De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   GP USA 2003 : De race (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6170)

Gilles 28-09-2003 10:38

GP Amerika - De race

Het belooft een spannende Grote Prijs van de Verenigde Staten te worden! De maximumtemperatuur van vandaag is 12 graden celcius en de minimumtemperatuur is 5 graden celcius. Bij die temperaturen lijken de Bridgestone-banden in het voordeel te zijn!

Nog meer goed nieuws voor de Japanse rubberboeren: koud weer, daarbij hoort meer dan waarschijnlijk ook een serieuze regenbui bij. In de morgen zal het in Indianapolis lichtjes bewolkt zijn. Naarmate de middag nadert zal de hemel grijzer en grijzer worden en de hele namiddag worden er buien verwacht.

De kans op regen is 50% en als die regen valt tijdens de Grote Prijs mogen we ons verwachten aan een pitstopspektakel en de voor- en nadelen van de verschillende pitstopstrategiën.

Finish 28-09-2003 11:40

O mijn god, dat wordt SPANNEND !

sledge 28-09-2003 11:56

Mischien toch ook maar eens de race opnemen op video. De 2 laatste races kunnen klassiekers worden.
Wie had dit gedacht na het saaie 2002

yvdp 28-09-2003 12:19

moehaha, zalig. Regenrace, spannend kampioenschap, indianapolis... Kimi op pole, montoya 4de en Schumi pas 7de. Het deelnemersveld ligt volledig open.
yeah baby yeah :D

Gilles 28-09-2003 18:07

twee uren voor de race: kans op regen gedaald tot 30 % maar de lucht ziet er ZEER grijs uit: http://www.wane.com/Global/category.asp?c=1652

Laskaat 28-09-2003 18:32

Enkelen hopen op regenrace, waarschijnlijk omdat in het voordeel van de Bridgestones zou uitvallen, maar waarschijnlijk ook in voordeel van Toyota (Panis) die de boel wat meer zou kunnen ophouden . Helaas, volgens deze site http://www.f1racing.nl/news.php?ID=63529 moet ik jullie teleurstellen.
Nog 1u28 before take off, de adrenaline begint al te stromen bij mij en vele anderen (denk ik).
greetz

sledge 28-09-2003 18:49

http://home.wane.com/calendar/weathercam_70.jpg

sledge 28-09-2003 19:03

Beter foto, minder spectaculair dan de andere :(

http://www.wish-tv.com/weather/towercam/tower1.jpg

Finish 28-09-2003 20:09

REGEN :D wihaaa !

En Barrichello heeft er de pest in, net als Montoya. Schumacher doet momenteel de beste zaak.

Zappen naar La Deux mensen !

Finish 28-09-2003 20:34

oké mensen, ik kijk momenteel naar een MAFFE race. Danku, weergoden ! :D

edit: en waar haalt de wedstrijdleiding het IN HEMELSNAAM vandaan om Montoya een drive-through te geven ? Schande ! Schumacher dubbelt momenteel Montoya...:mad:

Oneliner 28-09-2003 21:15

Kan er iemand regelmatig update? Ben van den tv gesmeten => flikken :s

Ottooke 28-09-2003 21:22

Update voor Oneliner ;)
1. M. Schumacher
2. K. Raikkonen
3. H.H. Frentzen
4. J. Trulli
5. N. Heidfeld
6. J.P. Montoya
7. G. Fisichella
8. J. Wilson

Schumacher is momenteel mathematisch nog niet zeker van de wereldtitel. Enkel Raikkonen heeft in Suzuka nog een (kleine) kans om de wereldtitel te pakken.

Oneliner 28-09-2003 21:31

Merci!
Heb ondertussen f1live.com opstaan.

Toch merci man!

