![]() |
Lotus 79 - GP van Frankrijk 1978 - M. Andretti - Tameo Kits - 1/43
5 Attachment(s)
Er zijn nog 3 maanden te gaan dit jaar, en ik moet nog 3 modellen bouwen om mijn 'quotum' te behalen. Tijd dus om er weer eentje te gaan bouwen. Op 1/43 is dit in principe de laatste dit jaar, want ik tracht telkens 6 1/43 modellen te bouwen en 6 grotere schaal-modellen.
Deze keer koos ik voor een modelletje dat past in mijn collectie 'Formule 1 Wereldkampioenen'. Het betreft de Lotus 79 waarmee Mario Andretti in 1978 wereldkampioen werd, dank zij de geniale vondst van Colin Chapman: de 'ground effect car'. Hierdoor had de Lotus enorm veel grip en downforce, wat zich uit in de zeer eenvoudige en vooral enkelvoudige achterspoiler, en vooral in de side-skirts natuurlijk. Later werd dit systeem ten overvloede gekopieerd door de concurrentie, en zelfs geoptimaliseerd zodat voorvleugels op den duur helemaal weggelaten konden worden. Tot de FIA besliste dat dit systeem veel te gevaarlijk was bij het beschadigen van de side-skirts, omdat ineens alle grip weg viel. En dus werd het systeem afgeschaft... Hier een foto van de echte Lotus die we gaan bouwen:: http://i9.photobucket.com/albums/a79...us_78_real.jpg Dus zijn we begonnen aan het opkuisen en polijsten van de white metal onderdelen die de body zullen vormen. De voorspoiler werd voorzien van de foto-ets endplates, net als de achterspoiler trouwens. Ook het 'windscherm' bestaat uit een stuk foto-ets. De spiegels, airscoop, spoilers werden allemaal al gemonteerd zodat alles mooi meegespoten wordt. Alleen het voorste en achterste bodywork werd nog apart gehouden, zodat we later nog onder de cowling kunnen kijken. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254160992 Het chassis, waaraan een heel stuk bodywork vasthangt, werd gespoten met een laag grijze primer en vervolgens met 3 lagen TS-14 gloss black. Later zal het chassis zelf met het penseel in aluminiumkleur geschilderd worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254160992 We hebben er de beide bodyparts er even bijgelegd. Ze werden uiteraard op dezelfde manier gespoten als het chassis. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254160992 En met alle onderdelen op elkaar krijg je een beeld van hoe het moet worden later: http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254160992 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254160992 Ondertussen zijn alle gespoten onderdelen voldoende gedroogd, en kan het plaatsen van de prachtige JPS-decals beginnen, iets waar ik werkelijk met veel plezier aan ga beginnen, want de livery is wat deze wagen zo mooi maakt... Wordt dus vervolgd! Daarna |
Uw spuitwerk is echt altijd perfect hé. Nooit merk ik daar es een foutje in.
Petje af daarvoor!:worship: |
Quote:
|
Dat is echt zalig! Zo'n mooi spuitwerk en wat een prachtige bolide is de JPS Lotus toch! Ik kijk uit naar het vervolg!:applaus:
|
Wetende dat zwart één van de moeilijkste kleuren is om te spuiten ... :applaus:
|
5 Attachment(s)
Update!
