![]() |
NASCAR play offs
Quote:
|
Ik keur het niet meteen af.
NASCAR is spanning en op deze manier zal de spanning er langer inblijven. Tegen de nieuwe regels in de F1 waren ook veel protesten maar uiteindelijk is het iedereen ten goede gekomen, vooral de sport. |
|
Nascar play-offs, kampioenschap nieuwe stijl
In 2004 zal de uitslag van het Nascar kampioenschap anders bepaald worden dan in voorgaande jaren. Zoals het in elk kampioenschap gebruikelijk is, is diegene die de beste prestaties neerzet over het gehele seizoen de kampioen. In het geval van Nascar is de kampioen de man die beste gemiddelde prestatie neerzet over 36 wedstrijden.
Dit jaar zal de kampioen in Nascar anders bepaald worden, na 26 wedstrijden zal de top 10 worden opgemaakt. Deze 10 rijders gaan door naar een soort Play-offs tijdens de laatste 10 wedstrijden, alleen deze rijders kunnen aanspraak maken op de titel. De overige 30/35 coureurs blijven overigens gewoon meeracen tijdens deze 10 races...........eigenlijk voor de kat zijn viool, prijzengeld is mooi meegnomen. Ze kunnen geen punten pakken voor het kampioenschap. Volgens organisator France moet deze Play-offs formule voor spektakel gaan zorgen in het kampioenschap. Kan ik me wel iets bij voorstellen, een coureur die buiten de top 10 valt kan natuurlijk wel han- en spandiensten voor de zijn teamcollega die wel in de top 10 staat. Het aantal tikjes en beukjes kon weleens toenemen op deze manier. Zelf ben ik geen echte Nascar-freak maar deze gekunstelde formule kan ik toch niet echt pruimen. Wellicht ben ik op dat punt een ouderwetse en conservatieve zak...........maar een kampioenschap gaat over een heel seizoen en niet de laatse 10. De reden voor de verandering? TV !! In de VS zijn er 4 grote sporten........en die eindigen hun kampioenschap allemaal met een play-offs. De familie France wil graag (en dat is hun goed recht) dat men in de toekomst spreekt over de 5 grote sporten in de VS. Groot verschil met die 4 andere play-offs is dat daar geen teams aan meedoen die kansloos zijn voor de titel. Anders gezegd........de kanslozen kunnen de uitslag daar niet meer bepalen en dat is in het huidige Nascar concept wel mogelijk. Way vinden de Nascar specialisten hiervan? |
Moet je vroeger voor opstaan om mij te pakken op stockcar nieuws ;)
|
Quote:
Toch benieuwd hoe dit gaat uitpakken, krijg om de een of andere reden steeds Nederlandse Clio races als een soort visioen door als het gaat om dit nieuwe Nascar concept :D |
Ik vind het ronduit belachelijk dat ze zoiets invoeren. Ook die puntentelling die veranderd is, is dat. NASCAR was en is een mooie sport, maar sinds het niet meer op Eurosport wordt uitgezonden, blijven we op onze honger zitten.
