![]() |
Uitslag Monaco
1. Couldhard
2. M. Schumacher 3. R. Schumacher 4. Trulli 5. Fisichella 6. Frentzen 7. Barrichello Eindelijk nog eens een spannende race! Ik heb ervan genoten en het heeft me overtuigd om volgende race zeker opnieuw te kijken. Jammer van Monotya zijn motor! Greetz Barry [edit: ff gemengd met andere race-thread ;) - Finish ] |
Monaco: RACE
http://208.50.7.92/files/photos/2002...nday/pic01.jpg
OEF ! Eindelijk eens iets anders dan een Schumacher op het hoogste trapje. Overwinning voor David Coulthard, en wat voor een ! Schitterende race van DC, ik heb bij momenten aan z'n kunnen getwijfeld, maar dit getuigt toch wel van klasse. Schumacher de hele tijd afhouden op zo'n stratencircuit, je moet het maar kunnen. Ook Schumacher heeft mooi meegereden, enkel zijn de inhaalmogelijkheden in Monaco redelijk beperkt. Al bij al een redelijke race, redelijk wat spanning, veel duels, weinig inhaalmanoeuvres..... TOP: *Coulthard: Klasse. Prachtig. Mooi voor McLaren. Hopelijk niet de laatste dit seizoen *Trulli: eindelijk eens een finish voor de pechvogel bij Renault. Monaco heeft Trulli altijd goed gelegen *Fisichella: WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII :) Tweede keer op rij 2 punten. Eindelijk begint de Jordan wat beter te worden. Bij BAR mogen ze hun beginnen zorgen te maken.... *Montoya: Kon goed aan Schumi's druk weerstaan, podiumplaats was in zicht, motor besliste er anders over *Frentzen: Bijna gelijk aan overwinning. Geef HHF een goede wagen en hij doet de rest. FLOP: *Sato: Eddie, ontsla die kerel nu toch eens. Maakt brokken, is nooit sneller dan Fisichella....Hoe sympathiek Takuma ook mag zijn, hoeveel titels en overwinningen hij ook niet heeft behaald, dit is F1. Als je hier niet presteert, hoor je er niet bij. En dat geldt feitelijk ook voor Alex Yoong.... *Massa: Moest z'n rempedaal even zoeken toen hij Bernoldi voorbijliet. De crash lag mogelijk dan weer aan de remmen bij Sauber... *Toyota: 1 stuurfout in Monaco = DNF, idem Salo *Barrichello: Als ik niet voorbij Raikkonen raak, dan maar erover ? *BAR: Villeneuve had er genoeg van en parkeerde z'n wagen, Panis geramd door Button....BAR = puntenloos. Gaat Honda écht wel met BAR in zee gaan ? *Jaguar: As usual Commentaar: Vigneron en Tassin, naar gewoonte klasse apart. Regie: Alles gezien wat er te zien viel. Race krijgt een 7/10. Volgende GP: Canada. Finish |
yep ook van genoten
Goeie commentaar op vrt, David Saelens geeft beestig commentaar. Eigenlijk geen moment verveeld behalve 5min oogjes gesloten van moeheid. :rolleyes: Wat heeft Sato eigenlijk uitgespookt? Fischella, Frentzen en Trulli goed bezig :) Next funny race please |
IDD één van, neen; DE BESTE !! GP dit seizoen.!!
