De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Toerisme wagens (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=36)
-   -   Toekomst toerwagen racerij in Europa (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19090)

FIRE 06-09-2009 15:05

Toekomst toerwagen racerij in Europa
 
Als we naar de toerwagen kampioenschappen in Europa kijken dan hebben we Super2000 (WTCC, BTCC, STCC (Zweden) en DTC (Denemarken)), DTM, Italian Superstars en allerlei nationale kampioenschappen die een mix van silhouettes, S2000 en Cup wagens aan de start hebben staan. In 2011 zal dit er heel anders uit gaan zien:

- DTM : Wagens volgens een reglement dat GT-achtige kenmerken heeft?
- WTCC : Huidige wagens aangedreven door een 1.6L turbo motor.
- BTCC : Next Generation Touring Car (+ S2000, toegestaan tot 2013), zie hier voor meer info.
- STCC : ???
- DTC : tubeframe silhouette aangedreven een V8 motor, zie hier voor meer info. Geruchten over een Pratt&Miller chassis met single make motor.

We zien dus dat iedereen een andere richting op gaat i.p.v dat men samenwerking zoekt (b.v. BTCC met STCC en DTC). Wat uiteindelijk de "winnaar" wordt zal de tijd uitwijzen, echter naar mijn mening is het geen goede zaak dat er niet samengewerkt wordt (b.v. in verband met de markt voor 2e hands wagens, enz.).

Mark 06-09-2009 21:54

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 251645)

We zien dus dat iedereen een andere richting op gaat i.p.v dat men samenwerking zoekt (b.v. BTCC met STCC en DTC). Wat uiteindelijk de "winnaar" wordt zal de tijd uitwijzen, echter naar mijn mening is het geen goede zaak dat er niet samengewerkt wordt (b.v. in verband met de markt voor 2e hands wagens, enz.).

Op lange termijn alleen maar verliezers! De tijden dat een coureur met zijn racewagentje achterop een aanhanger door Europa trok zijn voorbij. Van een verenigd Europa komt qua racerij in ieder geval niets terecht.

Steve 07-09-2009 16:15

Btcc overleeft wel, zal dan ook veruit de enige zijn.

Gisteren even naar Dtm gekeken, welgeteld 5 min., ja de goeie tijd is ver weg...

smiley 07-09-2009 17:57

Ik hoop dat DTM met de nieuwe regels nieuwe merken zullen lokken. Ik kijk nog graag naar de DTM, maar ik kan begrijpen dat mensen het saai vinden omdat er maar 2 merken meedoen.

Over het wtcc heb ik zo mijn twijfels, een 1600 turbo :confused:
Dan leek me een 2 liter turbo toch leuker. En ook een beetje meer waardig voor een wereld kampioenschap.
Achja nu gaan ze teminste wat reclame kunnen maken voor hun downsizing programma.

De hoogste verwachtinngen heb ik voor de BTCC, de regels zien er echt wel goed uit. Maar ik vraag me wel af of het een succes gaat worden zonder fabrieksteams.
Er zijn wel bepaalde teams wat al hebben bewezen een goede wagen te bouwen volgens de vorige btcc regels, teams als team dynamics, team arena, triple eight (al was dat wel met fabrieks ondersteuning).
Laten we hopen dat het een succes wordt en er terug wat merken op afkomen

Het is natuurlijk wel spijtig dat het wtcc en de btcc niet volgens ongeveer de zelfde regels gaan werken, dan zou het makkelijker zijn voor prive teams..


Laten we in ieder geval hopen om ook na de "extreme make over" terug mooie races te zien.

Pegasus 07-09-2009 18:46

Ik vraag mij af waarom men de motoren van het WTCC en IRC nog steeds gelijk willen houden. Er is geen enkel merk dat beide kampioenschappen betwist en ik zie daar in de toekomst niet meteen veel verandering in komen.

Afgelopen weekend ook even gekeken naar de DTM en dat viel weer eens tegen. Te lange races, slechts 2 merken en wagens waar zoveel aero-elementen opzitten die bij het minste contact in het rond vliegen.

Ik kijk wel uit naar de nieuwe reglementering voor het BTCC, lijkt me toch de meest interessante formule. (met heimwee terugdenkend aan de supertouring jaren)

FIRE 07-09-2009 19:16

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 251660)
Ik hoop dat DTM met de nieuwe regels nieuwe merken zullen lokken. Ik kijk nog graag naar de DTM, maar ik kan begrijpen dat mensen het saai vinden omdat er maar 2 merken meedoen.

