De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   BSOT/ Belcar Sprint & Belcar Sprint Historic (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=38)
-   -   Report Belcar Endurance Cup: Belcar Holiday Race (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=13574)

P De Sonville 26-07-2006 17:04

Report Belcar Endurance Cup: Belcar Holiday Race
 
Winst voor familie Raus na flater van Ponchelet-Van Roij

14 teams passeerden de inschrijving wat de helft is van het peloton die dit seizoen reeds één of meerdere malen aan de start stond van de BonGou Belcar Endurance Cup. De Porsche 997 van Luc Gevers was wel aanwezig, maar de BonGou-baas haakte op advies van de dokter af na de vrije trainingen. Op de BMW van De Backer-Vanhamme-Schulpé na, tekenden alle klassementsrijders paraat, waardoor we toch een mooie en spannende wedstrijd kregen.

Tijdens de trainingen was het al duidelijk dat het ProSpeed-duo Van Roij-Ponchelet deze buitenlandse uitstap op hun palmares wou. Ze draaiden de snelste chrono voor de Ham Car-Porsche van de familie Raus en het exemplaar van Goegebuer-Van Elslander. De MeXt-Porsche van laatstgenoemden beschikte over een nieuwe krachtbron, remmen en ophanging terwijl voor de volgende wedstrijd nog een sequentiële schakelbak wordt voorzien. Volgens Van Elslander is de wagen merkelijk sneller geworden, maar moet nog worden gewerkt aan de fijnafstelling na deze drastische ingrepen. Een derde plaats na hun merkgenoten was de ambitie van het weekend.
De broers Werckx draaiden de vierde chrono en bleken zodoende de snelste BMW voor Beliên-Cuyvers, Brinkmann-Buytaert en Vanmanshoven-Beckers. Servranckx-Van Bellingen waren met hun Clio de snellere van Van de Plas-Lumbeek (MINI), Beyers-van Gool (Honda), Peeters-Jennen (MINI), Van den Broeck-Van Rompuy (Clio) en de Audi TT van Frans-van Sprundel, die een probleemrijk weekend kende.
Van de 14 teams moesten er 5 vertrekken vanuit de stands wegens overdreven snelheid in de pitlane. Iets waaraan ook teams uit de MGVD Belcar Original en de Belcar Sprint Cup zich regelmatig zondigden. Probleem was dat de pitlane op EuroSpeedway minstens dubbel zo breed is als deze van Circuit Zolder en Francorchamps, waardoor de piloten hun snelheid verkeerd inschatten.

Van Roij-Ponchelet trokken de meute op gang en zouden de ganse wedstrijd domineren. Vader en zoon Raus bleven in de buurt om ieder foutje van de leiders te bestraffen. Iets wat in het wedstrijdslot dan ook gebeurde. De ProSpeed-Porsche moest op ongeveer een tiental minuten van de geblokte vlag nog even de pits binnenduiken voor een “splash and dash”. Bij het buitenrijden had Ponchelet nog net voldoende ruimte om probleemloos de eerste overwinning van het seizoen binnen te rijven. Maar ook hij werd betrapt op een te hoge snelheid in de pitlane en kreeg een stop and go aan zijn broek. Meteen kreeg Raymond Raus een zee van ruimte om richting overwinning te fietsen. Een spijtige zaak voor het duo Van Roij-Ponchelet die de ganse wedstrijd naar hun hand zetten en tenslotte door een “splash and dash”, gecombineerd met een stop & go de wedstrijd nog uit handen moesten geven. De broers Werckx hadden ongetwijfeld de snelste BMW van het lot, maar een defecte servo deed hen uiteindelijk de das om in de strijd voor de overwinning in Klasse 2. Het snelle duo Beliën-Cuyvers kon gelijke tred houden met de broers Werckx en Brinkmann-Buytaert, maar reed door een defect sperdifferentieel in zéér moeilijke omstandigheden. Toen in het zicht van de finish dan nog een veertje van de luchtfilter in de motor werd gezogen was het over voor de winnaars van de Belcar Home Race. Ook Goegebuer-Van Elslander die zich, vertrokken vanuit de stands terugvochten naar de 3de plaats moesten van het gas en verhuisden naar de 7de plaats toen de koeling van de versnellingsbak het liet afweten. Ook Beyers-Van Gool moesten lossen door de olietemperatuur die te hoog opliep, terwijl de mooie Audi TT van Van Sprundel-Frans het moest stellen met een defecte servo. Een bijna onmogelijke opdracht om dan in zware weersomstandigheden nog deftige tijden op de tabellen te zetten. Het grootste gewicht van deze voortrekker rust immers op de vooras. Wel vrij van zorgen waren Brinkmann-Buytaert die met hun BMW derde algemeen werden en een schitterende zaak doen in het kampioenschap. Na de Brinkmann-BMW mochten de broers Werckx en Beckers-Vanmanshoven het podium in Klasse 2 vervolledigen. Servranckx-van Bellingen werden 5de algemeen en zetten de Klasse 4 achter hun naam voor de MINI van Van dePlas-Lumbeek en de Clio van Van den Broeck-Van Rompuy.

zwoemba 27-07-2006 18:50

Koeling van de versnellingsbak dus bij MExT... Jammer, er is nog geen enkele race geweest zonder problemen. Hopelijk gaat het in Zolder wel goed met de sequentiële bak

Leuk verslag... thx :worship:

