De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Toyota 2003 : PANIS & Da Matta? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=3147)

JPMontoya 28-08-2002 16:21

Toyota 2003 : PANIS & Da Matta?
 
All change at Toyota for 2003

The Toyota squad has announced this afternoon that it will boast a revised driver line-up from next year, and at the same time made clear current BAR driver Olivier Panis would be joining its ranks.

It was reported this morning that Mika Salo would lose his place next year and there had been much speculation about the place of Allan McNish. Both men have done solid jobs for the Cologne team this year but officials, mindful that the second year for a new team is traditionally the toughest, are seeking a new direction.

‘We would like to thank Mika and Allan for their hard-work during the last two years, which has been integral in building the team up to its current level,’ said TMG President Ove Andersson.

‘This decision was not an easy one for the team and for Toyota Motor Corporation and in no way reflects on their clear racing ability. Both Mika and Allan will complete the remaining four Grands Prix of this season with Panasonic Toyota Racing with the same professionalism and dedication they have demonstrated so far.’

Salo has scored two points for the team this season while McNish has finished in the top ten three times, his best result of seventh achieved at the Malaysian Grand Prix.

One time winner Olivier Panis being signed comes after Jacques Villeneuve looks almost certain to stay with BAR next year to partner Jenson Button after turning down a lucrative offer to drive in the CART series in 2003.

The team said it would announce Panis' team-mate at a later date. Speculation has linked McLaren tester Alexander Wurz, Sauber man Felipe Massa, and Minardi man Mark Webber to the team.

www.dailyf1.com

Alain 28-08-2002 16:59

Verschillende namen doen de ronde maar volgens autosport.com zou Da Matta de beste papieren hebben. Castroneves gaat volgende maand ook nog testen en het is zelfs niet ondenkbaar dat ze de resultaten ervan afwachten om te beslissen wie gaat rijden.
Hij heeft onlangs de eerste Toyotamotor voor de IRL getest...ben benieuwd.

Finish 28-08-2002 18:55

In feite toch ook echt niet proper van Toyota hé...Salo neemt speciaal een jaar test-congé en McNish hoopte z'n F1toekomst binnen het team te vinden. Ik kan begrijpen dat ze hogerop willen raken, maar het verschil tussen een Panis en een Salo lijkt me nu niet zo echt overdreven groot. Panis heeft evenveel ervaring maar lijkt me de laatste tijd stevig uitgeblust. De enige keren dat je hem zag, was toen hij z'n rokende BAR aan de kant zette....

TiBo 28-08-2002 22:55

Ik hoop dat het Panis en Massa wordt!

Panis brengt een brok ervaring mee en Massa is het vuur dat men maar niet onder controle krijgt. Dat is toch echt wel wat Toyota nodig heeft!

Mika Salo is niet slecht, maar lijkt me eerder te rijden om zijn brood te verdienen eerder dan om een wagen tot in de puntjes te ontwikkelen. Panis brengt veel ervaring mee van o.a. McLaren en BAR en Massa weet perfect hoe ze een Ferrari motor tunen.

Finish 28-08-2002 23:18

maak er 'Da Massa' van ;)

Raceboy 28-08-2002 23:54

mcnish terug naar ALMS ?

Alain 29-08-2002 11:34

Op f1-live.com vermoeden ze dat Verstappen dit weekend bevestigd zal worden als tweede rijder bij Toyota...

TiBo 29-08-2002 12:40

Pfffffff ....., weer Verstappen ?!

Wat maakt Verstappen zo speciaal? Als je hem objectief moet inschatten, dan heeft die man niet te bieden wat de moderne F1 vraagt, toch?

Vergelijken we nu Massa eens met Verstappen:

- Massa is jong, snel, charismatisch en ..... onstuimig.
- Verstappen is oud (in F1 termen), haalt maximaal de middenmoot, is vrij saai en heeft de reputatie om vaak in het grind te zitten.

Als ik het hier bij het foute eind heb of te subjectief ben, laat dat dan gerust weten.

airco 29-08-2002 12:47

bwa ik denk dat je mening wel erg gekleurd is Tibo ...

Massa staat minstens even veel in de zandbak dan verstappen en dat Verstappen maar tot in de middenmoot geraakt ligt in mijn ogen meer aan de wagen dan aan de piloot.

Wat wel een feit is:
Massa kan door zijn jonge leeftijd nog veel groeien
Verstappen kan enkel trager worden

airco

Benklak 29-08-2002 12:48

Quote:

Originally posted by TiBo
Pfffffff ....., weer Verstappen ?!

Wat maakt Verstappen zo speciaal? Als je hem objectief moet inschatten, dan heeft die man niet te bieden wat de moderne F1 vraagt, toch?

Vergelijken we nu Massa eens met Verstappen:

- Massa is jong, snel, charismatisch en ..... onstuimig.
- Verstappen is oud (in F1 termen), haalt maximaal de middenmoot, is vrij saai en heeft de reputatie om vaak in het grind te zitten.

Als ik het hier bij het foute eind heb of te subjectief ben, laat dat dan gerust weten.

De starts van verstappen zijn toch soms ongeloofelijk zene. Hoewel da nu met die automatische starts wel minder spectaculaier geworden is allemaal.

Alain 29-08-2002 12:58

Pas op, die vermoedens zouden inderdaad wel eens waar kunnen zijn. Da Matta en Castroneves hangen immers nog een jaar contractueel vast bij Newman/Haas en Penske. Carl Haas vroeg een behoorlijke som geld om Da Matta los te laten. Moesten ze in Castroneves ook geïnteresseerd zijn ( wat wel het geval is ) zal Penske daar hetzelfde doen.
Ok, ik loop misschien wat ver op de zaken vooruit, maar op het einde van het volgend seizoen zijn de twee grote Toyotamannen in de USA einde contract en is het voor Toyota veel makkelijker om ze vast te leggen.

