![]() |
Spanje: Free Practice 1.2
Quote:
airco |
wat mij vooral opvalt zijn de Arrows'en! Op ZDF zeiden ze iets dat Frentzen vooral voor die vooruitgang gezorgd heeft, maar ik was zo half in slaap aan het vallen, dus heb ik niet veel van verstaan :rolleyes:
*mod* typo |
Quote:
|
De Arrows is een goede auto! Deze is voornamelijk getekend door Sergio Rinland, de man die de Sauber van vorig jaar heeft ontworpen en nog voor het begin van het seizoen door Peter Sauber aan de deur werd gezet.
Deze man wist de Sauber te voorzien van een revolutionaire voorwielophanging. Dit jaar gaat hij met de Arrows nog een stap verder. Het ontwerp is onder andere door McLaren en door Jordan opgevolgd. De motor is niet slecht, ... wat enkel nog maar in het nadeel van Jaguar spreekt. Het enige wat ze bij Arrows nodig hebben is iemand die de wagen in de juiste richting ontwikkeld, ... zoals Schumacher dat als geen ander kan! Als dat allemaal goed gaat, dan zien we de Arrows niet op pole, maar zeker onder de eerste tien. Frentzen draagt hier dan ook zijn steentje bij, ... meer dan Bernoldi. |
Ik denk écht niet dat die Arrows plotseling beter gaat hoor.
'k Verwacht eerder zo'n kwalificatie-afstelling om even de sponsors in de aandacht te brengen... Voor de rest: TiBo: uw TV-kaart is gewoonweg PRACHTIG ;) trouwens; Montoya 17des ? :confused: |
excuseer ... mor no way dat arrows morgen in de top 10 quali't zene ... Nie vergeten dat McLaren, Williams, en Sauber daar nog moeten komen postvatten he ... Morgen vanaf 09h00 beginnen ze aan hun qualify'ing set-up, en zal er ineens een heel ander beeld vallen ;)
airco |
Quote:
Wat de TV-kaart betreft: het is een kwestie van de juiste software kopen (;)). Ik maak gebruik van PowerVCR II, een zeer goed proggie. Ik kan zo'n foto's blijven posten, maar hou me liever aan een kort overzichtje van ongeveer een tiental foto's, ... tenzij anders gewenst. |
De verrassende plaatsen van Arrows is voornamelijk te wijten aan een nieuwe voorvleugel in combinatie met een upgrade van de Cosworth.
Of ze morgen de top 10 halen wet ik niet maar één ding kan ik wel zeggen. In Imola gingen ze tijdens de race behoorlijk goed, alvast een pak beter dan dat de trainingen toen lieten uitschijnen. Enfin, morgen zullen we weten wie er hier gelijk heeft gekregen :) |
Zoals gewoonlijk weer een paar kleine verassingen (HHF) maar toch weer niets om iets aan te knopen ... het is weer allemaal voor morgen denk ik
|
Quote:
En on topic : ik mis het "erbij zijn" al :( |
Quote:
|
De foto slaat niet echt op je commentaar maar we begrijpen wat je bedoelt eh :-)
|
Ja ok, nu wel dus :-)
|
Als je er de technische ontwikkelingen op na slaat is die "Rinland"-ophanging toch een ware revolutie voor de F1.
Tot voor kort lagen de onderste "pick-up points" van de voorwielophanging centraal onder de monocoque. Ze werden bevestigd aan de 'splitter'. Sedert Rinland is de splitter bij bepaalde teams verdwenen waardoor een betere geleiding langst de onderkant van de wagen mogelijk is. Deze nieuwe ophanging is een ware revolutie en toch zijn het net de teams die ze hebben toegepast, die in moeilijkheden zitten. Toeval? Waarschijnlijk wel, want Sauber doet het met dezelfde ophanging niet slecht. We moeten dan wel vermelden dat Sauber niet zo ver is gegaan als Jordan en McLaren. En Arrows? Die hebben de meester zelf ingehuurd. Lijkt me voeding voor een nieuwe 'technische analyse'. |
In ieder geval vrees ik weeral een rood getint weekendje en dat zal de spanning voor het kampioenschap zeker niet ten goede komen en dat vindt ik heel jammer.
Als het aan dit tempo doorgaat worden de laatste x-aantal races overbodig omdat Shumi toch weer kampioen wordt! De andere teams moeten echt eens bezinnen over hun auto, het is toch bijna niet mogelijk dat de Ferrari altijd sneller is. Greetz Barry |
De ferrari zit gewoon ingenieus in elkaar.
