De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Honda XL125S - 1979 - Aoshima - 1/12 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19799)

Sennake 26-06-2010 16:50

Honda XL125S - 1979 - Aoshima - 1/12
 
2 Attachment(s)
Tussen de Yamaha YZR500 en de BMW K100 door amuseer ik me nog wat met het bouwen van een cross-modelletje van deze Honda:

http://i9.photobucket.com/albums/a79...l125s_real.jpg

Deze Aoshima kit is zeer basic en kan niet op tegen de zeer gedetailleerde Tamiya-concurrent. Maar daardoor is de uitdaging van de modelbouwer des te groter natuurlijk. Ik ga toch proberen om er iets van te maken dat ergens op trekt.

De eerste aanpassing die daarvoor nodig is, is het herspaken van de belachelijke velgen met plastic spaken vertonen van een goeie mm, wat in werkelijkheid spaken van 12mm zou betekenen!! We snijden ze dus zorgvuldig weg, en vervangen ze door dunne metalen spaken van 0.3mm, wat neerkomt op een dikte van zo'n 3.6mm in werkelijkheid. Lijkt me al iets realistischer. Hoe dit precies in zijn werk gaat heb ik al eens uitgelegd en staat beschreven in deze 'how-to'.

Het resultaat is zoals steeds verbluffend, al zeg ik het zelf. Naast het herspaken werd ook het chroom van de originele velg verwijderd met ovenreiniger, en werd alles (includief de nieuwe spaken) gespoten met TS-30 silver. Om een duidelijk beeld te vormen heb ik een aangepaste velg en een standaard velg naast elkaar gelegd ter vergelijking. kijk en oordeel zelf:

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1277563647

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1277563647

Ik moet er eerlijkheidshalve toch wel bij vermelden dat ook de veel betere Tamiya kits van motoren met spaakvelgen, ook dezelfde operatie noodwendig maken. Het verschil is kleiner, maar de aanpassing is daar ook zinvol.

Nu ik het verschil tussen beide velgen getoond heb, kan ik eindelijk ook de 2e velg beginnen te herspaken...

Wordt vervolgd!

Nismo 27-06-2010 00:45

Ik zou begot durven zweren dat onze Guy lid van een motorbende is geworden. :p

In ieder geval is het herbespaken een succes. :applaus:

Sennake 27-06-2010 12:50

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 259635)
Ik zou begot durven zweren dat onze Guy lid van een motorbende is geworden.

Dat nu niet direct, maar het bouwen van een motor geeft me op dit moment gewoon meer voldoening dan een auto. En omdat modelbouw toch nog steeds een hobby is - iets wat je doet omdat je het graag doet dus - grijp ik actueel liever naar een model van een motor dan van een auto. Ik besef dat er op dit forum maar weinig motor-liefhebbers zitten, maar dat is dan jammer voor hen. Ik bouw ooit nog wel eens een rally-machien, maar voorlopig heb ik even mijn handen vol met tweewielers. Trouwens, er zijn voldoende rally-projecten lopende om de liefhebbers van die modelbouwtak ook te plezieren... ;)

Wat mijn bouwprojecten betreft: zoals je ziet heb ik alsnog graag wat afwisseling, dus ik bouw een racebike, een straatmachine en een crosser tegelijk. Verschillende onderwerpen binnen het motor-thema, dat dan weer wel.

En geen nood: ondertussen is ook de juiste Zero Paints verf binnen voor mijn tombola-model, de Porsche 928GT, én is ook mijn bestelling binnen van Domino, namelijk de Gulf Lola-Aston Martin LM09 van Profil24. Er komen dus echt nog wel wat wagens aan hoor ;)

Sennake 12-07-2011 13:28

2 Attachment(s)
Hoog tijd om deze thread eens terug op te krikken. Niet omdat ik hem graag bovenaan zie staan, maar wel omdat ik eindelijk de tijd gevonden heb om er nog eens aan voort te doen.

We hadden eerder al het achterwiel onder handen genomen; alle plastic spaken werden weggesneden en vervangen door metalen. Nu is het de beurt aan het voorwiel. De methode is uiteraard identiek, en ook de tijd die nodig is om dit uit te voeren: 2 dagen (één per half wiel).

Dus na één dag bekom ik dit resultaat: één wielhelft uitgevoerd; het andere moet nog gebeuren (hoewel de voorbereidende werken zoals het uitboren van de 18 gaatjes en het uitzagen van 18 gleufjes al gebeurd is).

