De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Citroën CX 2400 (!) - Dakar 1981 - Ickx/Brasseur - Heller - 1/43 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19579)

Sennake 10-03-2010 21:26

Citroën CX 2400 (!) - Dakar 1981 - Ickx/Brasseur - Heller - 1/43
 
4 Attachment(s)
Na mijn resin-avonturen wou ik nog eens een plastic model bouwen. Mijn oog viel op een 1/43 Heller kitje waarmee de Citroën kan gebouwd worden in dewelke Ickx zijn eerste Dakar-avontuur beleefde.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...en_cx_real.jpg http://i9.photobucket.com/albums/a79...x2400_real.jpg

Het werd al snel duidelijk dat de kit eigenlijk weinig te maken had met de Dakar-versie en dat er heel wat onderdelen zouden moeten verwijderd/gescratcht/toegevoegd worden.

Bekijk het bouwplan maar eens: alles wat ik in het rood aangeduid heb is verwijderd. Zo goed als het ganse interieur dus. Ook de opgegoten details op de ruitpartij werden verwijderd om vervangen te worden door meer realistische details.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1268248987

De bult op de neus werd weggeschuurd en er kwam een gat in de plaats waarin een simpele aluminium luchthapper gelijmd moet worden. De fauteuils werden vervangen door kuipzetels, er werd een middentunnel gescratcht, een versnellingspook, en een handrem. Alle openingen die ontstonden door het wegzagen van de zetels werden uiteraard ook dichtgemaakt.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1268248987

De B-stijl werd toegevoegd omdat die op de ruit weggeschuurd is. Idem voor de ruitenwisser. Er kwam ook een rolkooi in het interieur, wat eigenlijk niet zo belangrijk was omdat de zijruiten integraal afgedekt worden aan de binnenzijde met chroomfolie, maar soit.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1268248987

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1268248987

Wat er op deze foto's nog niet gebeurd is, is het wegsnijden van de afdekkappen van de achterwielen. Daar ben ik pas achter gekomen na het inscannen van het bouwplan, en dat betekent dat de eerste laag witte lak eerst zal moeten drogen vooraleer ik de afdekkappen kan wegzagen. Daarna zal er zeker nog een tweede laag wit overheen moeten...

Foto's van de gespoten onderdelen laten echter nog even op zich wachten omdat de verf nog niet droog is...

Wordt vervolgd!

Gulfie 10-03-2010 22:29

Tot zover OOB!

1/43 ... Mijn aandacht hebt ge al!

vanni 10-03-2010 22:39

Een 1/43 Hellerkitje. Aan het plan te zien niet veel detail.
Maar ik ben er zeker van dat jij er een pracht exemplaarvan gaat maken.
En het moet net lukken dat ik in Hoboken een 1/43 Heller Lancia Beta Monte-Carlo kocht (voor 5€).
Mijn aandacht heb je dus!

Ferrari rules 10-03-2010 23:06

Een niet alledaags modelletje!
maak er een mooie van.

gert mertens 10-03-2010 23:21

Sennake,

Weer iets bijgeleerd !! een CX in de Dakar...
Super !!!
Moet je dan ook de decals zelf maken?
of is de kit door Heller zo uitgebracht?
Ga je de CX een proper uiterlijk geven of een stoffig ...of nog beter in het water !!! (da zou nog es iets zijn :))

In ieder geval toch weer één om volgen.

Grtz,
G ;)

Guido 10-03-2010 23:29

Modelbouw met de grote M weeral. We gaan in deze bouw weer eens getuige kunnen zijn van het feit dat een goedkope kit uuuuren plezier kan bieden.

Succes matey!

Loixrallyfan 11-03-2010 00:47

Speciale machine en zeer originele keuze. mijn aandacht hebt ge ook.
En veel plezier met het Hellerkitje. Plezant om te bouwen, vind ik...

Sennake 11-03-2010 07:55

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by gert mertens (Post 256719)
Moet je dan ook de decals zelf maken?
of is de kit door Heller zo uitgebracht?

Dat is zo ongeveer het enige wat er in de kit zit dat enigszins de link legt met de Dakar-versie, maw ze hebben gewoon een setje decals bij een straatmodel gestoken...

Maar jammer genoeg heb ik al moeten vaststellen dat zelfs dat decalsetje niet compleet is. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de 'Havoline' decal die achteraan op het zwarte gedeelte van de achterruit moet komen. Dus als er iemand eventueel een witte 'Havoline' decal op overschot heeft (in de Indycar modellen kom je die nog wel eens tegen) dan hou ik me aanbevolen ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1268286473

Quote:

Originally Posted by gert mertens (Post 256719)
Ga je de CX een proper uiterlijk geven of een stoffig ...of nog beter in het water !!! (da zou nog es iets zijn :))

Aangezien dit model er eentje is die terecht moet komen in een complete collectie Ickx-modellen in showroom conditions, zal hij proper blijven vrees ik (gooi anders maar eens een kijkje op mijn website). Maar misschien heb ik jou wel op ideeën gebracht ;)

Sennake 11-03-2010 07:55

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 256722)
We gaan in deze bouw weer eens getuige kunnen zijn van het feit dat een goedkope kit uuuuren plezier kan bieden.