Ottooke 28-09-2003 21:37

Graag gedaan Oneliner :)

De definitieve uitslag van de GP Indianapolis:
1. M. Schumacher
2. K. Raikkonen
3. H.H. Frentzen
4. J. Trulli
5. N. Heidfeld
6. J.P. Montoya
7. G. Fisichella
8. J. Wilson
9. C. Da Matta
10. J. Verstappen
11. N. Kiesa

Schumacher heeft nu 92 punten, Raikkonen 83.
Ook opmerkelijk: Sauber is van de 9e naar de 5e plaats gestegen bij de constructeurs.

Oneliner 28-09-2003 21:41

Kimmi wint en schumi valt uit in suzuka. Kzie het al volledig zitten :)

Finish 28-09-2003 21:46

Raikkonen heeft nog een waterkans.

Het eerste uur een leuke race, daarna een beetje een afknapper.
Schumacher haalt het al bij al nogal makkelijk binnen, dankzij wat geknoei bij de Williamspitstop + een onterechte drive-through voor Montoya, en natuurlijk de weergoden die deze keer in het Bridgestonevoordeel spraken.
Maar bon, Schumacher heeft er dit jaar hard voor moeten werken, en hij verdient het dan ook wel.
Toch een beetje ontgoocheld, dat het zo 'makkelijk' moet aflopen. 3 coureurs die nog kans hadden, maar toch weet Schumacher weer eens aan het langste eind te trekken. Chapeau voor Raikkonen en ook voor Montoya, die toch wel serieuze pech had deze race....

TOP:
*Schumacher/Ferrari: Enkel een DNF en een overwinning van Raikkonen in Suzuka kunnen hem nog van z'n 6de houden. Tja....
*Raikkonen: Wat een ongelooflijk talent.
*Sauber: De gelukzakken van de dag. Kwamen op het juiste moment binnen, wat Frentzen nog eens een podiumplaats opbrengt.
*Fisichella: Mogelijk z'n laatste punten bij Jordan.

FLOP:
*Honda: Die motor ontploft wel altijd bij zo'n races. 2 keer barbecue, die van Villeneuve was de mooiste. En dat wanneer Button zelfs even aan de leiding lag.
*Ralfke: die crash in Monza heeft hem geen goed gedaan. 't Wordt tijd dat hij wat uitrust.
*Barrichello: Had de deur open moeten laten voor Montoya. Penalty voor Montoya was helemaal niet nodig.
*Panis: Niet echt een flop, maar wel dikke pech. Slechte bandenkeuzes en dan een crashke.
*Wedstrijdleiding: Slechte beslissing ivm Montoya. Daar wordt nog over nagepraat !
*Firman: Zie ik volgend jaar niet terug bij Jordan rijden. Brengt praktisch geen sponsorgeld mee, en rijdt nogal gretig zijn voorvleugel stuk (lhet iefst op Verstappen :p )

Suzuka 03: Schumacher crasht bij de start op Coulthard en Raikkonen wint. Teamorders van McLaren of niet ? :D

Finish

sledge 28-09-2003 21:48

Hoe Jammer ook, maar Schumacher is kampioen :(

sledge 28-09-2003 21:58

Ik vond deze race op geen kl*ten trekken. Het was even spannend toen het regende, maar toen Schumacher Raikkonen inhaalde, en Montoya aan het knoeien ging, was de pret eraf.
Van een Anticlimax gesproken.

Laskaat 28-09-2003 22:21

Quote:

Originally posted by Finish

Suzuka 03: Schumacher crasht bij de start op Coulthard en Raikkonen wint. Teamorders van McLaren of niet ? :D

Finish

Je kan het ook anders zien: Ferrari bazen zien dat Monti nadert op Barrichello en zeggen: ram hem eruit want hij mag niet dicht of voor eindigen op Shumi, hij is de dichste titelkandidaad. Bari, trouw als een hond doet wat hij gevraagt is maar valt zelf uit, dan lopen ze rap naar Bernie om klacht neer te leggen tegen Monti en de FIA, bang van Ferrari zoals ze zijn, besluiten Monti toch een (onterrechte) straf te geven om Shumi en team ter wille te zijn.