Een bodemplaat die "buigbaar" is, net zoals hun achtervleugel. ferrari f1 wagen is in ieder geval de gesoffistikeerdste (amaa wa een woord) auto, en zal dan ook wel ewa miljoene €'kes duurder zijn dan ne williams of ne Mc laren. Maar ge kunt ze nix kwalijk nemen hé. Tis ni ferrari die trager moet worden, maar de anderen moeten sneller worden. Anderzijds is de strijd achter ferrari best wel interessant te noemen. |
Om eerlijk te zijn zie ik het nut van een buigbare bodemplaat niet goed in.
Als de bodemplaat werkelijk van vorm verandert, dan wil dat zeggen dat de aerodynamica van de wagen verandert. Als de aerodynamica plots verandert, wordt de wagen onbestuurbaar. Dat is toch de reden waarom vroeger met de actieve veringen werd gereden, niet?! Het was de bedoeling om de afstand tussen het asfalt en de bodemplaat zo constant mogelijk te houden. Bij de minste verstoring kunnen ongevallen à la Le Mans Mercedes zich voordoen, ... al is dit in de F1 misschien minder het geval. Daar begint de eigenlijke bodemplaat slechts ter hoogte van de sidepods, de plaats waar de wagen nu net het zwaarst is. |
Als Ferrari dit ontwikkeld zal het wel zijn zin hebben zeker ; maar zoals TiBo zegt zie ik er ook weinig het nut van in
|
De afstand tussen bodemplaat en asfalt moet idd zo constant mogelijk zijn, maar misschien kan het wel interessant zijn als de achterkant van de bodemplaat wat flexibel is. Daar staan namelijk de extractoren op. Als de snelheid verandert, en die plaat buigt oiv veranderende druk => andere (betere?) hoek van de extractoren => betere? luchtstroming :confused:
Ik verzin ook maar wat hoor, waar komen die geruchten van die bodemplaat eigenlijk vandaan? |
McLaren en Williams waren bij de FIA gaan klagen dat de bargeboards en de bodemplaat van de F1-2002 bewoog ...
De FIA heeft geoordeelt dat dit enkel komt door de invloed van de Kerbstone's (bij het overrijden ervan ...) airco |
Die bargeboards zijn in ieder geval gewijzigd (schoon opgemerkt door FleaBite)
Imola: http://users.pandora.be/FleaBite/imolazonder.jpg Barcelona: http://users.pandora.be/FleaBite/barcemet.jpg Sorry voor de onduidelijke foto's |
Maar de vraag is dan: waarom dat lipke onderaan de bargeboards?
Tip: het lipke op zicht heeft geen aerodynamische eigenschap. |
Quote:
|
Het bargeboard mag normaal gezien geen 3D eigenschappen vertonen. Het mag wel bochten maken zoveel het wil, maar er mogen halverwegen geen bulten of vleugeltjes op staan.
Om dit tegen te gaan heeft de FIA de schitterende regel uitgevaardigd dat wanneer je de bargeboard langst onder bekijkt, enkel het onderste vlak van de bargeboard zichtbaar mag zijn. Als de bargeboard niet vlak is en dus halverwegen een 3D vorm heeft, dan zie je die er langst onder uitsteken. Om die regel te omzeilen is men onderaan de bargeboards een lipje gaan plaatsen, zodat nu wel 3D vormen mogelijk worden. Kijk je van onderaan de wagen omhoog langst de bargeboard, dan zie je nu de 3D structuur niet! In de eerste foto zie je dat de 3D structuur aan de voorkant vrij groot is. Op de tweede foto zit het lipje meer naar achter. De bargeboard is achteraan sterker gevormd dan vooraan. Dit heeft alles te maken met de geleiding naar de sidepods. |
Durf te betwijfelen of het hele boeltje te maken heeft met extra downforce zene ...
Op dat punt is de lucht al helemaal in turbulentie door oa de ophanging en de voorvleugel... Op die moment valt er uit de lucht niet meer veel downforce te halen. Vergelijk het een beetje met het verlies van downforce bij het slipstreamen ... daar is de lucht ook te hard in turbulentie om er veel downforce uit te halen ... airco |
niet meer veel misschien, maar als het 1 duizendste scheelt, hebt ge toch wer een duizendste hé...
|
Quote:
Het is een oplossing om de regels te 'rekken'. Net zoals de oortjes aan weerskanten van de airbox. Daar moet de doormeter 20 cm zijn. Wel, ... zonder oortjes niet, met wel! |
All times are GMT +2. The time now is 20:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.