Van mijn part , proficiat aan DC hoor. Jammer dat JP Montoya zijn motor het begaf. Wat had de uislag anders geweest?? Monaco maakt hiermee zijn reputatie nog is waar. Only the best survive. Toch weer enkele serieuze chrashes. Gelukkig allen zonder gevolg. Sato ? Die probeerde de tunnel in de breedte te nemen, dacht dat dit sneller ging zeker ? Hij mag blij zijn dat er enkel knutselwerk is voor de mecano's. Voor hetzelfde geld kunnen ze hem ook weer gaan afvoeren. Heeft hij mss een leuke verpleegster ontmoet in Oostenrijk en wil hij deze weerzien ?? Ondanks zeer weinig inhaalmanouvres, toch een zeer spannende race met zelfs enkele grappige situaties. Vooral het bumperen tss Bernoldi en Massa. Ik dacht dat dit alleen in karting en Touring Cup gebeurde? Ook de beeldweergave bij het wegtakelen van Panis en Button. De auto's rijden als het ware onder de wagens door terwijl deze worden getakeld. Waarom niet meer op zulke Mcky-Mouse circuits racen? Dan zien we tenminste nog strijd. Wait and see in Canada |
goeie GP ... knappe winst van DC
wel een gelukje dat Montoya Schumacher een hele tijd heeft opgehouden, en DC daardoor met 7 secs voorsprong aan de Pitsstops kon beginnen. Na de pitsstop had hij nog 1 sec over. Is dus eigenlijk wel een serieus geluk voor DC. Ferrari die veruit de snelsten waren tijdens de race, maar ze hadden het maar beter voor elkaar moeten hebben in de Quali's. Verder vond ik het niet zo superspannend. Ze reden weliswaar dicht bij elkaar, maar inhalen is toch onmogelijk, of het eindigt op brokken ... airco |
Spannende race ???????
'k Heb waarschijnlijk iets gemist. De enige manier dat een rijder een plaats kon winnen was omdat er voor hem iemand uitviel (op een paar zeer zeldzame uitzonderingen na). Monaco mag dan een dikke klassieker zijn, van mij mogen ze dat circuit best afvoeren wegens nog minder te beleven dan op een ander. Maar allee, hopelijk brengen de aanpassingen die ze tegen 2004 zoeken te doen een oplossing voor dit, naar mijn mening, triestig circuit. Verde nog nen dikke proficiat voor David Coulthard. |
Eerste deel van de race spannend omdat de leiders geen enkele fout mochten maken of ze mochten achteraan aansluiten in dat treintje van 4 wagens.
Tweede deel mijn hart vastgehouden vanwege die rook bij DC. Gelukkig heeft zijn motor volgehouden en kwam er geen scenario zoals Spanje 2001. (Montoya had niet dat geluk) Toch minstens één zege voor Mclaren dit jaar :) |
Quote:
Monaco moet absoluut blijven, ... maar dan wel met de nodige veranderingen! |
Spannende race?
Vond ik toch niet... Alleen op het einde haddek gehoopt op een inhaalmanouevre (poging tot wtv :D) van schuimi... Allezja, voor de rest treintje rijden hé |
Quote:
Prachtig op die manier :D:D |
tja als je je teammaat in zo een situatie niet doorlaat, dan ben je zowieso verkeerd bezig ... Bij Ferrari moet Schumi in zo een geval ook plaats maken voor Barri.
airco |
Ja hallo, tging ier bij mij gewoon even over et principe.
Gewoon ff fijn om te weten dat de rijders het ook nog niet vergeten zijn. Ik zie hier toch duidelijk enige ironie in, of bennek de enige?? :confused: |
Coulthard heeft goed gereden en op de beslissende momenten goed gehandeld: sterk rondje in de quali's, Barrichello zijn superrondje lekker verknald en dan bij de start de eerste plaats pakken. Het is nu eenmaal geweten dat wie als eerste de eerste bocht in gaat zonder brokken te maken en later geen fouten meer maakt, moeilijk kan verliezen (zonder pech). Dan nog Montoya die op het ideale moment in de problemen komt en het was helemaal gebakken voor DC. Tactisch goed gespeeld van Brawn door Schumacher binnen te roepen. Daarna lijkt McLaren het tactisch alweer te verknallen. Het was toch overduidelijk dat indien Coulthard een ronde of 4 eerder binnenkwam hij nauwelijks nog kon verliezen. Nu lieten ze Schumacher nog een paar ronderecords neerzetten voor ze Coulthard binnenriepen. Gelukkig hebben ze een goede pitcrew want anders zou het verkeerd kunnen afgelopen zijn. McLaren blijft tactisch een stuk achter bij Ferrari (zijn ze al jaren), een beetje zoals de pitcrew van Williams al jaren zuigt.
