![]() |
Revolutie in F1
FIA scraps telemetry, radio and spare cars
F1 2003-01-15 The FIA has finally put its foot down after months of dithering by team principals over what to do about cutting costs in Formula One. At a meeting at Heathrow airport on January 15th, the FIA stated to bosses that despite two teams going into liquidation in the last twelve months nothing had been done to prevent any more going the same way. Out of patience with team meetings that have solved nothing, the sport's governing body laid down the rules for 2003. There will be no more two-way telemetry, no more radio communication between driver and pits and only two cars per team (ie. no spare car). Traction control, launch control, and automatic gearboxes will be phased out and banned completely by 2004. In addition to these rules, cars will be sequestered in Parc Ferme from the end of the qualifying session until the race so the teams cannot work on them save for under strict supervision. Teams will be permitted to use common components and for 2004 the FIA plans to follow on with these regulations by introducing a standard braking system, standard rear wing, long-life components and force manufacturers involved in F1 to supply engines to more than one team. Come 2005 engine life will be extended from one race to two, major components must have extended life and new penalties will be bought in for changes to engines outside permitted times. In 2006 engines life will be six races and the FIA will be looking to eliminate expensive and 'exotic' materials used in construction of engine or chassis. While many have been calling for changes such as the FIA has laid out today, no doubt now that they have been passed there will be some who are not happy. Driver aids and telemetry have long been a point of contention that most would be glad to see the back of, but the long term changes could bring a few frowns. However, as the FIA pointed out, the teams have discussed and discussed and were no closer to making any headway -- it was high time decisions were made. By Nikki Reynolds, F1 Editor - Motorsport.com --------------------------- |
dit is inderdaad revolutie ....
/me is eventjes zonder woorden |
wij ook :D
Werner & Mark |
Lijkt wel een vervroegde aprilgrap.
Anderzijds zijn er vroeger ook al radicale wijzigingen doorgevoerd (anderhalve liter, geen skirts enz.) en de F1 als sport heeft er soms wel bij gevaren. |
mja ... maar dit is wel alles ineens
allé ineens .... op 3 jaar ... maar toch Dit jaar zullen we in de F1-boekskes geen uitleg meer moeten zoeken over het stuurtje van schumacher ... den helft van de knopkes mag er terug af. |
Amai...het maakt het geheel plots wel serieus interessant ! F1 vanaf 2003 lijkt totaal niet meer op F1 van voor 2003 :)
iets zegt mij dat Schumacher voor z'n 6de meer zal moeten vechten dan vorig seizoen :) |
Da zijn wel ineens serieuze veranderingen!!!!!
|
Eerst nog even de kritiek van de grote teams afwachten...
|
pfffff... ze weten niet wat ze willen he. Eerst worden die electronische prutsdingetjes wel toegelaten, hmmm... lijkt te duur te zijn, dan maar weer verbieden. Wat zal Prost en Arrows daarvan zeggen? :rolleyes:
mja, die faillissementen zullen wel niet enkel door die electronica zijn, maar toch... |
/me vindt dat de FIA ballen gekregen heeft. :)
|
Ik begrijp eerlijk gezegd de FIA toch niet hoor. Eerst laten ze alles toe omdat ze moeten toegeven dat ze het niet kunnen controleren. Alle teams hebben dus serieus geïnvesteerd in het ontwikkelen en perfectioneren van deze technologiën. Nu gaan ze opeens alles terug verbieden! Kunnen ze het nu wel controleren ofwat? Ook het gebruik van bepaalde exotische materiëlen worden niet meer getolereerd vanaf 2004. Volgens mij ondermijnen ze hierdoor serieus de toekomst en de bestaansreden van F1. Waarom investeren vele constructeurs zo fors in F1? Uiteraard voor de publiciteit maar zeker ook voor het technologisch aspect: het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technologiën, materiëlen,... om hun WEG-auto's te verbeteren veiliger te maken. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging die F1 is voor de werknemers van de constructeur en de bijhorende motivatie... Als je die uitdaging en zoektocht naar nieuwigheden wegneemt, neem je de magische aantrekkingskracht uit de formule 1 weg...
|
klopt wel een stuk in je redenering .... Je moet je enkel afvragen wat de minst slechte oplossing is:
- alle hulpmiddelen opgeven en een aangenaam kampioenschap krijgen/behouden - de F1 houden zoals het is, en over een paar jaar misschien geen F1 meer .... bovendien ben ik ervan overtuigd dat de soep altijd heter opgedient wordt dat dat ze gegeten wordt .... |
Quote:
""Wat we al jaren uitroepen zal er eindelijk terug zijn."" Ik zie niet in waarom een gewone wagen "launch control" Bi-"directional telemetry" en nog andere technologische snufjes nodig heeft. |
Het lijkt erop dat ze eindelijk de goede kant op gaan, F1 kan opnieuw een interessante divisie van de autosport worden, maar ook niet meer dan dat.
jan |
Quote:
Zolang ze maar niet 1 chassis gaan invoeren, want dan is de incentive voor de constructeurs volledig weg en is F1 gedoemd te sterven. |
Als de motor dan al eens, door omstandigheden "te vroeg" stuk gaat, zit ge daar met onnozele boetes, wat een raar systeem ... Als ze dat ooit gaan doen in alle gemotoriseerde sporten om wat geld in kas te krijgen ...
|
ik las vanmorgen in de GVA dat ook de vleugels vanaf 2005 dezelfde zouden moeten zijn ....