|
Kan ik kort over zijn: Lijkt met helemaal niks (zo kunstmatig)
|
Re: Nascar play-offs, kampioenschap nieuwe stijl
Quote:
Ze hebben dat natuurlijk ingevoerd omdat vorig jaar Matt Kenseth met maar 1 zege de titel toch haalde, het publiek vond die ene overwinning blijkbaar onvoldoende om de man tot kampioen te kronen... Laat ons eerst zien wat het geeft, op het eind van het seizoen zal ik mijn mening hierover wel posten. @Autofan: tot voor kort gaf Eurosport op dinsdagavond een samenvatting van de Nascar race van het weekend ervoor, denk dat dat nu nog zo is. |
Quote:
|
Re: Re: Nascar play-offs, kampioenschap nieuwe stijl
Quote:
Quote:
|
Quote:
|
Nogmaals herhalen wat wij vroeger reeds geschreven hebben. Ovalracen heeft een totaal andere filosofie dan circuitracen. Het moet entertainment zijn voor de toeschouwers, want als de toeschouwers tevreden zijn en ook de piloten, dan rinkelt de kassa voor Nascar. Dus worden de regels aangepast aan de noden van de toeschouwers. En het werkt want Nascar trekt op de circuits veel meer toeschouwers dan de Formule 1, om niet van de andere circuit disciplines te spreken, waar de piloten voor lege tribunes acteren (de nodige uitzonderingen in acht genomen). Trouwens heeft de F1 niet enkele "vondsten" van Nascar gecopieerd? Pitstops, pace car. Andere vraag is natuurlijk of het play-off systeem een goede zet is. Ik durf het te betwijfelen, maar ik wacht toch even af. Trouwens het nieuwe systeem in rallye, waar iemand die opgeeft toch opnieuw mag starten lijkt mij ook ingegeven door TV spektakel.
Laten we ons niets wijsmaken. De F1 is reeds sedert 2 jaren over zijn hoogtepunt heen en de interesse gaat in vrije val naar beneden, wat Bernie en de TV (eigen interesses) ook mogen beweren. Reden alles is veel te duur geworden, waardoor het onderscheid tussen de topteams en de middenmoot angstaanjagende vormen aanneemt. Maar ook Nascar is in hetzelfde bedje ziek. Er moeten enkele kunstgrepen uitgevoerd worden om nog 43 wagens aan de start te krijgen. De kostprijs voor een gans seizoen is vijfmaal hoger dan enkele jaren terug en ook het vinden van sponsoren wordt veel moeilijker. Ik ben de mening toegedaan dat de top autosport moeilijke tijden tegemoet gaat (F1 - Nascar - WRC rallye - IRL - Champ Cars) en in de volgende jaren een gedaanteverandering zal ondergaan. Ik kan mij natuurlijk vergissen. Het valt mij bijvoorbeeld op dat tijdens de 24 Uren van Ieper de interesse voor de historic cars veel groter is dan voor de big boys. Tot slot nog een interessante quote, welke ik in een USA magazine gelezen heb :" Formula One has surely the best cars in the world; Formula One has probably the best drivers in the world; but there is one thing they never will have: the interest of the american people". |
Quote:
Ik heb gedurende twee jaar de NASCAR races gevolgd en ik apprecieer een inhaalmanoeuvre in de F1 meer dan een uit de NASCAR. Ik zie piloten liever slipstreamen en uitremmen dan gewoon met een klein snelheidsverschil gedurende ronden iemand proberen in te halen. En dat, volgens mij actieloze inhalen, vinden de Amerikanen, die actie willen, goed. Go figure. :rolleyes: Wat je zegt over de algemene autosport en de evolutie volg ik volledig. Zowel in de Belcar, als F3000, F1, WRC... is het verschil tussen topteams en de subtoppers en rode lantaarns dermate groot geworden dat dit wel eens, zonder de nodige maatregelen, de autosport een grote klap kan toedienen. |
Naar mijn mening is er iets fundamenteels fout met het circuitracen in Europa. Aankomene talenten wordt eerst aangeleerd hoe men iemand moet verhinderen voorbij te gaan. Daardoor wordt de ideale race lijn een variabel gegeven. Deze ligt de ene keer links van de baan; dan in het midden en een volgende keer rechts; alles in functie van de dichtsbij zijnde volger. Soms heeft de ideale lijn zelfs een zig-zag vorm. Defensief racen heet het dan. Wanneer er hiertegen streng wordt opgetreden, dan zullen we opnieuw interessante circuit-races zien in plaats van treintje rijden.
