![]() |
LOIX al op non-actief gezet
Juist met grote verbazing en teleurstelling gelezen op pitstop:
Freddy Loix komt niet aan de start van de rally van Mexico, de derde rally van het WK, die over een maand plaatsheeft. Loix is door Peugeot voorlopig op non-actief gezet. De maatregel komt na de zwakke prestatie van Fast Freddy in Zweden. Harri Rovanpera neemt de plaats in van onze landgenoot. |
Hopelijk neemt Freddy het stuur al terug over in Nieuw-Zeeland, anders ziet het er niet goed uit :( Of gaan ze Freddy voor de rest in ne 206 zwieren? :roll:
Wel straf dat ze Freddy aan de kant zetten wegens slecht presteren als ze zelf in de fout zijn gegaan. (aandrijfriem verkeerd gemonteerd, maar daar zullen ze met geen woord over reppen.) |
ik denk dat die ingenieur van Rovenperra er wel iets mee te maken gaat hebben...
|
Als er geld mee gemoeid is speelt dat allemaal geen rol :( Als je een stok nodig hebt om een hond te slaan vind je die wel...
Ik heb dit in de thread over de Rally van Zweden niet durven zeggen uit schrik als "onheilsprofeet" bestempeld te worden, maar dit had ik echt wel verwacht... |
had het ook wel ergens verwacht:
Loix en Rovanperra liggen denk ik in dezelfde prijsklasse... Loix stelt tweemaal teleur en kan niet goed overweg met zijn ingenieur.... Dus Loix buiten en Rovanperra terug... Hoewel het tegen mijn principes is, zo ik moest ik Loix zijn mijn contacten bij Marlboro toch eens aanspreken... |
Die Corrado Provera is dat een marionnet van de Franse en Engelse pers? Heel zwak om na twee rally's met de 307 al zo'n dingen te doen. Het is duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de opgave en zwakke prestatie in Zweden te wijten is aan het team Mr Provera en niet de rijder. Een beetje meer vertrouwen in uw rijder (die nota bene een goede diagnose van het probleem wist vast te stellen) zou op dit moment toch gepast zijn.
Heeft iemand die z'n e-mail adres? ;) |
Bijzonder spijtig...
Monte: idd niet competitief, maar wagen ook niet helemaal identiek aan die van Gronholm. Volgens Champion's (maar dit is de enige bron waar ik dat vernomen heb) geen centraal differentieel... nét zoals Mitsubishi. Zweden: Motor Rally v. Zweden... einde carrière Loix? Hopelijk niet, maar de kans zit er dik in. :( |
Had Loix geen contract voor 1 seizoen bij Peugeot?
Als ze hem zouden buitensmijten mogen ze zeer veel geld beginnen neer te tellen, dus vind ik dit eigenlijk toch maar een rare situatie. :rolleyes: |
Allez, allez, allez, wat is dat nu toch weer??
Ik begrijp er niets van en ben behoorlijk gefrustreerd, dus ik ga even niets zeggen. Anders is het toch maar niks zinnigs. :frusty: :frusty: :frusty: |
Quote:
Ja. Dit is politiek jongens. In het najaar, toen de FIA de nieuwe regels van 3° rijder weer introk, stond al vast dat Freddy dit seizoen voor Peugeot zou rijden. Ze hebben er toen een spelletje van gemaakt, oa met Burns, dat heel wat onrust onder de rijders veroorzaakte. Grootste slachtoffer: McRae . De poppemie die Freddy had als ingenieur, heeft het vorig jaar al een paar keer voor Harri Rovanpera verstierd ook. Nu is ze terug op de 2° auto en het is weer van dat. Dat kind is gewoon niet goed genoeg voor die job. Als je in een WK-team zo'n fouten maakt ga je er normaal onmiddelijk uit. Behalve zij. Peugeot wil de dames hiermee charmeren, punt uit. En als Harri zijn auto in Mexico niet goed is zal hij wel twee keer nadenken om te morren. Hij is al eens buiten gevlogen. Normaal ben ik niet rancuneus , maar deze keer hoop ik echt dat ze bij Peugeot ZWAAR op hunnen bek gaan. Duval kreeg team-orders, niet plezant maar zakelijk verdedigbaar. Dit is gewoon vuil spel. En volgens mij niet van Provera, maar van de "Big Bosses" :no: En wie zal zeggen wat het beste is? Moet Freddy op tafel kloppen? Er staan veel gegadigden aan de deur te wachten, laten we dat niet vergeten. Nog iets dat meetelt: Rovanpera heeft de rally al eens gereden en ze hebben puntjes nodig. :fight: |
|
Story nu ook bevestigd op Rally-live waar melding gemaakt wordt van:
Quote:
Verder nog volgens Loix: Quote:
Enfin, ben natuurlijk wel superontgoocheld, maar kan er wel enige reden in zien ook. Wellicht zien we hem terug in Cyprus. |
Ik heb het zaterdag op de Chat reeds gezegd : madammeke Le Fur is helemaal niet pro-Loix en was bijzonder ontevreden toen Rovanpera voor Loix moest wijken. Het zou fijn moest hij bv eens met een 206 zonder druk de 307's op hun bek kunnen laten gaan, wat volgens mij wel mogelijk is. Hoe ze hem behandelen is echt schandalig. Ik supporter in Mexico nog meer voor Citroen en Ford hoor.
