De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Goede airbrush verf (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20416)

eyckles 04-04-2011 22:38

Goede airbrush verf
 
Hallo Iedereen,

Ik ben op zoek naar een goede dekkende verf voor een beginnende airbrusher. Ik ben begonnen met Tamiya acryl verf, maar als je dit verdunt met hun acryl thinner, ben ik tot de conclusie gekomen dat de verf zich inbijt in de vorige laag en die dan terug oplost. Ook krijg ik de verf bijna niet gespoten ook al zet ik mijn compressor druk bijna op nul. Is er iemand die Vallejo al gebruikt heeft. Ik zou dit gebruiken voor de gewone basis kleuren zoals zwart, wit, grijs en blanke lak voor eventuele carbon decals me af te lakken. Ook heb ik al gehoord van createx verven, maar ben hier niet zo in thuis en weet dan ook niet welke verven ik moet nemen. Dus als er iemand tips weet, laat het gerust weten.

Mvg,
Lesley

The creative explorer 05-04-2011 20:07

Vallejo is een prima verfje ( wel de air-serie gebruiken ), je kan gemakkelijk werken zonder primers en de dekking is erg goed.
Ik gebruik het veel voor interieurs en onderstellen/motoren. Voor sommige metaalkleuren zul je alclad moeten gebruiken, maar anders dan dat gebruik ik enkel Vallejo.

Komt het aan op body's, dan switch ik naar AutoAir en Zero-paints, daar is de diversiteit veel groter en die 2 lakken zijn beter bestand tegen de meeste blanke lakken, waaronder MoTip, mocht dit nodig zijn.

Ik ben nu ook aan het experimenteren met Gunze uit een potje, en ook dat bevalt. Maar tot nu toe is Vallejo mijn favoriet voor de onderdelen.

Het is trouwens ook aardig 'fool-proof', gewoon in de brush gieten en spuiten maar, kan weinig fout gaan en je maakt de brush gemakkelijk met water schoon.

Succes

eyckles 05-04-2011 22:39

Ik ga binnenkort eens naar antwerpen(modelbouw verschooten), daar hebben ze verschillende soorten verf. En zal een beetje vannalles meebrengen. Auto- air heb ik nog niet gevonden in België. Alleen in Nederland. is het de opaque verf dat ik moet kopen en hebben ze een blanke lak die ik kan gebruiken om eventueel carbon decals me af te lakken?

Lesley

The creative explorer 07-04-2011 19:52

Auto-Air heb ik alleen nog in almere gezien, maar wees getroost, ze versturen ook ;-) Daarnaast staan ze ook op verscheidene beurzen, enkel hebben ze auto air nooit bij hun.

Auto-air heeft zelf geen blanke lak, Almere adviseert Tamiya X-22 uit het potje. Maar zelf ben ik er niet zo tevreden over. Ik gebruik nu 2K van Zero en zit in de gewenningsfase, maar er schijnen goede resultaten mee worden behaald.

Je kan trouwens zowel Opaque of semi-transparant gebruiken.

eyckles 07-04-2011 22:38

Wat is het vershil tussen Opaque en semi transparant?

Lesley

The creative explorer 08-04-2011 09:47

dekkend en wat minder dekkend, kom op Les, dat had je kunnen weten ;)

eyckles 08-04-2011 10:40

Nee toch niet. De reden ik ken die verf niet. Toch bedankt voor de uitleg.

Lesley

The creative explorer 08-04-2011 10:47

Heeft niets met 'die' verf uit te staan, het is algemeen voor alle verven. Kijk maar eens op google

Doc 08-04-2011 15:59

Als je een goede verf wilt, die makkelijk te spuiten is, moet je zero paints in huis halen. Prima spul.

Diccy 09-04-2011 00:04

Ik werk ook al meer dan 10 jaar met de Tamiya acryl verf en heb eigenlijk nooit problemen ermee gehad, op wat mindere dekking van sommige kleuren na ten minste. Als verdunner gebruik in isopropanol alcohol (+/- 8€/liter bij de apotheker) is eigenlijk hetzelfde als wat Tamiya in de kleine potjes verkoopt, maar dan zonder de geurstof erin. Wat betreft de verdunning-ratio, deze mag best wel hoog zijn aangezien die alcohol razend snel vervliegt, ikzelf doe meestal rond de 1:2 voor basiskleurtjes (1 deel verdunner op 2delen verf) en omdat ik voor vernis een veel grovere airbrush gebruik (badger 250) en met veel snellere bewegingen werk durf ik die wel tot 1:1 verdunnen wat je toelaat van zéér dunne wetcoats te leggen die bijna onmiddelijk droog zijn.

Al moet ik toegeven dat ik de laatste tijd zeer vaker naar Zero paints grijp, al was het alleen al omwille van het bijna ongelimiteerd kleuren pallet. Zero paints is echt een pracht van een verf al vind ik persoonlijk dat een beetje ervaring wel een voordeel voor deze verf, aangezien deze een soort van lacquer is en dus bij een iets te dikke laag wel eens "te warm" durft worden en zo op de ondergrond inwerkt.

Maar wat betreft het dat " te warm worden" heb ik wel iets interessant ontdekt onlangs. Vroeger werden deze in plastic bottles geleverd maar in deze kon de verdunning nog steeds vervliegen, nu had ik nog zo'n eentje staan waarvan de verf uitgedroogd was tot een dikke stroop en ik had geen verdunner van zero in huis dus op de goede hoop had ik verdunner van Mr Color genomen, en dik gaf als resultaat een nog net iets snellere droogtijd, en vooral belangrijker, geen warmte ontwikkeling en opsmelten v/d plastic ongeacht hoe dik je de verf er ook op legt (hebt het eens uitgetest hoe ver je kon gaan)
deze test heb ik meermaals herhaald met meerdere kleurtjes met telkens dezelfde uitkomst, dus inmiddels heb ik al m'n Zero verfjes laten vervliegen om dan tot dezelfde hoeveelheid bij te vullen met Mr Color verdunner. (Die verdunner van Mr Color in niet altijd even gemakkelijk te vinden, maar bij Flanders scale Models bij jou in de buurt hebben ze die meestal wel)

eyckles 09-04-2011 15:39

awel, ik heb gisteren tamiya acryl nog eens een kans gegeven met een tip die ik had gekregen. IK heb de verf iets minder verdunt(tamiya acryl thinner) en een grotere naald gebruikt 0.5MM en deze natuurlijk geblokkeerd, zodat ik niet teveel spuit. Ik heb ook de druk verhoogt naar 20 à 25 psi en dit ging al veel beter dan enkele dagen geleden. Maar natuurlijk moet ik blijven oefenen en oefenen. Dus allemaal bedankt voor de tips en zal ze zeker gebruiken. Indien je er nog hebt, laat me dit dan gerust weten.

Lesley

The creative explorer 09-04-2011 20:19

Quote:

Originally Posted by Doc (Post 267512)
Als je een goede verf wilt, die makkelijk te spuiten is, moet je zero paints in huis halen. Prima spul.

Dat is het zeker, het probleem echter van zero is dat het voor de meeste Paddock gebruikers toereikend is, maar voor lieden zoals mij wat minder.

Zero is ideaal voor als je replica's bouwt, maar als je custom werkt is het minder gemakkelijk. Maar ik heb van de week een hele batch Zero kleuren binnen gekregen (19 flesjes) dus daar ga ik eens mee omklooien.


All times are GMT +2. The time now is 16:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.