De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Revolutie in F1 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=4088)

Scapa 15-01-2003 21:40

Revolutie in F1
 
FIA scraps telemetry, radio and spare cars
F1

2003-01-15


The FIA has finally put its foot down after months of dithering by team principals over what to do about cutting costs in Formula One. At a meeting at Heathrow airport on January 15th, the FIA stated to bosses that despite two teams going into liquidation in the last twelve months nothing had been done to prevent any more going the same way.

Out of patience with team meetings that have solved nothing, the sport's governing body laid down the rules for 2003. There will be no more two-way telemetry, no more radio communication between driver and pits and only two cars per team (ie. no spare car). Traction control, launch control, and automatic gearboxes will be phased out and banned completely by 2004.

In addition to these rules, cars will be sequestered in Parc Ferme from the end of the qualifying session until the race so the teams cannot work on them save for under strict supervision.

Teams will be permitted to use common components and for 2004 the FIA plans to follow on with these regulations by introducing a standard braking system, standard rear wing, long-life components and force manufacturers involved in F1 to supply engines to more than one team.

Come 2005 engine life will be extended from one race to two, major components must have extended life and new penalties will be bought in for changes to engines outside permitted times. In 2006 engines life will be six races and the FIA will be looking to eliminate expensive and 'exotic' materials used in construction of engine or chassis.

While many have been calling for changes such as the FIA has laid out today, no doubt now that they have been passed there will be some who are not happy. Driver aids and telemetry have long been a point of contention that most would be glad to see the back of, but the long term changes could bring a few frowns. However, as the FIA pointed out, the teams have discussed and discussed and were no closer to making any headway -- it was high time decisions were made.

By Nikki Reynolds, F1 Editor - Motorsport.com

---------------------------

airco 15-01-2003 22:06

dit is inderdaad revolutie ....

/me is eventjes zonder woorden

Mark 15-01-2003 22:15

wij ook :D

Werner & Mark

Mario 15-01-2003 22:51

Lijkt wel een vervroegde aprilgrap.

Anderzijds zijn er vroeger ook al radicale wijzigingen doorgevoerd (anderhalve liter, geen skirts enz.) en de F1 als sport heeft er soms wel bij gevaren.

airco 15-01-2003 22:55

mja ... maar dit is wel alles ineens

allé ineens .... op 3 jaar ... maar toch

Dit jaar zullen we in de F1-boekskes geen uitleg meer moeten zoeken over het stuurtje van schumacher ... den helft van de knopkes mag er terug af.

Finish 15-01-2003 22:57

Amai...het maakt het geheel plots wel serieus interessant ! F1 vanaf 2003 lijkt totaal niet meer op F1 van voor 2003 :)

iets zegt mij dat Schumacher voor z'n 6de meer zal moeten vechten dan vorig seizoen :)

Speesman 15-01-2003 23:00

Da zijn wel ineens serieuze veranderingen!!!!!

HHugo 15-01-2003 23:28

Eerst nog even de kritiek van de grote teams afwachten...

FleaBite 15-01-2003 23:37

pfffff... ze weten niet wat ze willen he. Eerst worden die electronische prutsdingetjes wel toegelaten, hmmm... lijkt te duur te zijn, dan maar weer verbieden. Wat zal Prost en Arrows daarvan zeggen? :rolleyes:

mja, die faillissementen zullen wel niet enkel door die electronica zijn, maar toch...

Raceboy 15-01-2003 23:40

/me vindt dat de FIA ballen gekregen heeft. :)

Scapa 16-01-2003 00:14

Ik begrijp eerlijk gezegd de FIA toch niet hoor. Eerst laten ze alles toe omdat ze moeten toegeven dat ze het niet kunnen controleren. Alle teams hebben dus serieus geïnvesteerd in het ontwikkelen en perfectioneren van deze technologiën. Nu gaan ze opeens alles terug verbieden! Kunnen ze het nu wel controleren ofwat? Ook het gebruik van bepaalde exotische materiëlen worden niet meer getolereerd vanaf 2004. Volgens mij ondermijnen ze hierdoor serieus de toekomst en de bestaansreden van F1. Waarom investeren vele constructeurs zo fors in F1? Uiteraard voor de publiciteit maar zeker ook voor het technologisch aspect: het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technologiën, materiëlen,... om hun WEG-auto's te verbeteren veiliger te maken. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging die F1 is voor de werknemers van de constructeur en de bijhorende motivatie... Als je die uitdaging en zoektocht naar nieuwigheden wegneemt, neem je de magische aantrekkingskracht uit de formule 1 weg...

