De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vraagbaak voor beginners... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6834)

IlPrincipal 13-06-2006 09:08

Hallo Gerre,
Op volgende link kan je een carosserie, interieur (voor slotracen) en vensters kopen.
Ik heb al dingen besteld en de verzendkosten zijn zeer laag. de kit is wel 75 euro...
http://www.werkshomepage.de/shop/sho...roducts_id=429
Ik heb thuis een gebruikte tamya kit met de transkit erop staan. Moet hem wel opnieuw schilderen en afwerken...Voor het slotten welzeker.

Gèrre 13-06-2006 10:23

@ MFahrer : ik heb nog niets van die Porsche, maar kwas gisteren op de site van dominomodel aan het zoeken. En daar stond zo'n porsche 911gt3 uit de 24h van spa dacht zo die witte met zwarte voorbumper met van die haaientanden op. Maar die kit was een transkit. Dus als ik die Tamiya kit van u vind en ik koop die transkit er bij kan ik die Porsche maken ? of heb ik dat verkeerd begrepen :(

Gèrre 13-06-2006 10:24

Quote:

Originally Posted by IlPrincipal
Hallo Gerre,
Op volgende link kan je een carosserie, interieur (voor slotracen) en vensters kopen.
Ik heb al dingen besteld en de verzendkosten zijn zeer laag. de kit is wel 75 euro...
http://www.werkshomepage.de/shop/sho...roducts_id=429
Ik heb thuis een gebruikte tamya kit met de transkit erop staan. Moet hem wel opnieuw schilderen en afwerken...Voor het slotten welzeker.

Mja ma ik ben niet van plan om te gaan slotten of zo maar tis wel een zeer goed link alvast bedankt

Lester 13-06-2006 10:54

Prachtig kit Gunther, als ik jou was zou ik er vlug aan beginnen. Het is ook één op mijn verlanglijstje, en al een tijdje. :drewl: Maar doordat ik nu andere modellen 'moet' maken die eerder af moeten zijn ...
Zoals jij altijd zegt bouwen "die handel" :)

Groeten Johan

MFahrer 14-06-2006 07:52

1 Attachment(s)
@ Gerre: Dat is inderdaad wat ik bedoel...

Je kan met die kit perfect de Freisinger (de haaitanden) maken... ik wil er deze Seikel Porsche mee maken... mijn ultime droom GT3:
[IMG]79-burgess-collin-buttiero.jpg[/IMG]


@ Johan... eigenlijk had ik met deze Seikel de FIA GT wedstrijden willen rijden, maar ik durf er voorlopig niet aan beginnen... te weinig ervaring...

G.

Gèrre 14-06-2006 10:15

Quote:

Originally Posted by MFahrer
@ Gerre: Dat is inderdaad wat ik bedoel...

Je kan met die kit perfect de Freisinger (de haaitanden) maken... ik wil er deze Seikel Porsche mee maken... mijn ultime droom GT3:
[IMG]79-burgess-collin-buttiero.jpg[/IMG]


@ Johan... eigenlijk had ik met deze Seikel de FIA GT wedstrijden willen rijden, maar ik durf er voorlopig niet aan beginnen... te weinig ervaring...

G.

zeer mooie porsche ik hoop voor u dat het een topmodel wordt :)

Lester 14-06-2006 12:18

Gunther, ik heb eens de GT2 bestudeerd en veel zal die wel niet verschillen van de GT3. Juist de kit van Renaissance zal een beetje aandacht vragen. Als je denkt dat ik je kan helpen dan roep je maar. Of ik kijk voor een goede prijs aan een GT3 te geraken en bouw hem. Dan kan ik je vertellen hoe het werkt.
Wat denk je?
Groetje Johan
ps. heb je al dat adres voor in Duinkerque?

