![]() |
Preview A+Racing: Belcar First Race
A+Racing klaar voor een zware opdracht
Tom Van de Plas en Wim Lumbeeck hebben reeds een pak testkilometer verorberd met de gloednieuwe Dodge Viper GT3 van Oreca in Spanje en op Circuit Zolder. Ondertussen is ook het tweede exemplaar onderweg voor het Daikin Racing Team waarin Alexandra Van de Velde het kuipje zal delen met Stephanie Boden. Beide amazones hebben nog geen meter gereden met een Dodge Viper. Het wordt voor de dames dan ook een aartsmoeilijke opdracht om tijdens de vrije trainingen de Viper te leren kennen en ondertussen ook een ideale set up te vinden. Maar hierbij zullen ze ongetwijfeld kunnen rekenen op de ervaring die het team van A+Racing reeds opdeed. Er wachten nog drukke momenten voor teammanager Fred Grönitz en technisch verantwoordelijke Pascal Van Buynder. Tom Van De Plas: “De eerste tests in Spanje zijn zéér goed verlopen. We hebben ginds een achttal uren gereden op de Michelins die het reglement voorschrijft. Vorige week hebben we op Circuit Zolder de zaken iets rustiger aangepakt. De piste was vuil en vettig terwijl ook de nieuwe stroken asfalt verraderlijk waren. In Spanje kwamen we dicht in de buurt van de Porsche 997 van Penders/Lamot. In Zolder was het verschil iets groter. Mogelijk door het feit dat de Porsches zijn uitgerust met een sequentiële versnellingsbak. Kurt Mollekens reed enkele ronden met de Viper en momenteel is hij onze referentie. Eén feit is zeker: We missen nog véél testkilometers en verwachten geen makkelijke wedstrijd in Zolder. De concurrentie is zéér zwaar in GT3 en het zijn bijna allemaal piloten op hoog niveau. We moeten realistisch en bescheiden blijven. Het zal hard fietsen worden om binnen de top 10 te eindigen. Ons mikpunt tijdens de eerste wedstrijd zijn uiteraard de andere Vipers in het peloton. De pitstops zullen een zéér belangrijk onderdeel van de wedstrijd worden. Ik ben ervan overtuigd dat de 8200cc V10 beter tot zijn recht zal komen in Francorchamps waar we ons vermogen beter kunnen benutten. Volgens de reglementen moeten wij het seizoen aanvangen met de hardste rubbers van het peloton. Ik hoop dan ook dat de promotor het geheel goed blijft nivelleren indien blijkt dat bepaalde wagens te vlug gaan”. Ook Wim Lumbeeck deelt de mening van Van de Plas. “We hebben voor GT3 gekozen omdat de wagens op papier zéér dicht bij elkaar aanleunen. We vertrouwen op de huidige reglementen en de tests die Bouchut deed om de GT3 te nivelleren. Met de Viper staan we in ieder geval voor geen makkelijke opdracht. We moeten starten met een restrictor en 100 kg. extra ballast, terwijl de wagen ook nog 1 cm. omhoog moet. Ik heb het moeilijk met het opgelegde gewicht van 1415 kg. De Viper is de zwaarste wagen uit het peloton. Het is nu uitkijken wat de concurrentie in petto heeft. Na de eerste wedstrijd zullen we een pak slimmer zijn. Maar ik heb geen spijt van de keuze. De Viper is een zéér aangename wagen. Dit is voor mij primordiaal. De goede resultaten zullen volgen als we het geheel goed onder de knie hebben. Onze chrono’s in Spanje waren in ieder geval hoopgevend. Ik hoop wel dat de organisatie zal ingrijpen indien het verschil te groot blijkt binnen de Divisie GT3”, aldus Wim. |
All times are GMT +2. The time now is 06:40. |