Een overstap naar toerwagens volgens een GT-achtig reglement (dus zeg maar een 4-deurs uitvoering van de BMW M3 GT2) zie ik wel zitten. :cool: Al ben ik wel bang dat binnen een paar jaar de kosten weer enorm stijgen dat het opnieuw te duur wordt. Als ik whisful thinking achterwege laat en realistisch ben dat zou een eenheids-buizenchassis (of in ieder geval dat het ontwerp aan erg strenge regels is gebonden en er dus voor fabrikanten/teams weinig ruimte voor ontwikkeling is) aangedreven door een 4L V8 motor de beste oplossing zijn. De motor en body worden door fabrikant of tuner geleverd (moet beschikbaar zijn voor iedereen, dus geen speciale motoren voor specifieke teams). Dus zeg maar de Europese uitvoering van NASCAR (zonder de ovals en met regenbanden ;)). NASCAR mag dan door velen niet echt serieus genomen worden het heeft wel veel dingen die ik graag overgenomen zie worden (geen echte fabrieksteams dus geen team orders, veel prijzengeld, grote grid, veel races, stabiel technisch reglement, enzovoort).

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 251660)
Over het wtcc heb ik zo mijn twijfels, een 1600 turbo :confused:
Dan leek me een 2 liter turbo toch leuker. En ook een beetje meer waardig voor een wereld kampioenschap.
Achja nu gaan ze teminste wat reclame kunnen maken voor hun downsizing programma.

Vanwege publicitaire redenen snap ik de overstap naar 1.6L turbo's maar kom op mensen het blijft racen. Een 2L turbo lijkt me bovendien betrouwbaarder.

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 251660)
De hoogste verwachtinngen heb ik voor de BTCC, de regels zien er echt wel goed uit. Maar ik vraag me wel af of het een succes gaat worden zonder fabrieksteams.
Er zijn wel bepaalde teams wat al hebben bewezen een goede wagen te bouwen volgens de vorige btcc regels, teams als team dynamics, team arena, triple eight (al was dat wel met fabrieks ondersteuning).
Laten we hopen dat het een succes wordt en er terug wat merken op afkomen

Ben ook benieuwd. Op papier ziet het er niet verkeerd uit (chassis wat neigt naar een eenheidschassis met daarop de bodypanelen vastgemaakt). Veel van de teams hebben al bewezen een wagen te kunnen ontwikkelen. Het huidige BTCC bewijst dat je voor spannende races geen fabrieksteams nodig hebt, al zijn die wel nodig om publiciteit te genereren. Blijft jammer dat DTC al voor een eigen reglement heeft gekozen. BTCC, DTC en STCC zou een sterk blok vormen (totaal van 60 tot 75 wagens).

Wat is toerwagen racerij eigenlijk? Voor mij is dat:
- Diverse merken (min. 4).
- Grote grid (min. 24 wagens).
- Naast fabrieksteams ook priveteams(dus zoals in WTCC).
Al zou ik eigenlijk liever helemaal geen fabrieksteams hebben, dus alleen priveteams waarbij fabrikanten steun geven d.m.v. sponsoren of aanleveren van coureurs. Met priveteams bedoel ik dus wel professionele teams van niveau Triple Eight of Mucke met professionele coureurs achter het stuur.
- Close racing met af en toe wat contact.
- Inhaalacties.
- Hoeft geen hightech te zijn, daarvoor kijk ik wel naar F1 of Le Mans.

Jakke.be 08-09-2009 06:54

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 251662)

Wat is toerwagen racerij eigenlijk? Voor mij is dat:
- Close racing met af en toe wat contact.
- Inhaalacties.
- Hoeft geen hightech te zijn, daarvoor kijk ik wel naar F1 of Le Mans.

Zoals het DTM gebeuren vroeger was dus. Toen was ik nog jong, heel jong. Maar ik herinner mij dat mede door de toenmalige DTM (met die lekkere Audi V8) op tv te zien mijn interesse voor de autosport was gewekt...

smiley 08-09-2009 13:58

Quote:

Originally Posted by Jakke.be (Post 251675)
Zoals het DTM gebeuren vroeger was dus. Toen was ik nog jong, heel jong. Maar ik herinner mij dat mede door de toenmalige DTM (met die lekkere Audi V8) op tv te zien mijn interesse voor de autosport was gewekt...

Die tijd heb ik net gemist, maar het STW en BTCC tijdperk heb ik gelukkig wel nog kunnen meemaken. Zoals het toen was zal het nu waarschijnlijk niet meer worden.. maar zeg nooit nooit


Het is van de ene kant natuurlijk wel spijtig dat het grote s2000 blok gaat wegvallen, maar van de andere kant hebben we niet echt veel gast optredes gezien in de verschillende kampioenschappen..
In het WTCC zijn er, op WSR (team rac) met turkington en het volvo team uit de STCC nooit echt toppers uitgekomen uit nationale kampioenschappen.

Het enige voordeel is dat het nu weer moeilijker wordt voor de prive teams in de nationale kampioenschappen om aan een degelijke wagen te komen.
Bij de s2000 regels was het voor hen gemakkelijk om een ex WTCC wagen te kopen.