airco 16-01-2003 05:25

klopt wel een stuk in je redenering .... Je moet je enkel afvragen wat de minst slechte oplossing is:
- alle hulpmiddelen opgeven en een aangenaam kampioenschap krijgen/behouden
- de F1 houden zoals het is, en over een paar jaar misschien geen F1 meer ....

bovendien ben ik ervan overtuigd dat de soep altijd heter opgedient wordt dat dat ze gegeten wordt ....

Sway Bar 16-01-2003 09:49

Quote:

Originally posted by raceboy
* raceboy vindt dat de FIA ballen gekregen heeft. :)
Idd Raceboy!

""Wat we al jaren uitroepen zal er eindelijk terug zijn.""

Ik zie niet in waarom een gewone wagen "launch control" Bi-"directional telemetry" en nog andere technologische snufjes nodig heeft.

Jan 16-01-2003 11:03

Het lijkt erop dat ze eindelijk de goede kant op gaan, F1 kan opnieuw een interessante divisie van de autosport worden, maar ook niet meer dan dat.

jan

redje 16-01-2003 11:30

Quote:

Originally posted by stijnconinx
Ik begrijp eerlijk gezegd de FIA toch niet hoor. Eerst laten ze alles toe omdat ze moeten toegeven dat ze het niet kunnen controleren. Alle teams hebben dus serieus geïnvesteerd in het ontwikkelen en perfectioneren van deze technologiën. Nu gaan ze opeens alles terug verbieden! Kunnen ze het nu wel controleren ofwat? Ook het gebruik van bepaalde exotische materiëlen worden niet meer getolereerd vanaf 2004. Volgens mij ondermijnen ze hierdoor serieus de toekomst en de bestaansreden van F1. Waarom investeren vele constructeurs zo fors in F1? Uiteraard voor de publiciteit maar zeker ook voor het technologisch aspect: het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technologiën, materiëlen,... om hun WEG-auto's te verbeteren veiliger te maken. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging die F1 is voor de werknemers van de constructeur en de bijhorende motivatie... Als je die uitdaging en zoektocht naar nieuwigheden wegneemt, neem je de magische aantrekkingskracht uit de formule 1 weg...
De F1 zit in een situatie waar de uitweg niet echt simpel is. De constructeurs investeren daarin voor hun wegwagens, zakens zoals koolstofvezel en tractiecontrole beginnen voor te komen in die wagens. Zaken zoals ABS en dergelijke worden al jaren gebruikt. Maar er moet een oplossing komen of de helft van de teams verdwijnt en dat is ook niet de bedoeling. Door al die telemetrie weg te gooien, zullen technologiebedrijven wegblijven als sponsor. En dan nog een Europese tabaksban. Wie wilt er dan nog sponsor spelen? Ze moeten kosten besparen en tegelijk sponsors aantrekken en ook nog er voor zorgen dat de constructeurs aanwezig blijven. Geen makkelijke taak. Ze besparen nu wel op kosten, maar er zullen enkele sponsors afhaken. Da's dus ook nie de bedoeling.
Zolang ze maar niet 1 chassis gaan invoeren, want dan is de incentive voor de constructeurs volledig weg en is F1 gedoemd te sterven.

Rallyloverke 16-01-2003 12:04

Als de motor dan al eens, door omstandigheden "te vroeg" stuk gaat, zit ge daar met onnozele boetes, wat een raar systeem ... Als ze dat ooit gaan doen in alle gemotoriseerde sporten om wat geld in kas te krijgen ...

airco 16-01-2003 12:18

ik las vanmorgen in de GVA dat ook de vleugels vanaf 2005 dezelfde zouden moeten zijn ....

