola gingen ze tijdens de race behoorlijk goed, alvast een pak beter dan dat de trainingen toen lieten uitschijnen.
Enfin, morgen zullen we weten wie er hier gelijk heeft gekregen :)

JPMontoya 26-04-2002 18:06

Zoals gewoonlijk weer een paar kleine verassingen (HHF) maar toch weer niets om iets aan te knopen ... het is weer allemaal voor morgen denk ik

Sennake 26-04-2002 18:10

Quote:

Originally posted by TiBo
Het enige wat ze bij Arrows nodig hebben is iemand die de wagen in de juiste richting ontwikkeld , ... zoals Schumacher dat als geen ander kan!
:no: Foei foei foei TiBo! :no:

En on topic : ik mis het "erbij zijn" al :(

JPMontoya 26-04-2002 18:17

Quote:

Originally posted by TiBo
Enkele sfeerbeeldjes:

http://users.pandora.be/cameo/forum/...ona%20FP/9.JPG

Prost bij Ferrari in de box ; gewoon een bezoekje of is er misschien meer ??? of misschien moet hij schulden aan Ferrari betalen voor zijn 2001 Motoren

Sennake 26-04-2002 18:18

De foto slaat niet echt op je commentaar maar we begrijpen wat je bedoelt eh :-)

Sennake 26-04-2002 18:18

Ja ok, nu wel dus :-)

TiBo 26-04-2002 19:11

Als je er de technische ontwikkelingen op na slaat is die "Rinland"-ophanging toch een ware revolutie voor de F1.
Tot voor kort lagen de onderste "pick-up points" van de voorwielophanging centraal onder de monocoque. Ze werden bevestigd aan de 'splitter'.
Sedert Rinland is de splitter bij bepaalde teams verdwenen waardoor een betere geleiding langst de onderkant van de wagen mogelijk is.

Deze nieuwe ophanging is een ware revolutie en toch zijn het net de teams die ze hebben toegepast, die in moeilijkheden zitten.
Toeval? Waarschijnlijk wel, want Sauber doet het met dezelfde ophanging niet slecht.
We moeten dan wel vermelden dat Sauber niet zo ver is gegaan als Jordan en McLaren. En Arrows? Die hebben de meester zelf ingehuurd.

Lijkt me voeding voor een nieuwe 'technische analyse'.

Beemer 26-04-2002 20:26

In ieder geval vrees ik weeral een rood getint weekendje en dat zal de spanning voor het kampioenschap zeker niet ten goede komen en dat vindt ik heel jammer.
Als het aan dit tempo doorgaat worden de laatste x-aantal races overbodig omdat Shumi toch weer kampioen wordt!
De andere teams moeten echt eens bezinnen over hun auto, het is toch bijna niet mogelijk dat de Ferrari altijd sneller is.

Greetz

Barry

Oneliner 26-04-2002 20:30

De ferrari zit gewoon ingenieus in elkaar.
Een bodemplaat die "buigbaar" is, net zoals hun achtervleugel.
ferrari f1 wagen is in ieder geval de gesoffistikeerdste (amaa wa een woord) auto, en zal dan ook wel ewa miljoene €'kes duurder zijn dan ne williams of ne Mc laren.

Maar ge kunt ze nix kwalijk nemen hé.
Tis ni ferrari die trager moet worden, maar de anderen moeten sneller worden. Anderzijds is de strijd achter ferrari best wel interessant te noemen.

TiBo 26-04-2002 20:40

Om eerlijk te zijn zie ik het nut van een buigbare bodemplaat niet goed in.
Als de bodemplaat werkelijk van vorm verandert, dan wil dat zeggen dat de aerodynamica van de wagen verandert. Als de aerodynamica plots verandert, wordt de wagen onbestuurbaar.
Dat is toch de reden waarom vroeger met de actieve veringen werd gereden, niet?! Het was de bedoeling om de afstand tussen het asfalt en de bodemplaat zo constant mogelijk te houden.
Bij de minste verstoring kunnen ongevallen à la Le Mans Mercedes zich voordoen, ... al is dit in de F1 misschien minder het geval. Daar begint de eigenlijke bodemplaat slechts ter hoogte van de sidepods, de plaats waar de wagen nu net het zwaarst is.

