De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Maximaal jaarbudget per F1 team? Ja, zeggen 10 teams! 1 zegt nee, wie o wie is het? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=16839)

Mark 11-01-2008 23:48

Maximaal jaarbudget per F1 team? Ja, zeggen 10 teams! 1 zegt nee, wie o wie is het?
 
Wie anders? Ferrari!

Quote:

'Budgetbeperking voor teams Formule 1'

Het vakblad 'Auto, Motor en Sport' meldt vrijdag dat voorzitter Max Mosley de elf teams hiervan vrijdag op de hoogte heeft gesteld tijdens een vergadering in Parijs.

Tien van de elf teams zouden de mededeling verwelkomd hebben. Volgens het vakblad dat de plannen naar buiten bracht, is alleen Ferrari tegen.

http://www.nu.nl/news/1387996/40/%27...mule_1%27.html
Zeer benieuwd hoe de FIA zoiets wil gaan controleren, echter op de lange duur lijkt me dit een zeer verstandige beslissing. Deze wapenwedloop van onbeperkte budgetten begint zijn tol te eisen. Toyota laat reeds de eerste barsten zien ;)

FIRE 11-01-2008 23:52

Quote:

Maximaal jaarbudget per F1 team? Ja, zeggen 10 teams! 1 zegt nee, wie o wie is het?
Ferrari natuurlijk

FIRE 11-01-2008 23:54

Beperkt budget is natuurlijk zeer moeilijk te controleren. Een team kan de ontwikkeling van de wagen uit besteden aan een fabrikant en dit voor een beperkt bedrag "kopen".

Mark 11-01-2008 23:59

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 226458)
Beperkt budget is natuurlijk zeer moeilijk te controleren. Een team kan de ontwikkeling van de wagen uit besteden aan een fabrikant en dit voor een beperkt bedrag "kopen".

We hebben de eerste "loophole" te pakken :D Uitbesteden die hap en dan de kennis/produkten via een lease-constructie weer in bezit krijgen ;) We noemen dat Technolease :)

(Daarmee is destijds Philips van de ondergang gered, met dank aan de Rabobank en Tante Trix: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Technolease/constructie.html)

Gèrre 12-01-2008 11:22

Ik vind dit een positief voorstel, dit kan misschien andere constructeurs/teams warm maken aangezien iedereen hetzelfde budget heeft. Ik zou niet graag mijn geld in de F1 stoppen als andere teams bvb het dubbele van mijn budget hebben om een chassis of wagen te ontwikkelen.

Bramzel 12-01-2008 14:49

Onzin voorstel wat niet valt te controleren en makkelijk is te omzeilen zoals Fire en Mark al aangeven.

Ik denk helemaal niet dat je de kosten in de F1 kan drukken. Er zullen altijd teams/fabrikanten zijn die met veel geld een overwinning willen kopen (zie Toyota), en die smijten dan toch enorm veel geld over de balk. Renault echter heeft al aangetoond kampioen te kunnen worden zonder de hoeveelheden geld als Ferrari/McLaren/Toyota/Red Bull, dus onmogelijk is het helemaal niet.

Nicki_Mks 12-01-2008 21:07

Zinloze discussie. Ferrari is tegen, dus het komt er niet. Case closed.

airco 14-01-2008 16:53

Quote:

Originally Posted by Nicki_Mks (Post 226547)
Zinloze discussie. Ferrari is tegen, dus het komt er niet. Case closed.

Laat ons blij wezen hiermee ... Of zitten we na de spionage affaire in 2007 te wachten op een Accountant-story in 2008 ?
Code:

McLaren wordt kampioen ... maar wordt achteraf door de accountants teruggefloten omdat ze de budget-regels overtreden hebben :frusty: :no:
Laat alles dan maar zoals het nu is ... De teams die grote budgetten hebben zullen ook op dat niveau moeten presteren anders beginnen de aandeelhouders te morren (nvdr. Toyota)... De teams met kleinere budgetten zullen inventiever moeten zijn om deze kloof dicht te fietsen.