MFahrer 14-06-2006 12:30

Ik heb alles maar dan ook alles (decalsets voor 3 versies, uitbreidingsset, de tamiya doos, het lexan interieur en evt Sakatsu velgen voor eronder) liggen om deze wagen te bouwen... ik durf er gewoon nog niet aan beginnen... ook al zou ik hem hééééééél graag hebben. Da's een van mijn eerste bouwdozen geweest da'k gekocht heb sinds we 1/24 slotten...

De Resin opzet stukken maken me echt bang om er aan te beginnen... Een GT2 is in dat opzicht veel makkelijker te maken hoor, mijn gebouwde GT2:
http://img.photobucket.com/albums/v3...chereau036.jpg

G.

Mario 01-08-2006 21:27

Rubbing Compound
 
Hallo,
ik maak af en toe ook eens een model, maar tot nu toe waren dat vooral oorlogstuigen. Nu ben ik bezig met een moto en ben ook van plan om de carrosserie zo deftig mogelijk (naar mijn normen) te maken.

Ik heb thuis een tube rubbing compound van Tamiya. Maar hoe gebruik ik dat ? (ik heb eens gezocht op de term en wel wat onderwerpen gevonden waar hij in voorkomt, maar hoe je het product exact moet gebruiken heb ik niet direct gezien en hier moet ik 28 blz. doorspitten...). Is het wat product op een doekje doen en dat cirkelgewijs op de carrosserie aanbrengen ?

Sennake 01-08-2006 21:47

Quote:

Originally Posted by Mario
Is het wat product op een doekje doen en dat cirkelgewijs op de carrosserie aanbrengen ?

Dat is het inderdaad. Op gelakte delen liefst, en bij voorkeur minstens een week gedroogd. Dan polish je als het ware net zoals je een echte auto zou "simoniseren". ;)

Dominique 01-08-2006 22:12

Quote:

Originally Posted by Sennake
Dat is het inderdaad. Op gelakte delen liefst, en bij voorkeur minstens een week gedroogd. Dan polish je als het ware net zoals je een echte auto zou "simoniseren". ;)

Zo is dat. Zorg er ook voor dat de decals goed tegen het oppervlak zitten. Dat bereik je door die na het aanbrengen te "sollen". (Daar is ook genoeg over te vinden hier op het forum). Best is dat je daarna 1 of meerdere laklagen aanbrengt (Gunze klaarlak gebruiken, GEEN Tamiya). Die laklaag beschemt de decals en de onderliggende verflaag. Dan kan je beginnen met voorzichtig te "simoniseren".
Succes!

Loeten 13-08-2006 15:31

Quote:

Originally Posted by Dominique
Best is dat je daarna 1 of meerdere laklagen aanbrengt (Gunze klaarlak gebruiken, GEEN Tamiya). Die laklaag beschemt de decals en de onderliggende verflaag

In hoeverre moeten je decals perfect liggen? Ik heb al enkele malen gelezen van modelbouwers die problemen hadden met hun vernislaag. De decals vertoonden blaasjes of vervormingen doordat ze niet perfect aansloten, vooral tussen de groeven.

Ik ben dus van plan om Gunze vernis te gebruiken op mijn BMW M1. Ik weet al dat dit de beste vernis is voor decals. Enkele decals krijg ik evenwel niet perfect in de groeven en er is dus een mogelijkheid dat er vernis onder kruipt. De decals kan ik niet meer bijwerken. Heb al grote hoeveelheden SOL gebruikt en sommigen beginnen lichtjes te scheuren in die groeven...

Vandaar de vraag: Neem ik een groot risico als ik gunze vernis gebruik??

THANKS !

Mario 13-09-2006 09:43

Wat doe ik verkeerd ?
 
Telkens als ik met een spuitbus aan de slag ga, is het bang afwachten of het zal lukken.

Wat gebeurt er namelijk vaak ? Eens ik gespoten heb verschijnen er op het te verven oppervlak 'bubbeltjes', zodat ik opnieuw kan beginnen en voor een simpel model soms meer dan 1 spuitbus nodig heb. Het is telkens weer wegschuren, herspuiten en zien of het resultaat aanvaardbaar is.