JPMontoya 26-04-2002 20:42

Als Ferrari dit ontwikkeld zal het wel zijn zin hebben zeker ; maar zoals TiBo zegt zie ik er ook weinig het nut van in

HHugo 28-04-2002 17:03

De afstand tussen bodemplaat en asfalt moet idd zo constant mogelijk zijn, maar misschien kan het wel interessant zijn als de achterkant van de bodemplaat wat flexibel is. Daar staan namelijk de extractoren op. Als de snelheid verandert, en die plaat buigt oiv veranderende druk => andere (betere?) hoek van de extractoren => betere? luchtstroming :confused:
Ik verzin ook maar wat hoor, waar komen die geruchten van die bodemplaat eigenlijk vandaan?

airco 28-04-2002 17:10

McLaren en Williams waren bij de FIA gaan klagen dat de bargeboards en de bodemplaat van de F1-2002 bewoog ...
De FIA heeft geoordeelt dat dit enkel komt door de invloed van de Kerbstone's (bij het overrijden ervan ...)

airco

HHugo 28-04-2002 17:50

Die bargeboards zijn in ieder geval gewijzigd (schoon opgemerkt door FleaBite)

Imola:

http://users.pandora.be/FleaBite/imolazonder.jpg

Barcelona:

http://users.pandora.be/FleaBite/barcemet.jpg

Sorry voor de onduidelijke foto's

TiBo 28-04-2002 18:18

Maar de vraag is dan: waarom dat lipke onderaan de bargeboards?

Tip: het lipke op zicht heeft geen aerodynamische eigenschap.

Raceboy 28-04-2002 18:57

Quote:

Originally posted by TiBo
Maar de vraag is dan: waarom dat lipke onderaan de bargeboards?

Tip: het lipke op zicht heeft geen aerodynamische eigenschap.

extra downforce op de bardge board zelf misschien ? Zodat het niet kan gaan wiebbelen maar schoon recht blijft hangen.

TiBo 28-04-2002 19:27

Het bargeboard mag normaal gezien geen 3D eigenschappen vertonen. Het mag wel bochten maken zoveel het wil, maar er mogen halverwegen geen bulten of vleugeltjes op staan.

Om dit tegen te gaan heeft de FIA de schitterende regel uitgevaardigd dat wanneer je de bargeboard langst onder bekijkt, enkel het onderste vlak van de bargeboard zichtbaar mag zijn.
Als de bargeboard niet vlak is en dus halverwegen een 3D vorm heeft, dan zie je die er langst onder uitsteken.

Om die regel te omzeilen is men onderaan de bargeboards een lipje gaan plaatsen, zodat nu wel 3D vormen mogelijk worden. Kijk je van onderaan de wagen omhoog langst de bargeboard, dan zie je nu de 3D structuur niet!

In de eerste foto zie je dat de 3D structuur aan de voorkant vrij groot is.
Op de tweede foto zit het lipje meer naar achter. De bargeboard is achteraan sterker gevormd dan vooraan.
Dit heeft alles te maken met de geleiding naar de sidepods.

airco 28-04-2002 19:49

Durf te betwijfelen of het hele boeltje te maken heeft met extra downforce zene ...

Op dat punt is de lucht al helemaal in turbulentie door oa de ophanging en de voorvleugel... Op die moment valt er uit de lucht niet meer veel downforce te halen. Vergelijk het een beetje met het verlies van downforce bij het slipstreamen ... daar is de lucht ook te hard in turbulentie om er veel downforce uit te halen ...

airco

Oneliner 28-04-2002 19:53

niet meer veel misschien, maar als het 1 duizendste scheelt, hebt ge toch wer een duizendste hé...

TiBo 28-04-2002 20:40

Quote:

Originally posted by TiBo
Tip: het lipke op zich heeft geen aerodynamische eigenschap.
Heeft inderdaad niets te maken met downforce maar met aerodynamica.
Het is een oplossing om de regels te 'rekken'. Net zoals de oortjes aan weerskanten van de airbox. Daar moet de doormeter 20 cm zijn. Wel, ... zonder oortjes niet, met wel!


All times are GMT +2. The time now is 20:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.