|
idd. en het zal er voor Freddy niet makkelijker op worden. Freddy presteert immers uitstekend op voorwaarde dat ie goed omkaderd is. Denk maar aan de Toyota- en de Huyndai-tijd. Met omkaderd bedoel ik dat de sfeer in het team opperbest is en dat er aandacht besteed wordt aan zijn feedback. Dit is nu weer, net zoals bij Mitsu, niet het geval. Alhoewel ik ten stelligste hoop van niet, vrees ik op termijn toch een beetje het ergste. Het mag gewoon niet zijn dat Freddy in een topteam optimaal kan functioneren. Wat is dat toch?
|
Waarom heeft iedereen plots iets tegen belgen in de autosport? :confused:
Ik vind dat Peugeot hier ZWAAR in de fout gaat door de schuld op Loix te steken. Loix zelf weigert de schuld op zich te nemen en groot gelijk heeft hij. |
Quote:
|
Het ziet er wel héél slecht uit voor Loix...:
bron: pitstop.tv In een gesprek met persagentschap Belga pleit Peugeot-teambaas Corrado Provera het merk vrij van fouten. Dat Freddy Loix in Zweden niet presteerde, was niet te wijten aan een aandrijfriem, zegt Provera, maar aan de rijstijl van Loix. Peugeot zal het contract met Loix (10 rally's) naleven, maar het team garandeert niet dat onze landgenoot dan telkens in een 307 zal kunnen rijden. Provera is niet mals voor Loix en neemt het uiteraard op voor Peugeot. De patron heeft zijn beslissing genomen na een analyse en vergelijking van Loix zijn data met die van Marcus Grönholm. Provera: "Daaruit blijkt dat Loix eerder remt en later op het gas gaat staan. Dat is de verklaring van zijn mindere tijden. Een aandrijfriem heeft daar niets mee te maken, de data spreken voor zich ." "Met de keuze van Rovanpera doen we niets verkeerd. We leven het contract na zoals dat vooraf bepaald is, en we maken gebruik van de mogelijkheid die de FIA ons biedt, namelijk een andere rijder nomineren. Ford heeft dat ook gedaan met François Duval in de rally van Zweden, en die heeft wél een fantastische rally gereden. Maak maar eens de analyse van zijn tijden." "Kijk, hij mag nog acht wedstrijden rijden voor ons met een worldrallycar. Ik zeg wel duidelijk een worldrallycar, waarmee ik bedoel dat het niet altijd een 307 WRC kan, mag of hoeft ze zijn . We hebben nu nog geen drie zulke wagens tot onze beschikking en ook niet altijd het budget om drie 307 WRC's in te zetten." |
Aha, laat hem maar eens een 206 WRC besturen. Als hij dan omringd wordt met mensen die hij verkiest of vertrouwt en die hem willen vertrouwen, DAN zullen de 307's achter hem mogen jagen, let op! :)
|
straks zien we Kronos nog in het WK :-), die hebben de rooie peugeot nog niet verkocht gekregen.... ;)
|
Het volledige interview is hier te vinden. Zo slecht ziet het er toch allemaal niet uit: hij zal wel de kans krijgen om zich opnieuw te bewijzen.
|
Quote:
|
als laatste alinea uit het intervieuw, maar daarom niet minder belangrijk:
Quote:
"True fans will never give up" :D |
Tot mijn grote verbazing en blijdschap steunt zowel de Vlaamse als Waalse pers Freddy. Ze halen zwaar uit naar de Franse pers.
