Wat weinigen beseffen is hoe close het wel geweest is. De ontslagbrief van Eisenhouwer lag al klaar bij een eventuele mislukking van Operatie Overlord. Had de landing gefaald zaten de geallieerden werkelijk op hun gat. Het was hun laatste troefkaart. Meer dan 150.000 man zijn op 6 juni geland, en in de dagen daarna nog eens zoveel. Hadden die jongens allemaal gesneuveld of gevangen genomen geweest, hadden de geallieerden gewoon geen alternatief meer tenzij het ondenkbare : inderdaad, de atoombom die op Hiroshima gegooid werd was oorspronkelijk voorzien om op Berlijn te smijten. De Joodse geleerden die aan het project meegewerkt hadden waren zelfs ontgoocheld dat "hun" bom op Japan en niet op Duitsland gegooid werd!
Ik denk dat niemand hier kan ontkennen dat de landing en het slagen ervan in dat geval voor ons allemaal een zegen geweest is. En het is dąt wat ik bedoel als ik zeg dat we hier niet zouden zitten als D-Day mislukt was... We zouden inderdaad geen Duits gesproken hebben, we zouden er gewoon niet zijn.
Misschien een doemdenk-scenario, misschien was het nooit zover gekomen... misschien... misschien...misschien... Wie zal het zeggen? Ik durf er in elk geval niet aan denken...
Last edited by Sennake; 07-06-2004 at 13:29.
|