De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Media Corner (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Gratis toegangkaartjes? Ritsel een perskaart !!!! (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=12957)

JPMontoya 01-05-2006 20:58

Over de fotografen/accreditaties...

Het is mij ook opgevallen hoeveel "amateurs" rondliepen...met amateurs bedoel ik fotografen die een toestel hebben als in de categorie D70s, etc....
Ook al is de kwaliteit niet slecht...ze heeft niets unieks...

De accreditaties werden iets te gemakkelijk rondgedeeld...als je ziet wat ik moet doen om er een als persverantwoordelijke vast te krijgen...
Je kan de mevrouw van de World Series dat echter niet kwalijk nemen.

Mensen komen met een 'smoes' naar haar - die zit tot over haar oren in het werk - en heeft gewoon de resources niet om te verifieren of iedereen wel publiceert...

Wie een accreditatie aanvroeg via de standaardprocedure...Daarvan is wel bekeken wie of wat ze zijn...maar na die deadline is er wat soepelder mee omgesprongen...op zich niets mis mee...

Wat mij stoort is dat sommige zich voor niets schamen om toch maar zo'n perskaart aan te vragen...die 'amateurs' doen het niet voor het geld...maar voor wat dan wel...Ik betwijfel de eer want als je op zo'n manier aan je kaart moet geraken dan is er niet veel eer mee meer gemoeid....

World Series by Renault investeert al fors in communicatie (en elke foto die gepubliceerd wordt extra is voor Renault meegenomen..zelf al is het op een onbenullig forum of gene of deze site...

Nog iets...Na een jaar World Series gedaan te hebben vorig jaar kan ik wel degelijk zeggen dat dit een typisch Belgisch/Nederlandse "kwaal" is... Op andere World Series meetings zie je dit haast niet...maar goed ook...

Er is nog een troost: Gelukkig kunnen de professionele fotografen nog op voldoende support rekenen van mensen die echt zien wat kwaliteit is...

bluelite 01-05-2006 21:28

Ik volg u daar volledig in Manu. Ik moet echter zeggen dat ik één van die mensen ben die met zo'n klein kodakske wel hier en daar een foto trok. Maar dat is dan weer voor mijn privéverzameling, want voor de rest zit ik een hele dag in de perszaal artikels te schrijven of piloten te interviewen en heb ik dus geen kans om echt van de races te genieten. Wil ik op zijn minst een paar sfeerfoto's hebben. Ik blijf echter in en/of rond de paddock/pitlane hangen, omdat ik gewoonweg geen fotograaf ben. Ik heb dus rond het circuit - voor de draad, met oranje kazuifel - NIKS, maar dan ook NIKS te zoeken.

Weghalen al die amateurs...

Mark 01-05-2006 22:40

Gratis toegangkaartjes? Ritsel een perskaart !!!!
 
Gratis toegangkaartjes? Ritsel een perskaart…….die krijg je makkelijker dan een vrijkaart!

Afgelopen weekend was toch wel het dieptepunt qua volk voor de draad. Het is een tendens die al een aantal jaren aan de gang is maar de start van dit jaar slaat alles. Circuits, organisatoren en andere betrokken organisaties hebben er een zooitje van gemaakt. Wanneer kunnen we de eerste 17-jarige officieel geaccrediteerde persfotograaf met zijn Lidl-fototoestel of D50 tussen zes planken verwachten?

Ja, we gaan weer eens vrienden maken met dit bericht ;) In het pre-internet tijdperk kwamen alleen de mannen van de kranten en tijdschriften voor de draad. Die mannen klagen nu steen en been dat handel wordt overgenomen door enkele welwillende amateurs. Terechte kritiek maar helemaal vrijuit gaan ze ook niet.

Laten we beginnen met de term: “voor de draad”.Makkelijke term maar wel met verstrekkende gevolgen als het eens misgaat. Als je voor de draad staat loop je een verhoogd risico.