bron: pistop.tv De beslissing van Peugeot om Freddy Loix aan de kant te zetten voor de rally van Mexico, krijgt veel aandacht in de Belgische kranten. De teneur is dat Loix geen eerlijke kans heeft gekregen van Peugeot, dat paniekvoetbal wordt verweten. In La Dernière Heure, dat gisteren in primeur met het nieuws uitpakte, reageert Loix ontgoocheld. Hij vindt de beslissing vooral op menselijk vlak een ontgoocheling. De krant wijst ook naar de Franse pers, die van bij het begin kritiek had op de keuze van Peugeot voor Loix. Ook Het Laatste Nieuws ziet in de vlijmscherpe kritiek in Franse media een belangrijke factor in het dumpen van Loix. Zo luidde het in Auto Moto van TF1: "Met Loix weet Peugeot nu zeker dat het dit seizoen geen enkele asfaltrally wint." Of L'Equipe: "Hopelijk heeft Peugeot het telefoonnummer van Rovanpera nog." De Vlaamse krant concludeert dat Loix niet kon overtuigen, maar dat ook de Fransen boter op het hoofd hebben. In Het Belang van Limburg sluit Loix zefs niet uit dat hij ermee stopt, als hij van Peugeot niet de kans krijgt om voor het podium te rijden of te winnen. Het Nieuwsblad laat verstaan dat er andere motieven hebben gespeeld om Loix voorlopig aan de kant te zetten. Peugeot houdt vol dat er niks aan de hand was met de motor op vrijdag en Provera vergelijkt in de krant de (betere) prestaties van Duval met die van Loix. Een paar kranten staan ook stil bij de ingenieur van Loix, Emilie Le Fur. Die zou een zeer nauwe relatie hebben met ... Harri Rovanpera. 13:10 (pba) Mmm, nu wordt één ander wel duidelijk :no: Freddy is er volgens mij serieus ingeluisd... Door het team, ingenieur en wie weet ik nog allemaal. Hoe kan je in zo'n atmosfeer ooit nog op een fatsoenlijke wijze met elkaar samenwerken? |
Nu ik het berichtje van Stijn lees, twijfel ik toch weer... ben waarschijnlijk dan ook weer te goed gelovig.
We zullen de meeting van Freddy met Provera later deze week maar afwachten zeker om te zien hoe het nu verder moet. idd. nooit gedacht dat de pers massaal voor Freddy zou kiezen. Allez, toch nog iets positiefs dan. :) |
Ze kunnen hem evengoed met een Toyota Corolla uit 98 laten meedoen...
|
Quote:
Idd. Ik ben er van overtuigd dat madammeke Le Fur een héél smerige rol in deze zaak speelt, en het hele Peugeot-team voor haar kar weet te spannen om Rovanpera weer binnen te halen. Als je het hele Zweden-verhaal van Loix nog eens overloopt, begint dat toch verdacht veel op sabotage van binnenuit te lijken. |
Een paar opmerkingen op al deze commentaar. De reactie van Provera is opgelegd door de directie van Peugot. Als Provera lastig doet en onder druk staat wil hij ervan af komen met arrogante taal. " Gaat dat hier nog lang duren, want ik heb het koud... ... Colin? Stop met zeveren..." Op Champions vanavond.
De Franse en Engelse pers hebben piloten te promoten, Mc Rae, Tirabassi ... , en voeren de druk op. Peugeot luistert naar deze markten. Freddy wil niet meedoen aan politiek, want daarin heeft hij alleen te verliezen. En dit is politiek , en geld. Veel geld. |
Quote:
Sorry, maar dit wordt een tweede Mitsu verhaal voor Freddy vrees ik. Volgend jaar samen met Bruno in en S1600. Of toch niet, hoop ik. |
Een team kan een rijder maken, maar ook kraken... Als het team iemand belachelijk wil maken is dat zo geflikt eh: paar dingen veranderen (aan de afstelling bijvoorbeeld) en als de piloot dan zegt er iets niet klopt antwoorden dat ze het hebben nagekeken en dat alles in orde is en volgens zijn wensen... Daar weet of merkt de buitenwereld niets van en die steken dan de schuld op de piloot. De macht van de ingenieur kan niet genoeg benadrukt worden natuurlijk. Als hij of zij niet meewil of de piloot niet volgt in z'n denkwijze...
De grote redding voor Freddy is dat hij kloeg over de motor en dat die uiteindelijk is stukgegaan. Anders was hij helemaal de klos (of jos) geweest. Dan hadden ze hem volledig afgemaakt vrees ik. |
Ik heb ooit Colsoul eens horen praten in een of ander tv programma over de Finse maffia van de rallysport. Volgens mij hebben zij nu een kleine afrekening gehad.
