De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Benetton B192 - M. Schumacher - Tamiya 1/20 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=22225)

Wanneke 21-09-2017 10:55

Benetton B192 - M. Schumacher - Tamiya 1/20
 
2 Attachment(s)
Dag vrienden

Nu de Tyrrell op zijn einde loopt, ben ik alvast begonnen met mijn volgend model. Ik ga me wagen aan de Benetton B192, die waar Michael Schumacher zijn eerste race mee won. Deze dus:

Attachment 34557

De kit zelf zal grotendeels OOB gebouwd worden. De enige toevoegingen die ik plan zijn Camel decals, gordeltjes en een aantal rivetten. Ik ben alvast begonnen met het aan elkaar lijmen van een aantal grote onderdelen. Ook de neus werd al grotendeels aan elkaar gezet. Uiteraard zijn er een aantal groeven die weggewerkt moeten worden.

Attachment 34555

Voila, dat was het tot hiertoe. Nu eerst de Tyrrell afwerken en dan kunnen we verder met deze.

coco 21-09-2017 19:34

Hey Wanneke ,

Leuke keuze ,is een mooie F1 ik volg !:gas:

Coco

Nismo 21-09-2017 23:30

Succes :gas:

Sennake 22-09-2017 09:30

Schumacher is nie echt mijne favoriet, maar laat dat de pret niet bederven, en ik hoef ook gene fan te zijn van de piloot om het model mooi te vinden ;)

EtronQuattro07 22-09-2017 10:22

Mooi Wannes mooi doe zo verder grts .

Wanneke 18-10-2017 23:15

5 Attachment(s)
Eindelijk de eerste echte vooruitgang aan de Benetton!
Na de onderdelen uit de raampjes te halen en te schuren, ben ik begin vorige week begonnen aan de lakwerken van de carrosserie. De hoofdkleuren zijn geel en groen. Het groen zit als decal in de kit, maar ik heb besloten om dit te spuiten.
Eerst alles in het geel dus! De verf is afkomstig van Zero-Paints. Zij hebben een setje specifiek voor deze kit uitgebracht. Naast de basis carrosserie moeten ook een aantal vleugeltjes en dergelijke in geel gezet worden. Dit heb ik in één beweging mee gedaan. Dan krijg je dit:

Attachment 34685


Na een paar dagen drogen, tijd voor af te plakken. Dit was redelijk lastig, omdat de lijnen niet recht zijn. Ik heb hiervoor stripjes plakband genomen en daar om de zoveel mm kleine gleufjes in geknipt. Op die manier kon ik de bochten redelijk mooi afplakken en kon de groene lak gezet worden.

Attachment 34686


Het verwijderen van de tape is altijd zenuwslopend, maar tevreden ben ik zeker en vast. Op een kleine overspray onderaan, is alles voor mij persoonlijk perfect verlopen.

Attachment 34687

Attachment 34688


Tussendoor werd ook het stoeltje afgewerkt. De ingegoten gordeltjes werden weggeschuurd en er werden "echte" in de plaats gelegd. Ook een kabeltje voor de intercom werd geïnstalleerd.

Attachment 34689


Volgende stap = vernis en decals
Tot de volgende!

Nismo 19-10-2017 00:35

Ziet er prima uit.

Wat je ook had kunnen doen, is je groene decal op de afplaktape leggen en aftekenen. Daarna uitknippen of snijden. Op die manier kan je de bochten ook afplakken.

nelsonsr 19-10-2017 08:59

Mooi werk Wannes bewonder U vooruitgang wel top.

Sennake 19-10-2017 11:38

Fraaie vooruitgang!