Het decallen is achter de rug, en over het algemeen ziet het resultaat er wel oké uit. Maar! Ik had beter moeten weten... Bij het opkuisen en polishen van de onderdelen had ik niet direct aandacht geschonken aan het feit dat de voorste en achterste cowling niet perfect even hoog zijn, en dus niet op elkaar passen. Dat heb ik op de foto geïllustreerd. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254331337 Bovendien heb ik bij het aanbrengen van de decals alle bodyparts apart op een steuntje gezet om niet teveel aan de gespoten onderdelen te moeten komen met mijn vingers. En als je alles apart bekijkt zien de decals er goed geplaatst uit natuurlijk. Alleen het stukje doorzichtige decal dat ik aangeduid heb met een rode pijl ziet er iets minder geslaagd uit: om de één of andere reden hebben liters sol hier niet zo veel uitgehaald, want na het opdrogen lijkt het alsof er lucht onder de decal zit, wat een lelijke schijn oplevert. Maar goed, als het dat maar is... Voor de rest moeten de onderdelen nog wel gepolisht worden met Tamiya polish pasta om alle lijmsporen te verwijderen, maar dat is 'standard procedure'. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254331337 Erger is het gesteld als de bodyparts op het chassis gedryfit worden. Omdat de zijkanten van de cowling niet even hoog zijn en ik de striping overal even ver van de rand van het onderdeel geplaatst heb verspringt de striping en de tekst nu bij de overgang van de voorste naar de achterste cowling. Vooral aan de linkerzijde valt dit erg op. Nu is dat op zich niet zo erg omdat het de bedoeling is van het model te showen met afgenomen cowling, zodat je maximaal de aangebrachte details kan bekijken, maar ik wil toch ook wel foto's maken van het complete model en dan gaat die fout erg opvallen... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254331337 Aan de rechterzijde is het probleem iets minder erg, maar toch ook zichtbaar. Ik had natuurlijk beter de striping aangebracht met alle bodyparts op het chassis gefit, maar ik was me er niet van bewust dat er zich een probleem zou stellen, dus... http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254331337 Nu, 'niet panikeren, er eens rustig over slapen en op het gemak een oplossing zoeken' is ook hier weer de beste remedie. En na een nachtje slapen en een voormiddag piekeren ben ik tot een oplossing gekomen die haalbaar lijkt en niet te duur uitvalt. Ik heb via de site van Grand Prix Models (waar ik deze kit gekocht heb) gecheckt of het decalvel apart te koop is, en dat bleek het geval. Dus heb ik er een nieuw besteld, en ga ik de achterste cowling in de aceton leggen eens het decalvel aangekomen is, waarna ik het ga verhogen met wat plasticard zodat het perfect past op de voorste cowling. Dan kan ik het opnieuw spuiten en de decals aanbrengen op een verantwoorde wijze. Dat levert me een minimum aan extra werk op en bovendien kan ik ook nog rustig aan het model verder werken, want het opnieuw spuiten van de achterste cowling hindert de bouw van deze Lotus niet in het minst. En ik heb geluk: het decalvel is niet alleen apart te koop, maar zelfs in stock! Het zal dus niet te lang duren vooraleer ik het in mijn bezit heb ;) http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1254331337 Wordt uiteraard vervolgd! |
Jammer dat het zo in het oog springt als het gedryfit wordt. Wel leuk dat de decals het apart verkrijgbaar zijn, nu kan het euvel met de doorzichtige decal ook aangepakt worden. Voor de rest ziet het model er zeer goed uit, die jps livery heeft toch iets nostalgisch !
|
Toch een mooie oplossing gevonden !! Beter zo dan altijd met een wrang gevoel naar een model kijken. Kan ik over meespreken..
Over die doorzichtige decals heb ik ook dikwijls dat probleem als ik decals op een raam plak. Vb de namen van de coureurs. |
Even dacht ik: "Oh neen, fuck", maar ook hier zal het wel weer goed komen.
Voor het overige ziet dat er al een mooie bouw uit! |
Dat is spijtig, man. Al goed dat er nieuwe decals aankomen.
De body is subliem gespoten, een streling voor het oog.:drewl::worship::applaus: |
Sennake zou Sennake niet zijn als hij geen oplossing uit zijn mouw kon schudden en zo de bouw van toch 1 van de mooiste F1 wagens tot een goed einde kan brengen.
|
5 Attachment(s)
OK, de decals zijn aangekomen. Hoog tijd dus om dit project in 6e versnelling te zetten en naar de finish te vlammen.
De body wordt voorzien van een aluminium kleur waar nodig. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1257238943 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1257238943 De motor wordt ook geassembleerd. Na een lichte weathering is ook dit onderdeel klaar om gemonteerd te worden. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1257238943 http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1257238943 En eens de motor in de body gedryfit wordt, is de voltooiing nabij. http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1257238943 Hoe het afgewerkte model eruit ziet, kan je bekijken in mijn galerij. |
Jammer van de tegenslag , maar ziet er verder zeer goed uit! mooie details.
|
All times are GMT +2. The time now is 00:33. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.