En BTW Sledge, als deze race op geen kl*ten trekt, wat was die van 14 dagen gelden dan? Even spannend zeg je, amaai, het erste uur waren de mooiste, spannenste die ik dit seizoen gezien heb vond ik.

Bridgestone meester in de regen, dat is duidelijk, heel knap van zowel Shumi als Kimi, een dikke pluim voor Sauber, en wat er met die Toyotas gebeurd is, amaai, had toch meer verwacht van hun hoor.

Binnen 14 dagen zal het inderdaad een wonder moeten zijn dat kimi het haalt, maar, alles is mogelijk hé, Shumi kan bij wijze van spreken in zijn vreugde vanavond met een glas te veel op van een trap donderen ook hé. Allé, tis maar om te zeggen, Niets is zeker tot het vallen van de geblokte vlag binnen 14 dagen.
Greetz

yvdp 28-09-2003 22:27

wat ge daar zegt over het montoya-barri incident... Volledig NIET mee eens. Doe nou ff normaal ofzo. Puur race-incident. Beiden vechten voor positie en ja, dan komen er soms brokken van.

fast freddy 28-09-2003 22:33

ik vond het zelf ook wel raar om te horen.... montoya die op een ronde werd gezet en coulthard die 5 keer moets binnen komen..met uiteindelijk een opgave tot gevolg...maar ja

kijk al uit naar de volgende race:gas:

Laskaat 28-09-2003 22:40

Quote:

Originally posted by yvdp
wat ge daar zegt over het montoya-barri incident... Volledig NIET mee eens. Doe nou ff normaal ofzo. Puur race-incident. Beiden vechten voor positie en ja, dan komen er soms brokken van.
Gelieve juist te lezen, ik zeg niet dat het zo geweest is hé, ik fantaseer allen een beetje verder op een droombeeld van Finish: Team-orders of niet.

Maar je moet toegeven, zelfs als McLaren fan vind ik de sanctie voor dit "race incident" TE

Pff, alles word hier de laatse maanden zo letterlijk genomen zeg in dit forum, mag je hier nu niet meer een beetje fantaseren en speldeprikjes uitbrengen?

Greetz

JPMontoya 28-09-2003 22:42

Quel Affaire !!!!!!!!!!

Proficiat aan Michael, 6x puik, ik ga al van de veronderstelling uit dat Michael champ is. zeker omdqt er nog te veel belangen op spel staan om zomaar raikkonen te laten winnen. Het gevecht om de constructeurstitel zal mede rijderstitel bepalen.

Montoya is onrecht aangedaan, en de FIA, wanneer gaan we nu de teams hun eigen tankinstallatie zien gebruiken, of is dit al het geval...

Finish 28-09-2003 22:46

Quote:

Originally posted by Laskaat
Gelieve juist te lezen, ik zeg niet dat het zo geweest is hé, ik fantaseer allen een beetje verder op een droombeeld van Finish: Team-orders of niet.

Maar je moet toegeven, zelfs als McLaren fan vind ik de sanctie voor dit "race incident" TE

Pff, alles word hier de laatse maanden zo letterlijk genomen zeg in dit forum, mag je hier nu niet meer een beetje fantaseren en speldeprikjes uitbrengen?

Greetz

maar nee, maar nee ! Prik ons ! :D ;)

yvdp 28-09-2003 22:53

hmmm.....
sorry dan maar zeker.
*voelt aan neus ;)

TiBo 28-09-2003 23:04

Wat was die race spannend zeg. Het eerste uur was een echt triller. Er werd zo waanzinnig veel van plaats gewisseld, .... da's prima voor de sport!

Een uitzonderlijke race voor de Sauber-jongens. Ze hebben een hele sterke race gereden, het materiaal was betrouwbaar en ze hebben geen fouten gemaakt. Mooie teamprestatie!
Ik vind het een goede zaak voor Frentzen. Het zou echt wel spijtig zijn mocht hij nu al afscheid nemen van de Formule 1.