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1310469818

En nog een dag later zijn de twee helften afgewerkt en reeds aan elkaar gekleefd. Vooraleer het voorwiel aluminium te spuiten heb ik beide wielen eens naast elkaar gelegd. De banden moeten trouwens nog opgeschuurd worden...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1310469818

Nu kan ik eindelijk aan het model zelf te beginnen bouwen, want deze spaken-conversie was uiteraard niet planmatig voorzien ;)

Wordt vervolgd! (En wat rapper dan tot op heden het geval was)...

Ferrari rules 16-07-2011 10:07

goe bezig ! ik volg !

Sennake 06-09-2011 23:13

Lang geleden dat ik nog eens wat vooruitgang geboekt heb. Daar gaan we eens verandering in brengen zie.

Nu, het is niet omdat ik al lang geen updates meer gepost heb, dat ik stilgezeten heb. Ik heb zelfs foto's genomen onderweg, zodat ik nu een vrij ver gevorderd verslag kan leveren.

Ik was dus bezig met de velgen te herspaken, wat ondertussen gebeurd is. Daarna werden de velgen herspoten, en tenslotte werden de centers matzwart geschilderd, wat eenvoudiger lijkt dan het is, omdat je met je penseeltje telkens tussen de spaken moet verven...

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_07.jpg

Daarna kon ik me toeleggen op het kader. Daar is iets fundamenteels mis mee: het bouwplan voorziet het samenkleven van de twee motorblok-helften tegen het bestaande kader, zodat het erg moeilijk, zoniet onmogelijk is om het blok op een deftige manier af te werken. Dat gaan we dus aanpassen, want de motor is zowat het meest prominente onderdeel van een motorfiets.
Op de volgende foto zie je het kader zoals het was, alleen moet je de witte onderdelen even zien als zijnde zwart. Daarrond kwam dus de motor gekleefd. Ik heb een stuk van het kader uitgezaagd en vervangen door witte plasticard stukken die ervoor zorgen dat alles terug mooi past. Nu kan ik echter het motorblok vastkleven tegen het losse kaderdeel en later het geheel terug in het kader monteren. Lijkt me veel beter als oplossing.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_08.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_09.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_10.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_11.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_12.jpg

Even passen of de motor en het kaderdeel nog in hun oorspronkelijke positie uitkomen, en na ons hiervan vergewist te hebben kunnen we verder.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_13.jpg

De monocilinder was voorzien van een mee ingegoten bougie, wat ook niet direct bevorderlijk is voor het realisme. Ik heb dus alles weggesneden, uitgefreesd, en een gat gemaakt om de bougie in te plaatsen. De bougie zelf werd ook gescratcht, net als de bougiekabel.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_14.jpg

Sennake 06-09-2011 23:13

De achterbrug werd ook een beetje extra gedetailleerd met wat ijzerdraad en mishmash.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_15.jpg

De uitlaat die hol bleek te zijn, werd opgevuld met plasticard en secondelijm/bloem. Vooraan kwam een extra mishmash boutje het geheel verfraaien.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_16.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_17.jpg

De schokdempers bestonden uit in één geheel gegoten plastic onderdelen die niet alleen een vreselijke gietnaad vertoonden, maar ook nog eens nagenoeg onmogelijk realistisch te schilderen waren. Die werden dus grondig herbouwd: alleen de uiteinden bleven behouden, de rest werd vervangen door zelfgedraaide messing veren en aluminium buisjes voor de dempers.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_18.jpg

De koplamp bleek ook een rare Aoshima-gedachtenkronkel te bevatten. De bevestiging van de lamp bestond namelijk uit een U-vormig onderdeel waarvan de dwarsstang vlak achter het koplampglas terecht zou komen en dus vol in het zicht zou zitten. Het was echter vrij simpel om ze gewoon weg te snijden.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_19.jpg

Het typische cross-stuur mankeerde het enige onderdeel dat een stuur tot een cross-stuur maakt: de dwarsstang tussen de handvatten. Die werd dus toegevoegd. Ook enkele andere kleine onderdelen werden toegevoegd ten bate van het realisme.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_20.jpg

Een claxon ontbrak ook, dus werd die gescratcht. Ik geef toe dat ik al betere foto's gemaakt heb, maar goed...

