![]() |
Uitslag Spa
Net van Zolder gekregen:
PERSBERICHT RACING FESTIVAL FRANCORCHAMPS 02 09 22 Vastgoed-Viper wint regenfestival De Vastgoed-Viper van David Hart en Sebastiaan Bleekemolen domineerde de zesde manche van de Belcar 2002. Vertrokken vanop de pole reed de Nederlandse combinatie naar een onbedreigde zege. De GLPK-Viper van Bert Longin en Vincent Dupont kon nooit bedreigen en moest zich tevreden stellen met een tweede plaats, maar doet daarmee wel een goede zaak in het kampioenschap. Derde werd de RTM-Porsche van Marc Goossens en Rudi Penders, die ook de GTB-zege pakte. Pletsende regen zondagvoormiddag in Spa-Francorchamps. Uit veiligheidsoverwegingen besliste de koersdirectie de start achter de safety car te laten plaatsvinden. Geen onverstandige beslissing, want de natte piste lag er erg verraderlijk bij. Dit werd geïllustreerd door de schuiver van Ugeux, die de Vertigo reeds in de formatieronde in de grindbak in de "pif-paf" parkeerde, maar gelukkig nog op tijd de startgrid wist te bereiken. De zesde manche van de Mediegroup Van Dyck Belcar 2002 ging van start zonder de Marcos nr.55 van Weisenburger-Virtanen en de Porsche nr. 47 van Meulders-Geboers, die met mekaar in aanvaring kwamen tijdens de warmup en daardoor tot de opgave gedwongen waren. De Marcos Mantis nr. 48 en BMW Z3 GT nr. 50 vertrokken vanuit pitlane. Bakken water Na twee ronden achter de safety car ging de race dan echt van start en begon de demonstratie van de Vastgoed-Viper van Carsport Holland. Hart nam meteen de leiding, op de hielen gezeten door de GLPK-Viper van Longin en de Finse Viper van Kuismanen. "Het was geen pretje in de pletsende regen, hoor!", doet Hart zijn verhaal. "Het stroomde bij momenten bakken water, zodat ik geen steek zag door de aanwasemende voorruit. Daarom was inhalen minder eenvoudig, omdat ook de andere deelnemers met hetzelfde probleem geconfronteerd werden." Ondanks de helse weersomstandigheden wist Hart toch meteen een kleine voorsprong op zijn achtervolgers uit te bouwen. Achter het Viper-trio sloten de AD-Porsches, de RTM-Porsches en de Severich-BMW V8 de kopgroep. Het doorregende wedstrijdbegin werd eveneens gekruid door enkele slippers, waarvan er verscheidene in de grindbak eindigden (BMW Z3 nr.78 - dubbele linkse, Marcos nr.48 - pif-paf). De Thiers-broers (nr.67) kregen een stop-and-go wegens tweemaal afsnijden van de Busstop en het negeren van een rood licht met de Porsche. De Gillet Vertigo moest na motorproblemen de stands opzoeken, kon zijn weg verder zetten, maar gaf in de slotfase alsnog op. Vastgoed-Viper los Ondertussen liep de Vastgoed-Viper gestaag uit en controleerde zijn voorsprong op het GLPK-exemplaar. Na 45 minuten wedstrijd gaf RTM het startsein om de pilotenwissels uit te voeren. Goossens nam de plaats van Penders in en zette zijn rush in naar de kop van het peloton. Dat was ook het moment waarop Verpoort de BMW nr. 28 naast de piste plantte. Even later ging eveneens Verbergt in de fout, na een uitstekend wedstrijdbegin in de top 10. Hij kreeg de Porsche (nr. 65) niet onmiddellijk gestart en verloor kostbare tijd en plaatsen in de race. Ook na de pilotenwissels bleven de Vipers de race domineren: 1. Vastgoed met Bleekemolen; 2. GLPK met Dupont; 3. Kuismanen Racing met Hasenbichler. Net als zijn teambaas, David Hart, had ook Sebastiaan Bleekemolen weinig moeite om een veilige voorsprong op zijn achtervolgers te controleren. "Het liep lekker", vertelt de gastrijder, die vorig jaar al met een Viper in de FIA-GT racete. "Ik kon het tempo