Ik ben wel wat teleurgesteld in Montoya. Toegegeven, de FIA heeft hard ingegrepen, maar dan nog was duidelijk te zien dat hij er enige tijd niet volledig voor ging! Dat zegt toch wel iets over de moraal van deze man. Had hij in het begin iets minder gretig geweest en de race met wat meer verstand aangepakt, dan zat hij nu nog steeds in de race voor de titel.
Maar dan zijn we aangekomen bij de kern van de zaak hé: de "Gung-Ho"-mentaliteit van de Colombiaan, ... al lijkt deze de laatste races nog weinig indruk te maken.

Finish 29-09-2003 00:31

Montoya vs Barrichello: de beelden op www.ukf1.net

Waar haalt de wedstrijdleiding het in hun hoofd om JPM hier te bestraffen ? Dit is een gewoon race-incident, en als er eentje een penalty verdiende, dan was het eerder Barrichello !

Megane 29-09-2003 06:43

Quote:

Originally posted by TiBo
Ik ben wel wat teleurgesteld in Montoya. Toegegeven, de FIA heeft hard ingegrepen, maar dan nog was duidelijk te zien dat hij er enige tijd niet volledig voor ging! Dat zegt toch wel iets over de moraal van deze man. Had hij in het begin iets minder gretig geweest en de race met wat meer verstand aangepakt, dan zat hij nu nog steeds in de race voor de titel.
Maar dan zijn we aangekomen bij de kern van de zaak hé: de "Gung-Ho"-mentaliteit van de Colombiaan, ... al lijkt deze de laatste races nog weinig indruk te maken.

Kan ook zijn dat hij niet beter kan, heb je schumi gezien die laat eerst iedereen door om ze dan ter plaatse te laten. En dan hadden ze nog een geluk dat hij niet direct bij zijn pitstop intermidium banden heeft genomen.
Waar zat nu verstappen die is normaal ook altijd goed in de regen.
Volgens mij is de strijd gestreden, in Japan mag barrichello winnen van ferrari en michael 2 de hebben ze ook meteen de constructeurs titel binnen.

Mario 29-09-2003 08:16

Ik heb maar een stukje gezien (vlak voor de regen totdat iedereen weer op droogweerbanden stond). Zodra er nattigheid viel, wist je wel hoe laat het was en wie zou komen boven drijven. Mijn vriendin keek graag naar flikken en met die stand had ik er ook geen bezwaar tegen.

Brrr, barre tijden alweer, maar ja, er zit niets anders op dan ermee te leren leven. Voor mij was Raikkonen de man van de wedstrijd. Heb hem geen foutjes zien maken en is achteraf blijkbaar nog opgeklommen van een 4de naar een 2de plaats. Trouwens, die redenering over MS die eerst nog slicks kwam halen, gaat net zo goed op voor Raikkonen. Had hij meteen regenbanden gekregen, was hij misschien de winnaar en niet MS.

Rest me nu enkel de hoop dat mevrouw Schumacher roet in het eten komt gooien, maar dat zijn enkel vage geruchten. In ieder geval dwingt zijn palmares wel het nodige respect af.

redje 29-09-2003 09:13

Quote:

Originally posted by Mario
Ik heb maar een stukje gezien (vlak voor de regen totdat iedereen weer op droogweerbanden stond). Zodra er nattigheid viel, wist je wel hoe laat het was en wie zou komen boven drijven. Mijn vriendin keek graag naar flikken en met die stand had ik er ook geen bezwaar tegen.

Brrr, barre tijden alweer, maar ja, er zit niets anders op dan ermee te leren leven. Voor mij was Raikkonen de man van de wedstrijd. Heb hem geen foutjes zien maken en is achteraf blijkbaar nog opgeklommen van een 4de naar een 2de plaats. Trouwens, die redenering over MS die eerst nog slicks kwam halen, gaat net zo goed op voor Raikkonen. Had hij meteen regenbanden gekregen, was hij misschien de winnaar en niet MS.