Als je dan de foto's bekijkt die hier gepost worden met vlekkeloze carrosserieën, raak je op den duur wel gefrustreerd. :(

Guido 13-09-2006 10:19

Quote:

Originally Posted by Mario
Telkens als ik met een spuitbus aan de slag ga, is het bang afwachten of het zal lukken.

Wat gebeurt er namelijk vaak ? Eens ik gespoten heb verschijnen er op het te verven oppervlak 'bubbeltjes', zodat ik opnieuw kan beginnen en voor een simpel model soms meer dan 1 spuitbus nodig heb. Het is telkens weer wegschuren, herspuiten en zien of het resultaat aanvaardbaar is.

Als je dan de foto's bekijkt die hier gepost worden met vlekkeloze carrosserieën, raak je op den duur wel gefrustreerd. :(

Misschien ligt het wel aan puntje 2 van het stappenplan ;) uit deze thread , nl. ontvetten of grondig reinigen v/h oppervlak vooraf.

Deze vraag zette mij ertoe aan om een aparte verf thread te starten. ;)

Mario 13-09-2006 10:33

Ah, dank u.
Ik ontvet wel degelijk, maar mogelijk niet grondig genoeg. :)

Guido 13-09-2006 17:38

Quote:

Originally Posted by Mario
Ah, dank u.
Ik ontvet wel degelijk, maar mogelijk niet grondig genoeg. :)

Dan kan het probleem misschien nog liggen aan het feit dat er verschillende soorten verf gebruikt worden, maw dat de kleurlaag bijv. niet compatibel is met de grondlaag en of er al dan voor de grondlaag nog een hechtingslaag gebruikt wordt.

Extra info omtrent merk en type van verf kan misschien wat makkelijker zijn om uitsluitsel te geven over wat er mis gaat. ;)

Sennake 13-09-2006 18:35

Quote:

Originally Posted by Mario
Ah, dank u.
Ik ontvet wel degelijk, maar mogelijk niet grondig genoeg. :)

Wat ook mogelijk is, is dat je spuit van te dichtbij. Een afstand van minstens 30 à 40 cm is een minimum. Ik weet het, dan spuit je veel verf naast je model en gaat er dus een deel verloren, wat ook mij soms in de verleiding brengt om de spuitbus wat dichterbij te houden. Maar dan is de spuitdruk te groot en worden er in je natte verf luchtbelletjes gevormd met het gekende nefaste resultaat...

Mario 14-09-2006 08:31

Quote:

Originally Posted by Huudo
Extra info omtrent merk en type van verf kan misschien wat makkelijker zijn om uitsluitsel te geven over wat er mis gaat. ;)

Grondlaag en verf zijn beide van Tamiya.

Ik vermoed echter dat Sennake de nagel op de kop heeft : ik spuit doorgaans op een afstand van 10 tot 20 cm. Zal in het vervolg meer afstand in acht nemen en eens zien of het lukt. Uiteindelijk zal me dat ook minder kosten aan verf denk ik.

Bedankt alvast. :)

Guido 14-09-2006 09:50

Quote:

Originally Posted by Mario
Grondlaag en verf zijn beide van Tamiya.

Ik vermoed echter dat Sennake de nagel op de kop heeft : ik spuit doorgaans op een afstand van 10 tot 20 cm. Zal in het vervolg meer afstand in acht nemen en eens zien of het lukt. Uiteindelijk zal me dat ook minder kosten aan verf denk ik.

