De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   New FW24 ->> Coming this summer over Europe ! (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=2219)

JPMontoya 02-05-2002 22:48

New FW24 ->> Coming this summer over Europe !
 
Williams gaat nog dit seizoen de FW24 hertekenen. Het Britse team zal daarbij Ferrari volgen met de productie van een zeer compacte transmissie. De nieuwe FW24 zou in de zomer klaar moeten zijn. Het nieuws staat te lezen in Autosport.

Williams heeft een Duitse firma de opdracht gegeven om de nieuwe transmissie te bouwen. Net als bij Ferrari moet er een kleine versnellingsbak komen, die nog sneller laat schakelen en die nog meer geintegreerd is in motor en chassis.
Williams werkt ook aan een nieuwe voor-ophanging.

pitstop/autosport.com

Sennake 02-05-2002 23:03

't Zal nodig zijn!

Finish 02-05-2002 23:13

Wel even vermelden dat de vooruitgang die de F2002 boekt gedurende de races ook niet gering is, en Williams al serieus uit de hoek moet komen om nog een bedreiging te vormen voor Schumacher en co.

Ik hoop echter van ganser harte dat het iets uithaalt. Want F1 op zo'n manier is écht niet leuk meer :(

Sennake 02-05-2002 23:15

Eerlijk gezegd verwacht ik pas echt resultaat volgend seizoen hoor. We moeten vóór alles realist blijven, hoe pijnlijk het ook is.

airco 03-05-2002 00:26

vooral dat verhaal van die transmissie ... Iets waar Ferrari al 2 jaar aan werkt, en dat nu nog regelmatig kuren heeft ... Dat zouden ze bij Williams op 3 a 4 maand ineen gaan steken ?!?
Tenzij er zelf al langer aan bezig zijn natuurlijk ...

Voor de rest wens ik ze veel succes, maar net als sennake verwacht ik niet dat het voor dit seizoen iets uithaalt ... Over enkele GP's is de vogel gaan vliegen als het zo voort gaat ...
Bovendien ... een nieuwe wagen wordt normaal weken en maandenlang getest ... Gaan ze die periode dan overslagen??? of zien we de nieuwe FW24 over een paar dagen al op circuit ???

airco

Bart.Vandecavey 03-05-2002 09:00

Dus als je eigenlijk begrijp zou een team dat al langer met die transmissie werkte nog beter moeten zijn dan Ferrari? Minardi!

Grapje...

Joosen 03-05-2002 11:49

't zijn geen kiekens bij Williams hoor, als Patrick Head zoiets gezegd heeft dan zal het echt wel kunnen!! PH staat er immers voor bekend dat hij geen ondoordachte statements uit.

Alain 03-05-2002 12:51

Hopelijk haalt het snel iets uit!

airco 03-05-2002 12:59

Quote:

Originally posted by Bart.Vandecavey
Dus als je eigenlijk begrijp zou een team dat al langer met die transmissie werkte nog beter moeten zijn dan Ferrari? Minardi!

Grapje...

klopt niet volledig he ... Minardi heeft inderdaad een transmissie uit Titanium, maar dan wel een die volgens de oude technieken vervaardigd is ... Niet zo een geval uit 1 stuk zoals bij Ferrari waar de transmissie tegen de motor plakt...

airco

Porsche917 03-05-2002 13:00

Ik hoop ook dat het iets uithaalt. Maar zoals Sennake zegt, we moeten realist blijven, dit seizoen zal het nog weinig uithalen. Ik hoop in elk geval dat Williams - Montoya volgend jaar eindelijk kunnen strijden voor de wereldtitel. Want nog een seizoen zoals nu is nu meer uit te houden.

TiBo 03-05-2002 14:06

Begin dit jaar zijn beide ontwerpers van Williams aan de deur gezet. Belangrijkste reden was het niet toepassen van de "Rinland-voorwielophanging". Patrick Head was woedend en sprak bij de presentatie al over een b-model. Dat komt er dus, ... blijkbaar ook met een nieuwe transmissie, ... maar kijk vooral naar de nieuwe ophanging.

airco 03-05-2002 17:10

wat houdt dat Rinland model dan voor speciaal in ... Tibo explain is ... ;)

airco

Raceboy 03-05-2002 17:13

Rinland is de man die de Sauber van 2001 heeft ontworpen en nu voor Arrows werkt.