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_21.jpg

De achteruitkijkspiegel was ook verkeerd: de steun bestond uit (te) dik plastic dat bovendien ook nog eens tegen de spiegel aan gegoten zat, helemaal niet zoals het zou moeten dus. Maar nadat ik de plastic steun weggesneden heb en vervangen door een metalen exemplaar ziet het er al beter uit.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_22.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_23.jpg

Daarna werden al deze onderdelen in de juiste kleuren gespoten en manueel bijgewerkt waar nodig. Ik heb de verschillende submontages een beetje gegroepeerd.

De voorvork met koplamp en zelfgemaakte claxon + kabelgeleider. Let ook op de ampoule die ik aan de koplamp toegevoegd heb.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_24.jpg

Sennake 06-09-2011 23:14

Het achterste spatbord met pinkers en nummerplaat/achterlicht. De vrom van de steunen van de pinkers en de ligplaats in het spatbord waren totaal verkeerd en werden compleet herwerkt, iets wat je op deze foto niet meer zou mogen zien...

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_25.jpg

De achterbrug met kamwiel en ketting werden geschilderd en geweatherd. Helaas blijkt de ketting zo goed als onvervangbaar, want de vorm is niet zo schitterend. Maar goed.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_26.jpg

Het motorblok met carburator en bougie.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_27.jpg

De tank en het zadel. Hierbij is de 'Honda' decal achteraan op het zadel helaas vernietigd door de softener zodat ik hem moeten vervangen heb door een exemplaar uit een andere Tamiya doos. Maar daar mis ik nu dus een decal: als er iemand toevallig een decal over heeft die hier ongeveer in de buurt van komt hou ik me graag aanbevolen...

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_28.jpg

Het stuur met pinkers, spiegel en dashbord, dat een grondige detaillering gekregen heeft: behalve de decals van de meters is alles wat je kan zien extra aangebracht.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_29.jpg

De uitlaat en de schokdempers, samen met een opberghoesje en de motorsteun. Niets extra te melden hier.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_30.jpg

Het voorste spatbord en de zijdelingse afdekkappen. Alles mooi afgewerkt met een vernislaagje.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_31.jpg

Voor het maken van deze foto ben ik in hoge mate geïnspireerd door de catalogi van Tamiya, waar het sorteren van gespoten onderdelen van een kit dikwijls gebruikt wordt als teaser. Hiermee tease ik vooral mezelf, want ik wil nu echt wel aan de montage beginnen...

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_32.jpg

En dus kan ik het niet nalaten om alvast eens een dryfitje te doen van de voornaamste onderdelen, zonder iets vast te kleven overigens. De eindmontage zal iets voor deze week zijn, want ik wil dit model zondag klaarhebben in Mol, zodat ik het kan inschrijven op de wedstrijd.

http://i9.photobucket.com/albums/a79..._xl125s_33.jpg

Wordt dus weldra vervolgd!

Sennake 08-09-2011 17:47

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 270750)
Wordt dus weldra vervolgd!

...Maar dan wel met een einde: de Honda is namelijk klaar. De foto's van het afgewerkte model vind je in mijn galerij.

Nismo 08-09-2011 21:39

Aha, als ik me niet vergis kom je zondag dus met de "brommer" naar Mol.:cool::p

Sennake 08-09-2011 22:14

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 270791)
Aha, als ik me niet vergis kom je zondag dus met de "brommer" naar Mol.:cool::p

Met de brommer wel, maar niet op de brommer eh ;)

Doc 09-09-2011 06:09

Dat honda decal, ik zal er eens naar kijken tegen zondag. Ik heb er misschien nog wel eentje liggen.

Sennake 09-09-2011 06:41

Quote:

Originally Posted by Doc (Post 270798)
Dat honda decal, ik zal er eens naar kijken tegen zondag. Ik heb er misschien nog wel eentje liggen.

Thanks mate ;)

Sennake 09-10-2012 17:38

Quote:

Originally Posted by Doc (Post 270798)
Dat honda decal, ik zal er eens naar kijken tegen zondag. Ik heb er misschien nog wel eentje liggen.

Hoi Doc, kan je misschien tegen volgende meeting eens checken of dit nog altijd klopt?

Alvast bedankt! ;)

Doc 11-10-2012 19:00

Tja, ik dacht dat dit klopte, niet dus. Maar als je me de maten doorgeeft kan ik je er wel eentje laten maken. Moet er binnenkort toch weer laten drukken.


All times are GMT +2. The time now is 01:04.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.