Rest me nu enkel de hoop dat mevrouw Schumacher roet in het eten komt gooien, maar dat zijn enkel vage geruchten. In ieder geval dwingt zijn palmares wel het nodige respect af.

Raikkonen met Michelins en MS met bridgestones in de regen, dan mag Kimi nog als eerste regenbanden zijn gaan halen, Bridge is veel te sterk in de regen, dan was Kimi nog geen winnaar.
Van 7de vertrekken en winnen is indrukwekkender dan van pole en 2de worden. En dat van de banden, it's part of the game, dus slecht argument.

Mario 29-09-2003 09:30

Waarom slecht argument ?

Met het in en uitrijden van de pits verlies je daar op het eerste zicht al makkelijk 20 à 25 seconden. Als ik het me goed herinner lag Raikkonen een 17 à 20 achter op MS toen de regen gestopt was. Het zou dan mogelijk zijn geweest en in ieder geval was een duel dan zeker niet ondenkbeeldig.

redje 29-09-2003 10:12

Omdat de bridgestones met gemak ne kleine seconde sneller waren dan de michelins in de regen. En zelfs toen het terug droog was, kon Kimi int begin Schumi nie volgen, hoewel ze beiden op droogweerbanden stonden.

airco 29-09-2003 20:11

Ik kan Tibo volmondig bijtreden .....

In een titelstrijd is de belangrijkste opdracht "geen fouten maken" .... Die fouten waren er wel ... zelfs meerdere:
  • 2 uitstapjes naast de baan (telkens toch goed voor een handvol seconden tijdverlies)
  • problemen met de tankinstallatie
  • onnodig veel risico nemen bij een poging Barrichello in te halen

Ik vind ook dat Montoya hard is aangepakt door de wedstrijd-leiding .... Dit incident kan je eerder catalogeren onder de categorie "race-incidenten".
Toch heeft hij zichzelf in deze positie gewerkt .... Dit manoeuver had nooit kans op slagen ... Hij kon er enkel zelf op achteruitgaan. Dit is niet echt verstandig rijden als titelkandidaat ...
Je kon op voorhand voorspellen dat Barrichello zich (in deze fase van het WK) niet zou laten wegdrummen door een alles of niks manoeuver van Montoya

Als je die prestatie dan vergelijkt met die van Schumacher en Raikonnen merk je dat deze 2 het hoofd iets koeler kunnen houden in de seizoensfinale.

Voor Raikonnen is dit opmerkelijk .... Met een nieuwe (betere) wagen was de titel nu wellicht voor Raikonnen geweest ... Maar dit is praat voor de vaak.

Gilles 29-09-2003 20:39

die 5 seconden hebben de race voor JPM niet beslecht hoor! die fouten en die tik aan Barrichello, dat waren zijn grootste oorzaken.

verder: over die tankinstallatie: lees dit eens: http://www.f1world.be/f1-filesco.php?id=863_0_3_0_C

Problemen met tankinstallaties! Waarom?
BMW motorsportdirecteur Dr. Mario Theissen uit zijn ongenoegen over de leverancier van de benzine-installaties, die de race van Juan Pablo Montoya in San Marino naar de knoppen heeft geholpen. Het Franse bedrijf Intertechnique staat in voor de benzine-installaties in de pitlane de laatste jaren vanwege de vele problemen met het natanken.

Theissen, die werkt aan de motoren die geleverd worden aan het Williams team, zegt dat het niet acceptabel is dat Intertechnique benzine-installaties blijft leveren die niet werken op regelmatige basis. Op zondag werkte de benzine-installatie die afgesteld was op Juan Pablo Montoya niet. Daarna probeerde men de benzine-installatie van Ralf om minder tijd te verliezen, maar die weigerde ook dienst.

Ook Minardi had problemen met de benzine-installatie. Justin Wilson kwam binnen, maar de Intertechnique weigerde dienst. Paul Stoddart zegt: "Spijtig genoeg kostte het probleem met de benzine-installatie Justin Wilson de kans om te finishen in de Grote Prijs van San Marino. Hetzelfde geldt voor Jos Verstappen."