Zijt maar gerust! Deze kit heeft me zegge en schrijve € 3,- gekost ;)

Guido 11-03-2010 11:20

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 256726)

Interessante foto met leuke details zoals daar zijn, de gigantische antennevoet, maar ook, en vooral, de lederen riempjes waarmee de koffer wordt dichtgehouden... Is dat een centrale uitlaat die ik daar meen te zien in het midden? En verder valt het ook op dat op deze foto precies geen "spankabels" te zien zijn die van de antenne naar het dak lopen, terwijl die op de actiefoto's bovenaan wel te zien zijn.

Wat jammer is, is dat de C-stijl achteraan precies wel heel erg bol staat bij dit model.

Ferrari rules 11-03-2010 11:36

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 256730)
Wat jammer is, is dat de C-stijl achteraan precies wel heel erg bol staat bij dit model.


:agree:

Ga je de wieltjes schilderen of vervangen?

Sennake 11-03-2010 11:55

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 256730)
Interessante foto met leuke details zoals daar zijn, de gigantische antennevoet, maar ook, en vooral, de lederen riempjes waarmee de koffer wordt dichtgehouden... Is dat een centrale uitlaat die ik daar meen te zien in het midden? En verder valt het ook op dat op deze foto precies geen "spankabels" te zien zijn die van de antenne naar het dak lopen, terwijl die op de actiefoto's bovenaan wel te zien zijn.

Wat jammer is, is dat de C-stijl achteraan precies wel heel erg bol staat bij dit model.

De antennevoet wordt zeker gemodelleerd. Het model is echter zo ontworpen dat de plaats waar de voet bevestigd wordt op een stuk van de achterruit terecht komt, wat matzwart geschilderd moet worden. De spankabels zijn hier inderdaad niet te zien, maar ik ga ervan uit dat dat komt omdat het hier bij de start in Europa nog niet echt nodig was, en dat er bij de ritten in Afrika wel nood was aan spankabels. Ik vraag me trouwens af waar die ergens aan het dak bevestigd werden, ik zie nergens precies de aanhechtingspunten.

De lederen riempjes komen er zeker ook op (ook vooraan trouwens).

De uitlaat, daar ben ik nog niet uit hoe die moet lopen. Veel foto's zijn er niet beschikbaar; de enige die ik kan vinden staan op de site van Jacky Ickx.

Wat de C-stijl betreft, dat had ik ook al gezien, maar als ik de stijlen een beetje zou naar buiten buigen (wat wel kan) creëer ik natuurlijk gewoon een opening tussen de C-stijl en de ruit, die uit één geheel bestaat. Dus verkies ik om het zo te laten. Het is dan ook 'maar' een 1/43 modelletje uit een grote collectie eh. Hier en daar een erreurke kan niet zo'n kwaad ;)

Sennake 11-03-2010 12:00

Quote:

Originally Posted by Ferrari rules (Post 256732)
:agree:

Ga je de wieltjes schilderen of vervangen?

Schilderen, absoluut. Plastic banden zijn nog niet zo'n slecht idee hoor: dan ben je er tenminste zeker van dat ze binnen 20 jaar niet gebarsten of uitgedroogd zijn zoals die ellendige rubber dingen die bij de meeste 1/43 kits zitten. Wat mij betreft zouden alle banden uit plastic of resin mogen bestaan. Er is niets zo frustrerend als een mooi geslaagd model dat na 10 of 20 jaar het aanzien niet meer waard is omdat de banden onherstelbaar gescheurd, gebroken of gebarsten zijn...

Ok, er zou een profiel op de banden mogen gemodelleerd zijn (nu zijn het slicks) maar op dat gebied zijn ook de meeste rubberbandjes op schaal 1/43 in hetzelfde bedje ziek...

Sennake 11-03-2010 12:04

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 256733)
De uitlaat, daar ben ik nog niet uit hoe die moet lopen. Veel foto's zijn er niet beschikbaar; de enige die ik kan vinden staan op de site van Jacky Ickx.

Eén van die foto's toont bij nader inzicht toch wel hoe en waar de uitlaat geplaatst moet worden: in het midden dus.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1268301831

Walter 12-03-2010 19:27

2 Attachment(s)
Prima projekt,
Ik hoop dat je weet dat er van deze auto een perfekt model is dat maar 15€:eek:kost.
Als je dit dan nog wat bijwerkt dan heb je de perfektie.
Iets wat je met de omgebouwde Heller nooit kan bereiken.
Er zijn zelfs de 2 versies,de witte van Ickx en de zwarte te koop.
Je hebt de bult op de motorkap weggeschuurd zeg je.
Elke Citroën CX heeft deze bult namelijk altijd.Dus dat had je niet mogen doen.
Soms koop je voor een paar centen een heel goed model dat zelfs met een veel duurdere kit kan wedijveren.
Ok je hebt dan niet het bouwplezier maar als je het eindresultaat dan vergelijkt kom je niet beter uit.
Ik blijf het wel volgen en vergelijken met de goedkope die-cast.
Succes nog,
Walter


All times are GMT +2. The time now is 03:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.