Beetje een kansloos voorstel ... Komkommertijd zeker :bye:

Bramzel 14-01-2008 17:27

Een idee wat ik al langere tijd heb is niet het budget limiteren maar gewoon het maximaal aantal paardekrachten vastleggen. Op die manier verleg je de focus voor de motorenbouwers naar andere vlakken, zoals koppel, koppelkrommes, zuinigheid, etc., wat weer goed uit kan pakken mbt techniek die vertaald kan worden naar straatauto's.

Mark 08-10-2008 20:38

Mosley zegt weer eens iets verstandigs:

Quote:

FIA president Max Mosley has warned that Formula One will be "in serious difficulty" if it does not take drastic cost-cutting measures by 2010.

Yesterday the FIA reiterated that if the newly-formed Formula One Teams' Association did not come up with proposals to significantly reduce the sport's costs, the governing body would enforce its own measures, and Mosley believes as many as three present teams could be in jeopardy unless steps are rapidly taken.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71213
Door de verdampende miljarden zullen bepaalde fabrikanten nu ook de pijn gaan voelen.

Williams, Force India en STR lijken me de eerste slachtoffers maar welke fabrikanten zouden een pijntje kunnen gaan oplopen? De jaarcijfers goed in de gaten houden van deze fabrikanten ;)

Kosten besparen? Dan toch maar een bepaalde hoeveelheid standaard onderdelen op elke wagen? Zodat de speelruimte van de fabrikanten beperkt is?

Mark 09-10-2008 21:21

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 238507)

Kosten besparen? Dan toch maar een bepaalde hoeveelheid standaard onderdelen op elke wagen? Zodat de speelruimte van de fabrikanten beperkt is?

Bernie pikt er meteen op in ;)

Quote:

F1-supremo Bernie Ecclestone en FIA-president Max Mosley roepen alle Formule 1-teams op om de kosten drastisch terug te brengen. Zo oppert Ecclestone om vanaf 2010 een standaardmotor te gebruiken.

http://www.autosport.nl/actueel/news...833&rubriek=f1


GT2-R 11-10-2008 17:27

Quote:

Originally Posted by Bramzel (Post 226681)
Een idee wat ik al langere tijd heb is niet het budget limiteren maar gewoon het maximaal aantal paardekrachten vastleggen. Op die manier verleg je de focus voor de motorenbouwers naar andere vlakken, zoals koppel, koppelkrommes, zuinigheid, etc., wat weer goed uit kan pakken mbt techniek die vertaald kan worden naar straatauto's.

Op zich geen slecht idee. Toch kan dit enkel slagen door een vrijer motorenreglement te creëren. Dergelijke vrijheid zou pas in echte toepassingen resulteren.

Het plan van budgetbeperking lijkt mij bovendien niet levensvatbaar. Dit zal enkel maar leiden tot meer schandalen. Misschien wordt het dan Formula Accountancy in de toekomst...

Neo-242 11-10-2008 19:24

Ik vraag me eigenlijk af wat men van de F1 aan het maken is...:rolleyes:

buchinski 14-10-2008 23:03

Voor wie het nog niet door heeft : F1 als sport is al lang dood. Samen met Senna gestorven in die noodlottige Tamburello bocht. Vervolgens werd de "sport" nog een tiental jaar kunstmatig in leven gehouden door ene Doctor Schumacher maar toen die op pensioen ging werd de toestand wel duidelijk. DE F1 is klinisch dood. De FIA en meneer Eikelstone proberen de schone schijn op te houden maar de F1/FIA/FOTA triade zal wel door de mand vallen.

De duisternis is ingetreden in het bankenwalhalla... En zoals Vin Diesel zei in "Pitch Black" : "once the killing starts, this perfect little family is gonna rip itself apart."


All times are GMT +2. The time now is 23:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.