Maarja we zullen wel zien wat die toekomst brengt he, misschien is het wegvallen van het s2000 blok een vooruitgang.. :)

smiley 03-11-2009 19:58

Quote:

STCC and DTC forms Scandinavian Championship
The Swedish Touring Car Championship and Danish Touring Car Championship are planning to join forces to a Scandinavian Touring Car Championship.
"Our vision is to merge STCC and DTC to form a Scandinavian championship. We believe that it is something that would benefit all involved in the long run," said Bob Huzell, MD of STCC, to TouringCarTimes.com.
Ze zijn van plan de komende 2 jaar nog zeker volgens het s2000 regelement rijden.

FIRE 03-11-2009 20:17

En daarmee zijn de plannen van het DTC om verder te gaan met V8 aangedreven silhouette wagens in de ijskast gezet.


Het jaarlijkse ETC evenement wordt uitgebreid naar een serie van 4 races.

smiley 04-11-2009 16:02

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 253194)
Het jaarlijkse ETC evenement wordt uitgebreid naar een serie van 4 races.

Lijkt me beter, maar de vraag is of er dan meer of minder volk op gaat afkomen... Als het tijdens het race seizoen van vaste kampioenschappen valt zullen waarschijnlijk minder mensen interesse hebben in het ETC.

FIRE 04-11-2009 20:28

Ik ben bang dat:
a) Teams voorrang zullen geven aan hun nationale kampioenschap en dus niet het risico gaan nemen dat hun wagen crasht in ETC races.
b) Teams niet de financien hebben voor de 4 ETC races, al kunnen live uitzendingen op Eurosport misschien in het voordeel van ETC werken.

Mark 04-11-2009 22:07

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 253194)
En daarmee zijn de plannen van het DTC om verder te gaan met V8 aangedreven silhouette wagens in de ijskast gezet.

V8 en Touring Cars in Europa kan in de komende jaren weleens een leuke impuls krijgen. DTM en het Australische V8 Supercarkampioenschap zijn een beetje aan het flirten over gezamelijke reglementen voor het ontwerp van de nieuwe wagens in 2011. Holden (GM), Ford, MB en Audi die gezamelijk iets willen ontwikkelen? Wie weet is er dan nog een spin-off naar Scandinavie in 2012 ofzo.

Het blijft nu maar een rommeltje met 20 reglementen, 33 kampioenschappen en overal dalende deelnemers aantallen. Zie de steeds sterker wordende geruchten over Seat in het WTCC.

tarzancorner 28-11-2009 17:33

Quote:

Originally Posted by FIRE (Post 253674)
De toekomst van het WTCC staat onder grote druk. BMW beslist op 5 december over hun plannen voor 2010. Verwacht wordt dat ze van 5 naar 2 wagens (RBM: Priaulx + Farfus) gaan of zelfs helemaal stoppen. Zanardi heeft in ieder geval al aangekondigd in 2010 niet actief te zijn in het WTCC. Schnitzer gaat waarschijnlijk een Europees programma afwerken met de GT2 en ROAL stapt over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap.

SEAT zal haar programma waarschijnlijk ook verminderen tot 2 a 3 wagens. Oreca keert in ieder geval niet terug. Ik zie Sunred nog wel een opwaardering krijgen naar semi-fabrieksteam.

Goede nieuws is dat Chevrolet haar deelname reeds bevestigd heeft. Enige wijziging bij de "Amerikanen" is dat Larini vervangen wordt door Yvan Muller.

Lada zit financieel in zware problemen. Het is twijfelachtig of het Russian Bears team komend seizoen fabrieksondersteuning krijgt.

Over de privateers is nog niet veel te zeggen. Engstler zal opnieuw deelnemen met een aantal wagens en Pro Motorsport stapt waarschijnlijk over naar het Italiaanse Superstars kampioenschap.


Met in 2011 nieuwe technische regels op komst zal 2010 in ieder geval een tussenjaar worden. Ik denk dat het WTCC blij mag zijn als er 20 wagens op de grid zullen staan.

Persoonlijk hoop ik dat we in 2011 1 Europees tourwagenkampioenschap zullen hebben. Of dat DTM of WTCC zal zijn maakt me in principe niet zoveel uit als het racen maar goed is, grote grid hebben en de auto's er goed uit zien.

Het is te hopen dat de nieuwe DTM autos echt toerwagens worden en
niet zo als nu een buize frame met een body er over,met ik weet niet
hoeveel spoilers en andere rotzooi dan kan het pas weer eens leuk worden.

Integra 29-11-2009 18:16

Quote:

Originally Posted by tarzancorner (Post 253676)
Het is te hopen dat de nieuwe DTM autos echt toerwagens worden en
niet zo als nu een buize frame met een body er over,met ik weet niet
hoeveel spoilers en andere rotzooi dan kan het pas weer eens leuk worden.

Persoonlijk vind ik dat DTM een klasse mag blijven gebaseerd op buizenframes, al die franjes daarentegen zijn natuurlijk wel mooi (persoonlijke mening), maar komen het racen zeker niet ten goede. Ik zou liefst iets zien tussen DTM en WTCC in. WTCC vind ik té basic, DTM té geavanceerd.


All times are GMT +2. The time now is 19:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.