Op aërodynamisch vlak valt er dan al niet meer veel te spelen ...

redje 16-01-2003 13:38

Quote:

Originally posted by airco
ik las vanmorgen in de GVA dat ook de vleugels vanaf 2005 dezelfde zouden moeten zijn ....

Op aërodynamisch vlak valt er dan al niet meer veel te spelen ...

kdacht dat het alleen over de achtervleugels zou gaan. Dit zorgen wel voor meer downforce dan de voorvleugels.

Raceboy 16-01-2003 15:23

Quote:

Originally posted by Johan
Als de motor dan al eens, door omstandigheden "te vroeg" stuk gaat, zit ge daar met onnozele boetes, wat een raar systeem ... Als ze dat ooit gaan doen in alle gemotoriseerde sporten om wat geld in kas te krijgen ...
NASCAR heeft ook zo een regel. 1 motor per weekend. Als je motor dan ploft tijdens practice, qualifying of happy hour vlieg je naar het einde van de startgrid.

Rallyloverke 16-01-2003 15:35

Maar deze maatregel is niet PER WEEKEND maar voor meerdere races ...

airco 16-01-2003 15:38

lijkt me overigens dat de F1's door deze maatregelen wel enkele seconden gaan inboeten .... ineens een voordeel voor de veiligheid ...

Beemer 16-01-2003 17:01

Ik hoop dat deze maatregelen de F1 ten goede komen en dat het volgende seizoen een beetje spannender zal zijn dan het vorige

joost 16-01-2003 17:31

ik ga een F1-team beginnen, iemand zin (zoek nog 2 piloten)

Bart.Vandecavey 16-01-2003 17:35

Nog een die begint te ijlen! Ook aan het blokken misschien?

Als ze terug slicks invoeren en bijvoorbeeld een simpel in te stellen vleugel ala F3000, kan dat toch een serieuze verbetering zijn!

Raceboy 16-01-2003 17:58

Quote:

Originally posted by Johan
Maar deze maatregel is niet PER WEEKEND maar voor meerdere races ...
2 races. 2 formule 1 races = circa 700 Km
NASCAR: 1race = circa 500 mijl= 800 Km

Ik weet nu wel niet hoe het zit met de trainingen. Maar het komt toch ongeveer overeen.

Maarten 16-01-2003 19:01

ik vind het niet slecht, zal het spektakel weer wat opdrijven
ik vrees alleen de reactie van de teams . hopelijk maken deze regels de F1 niet kapot! en een boycot van de teams zou ook niet goed zijn. de regel is vooral negatief voor ferrari, bmw en williams hé, dus er zijn nog andere teams die mee kunnen gaan spelen. allee is het raar dat men eerst tractiecontrole toelaat, die moet dan ontwikkeld worden, da kost geld en dan mogen ze het ineens nie meer gebruiken ... daar kunnen ze bij die teams denk ik nie mee lachen

JPMontoya 16-01-2003 21:45

Eddie Jordan is overigens zeer positief over de nieuwe reglementering. - Ik vind Jordan toch echt wel merkwaardig. in '99 had hij met Frentzen nog kans om kampioen te worden en nu klaagt hij steen en been. Hij zit zelfs nog harder te sukkelen dan Minardi lijkt het wel.
Volgens mij is enig wanbeleid hier niet vreemd. Enja nu zit
hij met de gebakken peren.

JPMontoya 16-01-2003 22:32

http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/15-01-2003-Note.pdf

http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/...3-Measures.pdf

de press release van de FIA - voor wie het allemaal in detail wil weten.

HHugo 16-01-2003 22:35

Geen radio meer... als Ferrari nu nog wil dat Rubens Schumacher voorbij laat, moet dat ofwel via het pitbord dat iedereen kan zien, ofwel moeten ze zijn pitstops rekken
(voila, toch één positief punt gevonden)

yvdp 16-01-2003 23:25

kwou het ok just zegge. Das idd een zeer positieve vooruitgang. De winnaar zal nu echt de winnaar zijn...