Held van de race: Frentzen, de enige die ik heb zien passeren (ik denk een Jordan). |
dheum zo moeilijk was het nu ook niet voor Brawn.... zelfs ik zag het voor één keer ;), toen Coulthard iets meer wegreed van Montoya moest Shumi wel binnenkomen...
idd wel raar dat McLaren Coulthard ook niet direct heeft binnen geroepen..... maar toch nog een knappe pitsstop gegeven. Het scheelde niet veel of DC was zijn eerste plaats kwijt. Toch schoon werk geleverd van Coulthard, beter kan niet. PS: Bernoldi heeft Massa gepaseerd, ware het niet dat Massa dan iets te laat remde :rolleyes: Waar was BAR vandaag :confused: Heel weinig gezien alsook Jaquar. |
Quote:
Trulli kan z'n 4de plaats misschien vergeten, resulterend in 3 pt voor Fisico, 2 voor Frentzen en 1 voor...Barrichello... |
Leuke race, al heb ik hem deze keer integraal bekeken op de rtbf (met uitzondering van de reclameblokken) en ik heb opnieuw genoten van hun commentaar. Die gasten amuseren zich gewoon en dat hoor je als kijker. Af en toe heb ik eens overgeschakeld naar de vrt en qua enthousiasme daar...pff
|
Ik zie niet in wat er verkeerd was met die pitstop van DC. Hij had op dat moment toch vrij baan (zowel voor als achter hem) en relatief licht van fuel. Hij kon dus ook pushen. Als ze hem onmiddellijk binnenhalen is de auto terug zwaarder en heeft hij Schumi direct op zijn hielen.
|
Quote:
|
das ook wer waar. Misschien expres van Barrichello :D :D
BTW: de race vonnek ni echt spannend. Was een goeike, maar kon toch beter. Als er nu meer inhaalmogelijkheden hadden geweest had de race hoogstwaarschijnlijk een pak beter geweest. |
Ik heb genoten van de race tot aan de uitval van Montoya want toe zakte de race wat ineen vond ik ; de taart was er maar ik miste de slagroom er op nl. inhaalmanoevres :)
BTW: Quote v. lammens : we hebben niet echt een spannende gp gezien alleen actie als er iemand tegen de muur knalt" wa zegt dieé nu , t was godver wel close racing é , dieé wilt precies dat er nen dode valt zeker ! |
Welke slechte taktiek van McLaren? Hij had vrije baan, kon zo snel mogelijk doorgaan, en moest dus minder lang (bijna 2 sec) binnenblijven dan MS.
Mooie race, verdiende winnaar. En niet te vergeten, het commentaar op VRT vond ik wel heel goed, de mannen beginnen er zin in te krijgen geloof ik, vooraf dat stukje over Boutsen was ook interressant, hoe hij met zijn Fiatje over het circuit "raasde". |
inderdaad tof begin van de GP, spijtig van de afwezige inhaalmogelijkheden, anders hadden we wel een toffere strijd gezien
tof dat ook de subtoppers goed bijeen bleven, de constante piloten werden beloond laat ons hopen dat het zo blijft evolueren met de formule 1, en zo close racen op een circuit met wel inhaalmogelijkheden saelens was goed vond ik, zeer vlot en hij nam een paar keer het initiatief van lammens over spijtig van zijn eigen koers |
Quote:
Als ze wat ronden vroeger binnenkomen (samen met Schumi ofzo) dan blijft hij zowieso aan de leiding, zelfs als zijn stop 6 sec langer duurt dan die van Schumi... Het is goed afgelopen voor McLaren, maar voor hetzelfde geld smijten ze hier 4 kostbare punten weg ... airco |
Ik denk dat die vier punten meer of minder voor McLaren geen groot probleem meer zouden zijn geweest (kampioenschap is toch al verloren en zelfs een tweede plaats bij de constructeurs lijkt niet haalbaar); eerder de overwinning en dan nog wel op Monaco. Die zal hun mislukte seizoen toch enigszins goedmaken.