In de autosport moet je voor de kleinste scheet al een licentie hebben maar fotograven van een of ander obscure in elkaar geflanste prutssite krijgen zomaar toegang voor de draad. Meestal zijn die gasten van een jeugdige leeftijd en kunnen zonder vorm van enige opleiding mooi weer voor de draad maken.

Gevaar kunnen ze nooit zien aankomen. Te druk bezig met foto’s maken, niemand die hen op de gevaren heeft gewezen, altijd alleen bezig, geen waakhond in de vorm van een extra paar ogen die meekijken.

Daarnaast missen ze een bepaalde beroeps-ethiek. Dat je voor de draad staat wil niet zeggen dat je elke foto die je maakt ook kunt publiceren. Laten ik het anders zeggen, de fijne kneepjes van het vak kennen ze niet. De algemene regels trouwens ook niet, de term rode zone klonk de meesten vreemd in de oren afgelopen weekend.

Waar ligt nu de oorzaak? Circuits, organisatoren en andere instanties verstrekken lukraak perskaarten. Afgelopen weekend heb ik helaas moeten constateren dat Circuit Zolder jaarkaarten verstrekt aan mensen die medewerker zijn van de welbekende (foto)cowboysites. Persberichten online zwieren met wat fotogalerijen erbij schijnt voldoende te zijn voor een jaarkaart op CZ. Moet ik er nog namen bij noemen? Aan de hand van die sites kun je vaststellen dat zoiets het criterium moet zijn voor het verkrijgen van een perskaart. Ja, ik doel hiermee ook op mensen die actief zijn op De Paddock. Dat geldt overigens voor al die (onbetaalde) teamleden die in het bezit zijn van een perskaart ook. Niets ten nadele van de bewuste personen maar mijn inziens hebben jullie iets te makkelijk die kaart gekregen.

Organisatoren zoals RPM/WSbR doen er dan nog een schepje bovenop om werkelijk iedere malloot zo’n kaart te geven. Niet gelogen, maar er liepen minderjarige rond met een perskaart. Er was zelfs eentje bij die niet over de pitmuur kon kijken, zo klein was ie. Meneertje zat doodleuk op de pitwall. Niet lang overigens :D Je hebt natuurlijk altijd van die onaardige en norse oranje mannetjes ;)

Niet alleen kinderen maar ook volwassenen die volgens mij voor de eerste keer op een circuit waren stonden doodleuk voor de draad. Uiteraard voorzien van de juiste kaarten en prutmateriaal wat betreft camera’s. We hebben afgelopen weekend toch serieus snelle wagens gezien waarbij het nivo van de piloten toch niet altijd je van het is. Op die manier is het gewoon de goden verzoeken ;) Gelukkig is dit jaar alles goed gegaan maar hoe langer het goed gaat, hoe groter de kans dat de echte klapper dichterbij komt. Simpele statistiek ;)

Tja dan de echte persjongens, die hun centjes moeten verdienen met plaatjes schieten. De kritiek dat die “piraten” hun het brood uit de mond stoten kan ik voor een gedeelte volgen. Neemt niet weg dat ik in de afgelopen jaren geen “gemeenschappelijk initiatief” heb gezien om deze wildgroei te voorkomen. Er zou eigen een nationale instantie moeten zijn die bepaald wie wel en wie niet met een fototoestel voor de draag mag. Er is wel een bepaald kaartje van de RACB maar dat blijkt in de praktijk zo goed als geen waarde te hebben.

