View Single Post
Old 05-06-2004, 12:26
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular

Re: Vandaag 60 jaar geleden...

Quote:
Originally posted by Sennake
Zonder deze dappere soldaten zouden wij hier nu waarschijnlijk niet zitten te surfen...
Tja, ... iets wat men in Irak binnen 60 jaar ook zal zeggen?

Wat mij aan deze herdenkingen altijd stoort is dat voornameljik de amerikanen ons eeuwige dankbaarheid willen afdwingen ("Anders hadden jullie nu Duits gesproken"), terwijl ze nog nooit ten strijde zijn getrokken voor het welzijn van een ander.

Uiteraard ben ik de mensen die gestreden hebben voor een vrij Europa eeuwig dankbaar, ... en ik weet dat die er in overvloed geweest zijn, ook bij de amerikanen.

Zij die in die periode echter de politieke beslissingen namen en tegen welke prijs dan ook de oorlogsmachine in gang wilde zetten verdienen van mij niet het minste respect.

Ik ben het trouwens ook niet eens met het feit dat we nog elk jaar moeten worden geconfronteerd met de dingen die decennia geleden zijn gebeurd.
Ik weet wat er in '14-'18, '40-'45, Vietnam, Irak gebeurd is en weet wat de oorzaken/gevolgen daarvan zijn, zowel op humaan als op politiek vlak.
Een jaarlijkse herdenking is voor mij dan ook niet meer dan nostalgie voor hen die deze vreselijke gebeurtenissen overleefd hebben.

Tot slot vind ik het ook niet eerlijk naar de nieuwe generaties duitsers toe die al sinds hun geboorte boeten voor de misstappen van hun voorouders.

Vergeten doen we het nooit, maar laat het(/ze) a.u.b. rusten!