Denk niet dat ze nog veel meer kansen gaan krijgen dit seizoen om veel te scoren, tenzij Mercedes plots ergens een hoop pk's vindt (chassis lijkt me wèl in orde). Hongarije misschien ? 'k Zat persoonlijk ook al ettelijke ronden te denken : "verdomme, wanneer gaat diene binnen ?!? Straks is't kalf verdronken." Ben ervan overtuigd dat indien het een ronde later was geweest, MS erlangs was. Maar tegelijkertijd met MS gaan tanken zou toch wat moeilijk zijn geweest, want hij reed ervoor ;). Voorbije weekend is natuurlijk (en helaas als je het mij vraagt) weer hooi op de vork van diegenen die beweren dat Ferrari did the right thing in Oostenrijk en ik zie de FIA die feiten dan ook beoordelen met die gedachte en de feiten van het voorbije weekend in het achterhoofd, terwijl dat niet zou mogen. Enkel de feiten van 14 dagen geleden zouden mogen doorwegen. |
Quote:
airco |
Quote:
ok ze winnen niet, vanuit dat opzicht zou je kunnen stellen dat ze in Oostenrijk een goeie keuze hebben gemaakt door eieren voor hun geld te kiezen ... Langs den andere kant verstevigt MS zijn voorsprong in het kampioenschap ... dus hat was zonder het manoeuver in Oostenrijk ook wel best gelukt ... Als hij zijn voorsprong blijft uitbouwen zoals de voorbije weken ... dan is hij eind Juli Wereldkampioen ... ik gok op Hockenheim ... airco |
Quote:
‘David heeft een tactisch heel sterke race gereden en het team is heel blij dat ze het probleem met de wagen van David kunnen oplossen hebben via onze telemetriesystemen,” geeft Dennis een complimentje aan zijn teamleden. “We waren wel een beetje verbaasd over de snelheid van Michael na diens pitstop. Dat heeft ons er toe aangezet David iets vroeger dan voorzien naar de pits te roepen voor zijn pitstop. ' Hij was verbaasd over de snelheid van Michael, zelfs een blinde zag dat die aan het jagen was en de ene snelle ronde na de andere reed, als Coulthard nog 1 a 2 rondes langer had gewacht met zijn pitstop was Michael er serieus voorbij gegaan terwijl hij lekker stond te tanken, het scheelde nu al niet veel... Als Coulthard een paar ronden eerder was binnen gegaan had hij rustig kunnen uitbollen naar de finish zelfs met overvolle tanks, Michael kon er toch nooit langs op dat circuit maar nee McLaren wacht rustig af en moet er dan nog een superstop uitpersen om te voorkomen dat hij gepasseerd wordt. :frusty: Taktisch zijn die gasten van McLaren echt onbenullen !!! Voor de rest vind ik het wel echt tof voor Coulthard dat hij eindelijk nog eens gewonnen heeft... ;) |
Volgens mij was de race best spannend, toch naar Monegaskische mogelijkheden. Tot op het einde was er strijd voor de eerste zes plaatsen (ok, Ralfke uitgezonderd want die reed konstant een eenzame race). In de eerste race helft was het bang afwachten of die rokende motor van DC het nog lang zou uitzingen, Montoya kon zijn prooi waarschijnlijk al ruiken.