Mijn (zeer eigenwijze ;) ) inziens is het niet de bevoegdheid van een circuit of organisator om perskaarten uit te delen. Ik zie namelijk geen enkel verschil tussen coureurs, baanposten of persmensen. Die eerste twee groepen krijgen elk jaar hun licentie van de nationale bond. Die derde groep is vogelvrij verklaard. Dus op dat punt mogen de echte persjongens eens aan die kar gaan trekken……………

Dan nog kan een circuit of organisator zijn eigen kaarten verstrekken maar die bewuste nationale kaart staat boven elke andere kaart. Je kunt alleen maar een kaart van het circuit of de organisator krijgen als je een nationale kaart hebt. I.v.m. toegang tot restricted area’s of scan-systemen kan zo’n “lokale kaart” makkelijk zijn ;)

Ach ja, er zullen wel bakken met kritiek volgen…………dan neem ik dat maar voor lief ;)

Ellen 01-05-2006 22:44

Ik kan begrip opbrengen voor de fotografen die hun brood verdienen met het maken van foto’s op het circuit (hoewel ik me afvraag hoeveel dat er werkelijk zijn!). Ik kan heel goed begrijpen dat het voor hen moeilijker wordt door de vele ‘amateurfotografen’, die doordat de SLR’s steeds betaalbaarder worden, ook steeds betere foto’s maken en deze gratis aan hun potentiële klanten bezorgen. Degene die foto’s maken die er echt uitspringen (en dat zijn er maar een handvol) en waar ik jaloers op ben als ik hun foto’s zie, zullen zich echter nooit zorgen hoeven te maken ...

Maar men mag wel niet vergeten dat er op het circuit ook mensen rondlopen die gewoon graag foto’s maken ... voor hun plezier. Het wordt deze hobby-fotografen (vind ik een beter woord dan amateur omdat de kwaliteit niet noodzakelijk minder is) verdomd moeilijk gemaakt om foto’s te kunnen maken in Zolder.

Eén uitdrukking waar ik me echter behoorlijk aan stoor, is de volgende: “Ook al is de kwaliteit niet slecht...ze heeft niets unieks...”. Dat slaat toch nergens op ... De kwaliteit van een foto heeft niks te maken met de apparatuur die je hebt, of je betaald wordt om foto’s te maken of niet, noch met het feit of je voor of achter de draad mag staan ... dat hangt af van degene die door de lens kijkt, of je nu beroepsfotograaf bent of niet! Ik ken genoeg fotografen die achter de draad moeten blijven staan die 10 keer betere foto’s maken dan de helft van wat ervoor staat!

De foto’s van deze 22-jarige ‘amateur’ die nog maar een jaar met fotografie bezig is, zeggen genoeg: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=29544
Ik denk niet dat er veel rondlopen voor de draad die hem dit nadoen met een 2.1 megapixel compact camera ... ;)

PS: Mijn excuses als dit off-topic is, maar wilde hier toch graag op reageren ;)

Mark 01-05-2006 23:33

Gevonden op het net:

http://img134.imageshack.us/img134/176/dsc63392vf.jpg

Zal wel duidelijk zijn waar ik op doel;)

Peter Baert 01-05-2006 23:39

Het fascineert me echt uitermate dat een aantal mensen zich druk begint te maken over de wildgroei aan amateurfotografen.

De kritiek komt in dit geval van mensen die zelf een CZ-perskaart op de kop hebben getikt, omdat ze lid zijn van een of ander team en voor dat een of ander team in 99,999999999999999999% van de gevallen volledig belange(n)loos, onbezoldigd en gratis artikels en foto's plegen ... in ruil voor de perskaart, waarmee ze dan "voor de draad" kunnen huppelen.

Ellen vraagt zich af of er nog wel veel beroepsfotografen actief zijn op Belgische circuits. Minder en minder natuurlijk, Ellen, want ze zien een reeks amateurs-teamleden-fotografen hun werk inpikken, waardoor ze ander emplooi moeten zoeken.

Laten we ons even het omgekeerde voorstellen, nl. dat die horde amateurfotografen hun dagelijkse job zouden verliezen, omdat anderen bereid zijn om hun dagelijks werk gratis te doen. Hoewel we dat van die dagelijkse job dan ook weer moeten relativeren, want nogal wat van die amateurjongens zitten nog op de school- of uniefbanken. Niettemin ...

In ieder geval, ik neem aan dat bvb. een bakker die in het weekend in ruil voor een perskaart gratis werkt voor een team, het niet zou waarderen, mocht ik naast zijn bakkerij beginnen met het gratis aanbieden van brood en andere gist-producten.