Bedankt alvast. :)

ik ben er quasi zeker van dat het dat gaat zijn. Heb het in het begin, toen ik met spuitbusjes begon, ook al eens voorgehad. :o Maar het was niet bij me opgekomen. Veel succes alvast en laat maar weten of het gelukt is. ;)

CarRerA 17-11-2006 16:19

Ik ga een dezer aan een vrachtwagen beginnen. Ik zit met het idee om echt werkende voor- en achterlichten te maken, maar heb geen enkel idee hoe ik dit zou doen. Mijn kennis van elektriciteit beperkt zich voornamelijk tot het in en uitdraaien van een lampje...
Ik weet ook niet of al die plastiek, lijm en verf tegen de warmte kan van zo een lampjes. Warmte en plastiek is meestal geen goede combinatie...
Iemand die raad kan geven?

snowybjorn 19-11-2006 16:20

ik heb het zelf nog niet gedaan maar wel bij een vriend van mij gezien op zijn RC wagen. Hij heeft met witte LED's vooraan en rode achteraan gewerkt. Het voordeel van LED is dat deze niet warm komen en een laag energie verbruik hebben.

Dominique 19-11-2006 21:08

Quote:

Originally Posted by CarRerA (Post 193512)
Ik ga een dezer aan een vrachtwagen beginnen. Ik zit met het idee om echt werkende voor- en achterlichten te maken, maar heb geen enkel idee hoe ik dit zou doen. Mijn kennis van elektriciteit beperkt zich voornamelijk tot het in en uitdraaien van een lampje...
Ik weet ook niet of al die plastiek, lijm en verf tegen de warmte kan van zo een lampjes. Warmte en plastiek is meestal geen goede combinatie...
Iemand die raad kan geven?

Je kan misschien ook eens kijken tussen de threads over de slotcars. Die mannen gebruiken altijd leds in hun modellen. Voor zover ik kan nagaan heb ik ze toch nooit horen zeggen dat iemand er problemen mee heeft gehad.
Er zijn ook setjes met voor- en achterlichtjes te koop voor slotcars. Die kan je zo inbouwen.

tommeke_B 25-11-2006 00:20

Ik zou voor mijn vader een Fiat 131 abarth van Italeri (zie domino.be) willen maken, iemand ervaring mee? Goed? Slecht ?

Juha 03-01-2007 02:06

1 Attachment(s)
Ik ben daarnet een probleem tegengekomen toen ik 4 koplampen in een gril moest zetten. Ik had één kant van de gril gelijmd en toen ik de eerste koplamp probeerde, schoof die weg. Nu is dat ding alles behalve doorzichtig en echt proper is dat niet. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik dat eraf?
En omdat een ongeluk nooit alleen komt, ging tijdens de twee poging alles wél goed, tot die lampen scheef draaiden. Nu zitten die erin, scheef, en vol lijm natuurlijk.
Er is er uiteidelijk eentje gelukt, die steekt er kaarsrecht en proper in. Het ergste van al... die zit moervast zonder de minste vorm van lijm, dus mijn geknoei was niet eens nodig.:frusty:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.http://rp003.free.fr/images/smiley_065.gif

De koplampen die eruit moeten staan links in beeld, de enige gelukte staat rechts.

Dominique 03-01-2007 02:14

zit die lijmresten aan de binnenkant, of aan de buitenkant van die lenzen?

Juha 03-01-2007 02:16

Aan de binnenkant.

Nismo 03-01-2007 02:27

Welke lijm heb je gebruikt ???
Als je witte houtlijm of cristal clear hebt gebruikt dan kan je de lijmresten afwassen met water, anders weet ik het ook niet.

Dominique 03-01-2007 02:28

Mmm. Dit wordt een moeilijke. Als ze echt niet meer loskomen is er maar 1 manier volgens mij.
Wat ik zou proberen is langs achteren die lampspiegels uit te frezen. Zorg dat je de lenzen niet raakt! Dan moet je de contouren van de spiegels (waarop je waarschijnlijk de lijm hebt op aangebracht) voorzichtig proberen weg te snijden met een exacto. Op een bepaald moment zullen de lenzen wel loskomen.
Daarna de binnenkant van de lenzen proper krijgen. Ik herinner mij dat Nismo ergens een tip heeft gepost om lijmresten van clearparts te verwijderen. Als ik het goed voorheb was dat met airbrush cleaner van Revell? best eerst even checken voor je dat doet.
Indien dat niet werkt: glad schuren langs binnen en met een exacto opnieuw lichtbreekstreepjes trekken met een exacto. Dat wordt echt priegelwerk!
Last but not least: nieuwe spiegels maken (scratchbuilden), in zilver (beter is chroom) spuiten en alles terug monteren.