Nu vraag ik mij af of het niet om een of ander truukje à la 007 ging met de bedoeling JPM uit zijn kot te lokken, want na half koers was er ineens geen rookpluim meer, tenzij bij JPM zelf. De held van de wedstrijd is ongetwijfeld HH Frentzen en de Sauber van Massa heeft dringend een groot onderhoud nodig, Bernoldi zal die ruggesteun echt niet leuk gevonden hebben. In zijn geheel een "interessante" uitslag, hoewel de invloed op de eindstand van het kampioenschap eerder gering zal zijn, maar het is eens iets anders. Villeneuve verdoet zijn tijd bij BAR and so does Panis. De Jaguars vervullen de rol van "meer groen op straat" en maken daarmee Aelvoet en Dua blij. Voor hen echter geen kus van de juffrouw en een bank achteruit. Ook de beide Saubers beleefden geen al te schitterend weekend. Totnogtoe heb ik de VRT kommentatoren alle krediet gegeven en trouw elke GP op VRT gevolgd. Gisteren werd het mij na tweederde van de race toch te gortig, die mannen volgen gewoon de koers niet en zitten je te overladen met allerhande achtergrondinfo waar je op dat ogenblik niet om vraagt, hou dat aub voor de dode momenten (niet te letterlijk nemen). Dan maar gauw naar Tassin en Vigneron, die hebben tenminste nog enig inlevingsvermogen, misschien jammer, helaas en onchauvinistisch, maar het is nu eenmaal zo. jan |
Quote:
vrij onwaarschijnlijk wat mij betreft .... je kan een auto niet op commande laten roken ... tenzij je hem door de telemetrie laat opblazen, maar dan rij je zelf ook niet meer natuurlijk ... Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon een klein olielekje ... druppel olie valt op een gloeiend onderdeel (uitlaat) ==> blauwe rook ... Iets wat bovenstaande stelling kan bevestigen is het fijt dat DC's wagen het roken vooral had als hij harde schokken te verwerken kreeg (opvallend aan de beroemde hobbel in de weg tussen casino en mirabeau) ... Bij zo een hobbel valt de drubbel die zich al een aantal seconden aan het opbouwen was eraf ... dan komt er langzaam een nieuwe druppel ...die op zijn tijd weer valt bij weer een hobbel ... Het lekje is waarschijnlijk gewoon gedicht door een vuiltje dat in het oliecarter zat ... waardoor het gat waardoor de olie lekte terug dichtslibde ... Vandaar in het 2e deel van de race geen rook meer ... airco |
Quote:
meer dan een seconde sneller dan ferrari, door het minder benzine tanken waarschijnlijk maar toch |
Quote:
sterk gevonden, het zou best zo wel eens kunnen zijn |
ivm die rook:
Quote:
ivm die pitstop: Ik zie het probleem niet in. MS reed dan wel 1:18.6, maar DC zal op dat moment ook wel gepusht hebben. en dat gaat beter met minder brandstof aan boord. Mclarens pitcrew is dan misschien niet zo snel als die van Ferrari, maar echt traag zou ik ze ook niet durven noemen ivm commentaar vrt: ik vind die achtergrondinfo net goed. wat op het scherm gebeurt, zie ik zo ook wel. die insider-info van Saelens maakt het net interessant |
Quote:
Lap 49 DC : 1.20.537 MS : 1.19.007 Lap 50 DC : 1.20.896 MS : 1.19.215 Lap 51 DC : pitstop MS : 1.18.652 bron: f1.tagheuer.com <== aanrader trouwens ==> gemiddelde tijdsverschil voor de pitsstop 1.605 sec ==>verschil was bij het opkomen van de baan van DC nog 1 sec ==> die 1.20 tijden van DC zijn niet gehinderd door traffic, want de hele race door zijn dat zijn gemiddelde tijden ==> ik durf dus met mathematische zekerheid stellen dat 1 lap later gaan pitten DC de race zou gekost hebben. airco |
De redenering van HHugo zou correct zijn op een circuit waar je kan voorbijsteken, maar in Monaco is zijn redenering compleet fout. Het enige wat telt, is dat je aan de leiding uit de pits rijdt. Coulthard was idd sneller voor zijn pitstop, maar ook Schumacher was veel sneller voor de pitstop van DC. Eens Coulthard gepit had, kon hij rustig rondjes rijden, ook al was hij 1 of 2 seconden trager dan voor de stop.
|
Interessante site, merci voor de tip ;) (wel moeilijk om uw weg te vinden in het begin)
1 lap later zou idd de race kunnen gekost hebben, maar hij heeft niet 1 lap later gepit. hij heeft wel 7 ronden zonder MS in zijn nek kunnen rijden Quote:
mijn conclusie: we kunnen er nog lang over discussiëren; ze hebben idd een risico genomen (hopelijk berekend), maar tis goed uitgedraaid (als ge supporter van Mclaren zijt natuurlijk) |
Quote:
|
"The brake pedal suddenly went soft"
gevolgd door: "It’s frustrating not to finish the race but the positive thing is that none of the Toyota parts failed!" :confused: Rempedaal geeft er de brui aan, maar achteraf is Salo tevreden dat de Toyota's geen problemen kenden dit weekend ?? |
Die remmen worden waarschijnlijk niet gemaakt door Toyota...
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 18:02. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.