Ik heb nu inderdaad het gevoel dat mijn RACB-vergunning weinig of niks voorstelt. In België dan toch. Die RACB-lic zou inderdaad dé filter kunnen zijn voor circuits en organisatoren om te vermijden dat Jan en klein Pierke met een mediakaart gaan lopen.

En hoe zit het met de marshalls? Hebben ze tijdens het uitoefenen van hun taak wel een fototoestel nodig? Of volstaan de vlaggen ...

;)

bluelite 01-05-2006 23:42

Toch een erg stoere fotograaf niet? :s

Ik ken die jongen, omdat we vroeger voor dezelfde (amateur) F1-site gewerkt hebben. Des te meer was ik ervan verschoten dat ie daar plotseling in Zolder met die oranje kazuifel rondliep. Ik dacht meteen dat zoiets niet echt kan. Hij is ook al eens - dankzij die amateursite - naar de launch van BMW-Sauber gegaan in Valencia. Ik had hem toen reeds gezegd dat hij zich minstens normaal zou mogen kleden om een beetje serieus over te komen. Aan deze foto te zien, vermoed ik dat hij in Valencia ook met dat soort kleren rondliep.

Waar heb je die foto trouwens gevonden Mark?

Mark 01-05-2006 23:58

Quote:

Originally Posted by Peter Baert
Het fascineert me echt uitermate .................


En hoe zit het met de marshalls? Hebben ze tijdens het uitoefenen van hun taak wel een fototoestel nodig? Of volstaan de vlaggen ...
;)

Toch leuk om te lezen dat je dit forum met interesse leest;)

Wat betreft marshalls en foto's................ dit jaar mijn telelens gebruikt om "de overtreders" binnen de World Series te spotten. Voor de rest doe ik daar geen uitspraken over.

Die discussie zijn aan al vaker geweest op dit forum. Voor andere ploegen kan ik niet spreken maar binnen onze ploegen zijn daar zeer duidelijke afspraken over. Ga dat nu niet meer herhalen maar ik wil best weleens babbelen met jou in real life..........maar of dat een wederzijds gevoel is weet ik niet ;)

Foto van die pipo: http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=55417&page=19

Peter Baert 02-05-2006 00:06

Quote:

Originally Posted by Mark
Ga dat nu niet meer herhalen maar ik wil best weleens babbelen met jou in real life..........maar of dat een wederzijds gevoel is weet ik niet ;)

Foto van die pipo: http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=55417&page=19

En waarom zou dat geen wederzijds gevoel zijn? Je moet dan wel naar me toestappen, want ik ken je niet van gezicht. Alhoewel, naar me toestappen ... als Nederlander zul jij mij ook niet herkennen. Ik ben namelijk enkel wereldberoemd op KANAALTWEE, en dan nog enkel op zaterdagmiddag ...

:)

Baron 02-05-2006 00:37

Quote:

Originally Posted by Mark
Afgelopen weekend heb ik helaas moeten constateren dat Circuit Zolder jaarkaarten verstrekt aan mensen die medewerker zijn van de welbekende (foto)cowboysites. Persberichten online zwieren met wat fotogalerijen erbij schijnt voldoende te zijn voor een jaarkaart op CZ. Moet ik er nog namen bij noemen?


Op die manier is het gewoon de goden verzoeken ;) Gelukkig is dit jaar alles goed gegaan maar hoe langer het goed gaat, hoe groter de kans dat de echte klapper dichterbij komt. Simpele statistiek ;)


Ach ja, er zullen wel bakken met kritiek volgen…………dan neem ik dat maar voor lief ;)


Namen moet je niet noemen, Mark. De cowboys waar jij op doelt zijn bij de insiders op dit forum genoegzaam bekend. :rolleyes:

Wat mij vooral stoort, en daar alludeer jij ook op, is de laksheid waarmee men bij Circuit Zolder met deze materie omgaat. Bij CZ snapt men blijkbaar niet dat men tijdens het World Series weekend nu al enkele jaren met het geluk aan het spelen is. Qua veiligheid is de World Series in Zolder elk jaar opnieuw een spelletje Russische Roulette. De vraag is al lang niet meer of die grote klapper er komt; alleen nog maar wanneer hij er komt.