Oneliner 16-01-2003 23:42

Pitbord hé.
Ze kunne noig alty iemand "onterecht" of onnodig binnenroepen. Zeggen dat er een probleem is dat er niet is.
Team orders zullen nooit ofte nooit verdwijnen...

HHugo 16-01-2003 23:48

Quote:

Originally posted by Oneliner
Pitbord hé.
Ze kunne noig alty iemand "onterecht" of onnodig binnenroepen. Zeggen dat er een probleem is dat er niet is.
Team orders zullen nooit ofte nooit verdwijnen...

Zonder telemetrie zal dat moeilijk gaan hé ;)

Raceboy 17-01-2003 00:19

en de eerste die moet zagen is gevonden :

Schumacher questions timing of new measures

Reigning world champion Michael Schumacher has queried the timing of the raft of cost-cutting rule changes made by the sport's governing body, the FIA, in London yesterday (Wednesday). He says it is very short notice to make such big changes for 2003.

bron: autosport.com

hij zou toch niet bang worden zeker ? :D

Finish 17-01-2003 00:33

Ik hoop van wel. 't Zou zowat tijd worden :)

Megane 17-01-2003 08:38

Quote:

Originally posted by raceboy
en de eerste die moet zagen is gevonden :

hij zou toch niet bang worden zeker ? :D

Misschien worden de verschillen nu nog groter, zonder die snufjes kan MS het ook denk ik.

JPM zal het volgens mij moeilijker krijgen met zijn agressievenrijstijl.Die electronica greept steeds in bij zijn gewaagde manuevers.

Ik denk dat MS, fisico en Villeneuve dit jaar zullen laten zien wat racen is de andere als Kimi en Jenson is het afwachten of zij het rechter voetje onder kontrole hebben.

Dit zijn mijn eerste gedachten, over een paar weken zullen wij het zien zekers.
En wat betreft het kwalificatie rondje, MS heeft bewezen van snel te zijn vanaf het begin. Hoe dikwijls is hij afgelopen jaar niet buitengereden en direct een zeer snelle ronde gereden. :gas:

redje 17-01-2003 10:34

Quote:

Originally posted by HHugo
Geen radio meer... als Ferrari nu nog wil dat Rubens Schumacher voorbij laat, moet dat ofwel via het pitbord dat iedereen kan zien, ofwel moeten ze zijn pitstops rekken
(voila, toch één positief punt gevonden)

Pitbord met speciale tekens hé. Zo moeilijk is dat niet. En als m niet gehoorzaamt, zetten ze hem effe opzij en neemt iemand anders t stuur over.

Maarten 17-01-2003 13:21

ge moet da artikel in den turbo eens lezen van jean todt, nog voor dit alles beslist is, geeft wel eens een andere kijk op de strategie van ferrari

redje 17-01-2003 14:02

Quote:

Originally posted by Maarten
ge moet da artikel in den turbo eens lezen van jean todt, nog voor dit alles beslist is, geeft wel eens een andere kijk op de strategie van ferrari
Kunt ge dat nie hier plaatsen, ik heb dat tijdschrift niet.

Raceboy 17-01-2003 14:40

Quote:

Originally posted by Megane

JPM zal het volgens mij moeilijker krijgen met zijn agressievenrijstijl.Die electronica greept steeds in bij zijn gewaagde manuevers.

In CART had hij die dingen ook niet en daar reed hij ook agressief.

Oneliner 17-01-2003 17:47

Quote:

Originally posted by HHugo
Zonder telemetrie zal dat moeilijk gaan hé ;)
Nu moogt gij is zeggen wat er moeilijk is aan te zeggen dat er een probleem is terwijl er geen probleem is :)

Voor "er is een probleem" te zeggen is er helemaal geen telemetrie nodig :)
Meer zelfs, de FIA zal niet kunnen nagaan of er al dan niet een probleem was, want er is geen telemtrie meer


All times are GMT +2. The time now is 09:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.