Voor afplakwerken met gebogen lijnen bestaat er wel speciale masking tape die zich in bochten laat leggen. Die van 3M bijvoorbeeld. Zelf gebruik ik graag reepjes Bare Metal Foil die ik daarna 'invul' met Maskol ;)

Wanneke 23-10-2017 17:21

3 Attachment(s)
Vervolg:

De onderdelen die het nodig hadden, kregen een eerste noodzakelijke laag vernis om binnenkort de decals te kunnen plaatsen.
2 opmerkingen hier:
- De witte vleugeltjes die deel uitmaken van de voorvleugel (half verstop achter de achtervleugel op foto 1) slaan wat gelig uit. Voor de vernis was dit ook het geval, maar in die mate dat het amper merkbaar was. Door de reflectie van de vernis echter, valt het nu meer op. Opzich geen ramp, maar dat weten we dan weer voor de volgende keer.
- Onderaan de cowling (foto 2) zit er op het einde van de gele lijn een lichte groene overspray. Na een tip van Guy (Sennake) heb ik dit proberen weg te schuren met compound. Ik merkte echter redelijk snel dat ik de bovenste laag geel begon mee te krijgen. Heb dan maar besloten om het zo te laten. Uiteindelijk zal dit toch niet zo zichtbaar meer zijn omdat de achterband hier grotendeels voor komt.

Attachment 34707

Attachment 34708

De banden werden ook afgewerkt. De gele decals vertonen kleine scheurtjes die ik misschien nog ga bijwerken (zit wel al semi-gloss vernis over). De Goodyear logo's werden geseald met matte vernis en er werden richtingsaanduidingen aangebracht.

Attachment 34709

Dat was het voor deze update. De volgende zal even op zich laten wachten wegens respectievelijk een drukke week en een 2de week met verlof in de Ardennen en de Westhoek. Een beetje mijn ronde van België, maar dan zonder fiets en met drank, zoiets...

coco 28-10-2017 10:07

Goed bezig Wanneke,

Inderdaad zoals Nismo zegt decals copieren en op de tape overtekenen .
Zoals jij deed is ook wel gelukt en eens de decals erop zitten ga je er niets meer van zien .

coco

Wanneke 11-12-2017 18:48

4 Attachment(s)
We gaan verder! Decals werden geplaatst en kregen hun vernislaagjes. Een aantal stofjes, maar ik kan ermee leven. Voor de vernis werden ook enkele PE-schroefjes op hun plaats gezet, zo springen ze niet meer weg eens de vernis erop ligt.
De achtervleugel mist de "Reporter" decals op de endplates. In de kit zaten deze wel in, maar stond de naam van de sponsor op een gele achtergrond gedrukt, geel dat net niet overeen kwam met het gespoten geel. Heb het dan maar zonder gedaan.

Foto's:

Attachment 34860

Attachment 34861

Attachment 34862

Attachment 34863


Nu kan begonnen worden met het afwerken van de motor en de ophanging.

Nismo 12-12-2017 10:53

Quote:

Originally Posted by Wanneke (Post 287569)
................
De achtervleugel mist de "Reporter" decals op de endplates. In de kit zaten deze wel in, maar stond de naam van de sponsor op een gele achtergrond gedrukt, geel dat net niet overeen kwam met het gespoten geel. Heb het dan maar zonder gedaan.

................

Spreek de decalmakers hier onder ons eens aan, zijnde Loixrallyfan, Loeten en co, of ze die niet willen maken zonder ondergrond, kan je hem achteraf nog aanbrengen. 😉

Goe bezig.

EtronQuattro07 12-12-2017 19:50

Inderdaad goed gedaan doe zo verder grts.

Wanneke 14-12-2017 18:48

2 Attachment(s)
En dan loopt het mis... Bij het spuiten van de binnenzijde van de endplates achteraan, kwam er verf tussen de plakband door. Nog willen wegwerken, maar de zwarte verf was zowaar beginnen reageren met de vernis... Einde verhaal voor de spoiler.

Attachment 34870

Attachment 34871

Deze in de remolie en een nieuw decalsetje bestellen is de boodschap. Jammer.


All times are GMT +2. The time now is 01:52.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.