En wat die bakken kritiek betreft. Laat ze maar komen. Tegenover elke idioot die zich op zijn tenen getrapt voelt, staat er wel iemand die blij is dat deze wantoestanden op een scherpe manier aangeklaagd worden. :applaus:

marcel 02-05-2006 00:55

Quote:

Originally Posted by Peter Baert
Ik ben namelijk enkel wereldberoemd op KANAALTWEE, en dan nog enkel op zaterdagmiddag ...

:)

én zondagnacht ;)

Peter Baert 02-05-2006 13:16

Quote:

Originally Posted by marcel
én zondagnacht ;)

God ja, marcel, die heerlijke zondagnachten, hoe kon ik die nou vergeten...

:)

student 02-05-2006 13:24

Quote:

Originally Posted by Ellen
Maar men mag wel niet vergeten dat er op het circuit ook mensen rondlopen die gewoon graag foto’s maken ... voor hun plezier. Het wordt deze hobby-fotografen (vind ik een beter woord dan amateur omdat de kwaliteit niet noodzakelijk minder is) verdomd moeilijk gemaakt om foto’s te kunnen maken in Zolder.

Hier ben ik het volledig mee eens!
Ik en zelf zo een amateur die zijn toestel uit de Aldi heeft gehaald. Simpelweg omdat ik het geld niet heb om dure dingen van een paar duizend euro te kopen. Maar dat neemt niet weg dat ik daar goeie foto's mee kan trekken, zeker voor de bedenkelijke kwaliteit van wat dat toestel eigenlijk is. Ik trek die foto's voor mezelf, ik heb geen website en die foto's komen van mijn pc niet af.
En toch wil ik graag ook goeie foto's trekken, dus niet alleen van een kleine auto daar in de verte voorbij die meters zandbak, of van een vermoeden van auto achter een dubbele draad. Een dubbele draad dan nog, waardoor het geen nut heeft tegen de eerste te gaan staan in de hoop die niet mee te hebben.
Zolder is een stom circuit, zeker en vast als amateurfotograaf. Zonder een pas kan ik daar niks, absoluut NIKS gaan doen. Mij zien ze daar dan ook niet meer terug. Maar ik kan enorm goed begrijpen dat iedereen die wel mooie foto's wilt trekken moeite doet om aan een pas te geraken. Het is het verschil tussen mooie foto's of geen. Mijn mooiste foto's komen ook van toen ik brutaal door een poort ben gestapt om tussen de persfotografen foto's te trekken van Kovalainen die zich installeert in zijn Renault. Dat iedereen hier kwaad is en het mij, als amateurtje, niet gunt, daar ga ik mij niets van aantrekken. Ik doe het weer als ik de kans krijg.
Zolder is verknoeid door alle hoge draad. Op andere circuits is da ni, vandaar dat het fenomeen van kleine amateurs voor den draad zich meer voordoet in Zolder dan ergens anders. De fout ligt bij Zolder, die het hele circuit toeschouweronvriendelijk hebben gemaakt. Als ze willen dat de toeschouwers op hun plaats blijven, zorg dan dat ze iets zien op die plaats. Tot dat gebeurd is blijf ik weg.

Voila, zo ziet ge het is allemaal van een andere kant :D

Sennake 02-05-2006 13:49

Quote:

Originally Posted by student
Ik doe het weer als ik de kans krijg.

Quote:

Originally Posted by student
Tot dat gebeurd is blijf ik weg.

Jamaar, wat is 't nu? ;)

student 02-05-2006 14:17

uit Zolder blijf ik weg, maar op andere circuits heb ik al op schoon plaatskes gestaan :p


All times are GMT +2. The time now is 13:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.