Ah mijnheer Loix, u wipt een van onze rijders, wij zullen u binnenkort eens wippen zie. Mijn inziens moeten we het jammer genoeg in die hoek gaan zoeken. Het is jammer voor Freddy, eens te meer omdat hij die problemen duidelijk aangaf. Dat hij vroeger remt en later op het gas gaat, is ook te verklaren. Marcus heeft nu eenmaal een bijzonder agressieve rijstijl en de differentiëlen op de wagen van Freddy stonden net hetzelfde als op die van Marcus omdat de afstelling zoalsFreddy die wou te veel slijtage vertoonde en dus ook de uitschakeling zou kunnen betekenen. |
Bron hbvl :
Provera was erg duidelijk en soms ook hard in zijn bewoordingen. Maar er is dus nog een toekomst voor de Belg bij Peugeot: "Het is geweten dat de 307 WRC een nieuwe wagen is die nog niet op zijn top is. Loix heeft in het verleden, onder andere bij Toyota, bewezen dat hij een nieuwe wagen kan ontwikkelen. De kalender van het WK is dit jaar uitgebreid van 14 naar 16 rally's, zodat het onmogelijk is om bijvoorbeeld een Marcus Grönholm ook nog eens met het vele testwerk op te zadelen. Daarom wordt Loix nu van zijn aanvankelijk vooropgesteld programma gehaald en mag hij de wagen op punt stellen. Peugeot doet inhoudelijk niets verkeerd, het houdt Loix aan zijn contract. In de periode dat Loix niet zal rijden voor Peugeot, kan hij wel het testwerk doen en zorgen dat de wagen naar zijn top groeit. Hij kan dan terugkomen met een wagen die hij op punt heeft gesteld, een wagen die hem ligt en waarmee hij kan meedraaien aan de top." |
Het ziet er zo stilaan naar uit dat Freddy de 307 tot rijpheid mag brengen zodat anderen daarna de vruchten kunnen plukken.
Jammer voor hem. jan |
is met de toyota ook gebeurd he.
maar langs ene kant is da eigenlijk een halve schuldbekentenis van Provera. als de wagen nog op punt moet gezet worden, ligt het niet alleen aan de rijder he |
De uitleg van Provera rammelt langs alle kanten.
Freddy is geflikt door Peugeot, in het bijzonder door die tuttebel van een Le Fur, zoveel is toch wel duidelijk. :mad: |
Trouwens Freddy heeft Marcus nog leren rijden op asfalt... (heeft hier weinig mee te maken maar vind het een leuke anekdote)
|
Als we alles in ogenschouw nemen, verdient Freddy dit niet. Maar ja de belangen van het merk en de uitstraling ervan heeft enkel maar nut bij goede resultaten en niet alleen bij een rijder die zich commercieel en gedienstig opsteld ten opzichte van de pers.
Freddy is snel, freddy is goed maar er ontbreekt hem aan iets, het lef wat die Francis heeft. Duval heeft net dat iets meer, dat wat Colin McRae ook had. Lef en durf, Freddy is meer een berekend rijder. Let op het doet hier niets af aan de prestaties van Freddy, maar de toppers hebben net dat ietjes meer. Maar laten we hopen dat Freddy nog een eerlijke kans krijgt, en dat hij ook dit omschakeling maakt in zijn hoofd en die heren van peugoet eens een poepje laat ruiken. |
Volgens mij is Freddy gewoon dom geweest, Ook al zijn er problemen met de wagen hij moet dit niet zo luid gaan rondbazuinen overal, en zeker niet, nu hij bij een topteam met nieuwe wagen zit. Zo'n dingen zijn interne keuken, zeker in het begin van het seizoen, Als hij misschien wat minder gezeverd had over de auto had hij misschien in Mexico nog aan de start kunnen komen.
|
Tja,hoe zou je zelf zijn....
Van overal komt er commentaar dat hij niet snel genoeg is en wat nog allemaal... Dan heeft hij toch het recht om zich te verdedigen zeker... |
Ja, Montoya, los van het feit dat je nu gelijk hebt of niet, ge gaat hier weer een ganse emmer stront over uwe kop gaan krijgen.
Gij durft gij hier nogal ;). Maar ben persoonlijk een warme voorstander van een robbertje (verbaal) vechten af en toe :D. Vind dat het er op de Paddock vaak te lauw aan toe gaat. Zitten niet zoveel vruchtbare discussies bij :(. |
Quote:
Waarom het er op De Paddock zogezegd lauwtjes aan toe gaat? Omdat de meesten onder ons hier de Belgische autosport 'in het algemeen' in hun hart dragen. Diegene die wel echte fan zijn van - mezelf incluis en niet alleen van Freddy - verkiezen waarschijnlijk de lauwe sfeer boven al die emotionele en dus vaak onzinnige uitbarstingen van loze anonieme kreten. Het nog immer stijgende aantal deelnemers hier bewijst, denk ik, dat we met onze manier van aanpakken het bij het rechte eind hebben als het gaat over "een robbertje verbaal vechten". En de eerste verbaal-geweld-discussie die echt vruchten aflevert op termijn moet ik - zowel privé als professioneel - toch nog altijd meemaken. ;) :) |
All times are GMT +2. The time now is 02:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.