Op een week of 2 gefikst :D

Nismo 03-01-2007 02:42

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 198174)
Mmm. Dit wordt een moeilijke. Als ze echt niet meer loskomen is er maar 1 manier volgens mij.
Wat ik zou proberen is langs achteren die lampspiegels uit te frezen. Zorg dat je de lenzen niet raakt! Dan moet je de contouren van de spiegels (waarop je waarschijnlijk de lijm hebt op aangebracht) voorzichtig proberen weg te snijden met een exacto. Op een bepaald moment zullen de lenzen wel loskomen.
Daarna de binnenkant van de lenzen proper krijgen. Ik herinner mij dat Nismo ergens een tip heeft gepost om lijmresten van clearparts te verwijderen. Als ik het goed voorheb was dat met airbrush cleaner van Revell? best eerst even checken voor je dat doet.
Indien dat niet werkt: glad schuren langs binnen en met een exacto opnieuw lichtbreekstreepjes trekken met een exacto. Dat wordt echt priegelwerk!
Last but not least: nieuwe spiegels maken (scratchbuilden), in zilver (beter is chroom) spuiten en alles terug monteren.

Op een week of 2 gefikst :D

Je kan clearparts perfect proper krijgen met airbrush-cleaner van Revell,zonder dat het mat/dof wordt.Niet laten weken maar met een vod gedrenkt in cleaner de clearparts afvegen. Ook sommige lijmen zijn ermee te verwijderen. Het hangt allemaal af welke lijm je gebruikt hebt.

Juha 03-01-2007 02:43

Quote:

Originally Posted by Nismo
Welke lijm heb je gebruikt ???
Als je witte houtlijm of cristal clear hebt gebruikt dan kan je de lijmresten afwassen met water, anders weet ik het ook niet.

Nee, Revell lijm. Afwassen met water heb ik al geprobeerd en dat hielp niet echt.

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 198174)
Mmm. Dit wordt een moeilijke. Als ze echt niet meer loskomen is er maar 1 manier volgens mij.
Wat ik zou proberen is langs achteren die lampspiegels uit te frezen. Zorg dat je de lenzen niet raakt! Dan moet je de contouren van de spiegels (waarop je waarschijnlijk de lijm hebt op aangebracht) voorzichtig proberen weg te snijden met een exacto. Op een bepaald moment zullen de lenzen wel loskomen.
Daarna de binnenkant van de lenzen proper krijgen. Ik herinner mij dat Nismo ergens een tip heeft gepost om lijmresten van clearparts te verwijderen. Als ik het goed voorheb was dat met airbrush cleaner van Revell? best eerst even checken voor je dat doet.

Ik merk het al, hopeloos.:+
Dat was ongeveer hetzelfde als wat ik van plan was maar die achterkant precies uitfrezen lijmt me onmogelijk. Dan laat ik het liever zo en probeer ik de gril zelf goed af te werken.

Zou het ook lukken met penseel cleaner van revell ipv. airbrush cleaner?

Dominique 03-01-2007 02:49

Quote:

Originally Posted by Juha (Post 198177)
Zou het ook lukken met penseel cleaner van revell ipv. airbrush cleaner?

Geen idee. Probeer het eens uit op een stuk van die clear sprue.

Nismo 03-01-2007 03:00

Quote:

Originally Posted by Juha (Post 198177)
Nee, Revell lijm. ..........................
.................................................. ............................
Zou het ook lukken met penseel cleaner van revell ipv. airbrush cleaner?

Volgende keer je clearparts niet meer lijmen met modelbouw lijm, maar ofwel met witte houtlijm of eventueel met cristal clear. Deze laatste is vergelijkbaar met witte houtlijm maar kost eens zoveel.
Het voordeel van deze 2 lijmsoorten is dat ze eenmaal opgedroogd zijn, je niks meer ziet van de lijm,hij droogt transparant op en ze zijn beide afwasbaar met water, voor het geval dat je teveel lijm hebt gebruikt.

