![]() |
Race licensie
Na de rally licensie, nu de racelicensie...
Ik zou graag mijn eerste stappen zetten in de race wereld (nou ja eerste stappen... ik doe al een aantal jaar aan karting), met het doel om eventueel met een merkenrace zoals Clio cup of mini challenge (of iets dergelijks) (ooit eens) mee te doen. (mag ook Belcar of iets dergelijks zijn...) Op de site van RACB heb ik al heel wat info gevonden hierover, maar door de grote hoeveelheid info die ik daar vond zit ik tijdelijk met een overload. Kan er iemand mij kort samenvatten wat ik precies moet doen/nodig heb om een licensie te behalen? Dan nog een paar vragen: eens je een licensie behaald, is die dan permanent zoals een normaal rijbewijs, of moet je die om een bepaalde tijd hernieuwen? Kan er mij iemand een ruw idee geven van het budget dat nodig is om te kunnen racen? Ik ken niet echt de filosofie van een raceteam: moet je goed kunnen rijden, of moet je geld hebben (of alletwee)? Zo heb ik bvb eens wat rekenwerk gedaan voor de Clio cup. Voor de auto, licensie, verzekering, inschrijving + diverse andere zaken zit ik al vlug aan 30000€. Klopt mijn redenering hier? met vriendelijke groeten een toekomstig (?) racepiloot |
Beste,
ten eerste je race-licensie: wat moet je doen : 1. Aansluiten bij een VAS club 2. Met licensiepapieren van de club, je examen aanvragen 3. Naar de VAS-dokter 4. Je examen vooraf betalen 5. Slagen voor theorie (sport en tech reglement van de touring cup) en praktijk (7 rondjes onder toezicht rustig maar vlot rijden, met eigen wegauto) Totaal : 100 + 20+ 100 +evt herexamens(50) Dus zeg maar 250 euro Dan een race-team en het budget: Het ligt eraan wat je wil doen natuurlijk. bvb Sprinters of historic racen is het goedkoopst: licensie + 350 euro per wedstrijd + eigen wagen en benzine en banden. Dan heb je touring cup. Dat is ook voordelig omdat je met meerderen bent. Er zijn teams die een jaarzitje aanbieden voor 10.000 euro alles in. Maar daar moet je naar zoeken. Een licensie en kleding blijft natuurlijk eigen onkost. Ikzelf heb gekozen voor de historic race, omdat ik ook verliefd ben op de classic mini en er heel graag aan sleutel. Maar als ik de kans krijg om tegen een redelijk bedrag ergens in een klasse kan racen, dan doe ik dat natuurlijk ook. PS er is maar 1 oplossing om het te leren en dat is ervaring. ERANRacing is de enige degelijke oplossing . ;) Zo dat was even mijn idee, als er vragen zijn, laat het maar horen. Succes en tot 3 december in Zolder, race-groeten, Jo Smets |
Oh ja,
licensie is 3 jaar geldig, elk jaar te verlengen adhv doktersattest. Vervolgens na drie jaar opnieuw examen als je niet in 3 races gekwalificeerd bent in de afgelopen 3 jaar. dat was alles. race-groeten, Jo Smets |
Kort maar krachtig, zo moet het zijn.
Bedankt voor je uitleg Jo!!! |
CarRerA en Jo,
Niet vergeten dat de uitleg van Jo klopt Sprinters Cup en Zolder Touring Cup (VAS of provinciaal). Voor de merkencups dien je langs de RACB (nationaal) te passeren ! Als we je redenering volgen, dus eerst een merkencup rijden, dien je een Nationale C-circuit stage vergunning te behalen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden: - je volgt 1/2 dag cursus met evaluatie en circuittest. (2 X €200 ?) - je hebt een Club Nationaal vergunning met 3 resultaten (Fun Cup). - je hebt een C-Free Time vergunning met 3 resultaten - je hebt een ASAF/VAS A1/A2 met 3 resultaten. De RACB zet inderdaad wel rare zaken (mijn mening) in het gedeelte vergunningen ... Bij Omloop lezen we: - Merkencup: "de Formula Renault 1600" - Eenzitters: promotieformules zoals: Mini Cooper Challenge, Renault Sport Clio Cup Elf. Ik heb zo'n gevoel dat dit omgekeerd moet zijn ... |
Had ook al zo een gevoel dat er iets "mis" was. Hun keuze van termen is miss een beetje verwarrend.
Maar, beiden bedankt voor de uitleg. Nu nog beslissen wat het meest haalbare zal zijn... (lees: beperkt budget, wat zijn de mogelijkheden) |
Als je reeds een ASAF/VAS A1/A2 licentie hebt, kan je dan gewoon je nationale licentie aanvragen of moet je hier terug een examen voor doen?
|
@Serge
- Met een ASAF/VAS A1/A2 en minimum 3 resultaten in de voorbije 24 maand, kan je een Nationale C-Circuit Stage Vergunning aanvragen. Hiermee kan je merkencups rijden. - Met een ASAF/VAS A1/A2 en minimum 5 resultaten in de voorbije 24 maand kan je een Nationale of Internationale C-Circuit Vergunning aanvragen. Hiermee kan je ook Belcar (overdag) en BTCS rijden. Je dient verder geen examens te doen. |
Na meerdere mogelijkheden en opties bestudeert te hebben, toch nog enkele vraagjes:
Quote:
Kan je (is slechts een gedacht) zelf geen 2e handsracewagen kopen (of er zelf ene bouwen) en als privérijder deelnemen een races. Na de verschillende klasses eens overlopen te hebben, springen er voor mij vooral de Sprinters en Touring Cup uit. Bestaat er van deze cups geen websites, ik vind vooral webpagina's van teams die hieraan meerijden, maar niet direct meer. Quote:
Alvast bedankt voor jullie hulp! |
@CarRerA
Je moet dus een onderscheid maken tussen een club een een raceteam. In de meeste gevallen zijn dit 2 verschillenden dingen. De club behartigd jouw belangen (of zou dit toch moeten doen) ten opzichte van de federatie (VAS, RACB, ...) en zorgt voor de papieren voor de licentie, kunnen helpen als je een sanctionering boven het hoofd hangt, enz... Sommige clubs betalen zelfs een deeltje van je inschrijvingsgeld van je wedstrijden terug, op voorwaarde dat je een minimum aantal wedstrijden gereden hebt en je de verplichte reclame op je wagen kleeft. Voor de rallyrijders zorgt een club meestal ook nog voor een gezamenlijke serviceplaats, enz... Voor het racen zelf kan je kiezen tussen 2 mogelijkheden. Ofwel rij je voor een team en betaal je dus voor het rijden. Het team zorgt voor de auto, eventueel ontvangst van genodigden, enz... Dit is de duurste oplossing, maar wel de eenvoudigste. Je rijd gewoon naar het circuit, doet je overall en helm aan en je kan rijden. Voor de rest moet je je van niks iets aantrekken. Een andere oplossing is als "privérijder". Je hebt zelf je auto, je onderhoud die auto zelf, je zorgt zelf voor het transport van je auto, de inschrijving, de technische controle, enz... Een heel pak meer werk (en vooral zorgen) maar meestal wel goedkoper. Voilà, een hele boterham, maar hopelijk ben je er wat wijzer door geworden. Veel succes! |
Ik blijf maar bijleren!
Bedankt Serge! De "privérijder"-optie spreekt me momenteel wel aan. Ik ken miss wel een paar automecaniecers die op vrijwillige basis zouden willen meehelpen. Het zijn nog steeds dromen, maar elke dag worden ze een beetje realistischer. Greetz |
All times are GMT +2. The time now is 23:43. |