TiBo 03-05-2002 17:42

Bon, een voorproefje op een technische analyse:

Sergio Rinland was de ontwerper van de Sauber van 2001. Om duistere redenen is die door Peter Sauber buiten gegooid.

http://users.pandora.be/cameo/forum/Rinland/0.jpg

Nu blijkt de 2001 Sauber als een trein te lopen, en na lang zoeken vinden de andere teams de oorzaak. Dit is niet (alleen) de Ferrari motor, maar een nieuw soort voorwielophanging.

Deze ophanging wordt niet centraal onderaan de splitter bevestigd, maar aan de zijkant van de monocoque, zij het iets lager dan normaal, maar hoger dan bij de "oude" ophanging.
Opm: De splitter is het deel onderaan de monocoque dat de aanvallende wind naar links en naar rechts stuurt. Vandaar splitter.

Ondertussen is Rinland echter wel op zoek naar een andere baan. Hij solliciteert bij Jaguar, maar daar wil men alleen weten van Newey. Rinland wordt zelfs door Lauda uitgelachen en weggestuurd.

Walkinshaw is echter sneller. Als deze ziet wat Rinland met de Sauber heeft gedaan , biedt hij deze onmiddellijk een contract aan.
Rinland tekent met de Arrows 2002 zijn tweede generatie ophanging.

http://users.pandora.be/cameo/forum/Rinland/1.jpg
http://users.pandora.be/cameo/forum/Rinland/2.jpg

Deze gaat een stap verder dan die uit 2001, maar het principe blijft hetzelfde. De plaats centraal onder de monocoque wordt vrijgemaakt zodat de wind beter onder en langst de wagen vloeit. Dit levert zoveel winst op dat grote namen het design overnemen. Hierbij o.a. McLaren en Jordan. Sauber ontwikkelt ze ook verder en Arrows natuurlijk ook.

Adrian Newey lijkt met deze ophanging zelfs in het extreme te zijn gegaan. Door de zwarte kleur van de McLaren bestaan daar echter weinig duidelijke foto's van.
Bij Jordan hebben ze zelfs de bargeboards mee in het concept geïntegreerd. Daar zijn monocoque, ophanging en bargeboard één geheel.


Later iets meer tekeningen ....

HHugo 04-05-2002 13:14

Hier nog een fotootje (khoop dat de grootte meevalt)

http://www.f1mech.co.uk/graphics/car...ail_pickup.jpg

Bij deze tweede generatie lopen de beide benen veel verder door, tot op hetzelfde niveau als de onderkant van de bodemplank. (ze zullen dus moeten opletten bij het afstellen van de wagen voor een race dat die benen niet te laag komen, anders hangen ze)
Die benen hebben verschillende functies: bevestiging van ophanging en aerodynamica (beide benen creëren een Venturi-effect + ze vervullen dezelfde functie als die kleine bargeboards op de ophanging van bv Williams of Jordan)

De neus van de Arrows werd hoger geplaatst, om dit effect te maximaliseren.

Bij Mclaren ziet dit er ongeveer zo uit:

http://www.f1mech.co.uk/graphics/car...etail_susp.jpg

Hier lopen de benen diagonaal naar buiten, om de onderkant nog meer vrij te maken. Daarom dat de bevestigingen van de voorvleugel ook in een bocht lopen (vorig jaar waren ze recht). De benen zijn kleiner, dus dat Venturi- en bargeboard-effect valt weg.

Systeem van Sauber:

http://www.f1mech.co.uk/graphics/car...etail_susp.jpg

En als ge veel moeite doet, kunt ge dat bij Jordan ook zien:

http://www.f1mech.co.uk/graphics/car...il_pickups.jpg

*mod* de grootte van de foto's valt dus tegen


All times are GMT +2. The time now is 12:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.