Autosport.be 29-08-2002 13:11

Was het niet Verstappen die in 2001 voor Toyota zou rijden, toen Toyota op het laatste moment besliste om nog een jaartje te wachten?

Die Verstappen-optie lijkt mij nog zo gek niet...

airco 29-08-2002 13:33

Mja dat was inderdaad Verstappen ...

De link bij Toyota was dat Mika Salo goede vriendjes is met verstappen en deze verstappen als teamgenoot wou ...
Nu Mika Salo verdwijnt bij Toyota is de directe link met Verstappen daar ook weg ...

Hetgeen Alain aanhaalt is wel een prima argument ...
Waarschijnlijk gaan ze Verstappen zjn carriere laten afmaken bij Toyota om dan te switchen naar de USA stars. Massa zal als jonge piloot waarschijnlijk teveel garanties voor de toekomst eisen.

airco

Raceboy 29-08-2002 13:42

verstappen heeft altijd gezegd dat hij enkel in F1 geïntresseerd was. trouwens toyota zit in amerika enkel nog in IRl vanaf volgend jaar. Verstappen plots oval specialist ?

Bart.Vandecavey 29-08-2002 13:53

Airco bedoelt waarschijnlijk dat ze in de US piloten zullen klaarstomen om in te passen in het F1 team en dat Verstappen zolang er geen geschikte Amerikaanse piloot is een beetje mag prutsen met die F1...

airco 29-08-2002 14:38

dat is inderdaad wat ik bedoel ... verstappen is voor toyota slechts een tussenoplossing voor 1 jaartje

Massa was vermoedelijk "als jonge piloot" niet echt geinteresseerd in 1 jaartje om dan toch zowieso aan de deur te vliegen. Ik denk dat Massa dan liever zijn opties openhoudt om ergens anders een betere toekomstoptie te versieren.

Alain 06-09-2002 13:00

Volgens autosport.com zijn de onderhandelingen om Da Matta te strikken afgesprongen. Toyota was niet bereid de afkoopsom te betalen aan Carl Haas.
Da Matta was behoorlijk teleurgesteld in Toyota...

Jammer, ik had hem anders graag zien komen. Als ze al problemen maken voor Da Matta, dan zie ik ze ook niet de nodige dollars neertellen voor Castroneves ( moest hij schitteren in de komende test ).

Alain 10-09-2002 11:33

....and the story continues.
Met Da Matta out of the picture, bleven er twee namen over volgens f1-live.com : Massa en Pizzonia. De gesprekken met die laatste zouden inmiddels afgesprongen zijn waardoor Massa kandidaat nummer 1 wordt om de resterende plaats in te nemen. Villeneuve zou echter ook op het lijstje staan van Toyota maar gezien de historiek van contacten lijkt hun voorkeur uit te gaan naar een Braziliaan.

Word vervolgd !!!!

Alain 17-09-2002 13:21

Castroneves zal eind deze week achter het stuur van de Toyota F1 zitten in Paul Ricard. Hij zegt zelf dat hij bij Penske blijft en dat er geen sprake is van een mogelijke switch, hoewel hij altijd gedroomd heeft van een F1.
Volgens autosport.com echter is Da Matta terug favoriet om het tweede stuur te pakken voor volgend jaar...
Begrijpe wie begrijpe kan maar Montoya en Barrichello hebben hem aangemoedigd de overstap te maken.

Word beslist vervolgd ;)

JPMontoya 28-09-2002 12:01

26/09 - Da Matta toch naar Toyota

Om een lang verhaal kort te maken, Christiano da Matta gaat uiteindelijk toch de tweede piloot naast Olivier Panis worden bij Toyota in 2003.

Sinds deze zomer zijn er al geruchten dat da Matta door Toyota werd aangezocht om bij Toyota te komen racen. Contractuele problemen leken lange tijd de verbintenis in de weg te staan. Alle problemen zijn ondertussen van de baan geveegd en de beslissing zal op 13 oktober in Suzuka bekendgemaakt worden.

De 29 jarige Braziliaan gaat dit jaar waarschijnlijk de titel winnen in de Champcar series of CART series in de Verenigde Staten. Tot nu heeft hij al zes overwinningen behaald. Hij is voorlopig nog contractueel verbonden aan het team Newman/Haas, maar Carl Haas heeft uiteindelijk toch besloten hem te laten gaan mits een tegemoetkoming van Toyota.

De regeling die getroffen werd zou in de vele miljoenen dollars lopen. Da Matta werd door Toyota al getest in mei van dit jaar. Hij liet toen een erg goede indruk na, en sindsdien was men bij Toyota overtuigd van zijn kunnen.

De voormalige Britse F3 piloot kan in de voetstappen treden van Villeneuve en Montoya, die beide ook een titel wonnen in de CART series, en die nadien ook wonnen in de F1.

Christiano da Matta : "Ik zou Newman/Haas niet ruilen voor Arrows of Jordan, en sommige denken dat Formule 1 de ultieme autosport is, maar ik ga niet naar Europa om enkel maar een nummer te zijn. Het is een uitdaging, maar geen droom. Het is enkel iets dat ik wil uitproberen. Mijn droom is plezier te beleven aan het racen zolang ik kan, en dat betekent ook dat ik races wil winnen en kampioenschappen."


Da Matta en Panis vervangen op het einde van dit seizoen Salo en McNish, die beiden een onzekere toekomst tegemoet gaan. Beide namen verdwijnen naar alle waarschijnlijkheid uit de F1, maar zijn nog lang niet verloren voor de autosport. We zien hen met zekerheid terug in een andere reeks van autosport.

F1PITS.NET


All times are GMT +2. The time now is 22:23.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.