Wat betreft die penseel cleaner sluit ik me aan bij Dominique, probeer het op een afval stukje, als het niet mat/dof uitslaat is het ok.

Juha 03-01-2007 03:16

Ik heb wat lijm gesmeerd op een stuk sprue, morgen zien of ik het eraf krijg met die penseelreiniger.

Die houtlijm heb ik ondertussen ook geprobeerd op een andere lamp (die in de doos zit maar er niet op moet), hopelijk gaat dat goed.

snowybjorn 03-01-2007 13:48

voor doorzichtige stukken zoals vensters gebruik ik Tamiya craft bond lijm.
http://www.tamiya.com/english/news/news0503/news1.htm .Het is een witte lijm die tijdens het drogen doorzichtig wordt zoals houtlijm.

Dominique 03-01-2007 21:32

Quote:

Originally Posted by snowybjorn (Post 198192)
voor doorzichtige stukken zoals vensters gebruik ik Tamiya craft bond lijm.
http://www.tamiya.com/english/news/news0503/news1.htm .Het is een witte lijm die tijdens het drogen doorzichtig wordt zoals houtlijm.

Al die witte lijmen zijn in feite vergelijkbaar. Ik vind het nadeel van houtlijm dat je er wat meer van dient te gebruiken om een goeie hechting te krijgen. Sinds kort gebruik ik epoxy 2-componenten lijm daarvoor. Werkt goed!

Red-arrow 05-01-2007 15:58

hallo iedereen,na deze forum is doorbladerd te hebben, zou ik mijn modelbouw kunnen toch willen bijschaven. ik knutsel al enkele jaren, maar ik ben nog altijd niet tevreden van de glans van mijn miniaturen. ik spuit voornamelijk met tamiya en mijn wagentjes blinken wel, maar ik krijg toch de glans dat een echte auto heeft niet.

wat kan ik hier aan doen

alvast bedankt

Loeten 05-01-2007 16:44

Quote:

Originally Posted by Red-arrow (Post 198504)
hallo iedereen,na deze forum is doorbladerd te hebben, zou ik mijn modelbouw kunnen toch willen bijschaven. ik knutsel al enkele jaren, maar ik ben nog altijd niet tevreden van de glans van mijn miniaturen. ik spuit voornamelijk met tamiya en mijn wagentjes blinken wel, maar ik krijg toch de glans dat een echte auto heeft niet.

wat kan ik hier aan doen

alvast bedankt

Hier kun je al veel tips halen...

Veel lees- en leerplezier !!

Dominique 05-01-2007 22:58

Quote:

Originally Posted by Red-arrow (Post 198504)
hallo iedereen,na deze forum is doorbladerd te hebben, zou ik mijn modelbouw kunnen toch willen bijschaven. ik knutsel al enkele jaren, maar ik ben nog altijd niet tevreden van de glans van mijn miniaturen. ik spuit voornamelijk met tamiya en mijn wagentjes blinken wel, maar ik krijg toch de glans dat een echte auto heeft niet.

wat kan ik hier aan doen

alvast bedankt

Welkom trouwens! :bye:

Red-arrow 06-01-2007 17:00

ik heb nog een vraag aan senna of hugo, hoe kan ik mij inschrijven bij jullie?
wanneer komen julie bij elkaar om ideen uit te wisselen en waar komen jullie dan bij elkaar?

EvilDevil10en 16-01-2007 02:29

vraagje painten ruitrubbers
 
hoi, ben pas beginnend in de modelbouw
aan de foto's te zien van sommige bouwers kunnen jullie vrij perfect de ruitrubbers en de randen rond de vensters painten
kan iemand me zegge hoe ik dit het beste doe, word dit me de penseel gedaan of word het ook gespoten?

mvg mario


All times are GMT +2. The time now is 10:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.