BMW Beliën 31-07-2006 17:02

Gunther Raus heeft dadelijk de leiding genomen na de start en heeft 10 ronden in eerste stelling gereden. Bij het dubbelen van de eerste wagens heeft Van Roij Gunther pas voorbij kunnen gaan en de leiding in handen kunnen nemen. Van in de training hadden we problemen met de remmen en deze waren nu ook weer de oorzaak dat we het tempo van Van Roij-Poncelet niet konden volgen. Met een beetje geluk, waar we in de vorige races tegenslag hadden, hebben we dan toch de wedstrijd kunnen winnen.
Een overwinning met een wrange nasmaak, op de briefing en voor de kwalificaties werden de werden de wagens van klasse 4, 5 en 6 ingedeeld bij klasse 3. Hierbij zouden er in klasse 1 en klasse 2 niet voldoende wagens zijn waarbij ze in deze klassen maar halve punten zouden scoren voor het klasse-klassement. Na de kwalificaties werd deze maatregel herroepen en zou de enige wagen in klasse 3 overgaan naar klasse 2 waardoor ze in klassse 2 toch volledige punten zouden krijgen voor het klasse-klassering. Het gevolg hiervan is dat de wagens in klasse 2 meer punten krijgen dan wij voor de overwinning. De wagen van Brinkman, 3de algemeen krijgt zo 8 punten meer dan de wij als algemene winnaar, zelfs de wagen die eindigde op de 7de plaats scoort 1 punt meer als de algemene winnaar. Waar is de logica van deze puntentelling gebleven??? Door deze maatregel loopt Brinkman 8 punten verder uit in het algemene klassement voor een derder plaats. Op deze manier zullen we het algemene klassement nooit kunnen winnen.

Dit doet ons nadenken of het nog wel de moeite is om investeringen en ontwikkellingen te doen in onze klasse 1 wagen en te racen om nog verder weg te zakken in de algemene puntenstand zelfs bij een overwinning.

Teamchef Auto's Raymond Racing

A.J. 31-07-2006 17:15

voor de Corvettes in de grote klasse van de Belcar Original was er geen probleem. Die kregen wel volle punten.

zwoemba 31-07-2006 17:29

Quote:

Originally Posted by BMW Beliën
Dit doet ons nadenken of het nog wel de moeite is om investeringen en ontwikkellingen te doen in onze klasse 1 wagen en te racen om nog verder weg te zakken in de algemene puntenstand zelfs bij een overwinning.

Teamchef Auto's Raymond Racing

Dat was toch jij die had gemaild via het mailform van MExT Racing hé? Heb je al een antwoord gekregen?

BMW Beliën 31-07-2006 17:33

Ik denk dat het aangewezen is, aangezien het veld van de BEC maar zeer dun is, dat iedereen de volle punten scoort en dat er een aanpassing komt van het BEC sportief reglement. GL/PK heeft erop aangedrongen dat er deze aanpassing gebeurde in het Belcar Original reglement.
Het BEC reglement is niet het VDBO reglement en mischien dringt er zich een aanpassing op om het kampioenschap en de BEC zelf te redden.
Wij en enkele andere klasse 1 teams denken eraan om er de brui aan te geven als deze toestand gehandhaafd blijft.

BMW Beliën 31-07-2006 17:37

Quote:

Originally Posted by zwoemba
Dat was toch jij die had gemaild via het mailform van MExT Racing hé? Heb je al een antwoord gekregen?

Gunther heeft een mailing gedaan naar enkelen, maar tot heden heb ik geen weet van een antwoord hierop.

ICEMAN 31-07-2006 18:27

Neemt GLPK nog altyd deel aan de BEC?

BMW Beliën 01-08-2006 00:28

Quote:

Originally Posted by ICEMAN
Neemt GLPK nog altyd deel aan de BEC?

Na het débacle van de eerste(ongeval) en de tweede(kapotte motor) wedstrijd denk ik dat het budget opgesoupeerd is. Voorlopig geen berichten gehoord over een verdere deelname.

Ik heb vandaag een mail gestuurd voor een voorlopige deelnemerslijst, na geruchten dat er in klasse 1 weer geen 5 deelnemers zouden zijn.:fight:

Hoppa 01-08-2006 11:18

Quote:

Originally Posted by BMW Beliën
Na de kwalificaties werd deze maatregel herroepen en zou de enige wagen in klasse 3 overgaan naar klasse 2 waardoor ze in klassse 2 toch volledige punten zouden krijgen voor het klasse-klassering. Het gevolg hiervan is dat de wagens in klasse 2 meer punten krijgen dan wij voor de overwinning.
Teamchef Auto's Raymond Racing

Ik denk dat jullie eens moeten gaan praten met de man/vrouw die het klassement opsteld. Artikel 7.1 van het sportreglement zegt dat indien er geen 5 wagens in klasse 2 zijn de punten gehalveerd worden, net zoals in klasse 1. Dat er een wagen van klasse 3 bijkomt maakt niets uit want deze wagen gaat na de wedstrijd terug naar zijn eigen klasse met medeneming van de gehalveerde eventueel gescoorde punten. Het blijft altijd een klasse 3 wagen en in klasse 2 blijven ze dus altijd met minder dan 5 wagens.
Dat is tenminste mijn eigen interpretatie van het artikel.
In het klassement van klasse 3 hebben ze trouwens telkens de volle punten gekregen hoewel dit dus niet mogelijk is aangezien er nooit 5 wagens waren in klasse 3.

Hoewel dit nu in ons voordeel uitdraait vind ik zelf ook dat dit artikel voorbijgestreefd is; het had nut toen er nog veel meer wagens aan de start kwamen: wanneer er toen een klasse was met erg weinig deelnemers waren zij vooraf al verzekerd van veel punten en zodoende ook een goede klassering algemeen tegenover de beter gevulde klassen die zich geen misstap konden veroorloven.


All times are GMT +2. The time now is 14:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.