View Single Post
  #1  
Old 14-06-2004, 16:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Oplossingen vraag 15 en 16

Hier zijn we met de oplossingen van vraag 15 en 16.

Vraag 15 :
[list=1][*]Wie is de piloot van deze wagen ? Stig Blomqvist. [*]Wie is de co-piloot ? Bruno Berglund. [*]Over welke rally gaat het hier ? 1000 Meren Rally (Finland).[*]Welke resultaat haalde deze combinatie in deze rally ? 3e. [*]In welk jaar speelde dit alles zich af ? 1987. [/list=1]

De originele foto zag er trouwens zo uit :



Tip? Als je hier springt, beland je in een heuvel van bloem!

De sprong moest je op weg zetten naar de 1000 Meren Rally. Heuvel verwees naar Berglund en bloem verwees naar Blomqvist. Gooi dit alles samen en je had de juiste oplossing.

Deze keer waren er weer enkele merkwaardige tip-verklaringen die blijkbaar ook tot de juiste oplossing leidden. Een (anonieme) bloemlezing :

Tip : de Rally van de 1000 Meren is berucht omwille van zijn sprongen, dus is het niet moeilijk om in een heuvel (Berglund) met Bloem (Blomqvist) te belanden. Even dacht ik nog dat Qvist in het Skandinaafs heuvel zou betekenen, maar mijn Euro viel nogal snel.

Tip : dit vond ik dus een zeer moeilijke vraag en mijn antwoord is dan ook grotendeels geinspireerd op de tip. Veel kans dat ik er naast zit, maar soit : Springen en heuvel deed mij denken aan de 1000 meren rally, bekend om zijn vele jumps. En dan verder nog : bloem --> Blomqvist, beland --> (Berg)lund. Vergezocht, ik weet het. Dit is mijn beste gok.

Tip : Een vrije vertaling: bloem = Blomqvist, heuvel = Berglund
En de eerste letters van de werkwoorden: springt = Stig, beland = Bruno


Vraag 16 :
[list=1][*]Wie is de piloot van deze wagen ? Walter Röhrl. [*]Wie is de co-piloot? Christian Geistdörfer. [*]Over welke rally gaat het hier ? Tour de Corse. [*]In welk jaar speelde dit alles zich af ? 1985. [*]Welk resultaat haalde deze combinatie in deze rally ? DNF (opgave dus). [/list=1]

Verbazend hoeveel mensen dachten dat het om de San Remo rally in 1984 ging, terwijl het echt wel Corsica 1985 betreft. We hebben de foto zelfs niet "bewerkt" en kijk maar eens goed onder het nummer 5 : "Tour de Corse" staat er...



Mogelijk heeft de spandoek "Rally Club Verona" velen de das omgedaan. In elk geval zorgt deze vraag voor een spectaculaire omwenteling in het klassement.

Tip ? Na die slechte roereieren in het dorp, droop het publiek af.

De roereieren verwezen naar Rörhl en het dorp naar Geistdörfer, terwijl het publiek afdroop omdat de wagen moest opgeven. Het toeval wil natuurlijk dat deze combinatie ook perfect klopt met San Remo 1984...

Ook hier weer een bloemlezing uit "tipverklaringen" :

Tip : die roereieren, dat kan alleen maar de Walter zijn, en dat dorp de Christian. Het slechte zal wel iets te maken hebben met het resultaat zeker, maar waarom het publiek afdroop is mij een raadsel (droop de remolie er misschien af?).

Tip: "Roereieren" verwijst misschien naar Rörhrl en "dorp" slaat op Geistdörfer. Het publiek droop af (na de opgave?) zodat het dorp leegliep en een spookstad of "Geistdorf" werd.

Tip : Een beetje op zijn Jean-Marie Pfaffs te interpreteren : Roer --> Röhrl, dorp --> Geistdörfer.

Wederom een vrije vertaling: roereieren = Röhrl, dorp = dörfer
En dan een twijfelgeval: droop het publiek af:
1) interpreteer het als: het publiek gaat weg => schrik van een geest => Geist, gekoppeld aan dörfer geeft dan Geistdörfer
2) interpreteer het als: het publiek ging weg omdat er niets meer te zien was: opgave van Röhrl en Geistdörfer?


Dat levert volgende rangschikking op (ex-aequo's in willekeurige volgorde) :
[list=1][*] Jan : 700[*] Guy : 700[*] Swa : 699[*] Lotuzzz : 699[*] Vanni : 698[*] Pompierke : 698[*] Bazzie : 690[*] The Interceptor : 689[*] Jjoris : 688[*] HHugo : 660[*] Fleabite : 660[*] Sledge : 659[*] AlainH : 653[*] Superdiesel : 652[*] Raceboy : 649[*] Lambo : 648[*] Johan : 647[*] Baron : 640[*] Manu : 639[*] Marshal : 629[*] Megane : 589[*] Porsche : 559[*] Nox : 550[*] Obi-Jan : 504[*] Huudo : 500[*] Ottooke : 460[*] Marcel : 319[*] A.J. : 239[*] Lender : 219[*] Snelle Japie : 188[*] Autosport.be : 188[*] Dragonfly : 95[*] Juha : 93[*] Iceman : 69[*] Corvetteboy : 66[*] TiBo : 8[/list=1]

Proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 17 en 18!

Ook vraag 19 en 20 tracht ik vandaag nog online te zetten!

Je kan de tussenstand overigens HIER nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote