De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   BSOT/ Belcar Sprint & Belcar Sprint Historic (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Belcar Sprint Cup in 2007 ? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14285)

Clubman 26-10-2006 12:27

Belcar Sprint Cup in 2007 ?
 
Er is al heel wat verteld over de Original en de BTCS, maar het leek me een goed idee maar al een thread te starten voor de Sprinters.

De ervaring heeft ons immers geleerd dat we nu reeds moeten beginnen druk te zetten anders blijven de Sprinters weer tot het laatst in de kou zitten ( qua reglement, kalender etc ).

Bovendien kunnen we dan misschien als deelnemer een beetje inspraak krijgen .....

Ik neem een voorbeeld : HANS voor de Sprinters : ikke niet hoor !

Dirtdevil 26-10-2006 15:02

Hier zit ik nu al een hee tijd op te wachten!

Wie heeft al wat vernomen van de reglementen voor de sprinterscup 2007? Eventuele kalender? Technische wijzigingen? Blijft het een race op een dag?

Ik sta te popelen om volgend jaar deel te nemen, maar blijkbaar zijn we niet echt welkom op zolder! Een aantal mails met vragen blijven onbeantwoord, dus is het nog in het duister tasten omtrent het hoe en wat ...

Greetz

serge 26-10-2006 16:11

In de thread Belcar/BTCS heb ik ook al eens de vraag laten vallen of er iemand iets weet wat er met de BEC gebeurt...
Aangezien er nog geen reactie op gekomen is, vrees ik dus ook dat nog niemand iets weet.
Het wordt weer afwachten!

Mark 26-10-2006 18:25

Quote:

Originally Posted by Dirtdevil (Post 191175)
aantal mails met vragen blijven onbeantwoord, dus is het nog in het duister tasten omtrent het hoe en wat ...

Zullen we een thread starten: "Onze onbeantwoorde emails aan CZ / Belcar? " ?

Dirtdevil 26-10-2006 18:39

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 191185)
Zullen we een thread starten: "Onze onbeantwoorde emails aan CZ / Belcar? " ?


Zouden we dat wel doen Mark? Denk dat jullie server dan snel overbelast zal zijn .... :+

sir-osi 27-10-2006 12:57

Het idee van de sprinters dit jaar te laten samen rijden met de original vond ik best goed. Laten we er voor ijveren dat dit zo blijft. Verder zou ik voorstellen om een Gast Klasse in te voeren zoals bij de BEC. Wat vinden jullie daarvan?

ICEMAN 27-10-2006 20:20

En waarom geen HANS? :confused: Is toch voor je eigen veiligheid?

Chauffeur 27-10-2006 21:00

Een vraagje voor de kenners:

Mag je een Hans met meerdere piloten delen tijdens een weekend?
VB een piloot in de sprinters en een piloot in de Belcar.

GT2-R 27-10-2006 21:01

Quote:

Originally Posted by ICEMAN (Post 191277)
En waarom geen HANS? :confused: Is toch voor je eigen veiligheid?

Helemaal mee eens! Verplichten van het HANS-systeem is één van de beste maatregelen ooit genomen!:Offtopic:

GT2-R 27-10-2006 21:07

Quote:

Originally Posted by Chauffeur (Post 191278)
Een vraagje voor de kenners:

Mag je een Hans met meerdere piloten delen tijdens een weekend?
VB een piloot in de sprinters en een piloot in de Belcar.

Ben ns gaan kijken in het technisch reglement van de BEC. Dit is wat ik vond (maar ik denk dat het antwoord op uw vraag hier niet in staat..)

Quote:

HANS systeem
Het gebruik van een HANS (head and neck restraint system) systeem wordt aangeraden.
De lijst van FIA goedgekeurde HANS systemen (8858-2002) en helmen is op de technische
lijst nr. 29 terug te vinden.
Tot hiertoe biedt geen enkel systeem een volledige beveiliging bij ongevallen, maar meerdere
studies hebben aangetoond dat een HANS-beveiliging het risico op hoofd-, nek- en
ruggengraatkwetsuren sterk vermindert. Elke piloot zou een zorgvuldige keuze moeten maken
tussen de beschikbare systemen en hieruit kiezen wat hem/haar het beste lijkt.

Raceboy 27-10-2006 21:40

Quote:

Originally Posted by Chauffeur (Post 191278)
Een vraagje voor de kenners:

Mag je een Hans met meerdere piloten delen tijdens een weekend?
VB een piloot in de sprinters en een piloot in de Belcar.


Quote:

14.2.2 HANS systeem (App. L chapt. III 3)
Het gebruik van een HANS (head and neck restraint system) systeem is verplicht.
De lijst van FIA goedgekeurde HANS systemen (8858-2002) en helmen is op de technische lijst nr. 29 terug te vinden.
Tot hiertoe biedt geen enkel systeem een volledige beveiliging bij ongevallen, maar meerdere studies hebben aangetoond dat een HANS-beveiliging het risico op hoofd-, nek- en ruggengraatkwetsuren sterk vermindert.
Staat niet dat het jouw eigen systeem moet zijn. Denk er wel aand at je dan volledige helm gaat moeten delen. Lukt dat ivm stickers ?

wat de FIA zegt (en de belcar naar verwijst):

Quote:

3. Head restraint
3.1 The wearing in an international event of any device intended to
protect the head or neck and attached to the helmet is prohibited,
unless the device has been homologated by the FIA and listed in
FIA Technical List n° 36.
When the device used is the HANS®, it must be worn only with a
compatible helmet appearing in Technical List n° 29. Drivers are
strongly recommended to use helmets with tether-anchorages
fi tted by the manufacturer as original equipment. These helmets
are identifi ed by a glossy silver holographic FIA label as illustrated
in FIA Technical List n° 29 - Figure 1.
It is also strongly recommended to use homologated tethers
which are identifi ed by an FIA 8858-2002 label sewn on them.
For more details, “Guide for the Use of HANS® in International
Motor Sport”, published by the FIA Institute for Motor Sport
Safety, can be found on www.fi a.com, under the heading FIA
Sport - Regulations - Drivers’ Equipment.
lees dit eens: http://www.fia.com/resources/documen...HANS_Guide.pdf

want blijkbaar bestaan er verschillende modellen.

CONCLUSIE: volgens het reglement mag het. Maar gelet op de keuring van de helmen (dit weet ik niet of je mag delen) en de verschillende modellen weet ik niet of het praktisch mogelijk is.

facturen we dit juridisch advies of niet ? ;)

Pat 27-10-2006 22:28

Waarom een helm delen ?
Het systeem kan gewoon vastgeklipt worden aan een andere helm die voorzien is van het systeem.

Er zijn inderdaad verschillende modellen. Maar deze zijn afhankelijk van het type auto en/of gebruikt materiaal.

Je kan dus perfect de HANS van een andere piloot overnemen.
Ik vermoed dat er in de 10 uren niet overgestapt wordt van een toerismewagen (rechte HANS) naar een formulewagen (platte HANS) ...

Chauffeur 27-10-2006 22:58

2 helmen laten keuren op 1 Hans is een mogelijkheid, maar ik vrees dat ik het antwoord al ken dat men gaat krijgen :)

Pat 27-10-2006 23:12

Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar het is technisch doenbaar zonder het minste probleem.

Wat houd je tegen om één combinatie en één helm te laten keuren en daarna de HANS gewoon over te zetten naar de andere helm.
Is het principe niet "Safety first" ... ?

Clubman 28-10-2006 16:53

Quote:

Originally Posted by ICEMAN (Post 191277)
En waarom geen HANS? :confused: Is toch voor je eigen veiligheid?

Waarom NIET ?
Heel eenvoudig : KOSTPRIJS per uur.
Het ding ( helm en HANS) moet na 5 jaar vervangen worden.

In een BTCS of Belcar heb je dan een 300 uur gebruik gemaakt van dat ding .
In de Sprinters Cup welgeteld 50 .:no:

Derhalve is dat NOG eens 20à 25 Euro per uur gebruik erbij.
( in het jaar van aanschaf is dat gewoon 25% van het jaar budget !)

Voor de Sprinters, die meestal puur amateur zijn, is dat gewoon een brug te ver.
Ik begrijp daarenboven niet dat men in de 21e eeuw niet in staat is die dingen van een barcode te voorzien die dan bij elk evenement gescand wordt en waar zo de levensduur bepaald en beperkt wordt.

Verlies ook niet uit het oog dat de prijs van die dinges nu kunstmatig hoog ligt omwille van monopolies, en dat die kerels er natuurlijk alle belang bij hebben ze NU te verplichten, nu de prijs ( en dus winst ) nog hoog ligt.


Bovendien gaat héél die redenering ook op voor helm, overall, stoel, gordel enz.

een goed en goedkoop alternatief is bvb de neksteun in mousse met Nomex stof; die gebruik ik al jaren , zonder dat ie verplicht is
Ik ben het alvast beu melkkoe te spelen.:+


Enfin , als die HANS dan zo goed en efficient en noodzakelijk is ( nu ineens :p ) , dat ze dat ding dan gratis leveren bij de ziekteverzekering !
( aangezien er blijkbaar zo veel ongevallen gebeuren met nekletsels dat de HANS verplicht moet worden teneinde die letsels (en dus de kosten van verzorging)) te drukken)


Zo ik hoop hiermee een "nice can of worms" opengetrokken te hebben .

beter nu dan achteraf met de voldongen feiten geconfronteerd te worden.


All times are GMT +2. The time now is 16:02.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.