Mario Theissen heeft al met teambaas Frank Williams over het probleem gepraat. "Ik zei het tegen Frank. Ik zou graag eens willen weten hoeveel problemen wij al hebben gehad met de benzine-installaties de laatste drie jaren. Je kan het niet accepteren!"

Maar dit verhaal heeft ook een andere zijde! In de RaceReport editie van de Grote Prijs van Duitsland 2002 worden de 'problemen' met de benzine-installaties van Intertechnique nauwkeurig beschreven.

'De afdeling Fuel Circulation maakt tank-installaties voor gepanserde voertuigen, helicopters en vliegtuigen, zowel voor bijtanken op de grond als in de lucht.'

'Sinds 1994 is het bijtanken weer toegestaan en de FIA verplicht de Formule 1-teams het systeem van Intertechnique te gebruiken. Het eerste jaar gaat er meteen iets mis: tijdens de Grand Prix op Hockenheim vliegt de Benetton van Jos Verstappen, de coureur zelf en de monteurs bij een pitstop in brand. Het ongeluk loopt met een sisser af. Intertechnique ondekt dat de bijna-ramp is veroorzaakt doordat Benetton een filter uit de tankinstallatie heeft verwijderd om de benzine sneller in de auto's te laten lopen. Dor het ontbreken van de filter is er vuil in het systeem gekomen waardoor de slang niet goed sluit.'

Hoewel Intertechnique niets kon doen aan de bijna ramp in Hockenheim besluit het bedrijf wel een nieuwe versie van de tankinstallatie te ontwikkelen. Later zullen er nog vele updates volgen. De huidige versie, in 2001 geïntrocuceerd, laat 12 liter per seconde van de tank naar de auto stromen. De FIA denkt erover de teams de toestemming te geven achttien liter per seconde in hun auto te pompen. "Ons systeem is 100% veilig", zegt Jean Michel Manthey, directeur van Intertechnique. "Het werkt met een pomp die zichzelf met een klep afsluit als de benodigde hoeveelheid benzine in de auto zit. Dat wordt bewaakt door een computer en onze eigen software." '

'Vooral die software krijgt van teams waar een pitstop mislukt vaak de schuld. Dat valt voor buitenstaanders immers niet te controleren. Van Wiliams is echter bekend dat in Canada (2002) één van de monteurs vergeten was de knop terug te zetten terwijl het team de afgelopen weken keihard heeft geoefend met de pitstops. Dat doe je niet als de schuld bij de tankinstallatie ligt.'

Intertechnique-topman Manthey raakt geïrriteerd als hij wordt gewezen op de kritiek die sommige teams hebben op de tankinstallaties. "We gebruiken dit systeem nu anderhalf jaar en de meeste teams hebben nooit problemen." Manthey legt de schuld van de mislukte pitstops op de teams. "Als het misgaat maakt de monteur van het team een fout, is de installatie niet goed onderhouden of gaan ze er verkeerd mee om. Iederen werkt met hetzelfde systeem. Waarom hebben sommige teams dan nooit problemen en andere wel? Bij teams die veel op de tankstops oefenen, gaat het altijd goed. De teams die problemen hebben vinden de installatie niet interessant omdat het geen deel uitmaakt van hun auto."

Het verweer van Manthey snijdt hout. Het is niet voor niets dat de Amerikaanse CART-klasse, waar al jarenlang met het levensgevaarlijke methanol als brandstof wordt gereden, het Intertechnique-systeem wil gaan gebruiken en dat de FIA nog nooit heeft laten weten dat er iets mis is met de Intertechnique-spullen. De teams met tankproblemen moeten eerst bij zichzelf te rade gaan', aldus Rick Winkelman in de RaceReport editie van de Grote Prijs van Duitsland 2002.

Gepost door: Mark op 23-04-03 | 19:36

All times are GMT +2. The time now is 04:02.