Het is mij opgevallen dat tijdens de Nascar races op Watkins Glenn (één van de 2 "road courses" waarop in Nascar wordt gereden) voorbijsteken schering en inslag is. Maar daar heb ik niemand de deur zien dicht gooien of van de ideale lijn afwijken om de tegenstrever te verhinderen voorbij te gaan. Ongetwijfeld een kwestie van race-kultuur, mentaliteit en respect. |
Ik ben ineens meer voorstander sinds dat Martin in de top 10 geraakt is. :D
ben er toch nog steeds tegen hoor. Wie wil je belonen? de gene die het meest wint? of diegene die het best presteert over een heel jaar? Iemand kan 5x winnen dan 5x als eerste eruit liggen en toc in die top 10 geraken. Of iemand kan 1x winnen. niet uitvallen en dan nog paar keer in de top 5 rijden? Wie heeft het dan volgens u het beste gedaan? Volgens mij toch die tweede. meer vragen over 'the chase' : http://www.nascar.com/2004/news/feat...ase/index.html ze hebben er blijkbaar dus nog een fout inzitten ook. |
Quote:
T feit dat NASCAR constant rechtdoor rijdt, zorgt ervoor dat de piloten niet gewend zijn om van de lijn af te wijken om een positie rap in te dekken en dat levert, als ze dan naar een Glenn gaan, dat er makkelijk ingehaald wordt. Persoonlijk vind ik de NASCAR races op Watkins Glenn de beste die er zijn. Daar kan ik naar blijven kijken. |
Aan diegenen die tegen deze nieuwe reglementen zijn kan ik het volgende zeggen. Vorig jaar stond Matt Kenseth bijna 400 punten voor op dit moment en was alle spanning verdwenen uit het kampioenschap(ik vond dat niet erg want hij is één van mijn favorieten). Nu we net voor de laatste gewone race staan zijn er een 6 tal piloten gekwalificeerd voor de play offs maar kunnen nog een 8-tal piloten vechten voor een top-10 spot. Dit beloofd dus één van de spannenste races ooit te worden voor de NASCAR.
Ik vind het een schitterend systeem alhoewel ik in het begin misschien niet meteen helemaal achter het systeem stond. 2 van mijn 3 favorieten zijn al geplaatst met name Tony Stewart en Matt Kenseth. Nu Jamie McMurray nog en dan ben ik heel tevreden. |
En de 10 geselecteerden voor de play offs zijn :
Jeff Gordon Jimmy Johnson Dale Earnhardt Jr Tony Stewart Matt Kenseth Elliot Sadler Kurt Busch Mark Martin (proficiat raceboy) Jeremy Mayfield (die van pl 14 kwam) Ryan Newman McMurray, Kahne, Labonte, Harvick en Jarrett misten de boot... |
Tot nu toe was het inderdaad uitermate spannend. Kijken wat het tweede gedeelte zal geven.
Opvallend dat ik geen enkel manoever gezien heb waarbij iemand een teammaat helpt of een andere hindert om al dan niet in de top 10 te kunnen komen. De Amerikanen hebben toch een andere mentaliteit In de USA zal niemand wagen te doen wat Schumacher gedaan heeft in Oostenrijk; anders wordt hij de volgende wedstrijden door de ganse meute aangepakt en enkele keren in de muur gekwakt. |
en iedereen die dacht dat buiten de 10 titel kandidaten er maar weinig te beleven ging zijn in de laatste NASCAR races heeft het mis. De piloot die elfde wordt krijgt 1.000.000$ bonus. En als je weet dat er 5 piloten binnen een heel korte afstand liggen zal het mooi worden. Bij NASCAR kennen ze er toch wat van om sport en spectakel te combineren...
|
NA 3 jaar veranderen ze een paar details:
Quote:
|
en vandaag zijn de veranderingen aangekondigd:
Quote:
Quote:
|
Mocht wel komen die verandering. Tony Stewart deed het tijdens de Chase beter dan sommige Chase rijders...
|
Quote:
|
Misschien, maar ik denk eerder dat 'ie het beter deed omdat de auto verbeterd was.
|
All times are GMT +2. The time now is 06:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.