![]() |
Review Surinx Racing: First Race Festival BTCS
Pech houden Bruynoghe en De Graef van het podium in T2
Van Rompuy/Daerden eerste leiders in T1 na dubbele overwinning Afgelopen weekend werd op Circuit Zolder de eerste twee manches van de BTCS (Belgian Touring Car Series) verreden. Twee wedstrijden over telkens 90 minuten met een verplichte pitstop. Zoals we reeds melding maakten in onze voorbeschouwing kwam Surinx Racing terug met titelambities aan de aftrap. En niettegenstaande 2007 voor het team uit Diepenbeek een moeilijker seizoen wordt dan 2006 hebben ze terug het volste vertrouwen in de snelle Honda’s Civic die worden gemend door de duo’s Bruynoghe/De Graef en Van Rompay/Daerden. Bruynoghe/De Graef, die nu uitkomen in de zéér competitieve Klasse T2, wacht een zéér moeilijke opdracht met een twintigtal concurrenten. Voorafgaand aan de eerste twee manches werden twee trainingsessies voorzien. Die bepalen op hun beurt de startopstelling van de beide manches. Geert Surinx: “We hebben een berg werk verzet om de beide wagens op tijd klaar te krijgen. Tijd om te testen zat er niet in zodat onze nieuwkomers Wim De Graef en Christophe Daerden de wagens tijdens de vrije trainingen voor het eerst onder de bips kregen geschoven. Maar ik denk dat we dit jaar terug met twee sterke koppels de concurrentie het vuur aan de schenen kunnen leggen”. En dat vertaalde zich reeds tijdens de chronosessies. In de Klasse T1 draaide het duo Van Rompay/Daerden tweemaal de pole terwijl in de Klasse T2 Bruynoghe de derde en de vierde chrono op de tabellen zette op respectievelijk anderhalve en twee seconden van de pole. De Graef beperkte zich tot de kennismaking met de Honda Civic. De ex motorkampioen liet vorig seizoen behoorlijk van zich spreken in de Belcar Sprint Cup met een BMW M3, maar moest zich nog aanpassen aan de rijstijl van een voortrekker. “Voorzichtig opbouwen en vooral luisteren naar de ervaren Bruynoghe. De snelle chrono’s zullen automatisch volgen”, aldus een nuchtere De Graef. Tijdens de eerste manche kon Bruynoghe reeds tijdens het prille wedstrijdbegin doorstoten naar de eerste plaats en een gat trekken met de concurrentie. Bedoeling was een grote voorsprong uit te bouwen om zodoende Wim De Graef wat ademruimte te geven na de pilotenwissel. Maar de komst van de safety car gooide roet in het eten. Kort nadien kwam het tot een aanrijding toen Bruynoghe een concurrent wou dubbelen. Over & out. Van Rompay/Daerden konden in Klasse T1 de wedstrijd domineren en wonnen op overtuigende wijze. De tweede manche was het de beurt aan Wim De Graef voor diens maidentrip in de BTCS. Wim moest vertrekken vanuit vierde positie en deed bij zijn eerste deelname een prima job. Hij verloor een plaatsje dat na de pilotenwissel door Bruynoghe terug werd teruggewonnen. Maar de afstand met de derde plaats was te groot voor Erik om deze nog te overbruggen. Zonder het stom ongeval en mits wat méér testkilometers had het duo in de Klasse T2 zeker twee podiumplaatsen kunnen veroveren. Het is dan ook de bedoeling van Geert Surinx om extra testdagen in te lassen en begin mei één dag vroeger richting Dijon te vertrekken om ginds het circuit te verkennen in de aanloop naar het tweede BTCS-treffen. Van Rompay/Daerden konden tijdens de tweede manche terug vertrekken vanop de pole en wonnen terug de Klasse T1. Daerden heeft zich zéér vlug aan de wagen aangepast en past perfect in het team. Van Rompay/Daerden worden dan ook de eerste leiders in de Klasse T1 van de BTCS |
All times are GMT +2. The time now is 22:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.