Op aërodynamisch vlak valt er dan al niet meer veel te spelen ... |
Quote:
|
Quote:
|
Maar deze maatregel is niet PER WEEKEND maar voor meerdere races ...
|
lijkt me overigens dat de F1's door deze maatregelen wel enkele seconden gaan inboeten .... ineens een voordeel voor de veiligheid ...
|
Ik hoop dat deze maatregelen de F1 ten goede komen en dat het volgende seizoen een beetje spannender zal zijn dan het vorige
|
ik ga een F1-team beginnen, iemand zin (zoek nog 2 piloten)
|
Nog een die begint te ijlen! Ook aan het blokken misschien?
Als ze terug slicks invoeren en bijvoorbeeld een simpel in te stellen vleugel ala F3000, kan dat toch een serieuze verbetering zijn! |
Quote:
NASCAR: 1race = circa 500 mijl= 800 Km Ik weet nu wel niet hoe het zit met de trainingen. Maar het komt toch ongeveer overeen. |
ik vind het niet slecht, zal het spektakel weer wat opdrijven
ik vrees alleen de reactie van de teams . hopelijk maken deze regels de F1 niet kapot! en een boycot van de teams zou ook niet goed zijn. de regel is vooral negatief voor ferrari, bmw en williams hé, dus er zijn nog andere teams die mee kunnen gaan spelen. allee is het raar dat men eerst tractiecontrole toelaat, die moet dan ontwikkeld worden, da kost geld en dan mogen ze het ineens nie meer gebruiken ... daar kunnen ze bij die teams denk ik nie mee lachen |
Eddie Jordan is overigens zeer positief over de nieuwe reglementering. - Ik vind Jordan toch echt wel merkwaardig. in '99 had hij met Frentzen nog kans om kampioen te worden en nu klaagt hij steen en been. Hij zit zelfs nog harder te sukkelen dan Minardi lijkt het wel.
Volgens mij is enig wanbeleid hier niet vreemd. Enja nu zit hij met de gebakken peren. |
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/15-01-2003-Note.pdf
http://www.fia.com/PRESSE/F1-A/2003/...3-Measures.pdf de press release van de FIA - voor wie het allemaal in detail wil weten. |
Geen radio meer... als Ferrari nu nog wil dat Rubens Schumacher voorbij laat, moet dat ofwel via het pitbord dat iedereen kan zien, ofwel moeten ze zijn pitstops rekken
(voila, toch één positief punt gevonden) |
kwou het ok just zegge. Das idd een zeer positieve vooruitgang. De winnaar zal nu echt de winnaar zijn...
|
Pitbord hé.
Ze kunne noig alty iemand "onterecht" of onnodig binnenroepen. Zeggen dat er een probleem is dat er niet is. Team orders zullen nooit ofte nooit verdwijnen... |
Quote:
|
en de eerste die moet zagen is gevonden :
Schumacher questions timing of new measures Reigning world champion Michael Schumacher has queried the timing of the raft of cost-cutting rule changes made by the sport's governing body, the FIA, in London yesterday (Wednesday). He says it is very short notice to make such big changes for 2003. bron: autosport.com hij zou toch niet bang worden zeker ? :D |
Ik hoop van wel. 't Zou zowat tijd worden :)
|
Quote:
JPM zal het volgens mij moeilijker krijgen met zijn agressievenrijstijl.Die electronica greept steeds in bij zijn gewaagde manuevers. Ik denk dat MS, fisico en Villeneuve dit jaar zullen laten zien wat racen is de andere als Kimi en Jenson is het afwachten of zij het rechter voetje onder kontrole hebben. Dit zijn mijn eerste gedachten, over een paar weken zullen wij het zien zekers. En wat betreft het kwalificatie rondje, MS heeft bewezen van snel te zijn vanaf het begin. Hoe dikwijls is hij afgelopen jaar niet buitengereden en direct een zeer snelle ronde gereden. :gas: |
Quote:
|
ge moet da artikel in den turbo eens lezen van jean todt, nog voor dit alles beslist is, geeft wel eens een andere kijk op de strategie van ferrari
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Voor "er is een probleem" te zeggen is er helemaal geen telemetrie nodig :) Meer zelfs, de FIA zal niet kunnen nagaan of er al dan niet een probleem was, want er is geen telemtrie meer |
All times are GMT +2. The time now is 09:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.