hoog houden. Alleen kreeg ik in de slotfase van de wedstrijd af te rekenen met een stukke derde versnelling, waardoor ik vaak een verhouding hoger moest rijden." Spanning in finale Voor de koplopers was het vanaf dan rustig naar de finish cruisen, maar toch werd de finale nog met enkele spannende feiten en manoeuvres opgeluisterd. De broers Wauters waren weer aan een sterke race bezig, maar moesten opgeven met mechanische problemen. De AD Porsche weigerde na de pitstop tussen Koen en Kris opnieuw te starten. Voor het grote spektakel zorgde nogmaals Marc Goossens met de RTM-Porsche (nr. 62) door in de slotronde voorbij de Kuismanen-Viper te glippen. Deze eindsprint leverde de RTM-jongens een mooie plaats op het podium én de GTB-zege op. De vijfde plaats van Lamot-Couwberghs (RTM-Porsche nr. 63) maakt het RTM-succes volledig. De AD-Porsche van Vanierschot-Van Roey en de GLPK-Porsche van Thiers-Schreurs eindigden in dezelfde ronde als de tweede RTM-Porsche, maar moesten zich deze keer gewonnen geven. Severich is terug Georg Severich en Guino Kenis sloten de top 10 af en reden met de BMW GTR V8 naar een sterke zege in divisie Toerisme en wonnen uiteraard ook de klasse TA. Ondanks enkele problemen in de slotfase van de race. "Ik hoorde het differentieel verontrustende geluiden maken. Daarom liet ik het tempo wat zakken om zeker de finish te halen", legt de Duitser uit. In de klasse TB viel zoals gewoonlijk stevige suspens te beleven, aangezien de eerste drie in dezelfde ronde finishten. Moore-Cox (BMW nr. 25) waren de snelsten, voor Qvick-Bernaert (Mini nr. 23) en Derdaele-Verhoeven (BMW nr. 22). Maar na een controle na de race werden de laatste twee niet-comform bevonden wegens een te grote cilinderinhoud en gediskwalificeerd. In het kampioenschap is nog niets beslist. De toewijzing van alle titels zal na de laatste race in Zolder gebeuren en zou wel eens voor de nodige verrassingen kunnen zorgen. Officieuze tussenstanden (na 6 van de 7 wedstrijden) Driver Challenge 1. Bert Longin 343; 2. David Hart (NL) 294; 3. Vincent Dupont 282; 4. Anthony Kumpen 245; 5. Patrick Schreurs en Kurt Thiers 226? Divisie GT 1. Longin-Kumpen 226; 2. Hart-Hezemans (NL) 196; 3. Schreurs-Grootaers-Thiers 158; 4. Wauters-Wauters 155; 5. Penders-Goossens 149... Klasse GTA 1. Longin-Kumpen 112; 2. Hart-Hezemans (NL) 98; 3. Schreurs-Grootaers-Thiers 88... Klasse GTB 1. Thiers-Thiers 90; 2. Bartha (F)-Nef 86; 3. Penders-Goossens 84? Divisie Toerisme 1. Van Bellingen-Leyssens 180; 2. Beckers-Cassiers 174; 3. Theuws-Wuytens-Colman 164; 4. Qvick-Beernaert 162; 5. Carlier-Pauwels-Pasteels 140? Klasse TA 1. Theuws-Wuytens-Colman en Carlier-Pauwels-Pasteels 98; 3. De Keersmaecker-Lanssens-Corbisier 76... Junior Trophy 1. Anthony Kumpen 40; 2. Ken Verrycken 36; 3. Michael De Keersmaecker 25... Ladies Trophy 1. Lieve Thiron 42; 2. Carla Brackx 36; 3. Alexandra Van de Velde 29... |
Re: Uitslag Spa
Quote:
|
"te grote cilinderinhoud" Hebben ze dan nog ruimte gevonden in de mini? :D
Maar zou dit iets te maken met de motorwissel na de 24U? Lijkt me de meest logische gedachte......... |
Zou kunnen. Vinnie zal het wel vertellen wanneer hij langskomt.
|
Dermee dat mijn vraag over "dezelfde motor" niet meteen beantwoord werd ;)
Ik had het zien aankomen ;) Neen, ff serieus. Dit is wel minder voor de tussenstand :s VAn plaats 1 naar 4. Maar ach, de laatste manche rijden ze iedereen naar huis en finishen ze alsnog 1e :) |
All times are GMT +2. The time now is 15:40. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.